Tamada kan, Roberts kan inte...

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
"Dock såg suzukin ut att funka rätt bra chassimässigt, men det är väldigt svårt att hålla någon/några bakom sig som har 10-15km/h mer i toppfart"

hur kommer det sig att rossi kan vinna med en hoj som har samma sunkiga toppfarts underläge gentemot hondan??kan han borde väl dom andra kunna med eller är dom andra sopor på att köra? :va :yoparty

daniel 2.3-16 skrev:
"Dock såg suzukin ut att funka rätt bra chassimässigt, men det är väldigt svårt att hålla någon/några bakom sig som har 10-15km/h mer i toppfart"

hur kommer det sig att rossi kan vinna med en hoj som har samma sunkiga toppfarts underläge gentemot hondan??kan han borde väl dom andra kunna med eller är dom andra sopor på att köra? :va :yoparty

Rossi är en hyffsad chafför och han har kanske också några av världens bästa depåpersonal som kan hitta inställningar som funkar bra för föraren och för dom olika banorna.

På senaste racehelgen satte Rossis hoj den 8:de snabbaste toppfarten med 325,5km/h.
5km/h långsammare än Biaggi som var snabbast med 330,5km/h.
Men Rossis hoj var snabbare än Edwards och Barros Hondor!

Suzuki hade 18:de och 19:de snabbaste hojarna av dom 24 st som körde där. 317,3km/h och 316,1km/h.

Roberts hoj var alltså 9,4km/h långsammare än Rossis "sunkiga" toppfart..

daniel 2.3-16 skrev:
hur kommer det sig att rossi kan vinna med en hoj som har samma sunkiga toppfarts underläge gentemot hondan??kan han borde väl dom andra kunna med eller är dom andra sopor på att köra?

Glöm inte att Rossi kan köra vad som helst... tror han var född med en motor mellan benen (nej, det lät fel,... men ni vet vad jag menar hoppas jag!).

Har det redan nämnts att när Rossi test körde F1 för Ferrari (Fiorano?) för andra gången i sitt liv i Italien så var han bara 3sekunder ifrån Michael Schumacher's ban rekord .
:Bugar Killen kan som sagt köra vad som helst bättre än de flesta och letade bara efter lite utmaningar!! Tur att han hittade det i yamaha, annars hade vi kanske förlorat lilla Rossi till F1... fastän jag älskar f1 så tycker jag nog att mc sporten behöver allt stöd den kan få!!
Vad skulle GP vara utan lilla monkeyboy`?
Ibland tycker man ju nästan synd om Biaggi.. i italiens favorit sons skugga jämt.

daniel 2.3-16 skrev:

Sen när körde Roberts Yamaha? :va

valmers skrev:
Han glömmer att han är ett stort problem själv.

Nedan syns hur "långsam och patetisk" Roberts är. Och hur snabb Suzukin är.

Tamadas högsta toppart under racet: 320
Roberts högsta toppart under racet: 308
Haydens högsta toppart under racet: 322
Rossis högsta toppart under racet: 320

Tamadas bästa tid genom sektion ett: 30,25
Roberts bästa tid genom sektion ett: 30,39
Haydens bästa tid genom sektion ett: 30,35
Rossis bästa tid genom sektion ett: 30,34

Tamadas bästa tid genom sektion två: 28,5
Roberts bästa tid genom sektion två: 28,4
Haydens bästa tid genom sektion två: 28,1
Rossis bästa tid genom sektion två: 28,2

Tamadas bästa tid genom sektion tre: 30,95
Roberts bästa tid genom sektion tre: 31,03
Haydens bästa tid genom sektion tre: 30,98
Rossis bästa tid genom sektion tre: 31,0

Tamadas bästa tid genom sektion fyra: 20,295
Roberts bästa tid genom sektion fyra: 20,296
Haydens bästa tid genom sektion fyra: 20,294
Rossis bästa tid genom sektion fyra: 20,343

Då och då dyker det upp att någon testat F1, jag tror både Rossi och Biaggi testat. Doohan testade och ColinMcRae har också gjort. Det brukar alltid framställas som oerhört imponerande, t ex 3 sekunder från banrekordet. Detta är ju av PR-skäl naturligtvis, inte bara hur det framställs utan hela testet. Det är ju inte för att de är så bra på F1 de får testa utan för att de har gemensamma sponsorer som vill maximera uppmärksamheten.

3 sekunder från vilket banrekord på vilken bana? Om det var fjolårets på en kort bana är ju 3 sekunder en evighet och Schumi lär väl bättra på det precis som Rossi gör varje säsong själv. Man ska också komma ihåg att de får köra många varv med den bästa instruktion som finns, det är ju knappast på första flygande dessa tider sätts. De riktiga förarna är där med hela teamet, bättre blir det inte. Sedan är ju dessa förare stjärnor inom sin motorsportgren så känslan saknas ju inte direkt men att de skulle bli bra inom F1 eller ens bli erbjudna att köra Minardi är en helt annan sak.

Gissar att ni inte håller NASCAR så högt, raggarbilsracing med stenhårt reglemente (jag gillar det men det är en annan sak). Då kanske ni blir besvikna när Jeff Gordon körde bara 2 sekunder långsammare än Montoya när de bytte bil med varandra (Indy i fjol).

Rossi har ju varit med på den där rally-tävlingen där man parallellkör i likadana bilar. Där har han gjort bort sig på TV har jag själv sett. Dock släpps ingen TV-kamera in för dessa PR-tester utan där presenterar man vad man vill.

Rossi är fantastisk. På två hjul.

Michelle No2 skrev:
När han körde för sin pappa Kenny SR
Det var Yamma innan han satsade på sina egna hojar.
Han körde även på KR hojen innan Suzuki kontrakterade honom...

Ja, men jag skrev SEN när, inte när....

Ninjaboy skrev:
Då och då dyker det upp att någon testat F1, jag tror både Rossi och Biaggi testat. Doohan testade och ColinMcRae har också gjort. Det brukar alltid framställas som oerhört imponerande, t ex 3 sekunder från banrekordet.
3 sekunder från vilket banrekord på vilken bana? Om det var fjolårets på en kort bana är ju 3 sekunder en evighet och Schumi lär väl bättra på det precis som Rossi gör varje säsong själv. Gissar att ni inte håller NASCAR så högt, raggarbilsracing med stenhårt reglemente (jag gillar det men det är en annan sak).- :lol HA, HA!!!- Då kanske ni blir besvikna när Jeff Gordon körde bara 2 sekunder långsammare än Montoya när de bytte bil med varandra (Indy i fjol).
Rossi har ju varit med på den där rally-tävlingen där man parallellkör i likadana bilar. Där har han gjort bort sig på TV har jag själv sett. Dock släpps ingen TV-kamera in för dessa PR-tester utan där presenterar man vad man vill.

Rossi är fantastisk. På två hjul.

:lol Ha, ha.. Jovisst har du rätt när du antar att iallafall jag inte diggar Nascar, men jag respekterar din smak. Men då är det väl passande ändå att När Biaggi testade Nascar så gick det väl ganska bra.. vet inte mycket om det, men antar att du vet.... och min lilla monkeyboy favve körde bättre i F1.
Om du undrade vilken Bana Rossi körde F1 på, så var det Ferrari på Fiorano i Italien, som jag redan nämnt och den banan är 2.976 km lång. Han hade kört en gång innan, så det var som redan sagt hans andra gång. Han körde på nästan 59sekunder. Shumachers rekord är nästan 56sek. Biaggi körde på ca 1.3sek, men det var ett år sedan eller kanske t.o.m. lite längre sedan, så vem vet... han kanske hade klarat av det bättre nu. Man hörde inte så mycket om det... men bra var det. No Doubt att han är bra han oxå.. lite gnällig bara, och personlighet räknas lite ändå.
Andra testTider på Fiorano i år ....

Tider på Fiorano förra veckan
Coulthard McLaren 1:07.833 = 135.699 mph
Raikkonen McLaren + 0.242
da Matta Toyota + 0.854
Briscoe Toyota + 1.134

Hur det gick i Rallyt vet jag inte, så jag kan inte säga nåt om det, men eftersom du vet så kanske du kan tala om var när och hur? Jag är lite nyfiken, men han klarade sig säkert bättre an vad vi skulle gjort!
Med tanke på att jag bor i Detroit med tokiga amerikanare, så pallar jag inte lyssna på mer om Jeff Gordon.... :zpy Sorry Pal! Han är säkert toppen.... men mitt intresse ligger i MC och lite i F1 oxå.

Om du nu är helt anti Rossi så är det väl din ensak! Men innan du gissar om ban tider och ban längd, så kanske du vill kollla läget innan du säger nåt!

Ha det toppen grabben och njut av din MC, .... fin liten leksak du har! :)

Peace! :tummenupp

daniel 2.3-16 skrev:
hur kommer det sig att rossi kan vinna med en hoj som har samma sunkiga toppfarts underläge gentemot hondan??

Brasiliens GP
Roberts högsta toppfart under racet: 308
Rossis högsta toppfart under racet: 320
Haydens högsta toppfart under racet: 322

Därtill har Yamaha den i särklass bästa föraren och teamchefen. Vi kommer inte få se Rossi köra Suzuki/Bridgestone, men jag är fullständigt säker på att han inte skulle vara avsevärt snabbare än Roberts. Se mitt tidigare inlägg och jämför tiderna genom sektionerna. Snacket om att Roberts är kass kommer alltid från töntar utan koll – vad kan det bero på?

ridingdragon skrev:
:lol Ha, ha.. Jovisst har du rätt när du antar att iallafall jag inte diggar Nascar, men jag respekterar din smak. Men då är det väl passande ändå att När Biaggi testade Nascar så gick det väl ganska bra.. vet inte mycket om det, men antar att du vet.... och min lilla monkeyboy favve körde bättre i F1.
Om du undrade vilken Bana Rossi körde F1 på, så var det Ferrari på Fiorano i Italien, som jag redan nämnt och den banan är 2.976 km lång. Han hade kört en gång innan, så det var som redan sagt hans andra gång. Han körde på nästan 59sekunder. Shumachers rekord är nästan 56sek. Biaggi körde på ca 1.3sek, men det var ett år sedan eller kanske t.o.m. lite längre sedan, så vem vet... han kanske hade klarat av det bättre nu. Man hörde inte så mycket om det... men bra var det. No Doubt att han är bra han oxå.. lite gnällig bara, och personlighet räknas lite ändå.

da Matta Toyota + 0.854
Briscoe Toyota + 1.134

Hur det gick i Rallyt vet jag inte, så jag kan inte säga nåt om det, men eftersom du vet så kanske du kan tala om var när och hur? Jag är lite nyfiken, men han klarade sig säkert bättre an vad vi skulle gjort!
Med tanke på att jag bor i Detroit med tokiga amerikanare, så pallar jag inte lyssna på mer om Jeff Gordon.... :zpy Sorry Pal! Han är säkert toppen.... men mitt intresse ligger i MC och lite i F1 oxå.

Om du nu är helt anti Rossi så är det väl din ensak! Men innan du gissar om ban tider och ban längd, så kanske du vill kollla läget innan du säger nåt!

Ha det toppen grabben och njut av din MC, .... fin liten leksak du har! :)

Peace! :tummenupp

Max Biaggi testade Ferrari 1997 eller 98. Hans testtider vid tillfället var fem sekunder från det dåvarande rekordet.

Chris Ash skrev:
Max Biaggi testade Ferrari 1997 eller 98. Hans testtider vid tillfället var fem sekunder från det dåvarande rekordet.

Kan mycket väl tänka mig att Ferrari i alla dessa fall, ställt ner varvtalen en rätt bra bit.

ridingdragon skrev:
:lol Ha, ha.. Jovisst har du rätt när du antar att iallafall jag inte diggar Nascar, men jag respekterar din smak.
Jag är intresserad av all motorsport utom Truck Racing och Tractor Pulling men NASCAR är rätt långt ner på listan även om det är häftigt live. Nämnde det bara för att de flesta svenskar inte gillar NASCAR och att det därför kan vara intressant att veta att även en sådan förare kan prestera bra tider i en F1. I ett arrangerat test vill säga.

ridingdragon skrev:

da Matta Toyota + 0.854
Briscoe Toyota + 1.134
Eftersom Fiorano är Ferraris privata testbana så är jag väldigt skeptisk till att McLaren och Toyota skulle ha varit där. Jag såg inga andra märken när jag var där, dock såg jag flera Enzo innan de släpptes. :yoparty Jag tror du menar en annan bana, skulle Coultard vara 11 sekunder långsammare än Schumacher på ett varv? 8 sekunder långsammare än Rossi?

ridingdragon skrev:
Vart får du ifrån att jag är mot Rossi? Hela posten gick ut på att dessa F1 tester är PR ordnat av sponsorerna. Jag ifrågasätter inte Rossis tider mer än någon annan som provat. Däremot tror jag inte att någon av dem är så bra att de verkligen kunde köra F1 om de ville. För då hade de gjort det, F1 har högst status och mest pengar.

Du verkar ha tagit min post väldigt personligt, varför vet jag inte.

Ninjaboy skrev:
Du verkar ha tagit min post väldigt personligt, varför vet jag inte.
Närååå..... ninjaboy :hihi inte alls

Test tiderna var från förra veckan och Ja, de var från Fiorano, men har ingen aning om hur det var med väder och andra grejer som såklart kan påverka mycket. Vet tyvärr heller inte varför DE hade kört där. De kanske gäst-körde, så att ferrari kan bevisa att de är bättre? Hi, hi... allt är ju PR som du säger.
Ligger mycket sanning i det, men i min lilla dröm värld så e MonkeyBoy Rossi Gud... :tungan Ha, ha!!

Kör lugnt!! :tummenupp

PS,
Denna tråden e om Roberts och Tamada... så de e nock från mig angående Rossi. Sorry.
:) Men NinjaBoy, det var kul att disskutera med dig...och jag ber om ursäkt för ironin med om att kolla innan du skriver... menade bara på att jag redan hade nämnt vilken bana och vem han var 3sek snabbare än. SEEEE YAAA!

Last edited:
Nyteknik skrev:
Snacket om att Roberts är kass kommer alltid från töntar utan koll – vad kan det bero på?
Töntarna utan koll undrar vad Roberts ska skylla på nu, när Bridgestonedäcken visat sig hålla utmärkt, och Roberts fortfarande går kräftgång genom fältet? Kanske grus i dojan? Rövtrång?

valmers skrev:
Töntarna utan koll undrar vad Roberts ska skylla på nu, när Bridgestonedäcken visat sig hålla utmärkt, och Roberts fortfarande går kräftgång genom fältet? Kanske grus i dojan? Rövtrång?

Bridgestone har under ett race på en honda visat sig hålla utmärkt.
Roberts har visat att suzuki och bridgestone kan lägga brutalt snabba varv, men dock för låg toppfart för att hålla undan för de betydligt bättre accelererande hondorna med högre toppfart...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back