Thunderace-tråden!

Hej på er! Då va man Thunderace ägare! :) Hämta mig en -00 igår med 1240mil på mätaren och är i nyskick! Självklart i den snabbaste färgsättningen ; Röd och silver! hehe..
Underbar hoj att köra och den bara ber om mer gas och mer knäskrap!! Ska lämna den på service idag så man vet allte tipptopp sen ut och se vad den går för! Bilder kommer lite senare i veckan. Nu har jag presenterat mig iafal =)
 
Vid däcksbyte och därpå sedvanlig kedjeservice så inser jag nu att det är dags att byta drivpaket på Thundern. Kedja och bakdrev tycks fortfarande vara helt ok men framdrevet har definitivt passerat bäst-före-datum. (Tänk på att ni måste kolla även främre drevet när ni kollar drivpaketets kvalitét...)

Då jag kört på originalkedjan fram tills nu så är detta ett nytt område för mig på denna hoj. I original så sitter det en 532 ZLV-kedja på hojen men när man letar T-ace-drivpaket på t.ex. ebay så ingår det oftast 530 kedjor. Så vad ska man egentligen välja?

Det verkar vara en rejäl prisskillnad på kedjorna. Är 532-kedjan verkligen värd nästan dubbla priset?

Måste man anpassa dreven efter om det är en 530 eller 532-kedja?

Är x-ring sååå mycket bättre än o-ring?

Kommentarer mottages tacksamt.
 
532 = 11mm rullar
530 = 10mm rullar
Går dvs. inte att blanda drev och kedjor dom emellan.
Även pinnarna är grövre på en 532 kedja så kedjelås passa inte heller. Övriga mått är desamma.

Med tanke på att de sitter 530 kedja på de flesta nyare litershojar och 532 endast sitter på gammelhojar så ser jag inte någon anledning att sätta på det dyrare 532 alternativet.
532 ska lite slitstarkare, men medtanke på prisskillnaden tjänar man föga troligt på det.
530 har fördel att rulla lättare, vilket man kanske skulle kunna märka skillnad av om man hade elektriska sensorer kopplade mellan röv och sadel.


Sitenote: Skulle jag vara i din sits hade jag bytt framdrevet och nött på drivpaketet ett tag till. Visserligen kommer framdrevet att nötas fortare än om hela paketet byts, men du får ut mer ur drivpaketet och jag tror garanterat att det blir mer ekonomiskt att göra så.

trevlig semester på er :hojsmilie
 
X-ring är väl mer eller mindre standard nu för tiden? X-ring tätar med två ytor istället för en och håller därmed inne fettet bättre och håller längre (vilket du såklart redan vet). Jag underade i samma banor när jag bytte och insågg lätt till slut att det blir bra med en 530-kedja.

Den väger dessutom mindre så du får bättre acks dIrEkCt!!!!!!!!!1111 :fakta
 
Sålde ässet några veckor sedan och det vart en hög med grejer över, bl.a ett set med olackade kraschkåpor. Vad tror ni, finns det nån marknad/intresse för såna eller ska jag ge bort dem till en mopedist som vill pimpa sin ciao?
 
Hej!
Ny i tråden och har plöjt igenom hela nu, phuuuii.
Orsaken är en Thunderace givetvis. Ville få veta lite om den och det blir man varse om här.
Tackar för infon. :tummenupp

Hämtade en 96:a häromdagen, kraschat skick.
Hade planer på att ta motor delarna till min YZF750 men nu kan det bli så att jag tar övrigt
(framdel + bakdel) från YZFen till Thunderacen istället.
Så vilket som så blir det en hybrid så man får husera både i denna tråd och i YZF750 tråden.
Har startat en byggtråd också.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=245439
 
Hej på er! Då va man Thunderace ägare! :) Hämta mig en -00 igår med 1240mil på mätaren och är i nyskick! Självklart i den snabbaste färgsättningen ; Röd och silver! hehe..
Underbar hoj att köra och den bara ber om mer gas och mer knäskrap!! Ska lämna den på service idag så man vet allte tipptopp sen ut och se vad den går för! Bilder kommer lite senare i veckan. Nu har jag presenterat mig iafal =)

Nice, jag har en 00 som gått 6100 mil nu men den hade gått 1217 mil då jag köpte den 30 juni 06 :-), svart och silver är det såklart, det klart snyggaste ;-)
 
Är det någon som har en bakfälg utan däck monterat som skulle kunna väga den?
Jag håller på och kollar upp diverse på mitt bygge och min fälg har ett sjysst
däck på som jag inte vill betala avtagning för just nu.
 
Hej är ny här och såg tråden men har inte läst hela , har en Thunderace från 98 som gått ca 6000 mil. har ett ljud( raslande ) vid 4000 rpm normalt gaspådrag , är det något resonans ljud som ska vara eller rasar den snart... haft hojen ett år nu och är min första hoj.
 
Hej är ny här och såg tråden men har inte läst hela , har en Thunderace från 98 som gått ca 6000 mil. har ett ljud( raslande ) vid 4000 rpm normalt gaspådrag , är det något resonans ljud som ska vara eller rasar den snart... haft hojen ett år nu och är min första hoj.

Plocka bort underkåpan . Mitt på avgasröret på vänstersidan under sidostödet sitter en liten blank(eller rostig) metallkåpa som det går in ett par vajrar i. lossa denna kåpan och med hojen igågn kolla om ventilen där under rör sig. Denna ventil kallas EXUP-ventil och det är vanligt att den kärvar, vajrarna går av eller den jävlas i allmänhet. Tänk på att bultarna gärna är fastbrända och vill gå av så smörj eller värm dom innan. Jag bröt av tre när jag plockade isär mitt EXUP :5sure

Detta kollar man lätt. Är allt fint där så bör du nog spela in ljudet för att man ska kunna säga vad annars det kan vara.
 
Plocka bort underkåpan . Mitt på avgasröret på vänstersidan under sidostödet sitter en liten blank(eller rostig) metallkåpa som det går in ett par vajrar i. lossa denna kåpan och med hojen igågn kolla om ventilen där under rör sig. Denna ventil kallas EXUP-ventil och det är vanligt att den kärvar, vajrarna går av eller den jävlas i allmänhet. Tänk på att bultarna gärna är fastbrända och vill gå av så smörj eller värm dom innan. Jag bröt av tre när jag plockade isär mitt EXUP :5sure

Detta kollar man lätt. Är allt fint där så bör du nog spela in ljudet för att man ska kunna säga vad annars det kan vara.

Om Exupen inte fungerar som den ska så synns det på varvräknaren som signalerar fel genom att studsa mellan olika värden. Typ 0 varv, 7 000 varv och nå mer - minns inte. Detta har hänt för mig ett par gånger då vajrarna inte var rätt spända. Det var relativt lätt att fixa. Att de går av är inte heller särkilt ovanligt. Effekten då blir ofta att hojen brööölar och svarar dåligt på gasen.

Sen så är det inte ovanligt att exupen börjar gnälla/gneka lite på dessa hojar. Det må vara irriterande men ska inte vara farligt. Jag har själv en dylik exup. Gneket är högst på våren då hojen stått stilla länge pga vädrets makter.

Märk väl; Vi snacka om gnek/gnäll nu. Inte rassel.

Rassel kan bero på många olika orsaker...
 
Om vajrarna på EXUP:en inte är kopplade och man inte låser ventilen så får man inte felmeddelandet men ventilen rör sig när man gasar och kan ge ett rasslande ljud. Fast det beror ju lite på hur man beskriver ljud förstås.
 
Vid däcksbyte och därpå sedvanlig kedjeservice så inser jag nu att det är dags att byta drivpaket på Thundern. Kedja och bakdrev tycks fortfarande vara helt ok men framdrevet har definitivt passerat bäst-före-datum. (Tänk på att ni måste kolla även främre drevet när ni kollar drivpaketets kvalitét...)

Då jag kört på originalkedjan fram tills nu så är detta ett nytt område för mig på denna hoj. I original så sitter det en 532 ZLV-kedja på hojen men när man letar T-ace-drivpaket på t.ex. ebay så ingår det oftast 530 kedjor. Så vad ska man egentligen välja?

Det verkar vara en rejäl prisskillnad på kedjorna. Är 532-kedjan verkligen värd nästan dubbla priset?

Måste man anpassa dreven efter om det är en 530 eller 532-kedja?

Är x-ring sååå mycket bättre än o-ring?

Kommentarer mottages tacksamt.

Hej, denna kedja har jag på min hoj nu, köp dock till nitlås samt nitverktyg om du inte vill lossa svingen för att få dit kedjan. Jag är
väldigt nöjd med drivpaketet so far, det är en väldigt fin kedja med som är starkare än standard 532 dessutom som det verkar, jag har kollat i tabeller.
http://www.ebay.co.uk/itm/170602675...X:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_3743wt_1246

Hej, denna kedja har jag på min hoj nu, köp dock till nitlås samt nitverktyg om du inte vill lossa svingen för att få dit kedjan. Jag är
väldigt nöjd med drivpaketet so far, det är en väldigt fin kedja med som är starkare än standard 532 dessutom som det verkar, jag har kollat i tabeller.
http://www.ebay.co.uk/itm/170602675...X:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_3743wt_1246


Givetvis är det andra drev om man har en annan kedja med men vem byter kedja men inte drev?
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top