till er som måste trimma era hojar osv...

gthyni skrev:

Koka ja, men inte fan kan ni dricka det utan att ni låter som en flock pilska flodhästar på krigsstigen, på nån fläschig restaurang. En riktig karl, bränner själv, super själv, och slocknar för sig själv, eventuellt efter att ha gett kärringen en omgång...... :crash

Lokke skrev:
Koka ja, men inte fan kan ni dricka det utan att ni låter som en flock pilska flodhästar på krigsstigen, på nån fläschig restaurang. En riktig karl, bränner själv, super själv, och slocknar för sig själv, eventuellt efter att ha gett kärringen en omgång...... :crash

Jo, helt klart, finnarna kan supa de... :P Farsan är ju Vasabo och själv är man ålänning så... Jag vet nog... :crash

Och sen skulle ju en finne spöa skiten ur en svensk när som helst, finnarna är ju så våldsamma... :rolleyes:

JAg kör just nu strypt cbr 600 o ja jag vill ha den ostrypt..
VARFÖR?
De e lätt o svara på för att då hänger man på alla andra nu e den lite klen av sig men jag misstänker att du inte menar "min situation"
att bli ifrånkörd på rakor e inte kul.....

alex: du ska inte köra på rakor, de är tråkiga. enda anledningen till att det tar lite drygt 19 minuter för mig hem när ja vart i hbg är att det är en enda lång raka...

lokke och mattias: jag vill gärna köra bana, men inte med min hoj. är för rädd om den. jag skulle pressa gränserna alldeles för långt. jag kör inte fort på allmän väg (definitions-fråga) men ibland gasar jag lite granna (be fluppen förklara). det känns bättre just nu iaf att köra på gatan för där vet jag att alltid att det "kan" finnas grus, eller smuts, eller en bil runt hörnet. vilket leder till att jag håller igen på hastigheten... (chansar alldrig)

chefen alabama: det där är ju ytterligare en aspekt på det hela. man blir en säkrare förare genom att veta vad hojen och föraren klarar av.

Asylum_Nakaza skrev:
alex: du ska inte köra på rakor, de är tråkiga. enda anledningen till att det tar lite drygt 19 minuter för mig hem när ja vart i hbg är att det är en enda lång raka...

lokke och mattias: jag vill gärna köra bana, men inte med min hoj. är för rädd om den. jag skulle pressa gränserna alldeles för långt. jag kör inte fort på allmän väg (definitions-fråga) men ibland gasar jag lite granna (be fluppen förklara). det känns bättre just nu iaf att köra på gatan för där vet jag att alltid att det "kan" finnas grus, eller smuts, eller en bil runt hörnet. vilket leder till att jag håller igen på hastigheten... (chansar alldrig)

chefen alabama: det där är ju ytterligare en aspekt på det hela. man blir en säkrare förare genom att veta vad hojen och föraren klarar av.
jag tror inte det är så mycket större risk för att det ska hända något om du kör bana, man kan köra rätt fort på bana och ändå köra "säkert", och ändå ha så otroligt mycket roligare än man nånsin får på landsväg.

Iofs känner jag inte dig, men även jag har en gathoj som jag absolut inte vill lägga ner, men kör ändå mycket bana och är inte orolig, du får pressa rätt bra innan det börjar bli hårigt...

Asylum_Nakaza skrev:
(chansar alldrig)

Jomentjena... Det tror jag lagom på.
Men det är kanske en luddig fråga, fast om du menar att du alldrig riskerar att gå omkull så har du fel. Hur lungt man än tror att man kör så finns alltid risken.

Asylum_Nakaza skrev:

Om du är så rädd om din cykel har du fel cykel. Risken att du går omkull är klart större på på vanlig väg än på banan.
Och om du på allvar tror att du skulle våga satsa så djärvt som du pratar, tänk igen...
Ditt resonemang på minner väldigt om dom här killarna (ja, det är oftast killar) som aldrig får tummen ur o skaffa MC-kort och deras största ursäkt är att dom skulle dö så fort dom satte sig på en tung båge.

Bankörning även i lugnt tempo är skoj.

Med utgångspunkt från några av inläggen ovan:

1. Jag tror också att det är ytterst få som _verkligen_ kan behärska sina hojar fullt ut. Jag kan det definitivt inte och jag blir trots detta inte alltid avhängd.
2. Jag anser också att lägre effekt gör hojarna mer lättkörda. Jag tror att jag på bana skulle köra fortare med min TL1000R -99 än jag skulle ha gjort med den GSX 750R -96 jag hade förut. 750:n är visserligen markant lättare men den har mycket toppig motor medan TLR har redigt mellanregister med mer.

Men jag tycker också om att trimma även om jag har lite annan inriktning idag än då jag var yngre. Ex vis då spisen i min Renault sade upp sig för några år sedan så bestämde jag mig för att prioritera vridmoment och låg bränsleförbrukning. Byggde en motor som visserligen kräver 98 oktan för att inte spika men som drar så mycket mindre soppa att den ändå är billigare i drift (ca 1 dl mindre/mil). Dessutom orkar den betydligt bättre i botten och mellanregister. Toppfarten är dock i stort sett exakt samma.
Ett annat exempel är motorn till min KB1 som är under uppbyggnad. (tänk att vissa projekt ska ta så lång tid!!)
Planerna består i 1428cc och hög kompression. Endast något större ventiler, endast något vassare kammar. 1428 brukar innebära att man siktar på typ 170-200+ hk men jag siktar på lite mer måttlig effekt, kanske runt 140-150 hk. Men mycket vrid i brett register. Som alla säkert vet är det det som ger en lättkörd motor. Sen får vi se om projektet någonsin blir färdigställt. :-)

Edit: Banåka är otroligt skoj och massa lärorikt! Har provat både med bil o knarr! Sååå roligt och sååå lärorikt. Borde vara krav på förare av sporthojar att åka bana ibland då det ger så mycket mer kompetens.

Det där med riskerna med bankörning kontra vägkörning har ju diskuteras ganska mycket i år. Att köra som en idiot och tävla ska man göra på bana där det är avsedd plats för detta :skrämd . Folk som kör bana har redan kalkylerat in risken att gå omkull där det inte finns träd och mötande trafik :crash . Jag har själv knappt hunnit med/prioriterat någon bankörning pga jobb och ekonomi. Ska du krascha så gör det på bana. Den kan du förmodligen gå iväg från. En krash/krock på gata har ingen bra skadesannorlikhet. Mer än hälften av krascherna i år jag känner till har skett på bana utan större materiella eller fysiska skador. På gatan har det mest skett olyckor med folk som trott att en körning är samma sak som en tävling. Sådant folk är tyvärr inte långlivat om de inte väljer en bättre lekplats för sitt sjukliga tävlingsbehov. Sen har det väl skett några olyckor till med vänstersvängande bilar och sådant som ibland kan vara svårt att värja sig emot och kräver att man har en STOR hjärna eller många års erfarenhet. :fakta

:notme Själv kör jag fort för det mesta och ibland som en idiot men försöker använda min lilla hjärna så mycket det går.

jag startade den här tråden för att uppmärksamma alla om att man verkligen inte behöver ha 1000-kubik och RRRR-hoj, eftersom det är alldeles för mycket att hantera. en mer körbar effekt kanske en v-twinn motor har? ska man byta ?

Asylum_Nakaza skrev:
jag startade den här tråden för att uppmärksamma alla om att man verkligen inte behöver ha 1000-kubik och RRRR-hoj, eftersom det är alldeles för mycket att hantera. en mer körbar effekt kanske en v-twinn motor har? ska man byta ?

Som jag resonerar ska man ha en hoj som man har råd att vurpa. Och om man är en halvkass förare som jag så kör man nästan bara snabbare om man släpper lite av sina "spärrar". Och inte pga vilken hoj man kör.
Eller är jag ute och svävar?

Asylum_Nakaza skrev:
Jag tror att en lugnare motorkaraktär gör att de flesta av oss "vanliga" förare kör fortare när vi vill och lugnare när vi bara vill pysa fram. Det gäller åtminstone mig. Jag kör som sagt (antagligen) snabbare med min TLR än med den lättare 750:n på en bana. Men jag kör lugnare på gata. Visserligen lite wheela ibland etc men dessemellan lugnare.
Och för övrigt tror jag att en lika stor 4:a ger ungefär samma egenskaper, dvs en fyra på 1000cc och 135 hk skulle ge ung samma register som en TLR. Men utan samma goa brumm! :-)

Asylum_Nakaza skrev:

lokke och mattias: jag vill gärna köra bana, men inte med min hoj. är för rädd om den. jag skulle pressa gränserna alldeles för långt. jag kör inte fort på allmän väg (definitions-fråga) men ibland gasar jag lite granna (be fluppen förklara). det känns bättre just nu iaf att köra på gatan för där vet jag att alltid att det "kan" finnas grus, eller smuts, eller en bil runt hörnet. vilket leder till att jag håller igen på hastigheten... (chansar alldrig )

Asylum_Nakaza skrev:
hur hänger du ut när du skrapar i knät? tyvärr är ja väl en sån som kör alldeles för fort på våra vägar... men men, ja kommer väl till en bana snart.

:skrämd

Edit.

Asylum_Nakaza skrev:
Mitt bakdäck som är ett pilot sport har börjat få ett konstigt mönster. Det är rätt slitet och jag kör väl ganska hårt med det.. jag undrar varför det har blivit bubbligt och nästan lite krulligt på sidorna, det ser ut som gummit har släppt där? Jag kör bara gata än så länge.. det är mitt första bakdäck som snart ska bytas.. är det nån som har några ideér?? :confused:

:skrämd :skrämd :skrämd

Last edited:
Lokke skrev:

Lokke och Petter,
Huomio,
mie olen torniolaaksolainen....
elemä on monimukkanen

Det är skillnad på medborgarskap och
kulturellt ursprung även i Sverige. :öl

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!