Tillåta provkörning vid privatförsäljning

Masterlord skrev:
Just därför ska de lägga hela summan innan provkörning.

Du menar att när man lägger hela summan i pant så måste man köpa hojen om man vurpar den? Går väl att göra så, men man får ju se till att ha ett särskilt kontrakt för själva provkörningen då. Vet inte om jag skulle våga provköra en hoj under dom premisserna dock. Tänk om det är fel på den, så att man vurpar av den anledningen. Då har man inte mycket att säga till om sen.

Inte en chans att jag skulle köpa en hoj jag inte får provköra, och jag skulle aldrig lägga ge en massas pengar i pant till någon för att få provköra en hoj heller.

Jag sålde precis min Gixxer1000 -03 och då tog jag helt enkelt hans kompletta plånbok och kollade så det var hans genom att jämföra KK odyl, Sen fick han ta sig en sväng, hade bara lite soppa i tanken iofs.

Tror inte många köper en hoj de inte får prova.

när jag sålt hojar som varit enbart trafikförsäkrade tar jag bara ett kort på snubben med digitalkameran och sen säger jag att kör du omkull så får du köpa hojen eller laga den. man kan ju oftast känna på sig om personen verkar ärlig eller inte.
jag skulle aldrig ge en person alla pengar jag har med mig för att jag ska få provköra hans hoj. han skulle ju bara kunna spela dum och säga "vilka pengar?" när jag sen vill ha tillbaks dom. känns farligt.

PacMan skrev:
Du menar att när man lägger hela summan i pant så måste man köpa hojen om man vurpar den? Går väl att göra så, men man får ju se till att ha ett särskilt kontrakt för själva provkörningen då. Vet inte om jag skulle våga provköra en hoj under dom premisserna dock. Tänk om det är fel på den, så att man vurpar av den anledningen. Då har man inte mycket att säga till om sen.
Ja det har du nog rätt i... Att man i så fall måste ha ett slags kontrakt...
Fan, det e lite knepigt det här.
Men även om man tycker köparen verkar ärlig, och fast man har hans körkort och dylikt, vad händer om han lägger hojen under provkörning?
Jag som bara kör halvförsäkrat får ju ingen ersättning om han vägrar att betala för skadorna... Då blir ju jag blåst som fan...??? :huvet

Det kommer alltid att vara en massa snack om eventuell provkörning inför ett köp. Vissa här på forumet tycker jag kanske är lite väl paranoida. Jag skulle inte köpa en mc som jag inte fick provköra, och inte skulle jag lägga hela summan i pant för att provköra.

Visst jag förstår att många är nojiga med sina hojar och alla rykten gör ju inte saken bättre. Hellraider på forumet fick ju sin knarr stulen vid en provkörning är det någon som vet hur det gick för honom och försäkringsbolaget?

Men jag skulle nog inte lämna ifrån mig min hoj till någon som kommer med ett norskt B-körkort, och pratar svenska. Om du lånar ut din hoj till någon utan A-kort, tror du att din försäkring gäller?

Alla kan har väl rätt att vara så paranoida som de vill men jag tycker att man kommer långt med bonnförnuft, som duc916 påpekade.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph