Tillåta provkörning vid privatförsäljning

Pumafliff

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
XT660X -05
Det finns ju många historier om stulna hojar vid provkörnigar i samband med privata försäljningar. Jag skall nu (försöka) sälja min R1 och undrar om ngn har några bra tips om hur man skall behandla "provkörare" som kommer..?
Det är inte alltid lätt att skilja på ärliga och oärliga...

MVH//DD

1. Ta hans körkort.
2. Ta bilen/hojen/flickvän i pant.
3. Kontrollera att bilen/hojen verkligen STÅR på honom. SMS till 71450.
4. Ha bara några deciliter bensin i tanken. Det räcker gott.
5. Ha en polare agera eskort med en snabb sporthoj.

Några förslag.

Kommer han ensam så åk med honom,eller om möjlighet finns ha en polare att åka med en annan hoj bakom..

Plåtniklas skrev:
1. Ta hans körkort.
2. Ta bilen/hojen/flickvän i pant.
3. Kontrollera att bilen/hojen verkligen STÅR på honom. SMS till 71450.
4. Ha bara några deciliter bensin i tanken. Det räcker gott.
5. Ha en polare agera eskort med en snabb sporthoj.

Några förslag.

3.71456 ska de va :tummenupp

P@trik skrev:
Kommer han ensam så åk med honom,eller om möjlighet finns ha en polare att åka med en annan hoj bakom..

åka med en okänd person på en sporthoj låter inte som ett äventyr jag skulle våga mig ut på faktiskt :huvet men sen så HATAR jag ju att åka överhuvudtaget.

Men förslaget med att ta hans flickvän i pant låter bra...sticker han då så hehe :fatta!

Jag byter annars min gamla GSX750 -84 mot en snygg flickvän :tuttar

Svårt fall, provkörning av min hoj fungerar så att jag kör och han åker.

Jag är som ni förstår urdålig på att sälja hoj men slipper fundera på vad som kan hända/kommer att hända då "provkörnigskillarna" vill ut och testa min hoj.

Tippset som ges till köpare är att aldrig köpa en hoj utan att få provköra.
Tippset vid försäljning är att aldrig släppa iväg någon på din hoj.

Jag anser att man kan bedömma om en hoj är värd priset utan provkörning (har aldrig kört en hoj före köp då vinter oftast råder här).
Är man tveksam om motorn fungerar så begär bänkkörning hos en respekterad firma (bör kosta runt 100-250:- för en enkel effekkontroll), en defekt motor ger ej rätt effekt.
Vid bänkkörningen kan belastning på alla växlar göras (en heldefekt låda visar sig alltså)
Är tomgången perfekt har motorn inga kompförluster.
Om en hoj är smälld och sedan lagad så att ingen kan se det visar det sig inte heller vid en provkörning.

Risken att bli "blåst" vid privatköp är stor men blir den så mycket mindre om köparen får provköra?
Jag kommer inte att låta någon okänd pröva min hoj så den som begär det får köpa en annan maskin.

DanTheMan71 skrev:
Vad ska man med kompis/flickvän med som pant??
Man kan inte tvinga nån att stanna kvar,ska man binda fast dom i ett träd eller?? O även om dom skulle va kvar till snuten kommer behöver dom inte ange vem som dragit iväg med hojen.Så glöm vänner som pant !!

Hade nån snott min hoj och det enda jag har är nån som vet vem han är, så hade jag nog klarat att få ur den informationen ur personen.

//Tobbe

annars kan man ju ta ett litet kort på testföraren som säkerhet,och körkort såklart.e han tillräckligt seriös som köpare borde det inte va några problem för honom att ställa upp som modell... :hihi

Vad är det för jävla egoresonemang att inte låta få provköra en hoj!!.köper du en svindyr hemmabioanläggning också utan att provlyssna eller ännu mer realistiskt,köper du bil utan att provköra också???ja man kan lämna in på M-testcenter men provkörning vill man själv göra för att få sin egen bedömning.Eller om en modell dyker upp i mc-butik så köper du utan att provköra....fan dig ska jag sälja allt till som inte provkör,testar ngt...bra kund du är i mina ögon :tungan

Nybörjare skrev:
...köper du bil utan att provköra också???
Jag brukar åka med då. :tungan

Det är svårt det där med pant m.m. vid provkörning. Jag vill ju lita på personen som kommer och provkör, men drar den med fordonet så står man där utan case mot försäkringsbolaget efterssom jag lämnat ut nyckeln.

Personligen skulle jag bli väldigt förvånad om jag inte fick provköra det jag är spekulant på. Det skulle inte kännas som om försäljaren hade rent mjöl i påsen på något sätt. Att han kan visa upp grafer och nedskrivna utlåtanden från verkstäder är inte samma sak som att känna efter själv.

DanTheMan71 skrev:
Vad ska man med kompis/flickvän med som pant??
Man kan inte tvinga nån att stanna kvar,ska man binda fast dom i ett träd eller?? O även om dom skulle va kvar till snuten kommer behöver dom inte ange vem som dragit iväg med hojen.Så glöm vänner som pant !!

Men du kan ju ha henne i köket och såvrummet och på vinter så får hon skåtta snö.

Tänk !! Möjligheternas afär!! :banana

Har ni vart med om folk som lämnat hela köpesumman som pant för att få provköra hojen??

Det skulle iallafall inte jag göra!!
Ball om säljaren e oärlig på nåt sätt...

Sulan skrev:
Har ni vart med om folk som lämnat hela köpesumman som pant för att få provköra hojen??

Det skulle iallafall inte jag göra!!
Ball om säljaren e oärlig på nåt sätt...

Vad är problemet, skulle du inte köpa hojen, eller är du också en sån där nöjestestare..???

tassen skrev:
Vad är problemet, skulle du inte köpa hojen, eller är du också en sån där nöjestestare..???

Problemet??
Skrev jag inte det?? (Oärlig säljare)

Finns ju flera scenarion...
1 Hojen motsvara inte dina förväntningar => Säljaren kan strula
2 Hojen skulle kunna vara snodd (liten risk men den finns)

Exemplen kan göras många....

Det jag menar är att jag tror man kan få problem med att sälja om man inte låter folk provköra...
Om en säljare "ser kritiskt" på en köpare skall man inte vara förvånad om köparen gör detsamma på säljaren...

Det första man gör, INNAN köparen ens hinner säga ett ord, är att man frågar kompisen (om han har nån med sig) vad köparen heter...
Tvekar han på något sätt så säger man att affären inte blir av, åk hem med dig!

Vad hade ni sagt till kompisen om ní skulle blåsa en säljare?
"Håll tyst så sköter jag snacket"
Och polaren kanske inte är så tvärsäker på vad han ska säga. :rolleyes:

Och vad sägs om halva köpsumman i pant då?
Då har man en del säkerhet och det skulle inte löna sig att sno hojen när man bara tjänar halva värdet?

Last edited:
tassen skrev:
hela köp summan i pant annars ingen provkörning, enkelt.
Håller med.
Är köparen verkligen intresserad har han förmodligen pengar. Då får han lägga köpesumman som pant innan han provkör.
Har man kommit så långt att bara provkörning återstår och köparen fortfarande är väldigt intresserad, ser jag inte det som ett problem.
Förmodligen bör inte köparen se det som ett problem heller.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti