till er som måste trimma era hojar osv...

Asylum_Nakaza skrev:
alex: du ska inte köra på rakor, de är tråkiga. enda anledningen till att det tar lite drygt 19 minuter för mig hem när ja vart i hbg är att det är en enda lång raka...

lokke och mattias: jag vill gärna köra bana, men inte med min hoj. är för rädd om den. jag skulle pressa gränserna alldeles för långt. jag kör inte fort på allmän väg (definitions-fråga) men ibland gasar jag lite granna (be fluppen förklara).

Dra inte in mig i det här :skrämd men visst gasar du ibland, det e ju en fördel för att hojen ska rulla :crash :fakta

Dom andra gångerna bara glänser du :whip :D

fluppen skrev:
Dra inte in mig i det här :skrämd men visst gasar du ibland, det e ju en fördel för att hojen ska rulla :crash :fakta

Dom andra gångerna bara glänser du :whip :D

Funkar hans neonljus ännu?....... :rolleyes:

Många tror att dom helt saknar spärrar om dom kommer ut på bana, det trodde jag innan jag provade iaf, att vara snabb på krokiga småvägar betyder inte att du kommer att va snabbast på bana.

Att köra 270 km/h på Svensk motorväg är inte speciellt svårt eller smart, jag har kört mycket på autobahn innan väst & öst enades, på den tiden kunde man skotta på duktigt genom Tyskland, Puttgarden - Österrike på 6-7 timmar helt lagligt, roligt nej enbart jobbigt...

Många vill inte prova bankörning pga alla som står brevid ser hur sakta det går första gångerna innan dom fått upp tempot, dom är nog rädda att bli utskrattade och mobbade av dom mera rutinerade förarna, jag har sett tuffa grabbar ge sig ut på sin första bankörning med för mycket press på sig själva, det brukar sluta med en omkullkörning redan i första passet.

Släpp lite på egot och bjud på dig själv, inse att du kommer inte att vara snabbast på din första bankörning, ta det lugnt i början och strunta i alla beska kommentarer, övning ger färdighet och man behöver inte vara snabbast/klota bara för att man kör på bana.

Det är tufft att våga erkänna att man kan lära sig något nytt varje dag.

/S.Nigeln

Asylum_Nakaza skrev:
du har nästan förstått mig rätt. jag vågar köra bana, visst. det är ju mindre farligt än att köra gata. men på gata vet jag att det finns vissa begrännsningar och regler för hur fort man kan köra. jag håller mig helst inom de gränserna.

på bana känner jag inte till några gränser. jag skulle direkt köra mycket fortare. väldigt mycket fortare än jag klarar av att hantera, jag vet att jag skulle göra det. har gjort det med t.ex. bil och cart.. i båda fallen pressar jag gränserna tills det inte går mer, iaf inte för mig osv osv... jag vill inte vara med om det med min hoj. så menar jag.
Det märks att du inte har kört bana, banåkning för allmänhet har absolut inget tävlingsmoment i sig, inte är det som är vitsen... i så fall skall du ta licens... varför skulle alla dina sunda avvägningar som du har när du åker gata vara som puts väck när du ställer dig på banan??

Eller är det förväntningarna du byggt upp genom lite kaxiga inlägg här som hämmar? :o

hur kan det inte bli lite tävling när man åker banåkning och kanske kommer ihop med folk med likvärdig förmåga?
Jag förstår att det antagligen är förbjudet, men det är ju bara att kolla på vilket hyrkart ställe som helst.

Silwer skrev:
hur kan det inte bli lite tävling när man åker banåkning och kanske kommer ihop med folk med likvärdig förmåga?
Jag förstår att det antagligen är förbjudet, men det är ju bara att kolla på vilket hyrkart ställe som helst.

För att du inte har någon föråkare som bestämmer tempot när du kör Hyrkart kanske????

Silwer skrev:

Det förekommer att vi har interna dueller men mest verbalt eller i textform, på banan så respekterar man varandra och ser till att köra om på ett sådant sätt så att bägge får plats på banan.

Den som tränger av en annan förare har inget på RR träningar att göra, den som är långsam och kör defensiva spår (blockerar för omkörning) får snart en svans bakom sig med irriterade förare, sen får denne en tillsägelse i depån, om man märker att man håller på att bli varvad så ligg kvar i spåret och släpp gasen lite grann, du ser snart ett framhjul som vill om, när du släppt förbi ska du försöka att haka på ett par kurvor för att få upp lite högre tempo.

man måste alltid köra med en föråkare som bestämmer takten på hela gruppen alltså?

Jag har inga erfarenheter så jag frågar och påstår inget om att man ska trängas eller nåt sånt, jag har allt för långt till närmsta bana i vilket fall.

Silwer skrev:
man måste alltid köra med en föråkare som bestämmer takten på hela gruppen alltså?

Jag har inga erfarenheter så jag frågar och påstår inget om att man ska trängas eller nåt sånt, jag har allt för långt till närmsta bana i vilket fall.
på de banåkningar jag har varit på (Bike-events, LMS osv) där har det varit föråkare som bestämmer tempo, tycker man det går för sakta i en grupp så flyttar man till en snabbare grupp.

Och banåkningar för allmänheten har inget med hyrcart att göra!! :fakta

Silwer skrev:

Föråkare används och rekomenderas starkt av Sydskanesemse, SMC & Bike events.

Föråkarna håller ner farten på raksträckorna och tipsar om spårval/bromsteknik.

Endast rutinerade bankörare och licensgrupper brukar köra utan föråkare på bandagar.

Dom flesta som kommer på bankörning vill lära sig att hantera hojen och att hitta "flytet", visst har vi nya vildhjärnor ibland men dom sorterar bort sig själva efter ett tag.

WASP skrev:
på de banåkningar jag har varit på (Bike-events, LMS osv) där har det varit föråkare som bestämmer tempo, tycker man det går för sakta i en grupp så flyttar man till en snabbare grupp.

Och banåkningar för allmänheten har inget med hyrcart att göra!! :fakta

nej inte om man har nån som bestämmer takten, men annars när en hoper folk kommer ut och ska köra en slinga så blir det lätt tävling vad än det är som används.
Det är ju kul att tävla med men förstås något farligare på en 150hk hoj än med en hyrcart:-)

Silwer skrev:
nej inte om man har nån som bestämmer takten, men annars när en hoper folk kommer ut och ska köra en slinga så blir det lätt tävling vad än det är som används.
Det är ju kul att tävla med men förstås något farligare på en 150hk hoj än med en hyrcart:-)
och sen kanske ska tilläggas att t ex bike-events och lms har även ett antal instruktörer utöver farthållare ute på banan som övervakar/hjälper till med spårval, så om folk gör farliga omkörningar eller missköter sig osv så svartflaggas de och plockas av banan

Men bara för att det finns föråkare så måste man inte ligga tillsammans med fyra andra hojar tätt intill. Det brukar gå att ligga sist och släppa lite på gruppen.

soppatorsken skrev:
Men bara för att det finns föråkare så måste man inte ligga tillsammans med fyra andra hojar tätt intill. Det brukar gå att ligga sist och släppa lite på gruppen.
Slå av lite på rakorna och gasa ikapp i böjarna :tummenupp

CorbenDallas skrev:
Inte bättre att ta flyglicens isåfall ?? :D

:tummenupp När jag har pengar så det räcker ska jag ta det. Helt grymmt att flyga. Behövs inte mycket till plan heller. :bow Skitkul iaf. Som att köra båge med en extra dimension :bow . Vill man köra fortare så är det ju bara att dyka. Vill man känna faran är det ju bara att fortsätta dyka lite till. Fast jag antar när man väl har flugit ett tag vill man nog ändå ha större motor. Krävs lite mer £$£$£$(har inget euro-tecken) för detta dock.
/Sam

Adrenalinknarkare med kontroll på behovet(ibland)

Det är banan som skiljer männen från mössen :cool:
Männen vågar erkänna att de inte kan köra fortare men väldigt gärna vill och som gammlot tidigare sa, man släpper om de snabbare för att försöka hänga på i deras spår och lära sig lite. :fakta
Eller så ligger man och kör så fort man känner för och försöker hitta rytmen i banan. Hur trevligt som helst.
På banan märks det väldigt tydligt vilka som är skrävlare och vilka som kan köra. Men min erfarenhet av allmänåkningarna är inte att snabbast runt är det viktigaste, tvärtom.
Nästan alla "tävlar" med sig själva och jämför sig mot tidigare pass.

Testa banåkning och du kommer fastna :hej

/L. Ångsam

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey