Thunderace-tråden!

EXUPspjället borde inte ge detta problemet men det är enkelt att testa. Koppla från vajrarna till den och lås den i öppet läge. Så kan du stryka det från listan sen. Om exupmotorn ger felkod så varvar inte motorn över 4500 och denna kan gå av och på lite som den vill, jag har själv haft detta problem. Det låter inte som ditt men man vet ju aldrig.
 
Blir o byta mitt drivpaket nästa vecka med min kompis.

Tanken till hösten är att även demonterna ner hojen i mycket små delar och gå
igenom den själv och sen montera ihop den igen. Första hojen, så allt nytt blir
lärorikt.

Tips och dylikt mottages gärna :) :Bugar
 
Strippa ner hojen idag igen för att kolla ventilerna. Det tar ju en bra stund att få åtkomst till kammarna men det var inga större problem. Men sen skulle jag öppna den där lilla luckan som ger åtkomst till vevaxeln..

Den jäveln på Yamahas utvecklingslabb som fick idén att sätta fast den luckan med tre försänkta stjärnskruvar borde halstras över en stilla eld! :mad: Skruvarna sitter som berget. Det enda jag lyckades med var att sabba skruvskallarna. Jag tog fram skruvdragaren som drar med 48Nm och den vred sönder skallen utan att hoppa ut krysspåret! Hur diaboliskt hårt kan en sån där liten skruv sitta?

Blir o byta mitt drivpaket nästa vecka med min kompis.

Tanken till hösten är att även demonterna ner hojen i mycket små delar och gå
igenom den själv och sen montera ihop den igen. Första hojen, så allt nytt blir
lärorikt.

Tips och dylikt mottages gärna :) :Bugar

Om du utför en service som täcker alla punkter i servicetabellen så lär du ha fått meka så det räcker och blir över. Införskaffa en verkstadsmanual, momentnyckel och sen är det bara att börja skruva. Det kommer ta några dagar men sen kommer du känna till din hojs allra mest intima skrymslen.
 
Några till punkter avbockade från felsökningslistan:

  • Förgasarna kontrollerade och rengjorda en tredje gång. Varenda kanal och öppning har rensats med fotogen, penetrerats med tunn metallvajer samt blåsts med tryckluft. Förgasargummina synade.
  • Ventilerna kontrollerade. Alla låg inom rekommenderat spel.
  • Tändsensorn på vevaxeln uppmätt och ohm-värdet var helt ok.
  • Huvudsäkring utbytt.
  • Ytterligare några kontakter kontrollerade och rengjorda från den lilla ytsmuts som finns men allt har sett bra ut.
  • Grenrörens temperatur uppmätt med IR-mätare. Det var mindre än 5 graders skillnad på krökarna som alla låg kring 350 grader. M.a.o. ytterligare en återvändsgränd.
  • TPS (Throttle Position Sensor). Behövde faktiskt justeras en aning - men det hjälpte inte.

Problemet uppstår oavsett om man kör med choke eller om man varvar som vanligt. Under 3500 varv är det svårt att märka något annat än en viss "orolighet" i motorgången men kring 5000 varv uppstår det som sagt efter några sekunder en snabb varvtalsförlust på cirka 1500 varv.

Vad kan orsaka detta?!

Kan en felaktig ECU ge sådana här symptom?

PS. Förresten. De där små stjärnskruvarna till "vevaxelluckan" skulle dras med 7 Nm. Men de var loctitade! Otroligt dumt att ha stjärnskruv där men Yamaha har likväl haft det på sina genesismotorer allt sedan 1985.
 
sådär, drivpaket och sådant bytt. Låter mycket mycket bättre. Dock fortfarande som jag upplever det ett litet plonk när man drar i växeln från 2an till 3an.
 
Vet inte riktigt var jag ska ställa frågan men gör det här.
Kan man köpa 96-97 eller ska man satsa på nyare främst pga oljeförbrukningen vad ska man kolla efter
Tacksam för svar
 
Hej! Tänkte packa om farsans framdämpare på hans thunderace. Någon som har en länk till en bra guide eller tråd till detta. Har gjort det innan men kan vara bra om det behövs något specialverktyg eller hur mycket olja det ska i etc.

// Spiderpig
 
Vet inte riktigt var jag ska ställa frågan men gör det här.
Kan man köpa 96-97 eller ska man satsa på nyare främst pga oljeförbrukningen vad ska man kolla efter
Tacksam för svar

Det spelar ingen roll då det är helt individuellt om hojen tar mycket olja eller ej. Min YZF 750 tog ca 1 liter på 400 mil vilket jag inte tycker är mycket.
 
Vevaxelgivare är vanligt.
Mätning säkerställer bara avbrott eller inte. Dom är mer komplexa än så och kan generera dom mest fantastiska symptom.


Några till punkter avbockade från felsökningslistan:

  • Förgasarna kontrollerade och rengjorda en tredje gång. Varenda kanal och öppning har rensats med fotogen, penetrerats med tunn metallvajer samt blåsts med tryckluft. Förgasargummina synade.
  • Ventilerna kontrollerade. Alla låg inom rekommenderat spel.
  • Tändsensorn på vevaxeln uppmätt och ohm-värdet var helt ok.
  • Huvudsäkring utbytt.
  • Ytterligare några kontakter kontrollerade och rengjorda från den lilla ytsmuts som finns men allt har sett bra ut.
  • Grenrörens temperatur uppmätt med IR-mätare. Det var mindre än 5 graders skillnad på krökarna som alla låg kring 350 grader. M.a.o. ytterligare en återvändsgränd.
  • TPS (Throttle Position Sensor). Behövde faktiskt justeras en aning - men det hjälpte inte.

Problemet uppstår oavsett om man kör med choke eller om man varvar som vanligt. Under 3500 varv är det svårt att märka något annat än en viss "orolighet" i motorgången men kring 5000 varv uppstår det som sagt efter några sekunder en snabb varvtalsförlust på cirka 1500 varv.

Vad kan orsaka detta?!

Kan en felaktig ECU ge sådana här symptom?

PS. Förresten. De där små stjärnskruvarna till "vevaxelluckan" skulle dras med 7 Nm. Men de var loctitade! Otroligt dumt att ha stjärnskruv där men Yamaha har likväl haft det på sina genesismotorer allt sedan 1985.
 
Strypningen består av brickor eller gjutna insugsgummin och en kabel som ändrar tändningen. Gummina kan du skära upp eller köpa nya på ebay för några hundra(rekommenderas). Kabeln är en kabel som sticker ut från cdiboxen, denna ska antingen jordas om den är lös eller klippas om den är jordad. Harför mig att jag såg en post om detta för ett tag sen då jag itne har nån bild på hur det ser ut, men jag minns att det var likadant på min yzf 750.
Är du säker på att den är strypt fortfarande? För strypningen brukar försvinna rätt fort och denna hojen är ju inte direkt ny.
 
Ska sälja min Ace -98:
Besiktad ett år framåt, 4900mil BOS slipon, kolfiberinnerskärm, bra däck å drivpkt. 24000:- (inga byten) om du inte har en XT660X i ca samma prisklass, en sån skulle jag kunna tänka mig, men planen är att ta några sabbatsår från mc-åkning!!!
 
Tjena ! Någon som har koll på vilka kablar
Man ska klippa från boxen
Och dra till plus på batteriet ?
För att få bort fartspärren/ varv stopet ?
 
Gick igenom förrådet och hittade lite grejer som blev över när jag sålde av ässet. Nån som är intresserad av?

- Ett helt set olackade Sebimoto kraschkåpor, en tusenlapp eller bud.
- Ett orginaldämp, för dig som inte klarar besiktningen :)

Om någon är intresserad, nås jag på 0761-348688
 
Finns det nå thunderaceägare kvar här? Det ska tydligen gå att klämma in en bakfälg från R1 första generationen med små modifikationer. Någon som har provat? Ett 200 däck passar det i svingen eller tar det i?
 
Så var sommaren slut snart och det börjar bli dags att fundera på att göra något åt oljeförbrukningen.
Någon som har tips på ställen där man kan handla delar till insidan på den stakars motorn?
Hittar ett par, men alldeles för få för att få någon koll på prisbilden.
Närmare 10000 för kolvkit (i england, inte kollat frakt) känns spontant dyrt, kan man komma undan billigare?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top