till er som måste trimma era hojar osv...

Det handlar ju om användningsområde. Det är väldligt få här som kan utbyttja en rejält trimmad hoj på bana. Men på landsväg kanske det funkar. Det finns ju flygrakor...
 
Asylum_Nakaza skrev:
jag behöver inte trimma mer, snarare tvärt om. när man ligger ner mycket i kurvor och gasar på så behövs det inte mycket hästar för att det ska släppa, så ni vet det.. inte för att det har hänt mig nått men jag har kommit till insikt om hur lite effekt man egentligen behöver....
det är inte i kurvorna du ska gasa ;) det är ut ur kurvorna och då gör det inget om du har lite effekt :tummenupp
 
Lokke skrev:
Ärligt talat så tror jag att största delen av oss gör det p g a intresset att meka med hojen, för att få den där personliga touchen över det hela, och framför allt att få den att låta som en riktig hoj.

För handen på hjärtat, hur många här skulle köpa en effektljuddämpare som LÄT exakt lika som orginal och SÅG exakt lika ut som orginal, men att hojen fick 3-4 hästar till på toppen..??


Exxakt...
För att inte tala om de klistermärken man får med i kartongerna!!! :rock

Hmmm eftersom jag oftast handlar beg så har ju nån redan snott dom :mad:
Så jag skriver med sprit penna på kåporna..Ser nästan bra ut :slicka

Allvarligt så är det ju roligt att fixxa med hojjen i garaget på vintern...
Inte alla springer och köper en ny till nästa år!
 
Min "lilla" R1a behövs inte trimmas, har full upp med att hålla mig kvar på den ändå :rodnar

Men ibland kan det var kul att känna det ultimata. Magpirret när jag fick köra riktig dragracbil..........oj oj oj. Pirra nog en vecka efteråt i magen. Då var det kul med trimm i bitarna :D
 
jag tycker också det är kul att skruva på hojen, och trimma och få mera effekt osv. men vad ska man med effekten till? på kurviga vägar använder jag inte mer än 9000 varv, högre än så och hojen antingen stegrar ur kurvor eller slirar osv..

jag har lagom problem med att köra hojen rent tekniskt på vägarna, hur ska man kunna accelera för att stabilisera hojen genom svängen när det inte ens går att kontrollera gashandtaget för det finns så mycket effekt?? jag brukar växla upp bara så ni vet.
 
Asylum_Nakaza skrev:
jag tycker också det är kul att skruva på hojen, och trimma och få mera effekt osv. men vad ska man med effekten till? på kurviga vägar använder jag inte mer än 9000 varv, högre än så och hojen antingen stegrar ur kurvor eller slirar osv..

jag har lagom problem med att köra hojen rent tekniskt på vägarna, hur ska man kunna accelera för att stabilisera hojen genom svängen när det inte ens går att kontrollera gashandtaget för det finns så mycket effekt?? jag brukar växla upp bara så ni vet.

Ska vi köra ut till Rössjöholm nästa sommar igen? :brynad

Jag ska ligga längre i diket då, så får du köra över mig när du trillar sen. Hur fan kunde man UNDGÅ att trilla där? :eek:

750RR
 
Asylum_Nakaza skrev:
jag tycker också det är kul att skruva på hojen, och trimma och få mera effekt osv. men vad ska man med effekten till? på kurviga vägar använder jag inte mer än 9000 varv, högre än så och hojen antingen stegrar ur kurvor eller slirar osv..

jag har lagom problem med att köra hojen rent tekniskt på vägarna, hur ska man kunna accelera för att stabilisera hojen genom svängen när det inte ens går att kontrollera gashandtaget för det finns så mycket effekt?? jag brukar växla upp bara så ni vet.

Har du inte lyckats ta dig till nån bana än?? :rolleyes:
 
Jag tycker bankörning är det roligaste man kan göra med motorcykeln, kör man inte bana missar man ngt.

Där är dessutom effekten av underordnad betydelse, likförbannat trimmar man hojen, för mig handlar det om att optimera och skruvandet i sig.
 
maverick_750rr skrev:
Finns de som kör hela sitt liv och undgår banorna för det.
Vad vill du ha sagt?

750RR

Kört hela sitt liv? Vad menar du med det? >20år? En del personers liv blir kort just p g a att dom inte kan hålla igen på landsväg. Kör man ofta bana så tror jag att man har lättare att hålla tillbaka på landsväg....eller så e det bara nåt som kommer med åren....

Det jag vill ha sagt är att om man ideligen håller på å skryter om hur himla brutalt man kör, i klar text eller mellan raderna, i olika trådar å hittills endast kört på landsväg så tycker jag att det skulle va på sin plats, och ligga i eget intresse, att leta sig ut mot en bana för att faktiskt koncentrera sig på att KÖRA hoj.

Nåja, smaken e som baken men jag förstår inte hur en del e funtade som oftast kör som idioter på landsväg men inte e intresserade av att åka bana. Inte råd? Inte tid? Rädd för att bli ifrånåkt? Vad? Långt avstånd till banan kan ju va en orsak, men om intresset finns så e det ganska överkomligt.
 
Last edited:
Lokke skrev:
Kör hela sitt liv? Jo, och en del personers liv blir kort just p g a att dom inte kan hålla igen på landsväg. Kör man ofta bana så tror jag att man har lättare att hålla tillbaka på landsväg....eller så e det bara nåt som kommer med åren....

Det jag vill ha sagt är att om man ideligen håller på å skryter om hur himla brutalt man kör, i klar text eller mellan raderna, i olika trådar å hittills endast kört på landsväg så tycker jag att det skulle va på sin plats, och ligga i eget intresse, att leta sig ut mot en bana för att faktiskt koncentrera sig på att KÖRA hoj.

Nåja, smaken e som baken men jag förstår inte hur en del e funtade som oftast kör som idioter på landsväg men inte e intresserade av att åka bana. Inte råd? Inte tid? Rädd för att bli ifrånåkt? Vad? Långt avstånd till banan kan ju va en orsak, men om intresset finns så e det ganska överkomligt.

Är det långt kan man ju alltid tokgöra hela vägen till banan.... :crash
 
Lokke skrev:
Kör hela sitt liv? Jo, och en del personers liv blir kort just p g a att dom inte kan hålla igen på landsväg. Kör man ofta bana så tror jag att man har lättare att hålla tillbaka på landsväg....eller så e det bara nåt som kommer med åren....

Det jag vill ha sagt är att om man ideligen håller på å skryter om hur himla brutalt man kör, i klar text eller mellan raderna, i olika trådar å hittills endast kört på landsväg så tycker jag att det skulle va på sin plats, och ligga i eget intresse, att leta sig ut mot en bana för att faktiskt koncentrera sig på att KÖRA hoj.

Nåja, smaken e som baken men jag förstår inte hur en del e funtade som oftast kör som idioter på landsväg men inte e intresserade av att åka bana. Inte råd? Inte tid? Rädd för att bli ifrånåkt? Vad? Långt avstånd till banan kan ju va en orsak, men om intresset finns så e det ganska överkomligt.

Nja, tycker att det är precis tvärtom.
Har hört kommentarer som: "Sist jag var på åsen lärde jag mig så j-a mycket, kan hålla bra bit över 200 i dom här kurvorna efter den banåkningen", osv
 
Asylum Nakaza tycker att han är asbra på att köra hoj och vill skryta lite förtäckt sådär. Låt honom göra det då.
 
Chefen Alabama skrev:
Nja, tycker att det är precis tvärtom.
Har hört kommentarer som: "Sist jag var på åsen lärde jag mig så j-a mycket, kan hålla bra bit över 200 i dom här kurvorna efter den banåkningen", osv

Ja fan, ni svenskar!
Inte kan ni rösta ja till EMU och inte kan ni köra hoj vettigt! Va fan kan ni egentligen? Förutom laga snus? :crash


;) :D
 
Mattias skrev:
Asylum Nakaza tycker att han är asbra på att köra hoj och vill skryta lite förtäckt sådär. Låt honom göra det då.

Jag vet ja vet, men ibland retar jag upp mig på honom, fö'låt. :6surkart
 
Lokke skrev:
Ja fan, ni svenskar!
Inte kan ni rösta ja till EMU och inte kan ni köra hoj vettigt! Va fan kan ni egentligen? Förutom laga snus? :crash


;) :D

vI kAn jöRa versta feta INtärnetforUmet om hojjar!! FinnjävvEl!
 
Lokke skrev:
Ja fan, ni svenskar!
Inte kan ni rösta ja till EMU och inte kan ni köra hoj vettigt! Va fan kan ni egentligen? Förutom laga snus? :crash


;) :D
Om du undrar varför jag inte svarar så håller jag på och tänker fortfarande... :rodnar
 
Re: Re: till er som måste trimma era hojar osv...

K-Micke skrev:
Bra sagt. Det är mycket smartare att lägga pengarna på bättre fjädringskomponenter, lägre vikt och lättare fälgar. Det är nåt man märker direkt när man kör.

Kanske en dum fråga men gör det väldigt mycket med lättare fälgar, totalvikten borde väl inte bli så mycket mindre men det kanske gör mer när det är roterande massa. Vad är det som gör skillnaden , körbarhet, acceleration.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top