Tänk på detta!

RonJeremy skrev:
Varför får frisörer inte då ha olika priser för män och kvinnor? Visst finns det kvinnor med frisyrer som tar lika lång tid att klippa som mäns men generellt har dom mer komplicerade frisyrer som tar längre tid???

Därför att frisörer inte idkar någon kollektiv verksamhet.
Skulle det funka så att man en gång om året betalade en "frisörsavgift" och därefter kunde klippa sig så många gånger man ville skulle det säkert vara så att man betalade mindre som kille..... Alltså alla pengarna samlades i en stor hög som skulle täcka alla frisörskostnader kollektivt...

Men diskussionen är hypotetisk. Hela grunden för försäkringsbranchen är att man som kollektiv delar på den egna gruppens kostnader och där är som sagt kön den tydligaste indelningen.

Jag kan ändå inte förstå att du tycker det är rätt? När det gäller en "produkt" som du är tvingad av staten enligt lag att betala. Man ska betala för det man gör inte för det man antas göra...

RonJeremy skrev:
Varför får frisörer inte då ha olika priser för män och kvinnor? Visst finns det kvinnor med frisyrer som tar lika lång tid att klippa som mäns men generellt har dom mer komplicerade frisyrer som tar längre tid???

Jag argumenterar inte emot dig där; ytterligare ett område där prisskillnaden är logisk och berättigad IMHO.

Last edited:
RonJeremy skrev:
Jag kan ändå inte förstå att du tycker det är rätt? När det gäller en "produkt" som du är tvingad av staten enligt lag att betala. Man ska betala för det man gör inte för det man antas göra...

Syftar du på "trafikförsäkringen" så tror jag skillnaderna är ganska marginella mellan könen om man jämnför med vagnskade-delen....

69:an skrev:
Jag argumenterar inte emot dig där; ytterligare ett område där prisskillnaden är logisk och berättigad IMHO.

Så en långhårig kille ska få billigare klippning än en tjej med kort hår? :va

Hade jag varit frisör hade jag helt enkelt bytt ut "tjej/kill-prissättningen" mot
"kort hår/långt hår"...

Hår längre än X centimeter räknas som långt och får ett pris.. Allt som är kortare får ett lägre pris... Simpelt.. problem solved...

korvgubbe skrev:
Syftar du på "trafikförsäkringen" så tror jag skillnaderna är ganska marginella mellan könen om man jämnför med vagnskade-delen....
Inte när jag letade försäkring sist...

Tycker tyvärr det känns logiskt med högre premie för killarna. Av samma anledning som viss löneskillnad mellan könen kan vara motiverad. De flesta arb.givare är vinstdrivande & ser sjukfrånvaro & barnledighet (sålänge den ej är neutralt könsfördelad) som en "försvårande" faktor.
Förstås blir ju alltid "oskyldiga" drabbade.

OT
En stackars arb.givare fick betala 30.000 i sjuklön & vikariekostnader då ordinarie anställd skulle silikonbehandla brösten & sjukskrev sig under läkperioden.

En tekniskt möjlig utopi kunde vara att "körstil" registrerades i fordonets elektronik som en parameter i försäkringspremien.

69:an skrev:

Nejdå, det är bara ytterligare ett område där prissättningen baserar på fel parametrar. Vad är det för fel att betala per timme?

sepahewe skrev:
Nejdå, det är bara ytterligare ett område där prissättningen baserar på fel parametrar. Vad är det för fel att betala per timme?

Japp. Med tanke på att det brukar vara ganska högt intagningsbetyg för att bli frisör så är det konstigt att ingen av dem har kommit på detta än! Fast då skulle vi förstås istället få problem med maskande frisörer...

Jag tycker debatten om kön egentligen är meningslös, det handlar bara om att gruppera ihop folk utifrån de parametrar man känner till. Självklart påverkar kön, ålder, körkortsålder, men det man egentligen skulle vilja mäta är risk genom körskicklighet. Risk är dels eget risktagande, dels övriga trafikanters risk. Ålder, kön och var man bor påverkar risken, likaså vilken hoj man kör. Körskicklighet antar man har med körkortsåldern att göra.

Jag tror att en simpel accelerometer som mäter accelerationer och inbromsningar samt sidokrafter i kurvor under samtliga körningar skulle få en bra korrelation mot riskfaktorn. Är man snål får man helt enkelt köra lugnare. Frågan är bara hur många som skulle vilja vara övervakade på detta sätt?

Maskande frisörer slipper man genom att byta till en annan.... "Vote with your feet".

Visst är det så att försäkringsbolagen vill frångå den ursprungliga försäkringsidén, att alla delar på några fås kostnad, genom att segmentera marknaden baserat på olika parametrar, men nu är det så att somliga parametrar inte anses politiskt korrekta. Som någon nämnde tidigare i tråden skulle ingen, idag i Sverige, drömma om att svarta skulle betala mer, men att män ska betala mer är acceptabelt. Jag håller med en annan tidigare talare i att ska vi vara jämlika ska vi vara det överallt, antingen tillåter vi kön vara en parameter eller så tillåter vi det inte.

Sedan är jag tillräckligt cynisk för att veta att världen aldrig blir rättvis. Dessutom förändras definitionen av "rättvis" genom tiden.

Vad gäller det specifika fallet med försäkringspremier skulle jag önska att den vore hårdare kopplad till individen istället för fordonet. Om du är vållande till en olycka blir det dyrare, om du är vållande till tre olycker blir det väldigt dyrt. På så sätt skulle alla fall av skenförsäkring försvinna samt att övriga parametrar blir onödiga. Är du en riskbenägen förare spelar det ingen roll om du kör på en R1:a eller en ER-5:a.

//H

Zoidberg skrev:
En tekniskt möjlig utopi kunde vara att "körstil" registrerades i fordonets elektronik som en parameter i försäkringspremien.

1984 som utopi?
Jag gillar inte övervakningsprylar, oavsett syfte!
Det är alltid som att pissa ner sig, det kanske värmer i början men sen
är det bara kallt och äckligt......

Kul att läsa
Surealistiskt
Det finns några problem kvar i världen.
Skulle ni kunna avhandla dom på annat forum.

www.harfrisor.nu kanske kan släppa in er...

sepahewe skrev:
Som någon nämnde tidigare i tråden skulle ingen, idag i Sverige, drömma om att svarta skulle betala mer, men att män ska betala mer är acceptabelt. Jag håller med en annan tidigare talare i att ska vi vara jämlika ska vi vara det överallt, antingen tillåter vi kön vara en parameter eller så tillåter vi det inte.
//H
:tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma