Ta bort brackets till värmeskydd - Termignoni (M1100s)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Insåg när jag hade loss mina stora kolfiberskydd/värmeskydd på Termosarna på Monstret att det ser mycket bättre ut utan. Jag skjutsar inte (hemmamonoposto ftw!) och bränner jag mig, så bränner jag mig. Utseendet är allt.

Grejen är ju den att man blir lite kinkig av de fula konsolerna/bracketterna som håller själva skydden. Hur får jag bort dessa på bäst sätt? Ja, vinkelkap med kärlek och fast hand, men hur får jag det metallrent, och dessutom inte polerar upp ytan för mycket?

Blästra?

Någon som har några handfasta tips, har möjligtvis gjort det själv, eller än bättre är sugen på att sätta kapen i mina burkar? (Västra Sverige)
20200521_135229 (Large).jpgDSC05103 (Large).jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vill du sänka värdet på titansystemet med 10,000 eller köpa ett par snygga kolfiberskydd istället för ett sexpack öl? Låta någon annan än du själv kapa i ditt titansystem? Denne kan definitivt inte garantera att det inte slinter eller går helt åt helsike. Huvudproblemet blir att få kapning/slipningen att inte synas.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Äsch, värdet skiter jag i. Den är inte till salu på något sätt ändå. :) Snygga kolfiberskydd har jag redan, men de är så jefla stora. Riskerna är man ju medveten om, att någon gogubbe slinter, då är det ju bättre att förbanna sig själv.

Huvudpunkten är ju sagt att få kapningen så osynlig som möjligt.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har du tur så kapar du hål i rören:7peta
Sätt tillbaka skydden! Vem bryr sig om dina skydd är på eller inte?
Finns ett förnedrande uttryck för dina åtgärder, men jag är en snäll människa
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har du tur så kapar du hål i rören:7peta
Sätt tillbaka skydden! Vem bryr sig om dina skydd är på eller inte?
Finns ett förnedrande uttryck för dina åtgärder, men jag är en snäll människa

Sannolikt enkom jag som bryr sig hur det ser ut, och min "kustomisering" av att inte vara som alla andra ter sig på många olika sätt. Men, uppskattar all form av konstruktiv kritik här, så säg du vad du tänkte. :tungan

Och absolut, hål är ju worst case, och ett par tusen fattigare.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
En dremel med en liten kapskiva så går det säkerligen att kapa bort fästena under kontrollerande former.
Eller så fixar du till mindre skydd i antingen kolfiber eller borstad/polerad rostfritt. Skydd som är lika stora som själva fästena plus lite till med eventuella ventilationshål i...
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
En dremel med en liten kapskiva så går det säkerligen att kapa bort fästena under kontrollerande former.
Eller så fixar du till mindre skydd i antingen kolfiber eller borstad/polerad rostfritt. Skydd som är lika stora som själva fästena plus lite till med eventuella ventilationshål i...

:tummenupp Jag vill också intala mig att det borde gå hyfsat enkelt med tålamod och stadig hand, att få bort fästena på ett dugligt sätt. Har inte hittat några skydd som är lite mer nätta, utan internet verkar vara översvämmat av identiska kopior av de befintliga kolfiberelefantöron som Termignoni tyckte var schyssta i förra årtiondet.
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Lyfter min egen tråd här. Satte kapen i en burk häromveckan och har för avsikt att ge mig på nästa inom kort. Blev helt okej, men får inte ytan snygg nog mtp att svetsen lämnar märke och vill/vågar inte slipa ner för mycket. Ska testa att dra svart avasbandage från burken ner till Y-röret, så döljer vi resterna på ett bonnigt sätt. Blir nog bra ändå.

Judit: Putsade mer med P2000/WD40 och scotch brite efter första bilden, och ytan blev väl okej men som sagt, svetsresterna blir jag inte riktigt av med.
 

Bifogat

  • 20210522_172741.jpg
    20210522_172741.jpg
    3.6 MB · Visningar: 39
  • 20210522_171054.jpg
    20210522_171054.jpg
    1.3 MB · Visningar: 41

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jag är för din mod!
Har dessvärre inte så mycket input gällande jobbet, då mina kunskaper slutar vid kapskiva & fulsvetsning med pinne / MIG.

Det verkar ju vara möjligt att TIG:a titan, går det inte att leta upp någon lurig TIG-svetsare i dina trakter?
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Har du tur så kapar du hål i rören:7peta
Sätt tillbaka skydden! Vem bryr sig om dina skydd är på eller inte?
Finns ett förnedrande uttryck för dina åtgärder, men jag är en snäll människa

Jag sa likadant till en kompis grabb som är i 22-års åldern när han han sågade sönder fronten på sin splitter nya Volvo v60 i vintras för att få dit extraljus.

Men jag hade fel. Bara några veckor senare hade han fångat en tjej. Troligen var det extraljusen hon gick igång på. Eller inte.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Lyfter min egen tråd här. Satte kapen i en burk häromveckan och har för avsikt att ge mig på nästa inom kort. Blev helt okej, men får inte ytan snygg nog mtp att svetsen lämnar märke och vill/vågar inte slipa ner för mycket. Ska testa att dra svart avasbandage från burken ner till Y-röret, så döljer vi resterna på ett bonnigt sätt. Blir nog bra ändå.

Judit: Putsade mer med P2000/WD40 och scotch brite efter första bilden, och ytan blev väl okej men som sagt, svetsresterna blir jag inte riktigt av med.
Det enklaste är nog att putsa hela röret så att det blir lika blankt överallt och sedan försöka behandla det med något för att få det att se mindre polerat ut.
Avgasbandage råder jag starkt emot, inga värmesköldar kan vara fulare än ett sunkigt bandage.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag är för din mod!
Har dessvärre inte så mycket input gällande jobbet, då mina kunskaper slutar vid kapskiva & fulsvetsning med pinne / MIG.

Det verkar ju vara möjligt att TIG:a titan, går det inte att leta upp någon lurig TIG-svetsare i dina trakter?
Försöker undvika att behöva svetsa öht, men det finns garanterat någon jeppe som är sugen på att tigga här. :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag sa likadant till en kompis grabb som är i 22-års åldern när han han sågade sönder fronten på sin splitter nya Volvo v60 i vintras för att få dit extraljus.

Men jag hade fel. Bara några veckor senare hade han fångat en tjej. Troligen var det extraljusen hon gick igång på. Eller inte.
Jag har fått så innihelevete många inviter pga av min tokmoddade Ducati. Speciellt från män i 50+-kategorin. Oerhört älskvärt.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det enklaste är nog att putsa hela röret så att det blir lika blankt överallt och sedan försöka behandla det med något för att få det att se mindre polerat ut.
Avgasbandage råder jag starkt emot, inga värmesköldar kan vara fulare än ett sunkigt bandage.
Vi får se vad det blir av allt. Går säkert att gå på hårdare med putsningen för att bli av med alla svetsrester och helt klart köra med någon sorts rondell för att få det jämnt/matt. Är lite emot bandage också, men ska testa på med ett svart, bara för att se hur det blir. Ständig evolution på hojen, så det som är på ena dagen ryker nästa.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Försiktigt på med lamellskiva. Typ 80 eller finare blir bra. Ju finare desto bättre.
Vill du få det snyggt så slipa hela biten med våtslippapper eller autosol/polertrissa om du vill få det riktigt blankt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
men som sagt, svetsresterna blir jag inte riktigt av med.
Det enklaste är att ta en vanlig metallfil och fila bort svetsresterna.
Tar lite tid men minst risk du skadar röret.
Sätter du silvertejp runt svetsarna så skyddas röret när du tar bort det värsta/första.
Jag hade monterat av rören och filat i verkstan.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top