Du har nog bara klantat dig i skadeanmälan. Det är ok, du kommer över det.
Hur menar du med klantat sig? glömt att ljuga och begå försäkringsbedrägeri?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du har nog bara klantat dig i skadeanmälan. Det är ok, du kommer över det.
Hur menar du med klantat sig? glömt att ljuga och begå försäkringsbedrägeri?
Jag ljuger icke för försäkringsbolag (heller) och har inget att invända mot den ersättning jag kom i åtnjutande av förra säsongen.
Jag gick ikull med hojen 2006 och fick skador på stövlar och handskar, resten klarade sig. Jag vet inte hur Folksam gör men jag var helförsäkrad hos Länsförsäkringar vid den tiden och de ersatte stövlarna och handskarna med avräkning för ålder.
Min erfarenhet är att det är bra att ha kvittona kvar så det baserar ersättningen på det faktiska priset snarare än sina schabloner.
Något har ju uppenbarligen gått på tok. Jag är strikt emot alla former av lögn, dribblande och har aldrig skarvat i dessa sammanhang. Jag är av uppfattningen att man håller det avtal man ingått. Gråzonerna får lagkunniga handskas med i de fall det är aktuellt, ombudet alltså. Utrustning följer föraren och i förekommande fall personskada. Finns ingen skada är utrustningen skadan med den skillnaden att den ersätts och rehabilitering behövs inte. Frågan är hur du får det till att jag uppmanar till lögn? Livlig fantasi? Vid min fadäs behöll jag stället då skadorna var kosmetiska och försäkringsbolaget fastställde en ganska generös kompensation, ingen säkerhetsmässig nedsättning på prylarna. Nu läste du kanske lite selektivt och jag citerar därför del av ett av mina tidigare inlägg.
Precis som du säger så följer utrustningen personskadan, finns det ingen personskada såFår uppfattningen av dina inlägg att då en handläggare på ett bolag som handlagt just ditt ärende gett dig pengar anser du med 100% säkerhet att det alltid är så, vilket jag är tveksam till. Ditt senaste inlägg antydde att man kunde få pengar bara man skrev skadeanmälan på "rätt sätt" vilket fick mig att fundera på vad du egentligen menar
haha fyfanJag har varit omkull 2ggr, en gång med Bilsport och MC samt en gång med Svedea.
Båda gångerna ersatte trafikdelen för eventuellt skadade kläder/hjälm.
Första gången mosade jag också telefonen, men den gick på hemförsäkringen.
Så om det inte skiljer mellan bolagen så ska trafikförsäkringen täcka trasiga hojkläder.
haha fyfan
Du har fel. Så enkelt är det och du gör folk en otjänst med din desinformation. Jag gissar inte.
jag har folksam halvförsäkring och hade även det när jag vurpade och det var mitt fel.. försäkringen täckte kläder och så fick jag några tuss för ett ärr på knät, pengarna räckte för att lappa ihop moppen![]()
Eftersom jag blir så jävla trött på "jag vet allt och varken ljuger eller gissar" personer som uppenbarligen inte har något problem att misstänkliggöra andra personer men "kackar" själv och börjar vifta vilt med armarna så fort dennes argument tryter... varsågod taget ur Folksams villkor för tung MC
Läs punkt 6, avsnitt a, första stycket.
View attachment 407269
Precis som villkoren säger, "vid skadad person" antar att du pga ärr på knät, skadat dig. Så självklart täckte trafikförsäkrings delen din skyddsutrustning![]()
Gjensidige ersätter din skyddsutrustning om du har helförsäkring och den "skyddande effekten" är nedsatt.
Det är heller inget krav på att du ska ha fått kroppskada...
Men jag misstänker att det inte gäller samma sak om man bara har trafik.
Men jag misstänker att det inte gäller samma sak om man bara har trafik.
har man helförsäkring så ersätter såvitt jag vet alla bolag skadad utrustning oavsett kroppsskada om det bara finns en ersättningsbar skada. Dvs du har fått repor på hojen i samband med attt du gått omkull eller något sådant.
Har du bara trafikförsäkring så ersätter inte bolaget din hoj om du själv går omkull och då kan inte utrustningen följa med på det. Om du däremot skadat dig så ersätter dom dig för personskadan och då kan utrustningen följa med på den ersättningsbara skadan.
Om man klotar på bana? Kan man via hemförsäkringen få ut ersättning på hjälm och ställ? Inte hojen det förstår jag![]()
Hjälmen har inte fått något slag endast "skrapsår", är det farligt att köra lite med den tills FB ringer?
Kan man ha en obligatorisk, lagstadgad trafikförsäkring för delkasko-/trafikförsäkrade och en annan obligatorisk, lagstadgad trafikförsäkringsdel med andra villkor för helförsäkrade som dessutom har samma rader i TFL till grund? Att man kan göra medgivanden utöver vad som står är givet men jag undrar nu vad minsta gemensamma nämnare är? Krävs det kroppsskada eller ej? Vad händer när skydden är så bra och bra mycket dyrare, att skadorna minskar till närmast eliminerade, ska man då inte kunna få den utrustningen ersatt p g a att den fungerar som tänkt?
Jag tror det handlar om hur man utläser §8 i TFL och min tolkning är möjligen felaktig men mer överensstämmande med gällande praxis. Därmed medger jag isf att det kan finnas bolag som tolkar snävare.
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|