Ta bort fälgstripes aka rimstripes

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
Fråga blir alltså Hur göra?

Är ekerfäljar på min dr650 som har fått stripes av ngn tidigare ägare.
jag tycker inte dom passar så bra
Letade igenom teknik och mekforumet men kan ju ha missat nått.

Prövade att köra lite med hårblås men dom satt kvar lite väl stabilt ändå.
Går det med varmluftspistol och lossar iså fall stripen innan däcket tar stryk?
Vad göra annars?

Ta en varmluftspistol. Dom släpper fort, så ingen fara :)

Man kan även ta bort dekaler på lackerade ytor på det sättet.

Blir det klister kvar så är "label off" från biltema en väligt smidig produkt för att få bort sånt

Sitter fan hårt alltså

Det fungerar inte så bra eller så har jag inte tålamod.
Jag får nästan bara bort själva färgen på stripen inte det som är bakom. Verkar bestå av tre lager:
klister
grundstripe (vit)
färg
Trodde att klistret skulle släppa så jag kunde dra loss allt i ett stycke blir bara småbös av det.

Några idéer???

Label off is da shit.
Men dock bara för att ta bort klistret...
Värmepicka för tapen.

Eller så hör du med någon som kan göra ett Rimjob.

Label off is da shit.
Men dock bara för att ta bort klistret...
Värmepicka för tapen.

Eller så hör du med någon som kan göra ett Rimjob.

Jag gör det själv =)
Men den biten jag kört nu och med tanke på hur lång tid det tog så tar det ca 8 timmar att bli klar med både bak och framfälg. En arbetsdag????
Ngt är inte som det ska eller?
Ska titta lite på kemikalier istället, det måste ju fungera med rätt sort.

Jag gör det själv =)
Men den biten jag kört nu och med tanke på hur lång tid det tog så tar det ca 8 timmar att bli klar med både bak och framfälg. En arbetsdag????
Ngt är inte som det ska eller?
Ska titta lite på kemikalier istället, det måste ju fungera med rätt sort.

8tim? du måste ha sjukt stora fälgar:hoppskrat

jobbiga klistermärken brukar jag ta bort med 556 "rostlösningsmedel" ...jag blåser på 556 och låter det stå några timmar och dra..sedan brukar skiten släppa mycket lätt :yoparty

556 kankse kan vara ngt

och "puck"??
jag har sett ngn gummiliknande rondell man kan sätta på en borrmaskin som sliter bort stripes m.m men det var många år sen.

kan tilläga att alla tips beaktas i alla fall.

556 kankse kan vara ngt

och "puck"??
jag har sett ngn gummiliknande rondell man kan sätta på en borrmaskin som sliter bort stripes m.m men det var många år sen.

kan tilläga att alla tips beaktas i alla fall.

okidoki...tips från coachen-wurts (ska väl va me tyskt U va?) skit samma, deras bromsrengöring e sjukt bra mot limrester, kolla bara så färgen inte löses upp!

Tändvätska funkar likadant som limborttagare. Det verkar vara samma produkt men olika flaskor och pris.
Tyvärr är det du får göra nog att slita bort tejpens ytterskit och sen tvätta bort klisterresterna med diverse medel så som folk föreslagit. Jag brukar köra med Tändvätska först för att lösa upp allt lim och T-röd efteråt för att få rent ytan.

Har du hittat nån lämplig ände att börja i, om man skall få loss det så bör man ju få upp en liten flik ända ner till metallen att börja jobba med. Sen är det nog bara att värma på ordentligt. Gamla dekaler delar sig lätt eller blir spröda så att man bara får loss småbitar. Varmluftspistol och pincett ellernåt liknande och en rejäl portion tålamod? Man får värma så man bränner sig :)

En folierares heta tips

Ett bra tips är att försöka lyfta kanten på folien med ett rakblad så att du får med dig allt från början (var lite försiktig så du inte skär i lacken) sedan dra som på bild 2 här. Dra du som på bild 1 så kommer foliens lager att vilja dela sig från varandra och du får mycket som sitter kvar, drar du som på bild 2 så kommer alla lager samt klister att vilja följa med av :tummenupp

men tänk på att värma upp folien innan du drar, kör du med värmepistol så va försiktig, du behöver inte mycket värme. Man märker direkt när folien börjar töja sig, då är den för varm.

Lycka till!! :tummenupp

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    6.2 KB · Visningar: 49
  • 2.jpg
    2.jpg
    6.9 KB · Visningar: 56
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul