Strypning

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Tycker att Kawan känns lite slö jämfört med hur andra går på youtube-videor. Kommer upp i typ 150-160 och hon orkar nätt och jämnt varva ur fyran. Kollade därför idag lite i regbeviset och ser att hon är reggad på 44kw och är strypt i förgasarna. Originaleffekt är 62kw. Fattas alltså 25 hästar vilket verkar stämma mot hur hon går. Vad för strypning rör det sig troligtvis om? Jag har hört att GPZ/GPX kan ha trottelstopp i olika variationer, men det tar jag för osannolikt i mitt fall eftersom gashandtaget går typ femtioelva varv innan det tar stopp. Nää men det känns absolut inte onormalt kort i alla fall, snarare onormalt långt. Brickor eller nåt kanske?
 

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Tryck upp trottlarna för hand och se ifall de kommer hela vägen upp, gör de inte det så är stypningen i locken och de måste då bytas ut. Går trottlarna hela vägen upp så kan du ha ett eller två borrade hål i sidan på trottlarna, då måste de pluggas igen med kemisk metall eller liknande.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Borrade hål i sidan? Hur kan det sänka prestandan? Trottlarna försvinner ju upp och lämnar fri väg genom förgasarna vid fullt gaspådrag, då spelar det väl ingen roll om det är hål i dem?
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Vacuumet som lyfter trottlsrna punkteras när hålen lyfts upp så trotteln åker bara halvvägs.

Så fick jag det förklarat för mig.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Snackar ni förgasare eller insprut nuråå? Det är la för sjutton gasvajern som lyfter trottelisarna?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det känns lite väl slött faktiskt, kunde ju komma upp i de hastigheterna med min förra hoj som hade 35kw. Med 60kw borde du kunna köra i 220 tycker jag :)
 

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Är hojen original så ska du ha CV-förgasare där trottlarna lyfter sig i relation till undertrycket. En strypningsmetod är att borra hål i sidorna på trottlarna för att minska undertrycket och begränsa deras lyft. En annan är att utforma trottellocken så att trottlarna mekaniskt förhindras att lyfta fullt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Kolla i teknikforumet, där finns det en tråd om strypta lock som jag har skrivit i. Gäller förvisso gpz900r men där kan du se en typisk strypning och hur högt trotteln går.

Och nej, du har väl vakuum fuggar och då spelar gaswiren ingen roll hur högt trotteln lyfts.

Och du har en - 90 ser jag, då kan det vara strypta lock eller borrade hål som gäller.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Det är ngt fel helt klart. 150-160km/h tyder på att du har 15-20kw i motorn nu, inte ens de 44 som står i pappren. Men det är sällan såna strypningar sitter kvar, kolla så du har tillräckligt med luftflöde osv, kanske filtret är ett musbo?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Filtret är skitfärgat men ser inte särskilt igensatt ut. Kan man typ kila ner till johans mc som väl är kawasaki-återförsäljare och beställa "ostrypta" trottlar/trottellock (beroende på vad det är för strypning)? Ska dra till garaget och plocka ner skiten och ta reda på vad jag har för strypning.

Torpalasse: Njaa, jämför jag med körskolans begränsade hoj på 25kw så är min piggare.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Filtret är skitfärgat men ser inte särskilt igensatt ut. Kan man typ kila ner till johans mc som väl är kawasaki-återförsäljare och beställa "ostrypta" trottlar/trottellock (beroende på vad det är för strypning)? Ska dra till garaget och plocka ner skiten och ta reda på vad jag har för strypning.

Torpalasse: Njaa, jämför jag med körskolans begränsade hoj på 25kw så är min piggare.

Till gpz900r så gick de inte att köpa längre så jag pratade med en kawahandlare i Järfälla som beställde hem från Holland.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Mycket riktigt, borrade hål i trottlarna. Tog med en trottel till johans mc för att se om man kunde beställa nya. Skulle kosta 1200kr styck påstod han. Låter helt sjukt och orimligt enligt mig, men han var trevlig och hänvisade till att antingen använda kemisk metall vilket han dock tyckte var vanskligt då det ju inte är något bakom som håller fast metallen utan det enda som håller kvar den är ju hålens kanter. Så han hänvisade mig istället till en mekanisk verkstad i närheten dit jag åkte och bad om att få svarvat "ringar" att trycka ner på insidan. Snubben på verkstaden ville dock gärna att jag hade mått på fjädern också så jag ska återkomma dit imorgon. :) Glömde fråga om pris men det kan väl inte kosta mer än nån hundring va?
 

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Du gör förstås som du vill, men jag skulle absolut inte svarva några ringar och trycka i
då det både ökar tyngden på trotteln och minskar ytan invändigt. Hur det kommer
påverka trottelns agerande kan jag bara spekulera i.

Jag och alla jag nånsin känt som haft samma strypning har täppt till hålen med antingen
epoxy eller kemisk metall. Jag själv har kemisk metall på min och det funkar hur bra som helst.

Observera att du bara ska täppa till hålen på sidorna, inte hålet vid sidan om nålen på undersidan.
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Jag löste mina med kemisk metall, no probs.
Använd INTE silvertape.
Det hade nån gjort på en hoj jag köpte och det blir bara dåligt
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Du gör förstås som du vill, men jag skulle absolut inte svarva några ringar och trycka i
då det både ökar tyngden på trotteln och minskar ytan invändigt. Hur det kommer
påverka trottelns agerande kan jag bara spekulera i.

Jag och alla jag nånsin känt som haft samma strypning har täppt till hålen med antingen
epoxy eller kemisk metall. Jag själv har kemisk metall på min och det funkar hur bra som helst.

Observera att du bara ska täppa till hålen på sidorna, inte hålet vid sidan om nålen på undersidan.

Tack för upplysningen om hålet vid nålen, för det har jag faktiskt undrat lite över! :)

Löser inte bensin upp kemisk metall med tiden? Har hört att man därför inte ska laga bensintankar med det. Och om det skulle lossa, kan det inte hamna i motorn då?
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Kanske kan du använda PP "leakfix"? Jag har lagat ett, iofs litet men ändå, hål i en flottör med det, ska tåla bensin...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Köpte plastic paddings kemisk metall på en järnhandel. Står på att den tål bensin. Bara provat hojen i blött väder så inte vart så sugen på att testa toppfart direkt.. Men ordentligt bakhjulsläpp i 50km/h på 3an när jag skulle gasa ut i omkörningsfil för att komma förbi en buss. Tecken på att det är mer klös i gamla bettan nu!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top