Ta bort brackets till värmeskydd - Termignoni (M1100s)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Insåg när jag hade loss mina stora kolfiberskydd/värmeskydd på Termosarna på Monstret att det ser mycket bättre ut utan. Jag skjutsar inte (hemmamonoposto ftw!) och bränner jag mig, så bränner jag mig. Utseendet är allt.

Grejen är ju den att man blir lite kinkig av de fula konsolerna/bracketterna som håller själva skydden. Hur får jag bort dessa på bäst sätt? Ja, vinkelkap med kärlek och fast hand, men hur får jag det metallrent, och dessutom inte polerar upp ytan för mycket?

Blästra?

Någon som har några handfasta tips, har möjligtvis gjort det själv, eller än bättre är sugen på att sätta kapen i mina burkar? (Västra Sverige)
20200521_135229 (Large).jpgDSC05103 (Large).jpg
 
Vill du sänka värdet på titansystemet med 10,000 eller köpa ett par snygga kolfiberskydd istället för ett sexpack öl? Låta någon annan än du själv kapa i ditt titansystem? Denne kan definitivt inte garantera att det inte slinter eller går helt åt helsike. Huvudproblemet blir att få kapning/slipningen att inte synas.
 
Äsch, värdet skiter jag i. Den är inte till salu på något sätt ändå. :) Snygga kolfiberskydd har jag redan, men de är så jefla stora. Riskerna är man ju medveten om, att någon gogubbe slinter, då är det ju bättre att förbanna sig själv.

Huvudpunkten är ju sagt att få kapningen så osynlig som möjligt.
 
Har du tur så kapar du hål i rören:7peta
Sätt tillbaka skydden! Vem bryr sig om dina skydd är på eller inte?
Finns ett förnedrande uttryck för dina åtgärder, men jag är en snäll människa
 
Har du tur så kapar du hål i rören:7peta
Sätt tillbaka skydden! Vem bryr sig om dina skydd är på eller inte?
Finns ett förnedrande uttryck för dina åtgärder, men jag är en snäll människa

Sannolikt enkom jag som bryr sig hur det ser ut, och min "kustomisering" av att inte vara som alla andra ter sig på många olika sätt. Men, uppskattar all form av konstruktiv kritik här, så säg du vad du tänkte. :tungan

Och absolut, hål är ju worst case, och ett par tusen fattigare.
 
En dremel med en liten kapskiva så går det säkerligen att kapa bort fästena under kontrollerande former.
Eller så fixar du till mindre skydd i antingen kolfiber eller borstad/polerad rostfritt. Skydd som är lika stora som själva fästena plus lite till med eventuella ventilationshål i...
 
En dremel med en liten kapskiva så går det säkerligen att kapa bort fästena under kontrollerande former.
Eller så fixar du till mindre skydd i antingen kolfiber eller borstad/polerad rostfritt. Skydd som är lika stora som själva fästena plus lite till med eventuella ventilationshål i...

:tummenupp Jag vill också intala mig att det borde gå hyfsat enkelt med tålamod och stadig hand, att få bort fästena på ett dugligt sätt. Har inte hittat några skydd som är lite mer nätta, utan internet verkar vara översvämmat av identiska kopior av de befintliga kolfiberelefantöron som Termignoni tyckte var schyssta i förra årtiondet.
 
Last edited:
Lyfter min egen tråd här. Satte kapen i en burk häromveckan och har för avsikt att ge mig på nästa inom kort. Blev helt okej, men får inte ytan snygg nog mtp att svetsen lämnar märke och vill/vågar inte slipa ner för mycket. Ska testa att dra svart avasbandage från burken ner till Y-röret, så döljer vi resterna på ett bonnigt sätt. Blir nog bra ändå.

Judit: Putsade mer med P2000/WD40 och scotch brite efter första bilden, och ytan blev väl okej men som sagt, svetsresterna blir jag inte riktigt av med.
 

Bifogat

  • 20210522_172741.jpg
    20210522_172741.jpg
    3.6 MB · Visningar: 39
  • 20210522_171054.jpg
    20210522_171054.jpg
    1.3 MB · Visningar: 41
Jag är för din mod!
Har dessvärre inte så mycket input gällande jobbet, då mina kunskaper slutar vid kapskiva & fulsvetsning med pinne / MIG.

Det verkar ju vara möjligt att TIG:a titan, går det inte att leta upp någon lurig TIG-svetsare i dina trakter?
 
Har du tur så kapar du hål i rören:7peta
Sätt tillbaka skydden! Vem bryr sig om dina skydd är på eller inte?
Finns ett förnedrande uttryck för dina åtgärder, men jag är en snäll människa

Jag sa likadant till en kompis grabb som är i 22-års åldern när han han sågade sönder fronten på sin splitter nya Volvo v60 i vintras för att få dit extraljus.

Men jag hade fel. Bara några veckor senare hade han fångat en tjej. Troligen var det extraljusen hon gick igång på. Eller inte.
 
Last edited:
Lyfter min egen tråd här. Satte kapen i en burk häromveckan och har för avsikt att ge mig på nästa inom kort. Blev helt okej, men får inte ytan snygg nog mtp att svetsen lämnar märke och vill/vågar inte slipa ner för mycket. Ska testa att dra svart avasbandage från burken ner till Y-röret, så döljer vi resterna på ett bonnigt sätt. Blir nog bra ändå.

Judit: Putsade mer med P2000/WD40 och scotch brite efter första bilden, och ytan blev väl okej men som sagt, svetsresterna blir jag inte riktigt av med.
Det enklaste är nog att putsa hela röret så att det blir lika blankt överallt och sedan försöka behandla det med något för att få det att se mindre polerat ut.
Avgasbandage råder jag starkt emot, inga värmesköldar kan vara fulare än ett sunkigt bandage.
 
Jag är för din mod!
Har dessvärre inte så mycket input gällande jobbet, då mina kunskaper slutar vid kapskiva & fulsvetsning med pinne / MIG.

Det verkar ju vara möjligt att TIG:a titan, går det inte att leta upp någon lurig TIG-svetsare i dina trakter?
Försöker undvika att behöva svetsa öht, men det finns garanterat någon jeppe som är sugen på att tigga här. :)
 
Jag sa likadant till en kompis grabb som är i 22-års åldern när han han sågade sönder fronten på sin splitter nya Volvo v60 i vintras för att få dit extraljus.

Men jag hade fel. Bara några veckor senare hade han fångat en tjej. Troligen var det extraljusen hon gick igång på. Eller inte.
Jag har fått så innihelevete många inviter pga av min tokmoddade Ducati. Speciellt från män i 50+-kategorin. Oerhört älskvärt.
 
Det enklaste är nog att putsa hela röret så att det blir lika blankt överallt och sedan försöka behandla det med något för att få det att se mindre polerat ut.
Avgasbandage råder jag starkt emot, inga värmesköldar kan vara fulare än ett sunkigt bandage.
Vi får se vad det blir av allt. Går säkert att gå på hårdare med putsningen för att bli av med alla svetsrester och helt klart köra med någon sorts rondell för att få det jämnt/matt. Är lite emot bandage också, men ska testa på med ett svart, bara för att se hur det blir. Ständig evolution på hojen, så det som är på ena dagen ryker nästa.
 
Försiktigt på med lamellskiva. Typ 80 eller finare blir bra. Ju finare desto bättre.
Vill du få det snyggt så slipa hela biten med våtslippapper eller autosol/polertrissa om du vill få det riktigt blankt.
 
men som sagt, svetsresterna blir jag inte riktigt av med.
Det enklaste är att ta en vanlig metallfil och fila bort svetsresterna.
Tar lite tid men minst risk du skadar röret.
Sätter du silvertejp runt svetsarna så skyddas röret när du tar bort det värsta/första.
Jag hade monterat av rören och filat i verkstan.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top