Till er unga arga killar

mb skrev:
Givetvis. Det nyliberala tillväxtparadigmet genomsyrar hela samhället. 1987 presenterade världskommissionen för miljö och utveckling sin s.k. "brundtlandrapport". I den stod det att vi kan växa oss ur de globala problemen. Hur bra har det gått hittills egentligen? Visst, det finns indikationer om långsamma trendbrott när det gäller svälten i världen, men fortfarande så nyttjar vi jordens resurser på ett ruskigt ineffektivt sätt. Jag skulle vilja påstå att varken Brundtland eller Riokonferensen lett till ett skit. Snarare har det getts nån slags falsk legitimitet åt en ohållbar ekonomi. Agenda 21-verksamheten har inte fått en bråkdel av den genomslagskraft som man räknat med. Nu senast blev Johannesburg en stor flopp.
Alltså... Även om konspirationen har otaliga förgreningar kan man väl försöka avgränsa sig lite. Brundtland lobbade väl inte för att tredje världens befolkning skulle hamna i slaveri under de elaka multinationella företagen.

:rolleyes:

Många har framfört sådana tankar, tyvärr brukar det anses orealistiskt inhumant osv, dessutom är det inte politiskt korrekt... Det kommer enligt mig att bli hårdare tag i landet men tyvärr måste allt bli mycket sämre under 5-10 år innan nåt händer.

von reisen skrev:
Många har framfört sådana tankar, tyvärr brukar det anses orealistiskt inhumant osv, dessutom är det inte politiskt korrekt... Det kommer enligt mig att bli hårdare tag i landet men tyvärr måste allt bli mycket sämre under 5-10 år innan nåt händer.

Nä, det är ju inte politiskt korrekt, det är därför. Alla vill ju bli omtyckta.

Bingo skrev:
Alltså... Även om konspirationen har otaliga förgreningar kan man väl försöka avgränsa sig lite. Brundtland lobbade väl inte för att tredje världens befolkning skulle hamna i slaveri under de elaka multinationella företagen.

Kalla det vad du vill, men mönstret är tydligt. Många "fina" offentliga dokument har producerats genom åren, men utan tvekan styr ekonomin blint i slutändan. Ungefär som att vi i Sverige på laga väg har jämställt miljömålet med produktionsmålet inom skogsbruket :rolleyes:. Ja för bövelen :smasha. Jojo så att... :hoppskrat

Hittar inte något bra ord för det, men inskränkthet ligger nära till hands.

von reisen skrev:

Man kan se ett samhälles utveckling genom att studera deras fängelser vill jag minnas att en klok farbror sade för ett tag sedan...

Nyteknik skrev:
Bra att du har en fungerande lösning på ett allvarligt och stort problem.

Det var liksom ingen lösning på problemet :fatta! Men du kanske bara sitter och drygar dig så det kanske inte är värt att svara. Men jag gör ett litet försök än då.
För hoppningsvis så skulle det iaf avskräcka några att rymma. Var det något mer ?

Chris Ash skrev:
Nä, det är ju inte politiskt korrekt, det är därför. Alla vill ju bli omtyckta.
Samtidigt vet nog alla innerst inne om att hårda straff knappast är yttersta lösningen. Det kan visserligen upplevas som en upprättelse för drabbade (vilket naturligtvis är en viktig aspekt), men i själva verket är förebyggande åtgärder och ett allmänt sunt samhällsklimat grunden för låg brottslighet. Här ligger Sverige ändå förhållandevis långt fram, även om saker och ting alltid kan förbättras.

t-rex skrev:
Man kan se ett samhälles utveckling genom att studera deras fängelser vill jag minnas att en klok farbror sade för ett tag sedan...
Så är det. Det primitiva sättet att bekämpa brottslighet på är att primärt angripa symptomen istället för orsakerna.

mb skrev:
Så är det. Det primitiva sättet att bekämpa brottslighet på är att primärt angripa symptomen istället för orsakerna.

Det låter ju fint och är väl i det närmaste oantastbart som social teori. Faktum kvarstår dock att många är otrygga nuförtiden och blir av med saker, åker på styk mm. Tror inte att det är någon isolerad liten klick svenskar som tycker det är bra att låsa in folk längre tid.

Jag kanske har fel, om vi vänder på det istället: vi har för långa straff, det finns för lite datorer, tv mm i våra fängelse. Ni får gärna ta min hypotes, själv tyckte jag inte den var nåt vidare...

Olzki skrev:
Sveriges unga miljardärer är lätträknade och knappast något man möter dagligen, ens på stureplan.

Poängen är ju att så många som möjligt skall få något i alla fall för att på så vis känna att det åtminstone för ut någonting för alla de sura skattekronor som staten kräver.

/Olzki

Ja, men försökte bara poängtera att även miljardärer och miljonärer får idag fjuttiga hundralappar i bidrag från staten som aldrig skulle behöva just 'bidrag' då de har allt de behöver. Om inte de personligen så har deras föräldrar det och kan själv bidra sina barn.

Kawwa skrev:
Det var liksom ingen lösning på problemet :fatta! Men du kanske bara sitter och drygar dig så det kanske inte är värt att svara. Men jag gör ett litet försök än då.
För hoppningsvis så skulle det iaf avskräcka några att rymma. Var det något mer ?

Dessa "försök" av arga unga män som tror att hårdare tag mot kriminella och bidragsökare skulle göra Sverige till ett bättre land är så pinsamt patetiska att de egentligen inte borde bemötas alls.

Res och se hur det fungerar i andra länder!

Därefter brukar de flesta vara oerhört nöjda med att vara svenskar och inte sällan flytta hem igen.

:7peta

Nyteknik skrev:
Dessa "försök" av arga unga män som tror att hårdare tag mot kriminella och bidragsökare skulle göra Sverige till ett bättre land är så pinsamt patetiska att de egentligen inte borde bemötas alls.

Därefter brukar de flesta vara oerhört nöjda med att vara svenskar och inte sällan flytta hem igen.

Jag har rest, jag har sett. Sverige är bra, men bidragssystemet, kriminalvården/straffskalorna, invandringspolitiken och socialförsäkringssystemet suger.

Nyteknik skrev:

OK, vi väntar med spänning tills den dagen kommer när ditt barn blir sexuellt utnyttjat av en pedofil på permisson !!!!!
Få se om du har samma åsikter om ett Mjukare kriminalvårdssystem då.

Kawwa skrev:
OK, vi väntar med spänning tills den dagen kommer när ditt barn blir sexuellt utnyttjat av en pedofil på permisson !!!!!
Få se om du har samma åsikter om ett Mjukare kriminalvårdssystem då.

Har du några bra tips att ge på länder där ett hårdare kriminalsystem fungerar? Bara en undran...

von reisen skrev:
Tror inte att det är någon isolerad liten klick svenskar som tycker det är bra att låsa in folk längre tid.

Jag kanske har fel, om vi vänder på det istället: vi har för långa straff, det finns för lite datorer, tv mm i våra fängelse. Ni får gärna ta min hypotes, själv tyckte jag inte den var nåt vidare...
Det beror väl på vilken typ av brottslighet som avses. På detta forumet diskutteras bara den typ av brott som hamnar på Aftonbladets löpsedel samt brott som begås av invandrare. Där vill man gärna ha hårdare straff. Gäller det istället brott begågna av "vanliga hederliga" medborgare, som t ex att grovt misshandla klottrare och MC-tjuvar, så är väl åsikten den att straffen är åt helvete för hårda och snarast bör ersättas av penningbelöningar. Sen undrar jag hur man ställer sig till straffen för skattebrott, är de för låga?

Tjafset om TV/Video på anstalterna är fullständigt obegripligt, rent löjeväckande. Internerna får inte se på TV - vad vinner man på det?

Den icke-isolerade klickens kärna består av sådana som utöver sina ögons och sina örons vittnesbörd har Aftonbladet som enda informationkälla om omvärlden. "Klicken" är större än så och består ev av en stor andel av rikets befolkning, men där har ni kärnan.

valmers skrev:
Jag har rest, jag har sett. Sverige är bra, men bidragssystemet, kriminalvården/straffskalorna, invandringspolitiken och socialförsäkringssystemet suger.
Du glömde nämna de ryggradslösa politikerna och rättsväsendet i stort och att du läser Aftonbladet varje dag.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back