Ta ut mc-kläder på hemförsäkringen

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
Är det verkligen så att man inte får ta ut hjälmen på hemförsäkringen, detta sade då försäkrings mannen på folksam (där jag både har min mc och hemförsäkring) skinnställ, skor och handskar gick bra att ut på hem försäkringen men hjälmen skulle jag vara tvungen att ta ut på mc försäkringen(självrisk 6000:-)

#inga personskador
#inga skador på motorcykeln (lite repor men inget som är värt att ta ut på försäkringen)

Ni kan läsa mer här.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=364875#post364875

Någon som vet

Jag fick ers. för min hjälm på hemförsäkringen iaf. Det var på Länsförsäkringar.

Jag fick ut allt på hemförsäkringen. Hjälm, Jacka, byxor, handskar. Fick till och med ut för t-shirten.... Länsförsäkringar jag också...

Har jag inte helt fel så är det fordonets försäkring som ska täcka din utrustning i första hand.

Finns ingen sån försäkring så kan din utrustning gå på hemförsäkringen och räknas som medhavd egendom vid trafikskada.

Verkar skumt om utrustningen ska gå på två olika försäkringar :va

Vet inte om det är nåt annat som gäller när man har samma bolag på hemförs och hojförs

För mig täckte MC försäkringen enbart ägarens utrustning. Därför fick jag ta mina grejer på hemförsäkringen.

Vad jag har förstått så är det såhär: Eftersom det är lag på att ha hjälm när man kör hoj så innefattar mcförsäkringen eventuella skador på den,
medans övrig utrustning innefattas av andra försäkringar typ hemförsäkring.

Bandit skrev:
Är det verkligen så att man inte får ta ut hjälmen på hemförsäkringen, detta sade då försäkrings mannen på folksam (där jag både har min mc och hemförsäkring) skinnställ, skor och handskar gick bra att ut på hem försäkringen men hjälmen skulle jag vara tvungen att ta ut på mc försäkringen(självrisk 6000:-)

#inga personskador
#inga skador på motorcykeln (lite repor men inget som är värt att ta ut på försäkringen)

Ni kan läsa mer här.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=364875#post364875

Någon som vet

Hela min MC-utrustning låg i min bil när den blev stulen för många herrans år sedan. Det gick inte på bilförsäkringen utan jag hänvisades till min hemförsäkring. Där gick det bra, jag skulle få för allt, men inte hjälmen sa de sedan. Den får jag ta på mc-försäkringen. "-Men om jag inte skulle ha nån mc då?" frågade jag, man kan ju ha utrustning ändå. Det kunde hon inte svara på. Efter mycket tjafsande (20 min) så fick jag för hjälmen åxå, men det satt långt inne.

I ditt fall är det kanske lite annorlunda, om du har kört omkull.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!