Till er som ska övningsköra i trafikskola

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Hörde i somras när jag tog mitt kk att trafiklärarna from 2004 inte ska få ta med sig mer än en elev i trafiken :huvet . Detta kommer naturligtvis att innebära ganska kraftiga prisökningar per körlektion. Vill med detta bara förbereda er för chocken.

Dessa uppgifter kommer från flera trafiklärare på Grönlunds trafikskola

Mvh Capi

capi skrev:
Hörde i somras när jag tog mitt kk att trafiklärarna from 2004 inte ska få ta med sig mer än en elev i trafiken :huvet . Detta kommer naturligtvis att innebära ganska kraftiga prisökningar per körlektion. Vill med detta bara förbereda er för chocken.

Mvh Capi

Bra ju.

För i trafiken ska de inte heller ha koll på mer än EN övningsförare.
ingen har stenkoll på två och ingen kan heller inte tala med två samtidigt.... så funkar det inte.
Men att de får köra till "övningsbanan" flera stycken kan man ju lösa lätt.

Mavve skrev:
Bra ju.

För i trafiken ska de inte heller ha koll på mer än EN övningsförare.
ingen har stenkoll på två och ingen kan heller inte tala med två samtidigt.... så funkar det inte.
Men att de får köra till "övningsbanan" flera stycken kan man ju lösa lätt.

Och varför skulle det vara så "bra"? En elev framför som "visar" vad han/hon har lärt sig. En eller två elever som följer läraren och imiterar.

Haha, ha "koll" på? Som lärarna sa: "Om någon tänker göra ngt dumt finns ändå inte så mycket att göra"

Men, men Mavve vet säkert bäst, brukar låta så...

Här i Skellefteå har jag då aldrig sett nån som kört med 2st elever :/

10kr minuten tar dem här oxo.

men då slipper man ju dela på tiden och får mer uppmärksamhet... alltså tror jag man behöver ta mindre lektioner och sparar pengar på så sätt.... :)

Alltså mer valuta för pengarna och mer koncentrerad körning...

(edit: de blir nog ändå plus-minus-noll i slutändan...)

capi skrev:
Och varför skulle det vara så "bra"? En elev framför som "visar" vad han/hon har lärt sig. En eller två elever som följer läraren och imiterar.

Haha, ha "koll" på? Som lärarna sa: "Om någon tänker göra ngt dumt finns ändå inte så mycket att göra"

Men, men Mavve vet säkert bäst, brukar låta så...

Stackars dig då....

det ÄR farligt i trafiken och läraren BÖR ha kolla på sina elever som kör i den. och han kan tuta eller visa andra tecken till sina elever som följer honom.

Om den siste av dem inte hinner med förbi ett rödljus så är han ju själv kvar där.
får man det då? Nej.

Det kommer inte kosta mer än den vanliga höjningen fattar du väl. Varför skulle det göra det?
Det kanske bara blir längre väntetid, kanske en dag eller så. E d nåt att böla över?

Detta är ett bra förslag :mattias

//:cool:

jag sparade massa pengar då läraren körde med två elever fick vi alltid ett lägre pris!
Tycker att det låter dumt att ta bort detta men man kan ju förstå varför!

Hmm, personligen så skiter jag väl i det eftersom jag har tagit mitt kort, det var mer en tanke till de som ska ta kortet.

Mvh Capi

hornet oskar skrev:
jag sparade massa pengar då läraren körde med två elever fick vi alltid ett lägre pris!
Tycker att det låter dumt att ta bort detta men man kan ju förstå varför!

Det finns ju inget belägg till varför det ska kosta mindre om man kör fler än en åt gången.

Var det möjligtvis för att du körde under mindre uppsikt - måste kännts bra.

Personligen hade jag gärna betalat en liten slant till för att få köra effektivt i 45 minuter och inte som det blev med 2 personer i trafiken; ca 15-20 minuter effektiv träning, 10 minuter paus och 15-20 minuter "följa john".

Tror också på ett sammarbete mellan körskola och privat handledare så att den som är handledare är med på körlektioner och sedan övar massor privat.

Men det är bara jag...

När jag tog mitt körkort så gick minst halva tiden åt till manöverbanan, nöta garagevändning etc. Då var vi ibland 3-4 stycken elever och en lärare. Likförbannat kostade det lika mycket som då man ibland körde som ensam elev i stan (oftast var det dock två elever med läraren). Ska de höja tycker jag de bara ska höja priset för lektion i trafik, men hålla kvar gamla priset på manöverbaneträning.

Problemet är väl att vissa körskolor kanske inte har manöverbanan där de har hojarna så man måste övningsköra emellan...

Håller helt med Mavve
för han vet bäst*ironi*

va händer om den första kör och läraren kör sen blir det stopp för den sista o tappar bort sig o drar på o KRASCH

En lärare Kollar EN elev...
däremot så går det fin o kör 5 till banan.

AleX skrev:
Håller helt med Mavve
för han vet bäst*ironi*

En lärare Kollar EN elev...
däremot så går det fin o kör 5 till banan.

De kommer aldrig hinna över allihop förbi rödljusen på vägen till banan fattar du väl...

//vet bäst

Mavve skrev:
Det finns ju inget belägg till varför det ska kosta mindre om man kör fler än en åt gången.

Var det möjligtvis för att du körde under mindre uppsikt - måste kännts bra.
Nej just det, förutom att dom bara får betalt av en elev åt gången istället för två, missade du alla mattelektioner i plugget :7peta

GSXR1100R skrev:
Nej just det, förutom att dom bara får betalt av en elev åt gången istället för två, missade du alla mattelektioner i plugget :7peta

Långt ifrån gamle stofil :tungan

Här kör körskolan bara med en elev åt gången, har aldrig varit något annat...
tycker det låter sjukt, btw att köra med flera...

Sen att vissa körskolelärare läser tidningen när de kör med en elev i bilen är ju en annan sak... =)

capi skrev:

Mvh Capi

tyckte att jag kände igen hojen.. grattis till köpet
/P

Personligen tycker jag att de lektioner jag hade med fler övningskörare än mig själv var helt värdelösa. Man kan ju förstå för dom som har trafikvanan(har bil kk) och bara behöver få en känsla för att köra hoj, men för mig var det pengar i sjön. Hela grejen med körskola är ju att man får feedback medans man kör så man vet vad man kanske inte gör helt korrekt.
De gånger vi körde i "grupp" hade enbart den första av tre övningskörare komradio under hela 80 min passet...resten följde bara glatt efter.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park