Tänk på detta!

Fredrik040

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Hoj
zx12r
När ni pratar med försäkringsbolagen idag (är kille) fråga om det har någon tjejförsäkring som din fru sambo kan stå på.
Säger de ja och den vissar sig vara billigare så skall vi män få samma pris.
Nu lag sedan i våras som gör att de inte för vara någon skillnad mellan män och kvinnor.
Lagen är framtagen för kvinnor vid löneförhandling mm så varför inte dra nytta av den vi män då vi är utsatta i denna situation.

Jag har gjort det, min fru tog kort i våras vi köpte en FZ6S-05 kollade upp försäkringen fick 5600:- på min, frågade då om det blev billigare att sätta den på min fru ja sa det och fick 2400:- FZ6S bor utanför malmö Länsförsäkringar.
Okej då berättade jag att det får inte skilja på tjejer och killar längre.
Då får inte ens rikta reklam till endast killar eller tjejer idag alla skall vara lika i alla situationer.
Vi är båda 33 år, jag har haft kort i 3år hon 3 mån.

Trevlig hoj sommar och stå på er mot dagens morderna maffia(Förs,bolagen)

Fredrik040 skrev:
När ni pratar med försäkringsbolagen idag (är kille) fråga om det har någon tjejförsäkring som din fru sambo kan stå på.
Säger de ja och den vissar sig vara billigare så skall vi män få samma pris.
Nu lag sedan i våras som gör att de inte för vara någon skillnad mellan män och kvinnor.
Lagen är framtagen för kvinnor vid löneförhandling mm så varför inte dra nytta av den vi män då vi är utsatta i denna situation.

Jag har gjort det, min fru tog kort i våras vi köpte en FZ6S-05 kollade upp försäkringen fick 5600:- på min, frågade då om det blev billigare att sätta den på min fru ja sa det och fick 2400:- FZ6S bor utanför malmö Länsförsäkringar.
Okej då berättade jag att det får inte skilja på tjejer och killar längre.
Då får inte ens rikta reklam till endast killar eller tjejer idag alla skall vara lika i alla situationer.
Vi är båda 33 år, jag har haft kort i 3år hon 3 mån.

Trevlig hoj sommar och stå på er mot dagens morderna maffia(Förs,bolagen)

Det är ju jävvligt sant. Nu är det bara att ringa och pressa försäkringsbolaget! :banana

Är ganska säker på att just försäkringspremier får fortsätta att vara könsdiffererade, stod i allafall att läsa i en artikel i Aftonbladet om den nya lagen nånstan runt 1 juli.

jimmyroquai skrev:
Är ganska säker på att just försäkringspremier får fortsätta att vara könsdiffererade, stod i allafall att läsa i en artikel i Aftonbladet om den nya lagen nånstan runt 1 juli.
Stämmer tyvärr...Hittade detta på DO´s sida om lagar och lagtexter.

Lag (2003:307) om förbud mot diskriminering
Varor, tjänster och bostäder
9 § Diskriminering som har samband med kön, etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell
läggning eller funktionshinder är förbjuden vid yrkesmässigt
tillhandahållande av varor, tjänster eller bostäder.

Förbudet mot könsdiskriminering gäller dock inte
tillhandahållande av

- försäkringstjänster
, eller

- andra tjänster eller bostäder, om olika behandling av kvinnor
och män kan motiveras av ett berättigat mål och de medel som
används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå målet.
Lag (2005:480).

Last edited:
Hehe då lurade vi dem för de jag mig samma pris efter jag hade påtalat detta för henne på länsförsäkringar.

Vi satte mc på min fru gå jag redan har en, men ville kolla båda då hon inte hade kort och jag har fler försäkringar på mc och bil.

Vad är det för ikke könsdisk. lag? Va varför skall vi män alltid drabbas.
Nu är vi lika inför allt annat utom försäkringar det betyder ju att vi män helst plötsligt är de enda som könsdiskrimineras i samhället!

Upp till kamp bröder!

Fredrik040 skrev:
Hehe då lurade vi dem för de jag mig samma pris efter jag hade påtalat detta för henne på länsförsäkringar.

Vi satte mc på min fru gå jag redan har en, men ville kolla båda då hon inte hade kort och jag har fler försäkringar på mc och bil.

Nu är vi lika inför allt annat utom försäkringar det betyder ju att vi män helst plötsligt är de enda som könsdiskrimineras i samhället!

Upp till kamp bröder!

Faktumet att män råkar ut för fler olyckor är ju anledningen till "diskrimineringen".
Om man säger att olika premier till killar och tjejer är en diskriminering, så är det ju åldersdiskriminering att äldre män har billigare premier än ungdommar, att man diskriminerar folk som bor i storstäder och diskriminerar sporthojsförare.

Fredrik040 skrev:

Upp till kamp bröder!

Hm, Du glömmer att Ni killar orsakar fler olyckor än vi tjejer varvid Er försäkringspremie blir dyrare... Inte orättvist i mina ögon.

Maria1980 skrev:
Hm, Du glömmer att Ni killar orsakar fler olyckor än vi tjejer varvid Er försäkringspremie blir dyrare... Inte orättvist i mina ögon.

Jag skulle bära din väskor om vi reste tillsammans :)
Eller om vi handlade mat tillsammans :)
Eller... tja, du fattar väl :)

Maria1980 skrev:
Sen är det lite fusk att "vissa" girls är så söta att man smälter och inte bryr sig om detta för nga sekunder.... :)

Maria1980 skrev:
Men ta exempel cykelbud då (förutsatt att man har fast månadslön), enligt lag (om jag nu förstått den här lagen rätt dvs) så ska män å kvinnor ha lika bra betalt. Titta på elitcyklister, vem cyklar fortare, killarna eller tjejjerna?... :rolleyes:

Tycker de e ganska mycket samma sak. Män ska betala högre premier men får inte tjäna mer. Har inget problem med jämnställdhet men det tenderar att bli ojämnställt åt det andra hållet i jakten på jämnställdhet.

Comi skrev:
Jag skulle bära din väskor om vi reste tillsammans :)
Eller om vi handlade mat tillsammans :)
Eller... tja, du fattar väl :)

Nix, jag är en sån där stolt rackare som vägrar låta någon annan bära mina väskor eller matkassar. Jag sliter hellre själv & då blir man ju stark på kuppen!

Maria1980 skrev:

Vi kör också mycket mer.

OlleR skrev:
Men ta exempel cykelbud då (förutsatt att man har fast månadslön), enligt lag (om jag nu förstått den här lagen rätt dvs) så ska män å kvinnor ha lika bra betalt. Titta på elitcyklister, vem cyklar fortare, killarna eller tjejjerna?... :rolleyes:

Tycker de e ganska mycket samma sak. Män ska betala högre premier men får inte tjäna mer. Har inget problem med jämnställdhet men det tenderar att bli ojämnställt åt det andra hållet i jakten på jämnställdhet.

Men kanske är kvinnor mer uthålliga? Det handlar inte bara om fart, de ska orka att pinna på hela dagen för samma lön ;)

Jag tycker att det är rättvist med olika försäkringspremier för olika "riskfaktorer". :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman