The birth of a HPD

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Mycket vanligt att generatorn badar i olja. Och är det öppet in till vevaxeln är det givetvis en "våt" generator. Skruva dit kåpan och fyll till rätt nivå.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu har jag fått den nya motorn på plats och flyttat över alla pinaler som behövs från den gamla.

Och sprungit rätt in i ett obegripligt problem.

Jag hade grovinställt tändningen och fyllde på olja inför uppstart. Efter en stund tänkte jag att det gick i ovanligt mycket olja...

Allt hade runnit ut genom det öppna locket över tändningen.

Inte fan ska tändningen vara våt!?
Det är ju öppet rakt in på vevskinkorna, och det ser likadant ut på den gamla motorn, vad har jag missat?

Jag har ju öppnat tändningen förut utan att det läcker olja.

Är väl inte ovanligt att man har hojen på sidostödet när man kollar tändningen, då är väl graviditeten igång och drar oljan åt vänster :hihi
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Mycket vanligt att generatorn badar i olja. Och är det öppet in till vevaxeln är det givetvis en "våt" generator. Skruva dit kåpan och fyll till rätt nivå.
Det kan jag tänka mig, men generatorn sitter på andra sidan och har locket på.

Jag pratar om tändningen.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Google ger två träffar som säger att det är normalt, jag hade antagligen låg oljenivå när jag kollade tändningen förra gången:va

Jaja, då är det väl bara att skruva ihop igen och fortsätta:banana


 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Läste om Persbrandts CBX i senaste Classic Bike, känns som om konceptet känns igen...

Bättre front, JMC swing, moderna bromsar och bättre avgassystem

Antingen är jag en stilbildare eller så finns det bara ett rätt sätt att bygga en gammal Honda :p
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag har en brygga med Mikuni RS 36 som är dels mycket renare och dels mycket coolare, delningen är 78-92-78 så de kommer antagligen från en Gixxer.

Funkar dessa till vardags eller blir de för stora för Hondan?

Är det någon här som har använt dessa och kan ge lite tips, typ måste man ändra delningen till 80-100-80 eller kan man fixa egna insugningsgummin?

Och vilken bestyckning ska jag ha?
Det sitter 125 / 17,5 i nu

 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ytterligare ett incitament att byta till RS-förgasarna är att det blir så mycket enklare att få dit dem, nu har jag brottats med luftbox, förgasare och insugningsgummin tills jag blir tokig!

Jag har gjort detta förut och det funkar bara på ett enda speciellt sätt men jag kommer inte ihåg tricket :huvet:huvet:brinnerup:gnissla

Hur får man tillbaka hela härligheten på plats igen?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ytterligare ett incitament att byta till RS-förgasarna är att det blir så mycket enklare att få dit dem, nu har jag brottats med luftbox, förgasare och insugningsgummin tills jag blir tokig!

Jag har gjort detta förut och det funkar bara på ett enda speciellt sätt men jag kommer inte ihåg tricket :huvet:huvet:brinnerup:gnissla

Hur får man tillbaka hela härligheten på plats igen?

Hej Ryddarn.
Kan inte hjälpa dig men sänd frågan till andersbrink eller cidair, dom kan säkert instruera dig så du får slut på jäkelskap en. :hej
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag orkade inte, det var för djävla trångt och alldeles för djävla varmt!

Så jag tog lättaste utvägen och caddade upp nya insugningsgummin i 40mm armerad slang.



Detta gjorde att den nya fina chokewiren som mödosamt spårats upp och budats hem på tradera blev överflödig innan den ens använts. Men det är en hpd-ares vardag.
Snart har jag tillräckligt med delar för ett tredje projekt.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
De nya insugen är längre än de gamla, gör det något?
Fuggarna är bestyckade 125/17,5 vilket verkar vara spot on.
Vet någon hur nålarna skall sättas upp för en Bol d'Or?

När man googlar står det att man inte kan använda original gashandtag eftersom RS kräver returvajer, Hondan har detta redan så var är problemet?


Edit:
The old rule of thumb for single plenum manifolds as on the Bonneville:

Longer = more low end torque
Shorter = torque moved up the power band higher.

Så, uppenbarligen, har jag nu genom noggrann analys och komplicerade beräkningar samt dataassisterad design flyttat effekten nedåt i varvtalsregistret för snabbare acc vid rödljus vilket ju är det allra viktigaste.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
För de som googlar om en 15 år eller nåt...
Det går säkert att göra bättre

 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vet någon hur nålarna skall sättas upp för en Bol d'Or?

Det finns lika många olika nåltyper för RS'ar som mjölksorter på ICA Maxi. Det är bara en bredbandslambda som kan ge dig facit. Ställ upp nålarna att gå lite fett. Det är bara de som åker bakom dig som lider av det. Alla mina RS'ar har fått axpumpens pinne justerad åt sidan för att bli inaktiv. Axpumpen ställer bara till det. Torrgasning av tredje part är det största gisslet.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Tackar! :Bugar

Får börja med att kolla färgen på tändstiften à la école vieille och ta det därifrån. Hjälper det om jag tar reda vilka nålar som sitter i eller är det lika bra att bara utgå från att det är nära nog till att börja med?

Alla throttlarna står lite olika högt i bottenläget, vet du ett bra grundmått? Ffa ettans är hög mot resten och antar att det är lika bra att grundställa bryggan innnan man sätter igång att justera in den till en ny morot.

Och när jag ändå har dig på tråden, vad är det hemliga tricket för att få in CV-fuggarna med luftburken på plats?

Jag är ju helt övertygad om att det är en ren baggis att byta bränsleförsörjningen så här och det kommer att funka klockrent på första försöket, men i alla fall...
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
och @andersbrink, vet du hur det är ställt med originalgashandtagets vara eller icke vara? Är det fel diameter på rullen eller vad är det som gör att den inte är kompatibel?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alla throttlarna står lite olika högt i bottenläget, vet du ett bra grundmått?

RS'arna justerar du trottelhöjden/likahöjd genom att skruva bort trottellockets två små skruvar. Där bakom sitter en M10 specialbricka (som ställer höjden) och en stjärnskruv som låser. Med RS'ar är det ingen fördel med luftburk annat än att insugsljudet dämpas. Gamla hårda gummidetaljer = pinsamt jobbiga att pyssla med. En hårfön att värma med hjälper lite.

Mina RS'ar synkar jag med bakänden på en 1 mm borr med uppställd tomgångsskruv som gör det möjligt att föra in borrets bakände. För detta krävs det bortmonterad brygga. Orkar du vakumsynka kan du köra med "locken" borttagna så att det är snabbt och enkelt att justera med M10'an. När man låser med krysskruven brukar man få hålla emot med M10 nyckeln.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ovärderlig info!

Jag hittade en av anledningarna till att originalgasen inte funkar, vajrarna är för långa eller så är höljena för korta.
Finns det någon förlängare att köpa?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
M6 långmutter med sågad slits eller öka avståndet mellan vajerfäste och "rullen" på fuggarna.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Hittade lite lämpliga grejer hos Ettans Mopeder så jag får låna dotterns moppe och åka till Åseda och shoppa lite.
Jag kan ju åtminstone hänga ut i kurvorna så det känns som att åka hoj

Jag har lite abstinens nu om man säger så...
 
Last edited:
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Schysst lösning på insuget! Känns som off-the-shelf varianter är svåra att få tag på, iaf när jag skulle på med 26or istället för 22or.
Hoppas de funkar :tummenupp
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top