Ta bort strypning importerad YZF750 1993

Russin79

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2021
Ort
Falun
Hoj
2001, Suzuki GSF1200S
Hej,

jag ska iväg och titta på en YZF750 1993 och noterade just att den är importerad och reggad med 72Kw.
Det står ingen info på Transportstyrelsen om hur den är effektsänkt varvid jag behöver hjälp med hur jag kan kolla om den fortfarande är strypt.


Har läst om en ”white wire mod” samt strypbrickor i insug och insugsgummin men inte fått något definitivt svar.

Nästa fråga blir om man märker om den fortfarande är strypt, tänker om den inte varvar ur ordentligt eller dylikt.

All info kring detta är välkommet och uppskattat.

väl mött
/Nemo
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Hej,

jag ska iväg och titta på en YZF750 1993 och noterade just att den är importerad och reggad med 72Kw.
Det står ingen info på Transportstyrelsen om hur den är effektsänkt varvid jag behöver hjälp med hur jag kan kolla om den fortfarande är strypt.


Har läst om en ”white wire mod” samt strypbrickor i insug och insugsgummin men inte fått något definitivt svar.

Nästa fråga blir om man märker om den fortfarande är strypt, tänker om den inte varvar ur ordentligt eller dylikt.

All info kring detta är välkommet och uppskattat.

väl mött
/Nemo
Back in the days så hade en polare en gråimporterad YZF750 som var strypt på så vis att upp till 200 km/h så gick det hur bra som helst men det var precis lögn i helvetet att få den att gå fortare än så!
Vet inte om hans maskin var unik på det viset men kan ju vara bra för dig att känna till...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
White wire mod låter som det Suzuki körde med ett tag, den var strypt på dom första tre växlarna, vilket gjorde att den gick ryckigt och jävligt, men om man klippte kabeln från GPSen* till ECUn så blev den både piggare och fick en mjukare gång. Men det påverkade ju inte toppfarten.

* Gear Position Sensor
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
White wire mod låter som det Suzuki körde med ett tag, den var strypt på dom första tre växlarna, vilket gjorde att den gick ryckigt och jävligt, men om man klippte kabeln från GPSen* till ECUn så blev den både piggare och fick en mjukare gång. Men det påverkade ju inte toppfarten.

* Gear Position Sensor
Tror inte en Yamaha från 93 har gps.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vet att den såldes strypt på vissa marknader.
Då var det en annan ECU och en annan förgasarbestyckning, men jag TROR att det var samma förgasare som på den ostrypta varianten.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Strypningen plockades högst troligt bort för mer än 25 år sedan. Brickor i insugsgummina skulle jag gissa på. Original 91kW, strypt till 72kW, inte lätt att känna den lilla skillnaden. Toppfart 260km/h verklig fart. Du kan ju testa verklig toppfart. Går den inte fortare är typ 240km/h i veklig fart så kan du börja leta strypning. Hastighetsmäten visar väl ca 7% för mycket men du kan ju använda GPS-fartmätare på telefonen för att få verklig fart.

Se länk angående strypning på Kawasaki. Där kanske din mc också kan vara strypt om den är strypt.
 

Russin79

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2021
Ort
Falun
Hoj
2001, Suzuki GSF1200S
Tackar för alla svar.
White wire mod är nog som det nämns här att begränsningen på dom 3 första växlarna åsidosätts.
Läste på ett Engelskt yzf forum att ecu:n har 2 programmeringar och om man klipper den röd/vita kabeln och jordar den så aktiverar man ”race mode”, kan ju vara det dom menar.

Det räcker säkert gott och väl för mig med effekten den har, men samtidigt så är det kul att veta att den har sin fulla potential att tillgå.
Nu är min skill level inte i närheten av att hantera 125hk mc, är mest psykologiskt att veta att det kan sitta begränsningar någonstans.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tvivlar på att de gjorde 260 i verklig fart.
Men jag säger inte att jag vet att de inte gjorde det.

Måste tagit långt tid oavsett, så då är det ju meningslöst ändå ?

De racekittade var väl något annat
 

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
jönköping
Hoj
bmw k1200rs 2002
vet ej yamaha men strypbrickor brukar det vara när stryps ner till 25kw.72 kw brukar det vara hål i vaccumtrottlen så den inte lyfter riktigt och då bara limma igen hålet..All import från tyskland förr var strypta till 72kw.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag tror att du kommer att hitta eventuella strypningar när du renoverar förgasarna.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Tvivlar på att de gjorde 260 i verklig fart.
Men jag säger inte att jag vet att de inte gjorde det.

Måste tagit långt tid oavsett, så då är det ju meningslöst ändå ?

De racekittade var väl något annat
När man googlesöker på spec om den uppges 260km/h på alla sidor med spec. Brukar inte de siffrorna stämma?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top