Tänk på detta!

Maria1980 skrev:
Ring vilket (trafik)försäkringsbolag som helst & fråga om deras skadestatistik: Antal olyckor för kvinnor/män, mil/år.

Nää det orkar jag inte, tänkte om du visste efter som du skriver som att du vet... ;)

Maria1980 skrev:
Ring vilket (trafik)försäkringsbolag som helst & fråga om deras skadestatistik: Antal olyckor för kvinnor/män, mil/år.

Jag är övertygad om att kvinnor orsakar färre olyckor men jag tycker ändå det är fel att de ska betala en lägre premie. I såna fall ska det delas upp i ännu fler grupper, jag vill ju inte betala för alla stölder i Landskrona (sorry Wonderwizard, bara ett exempel).

"Jag har kört hoj i snart 10 år och aldrig har det hänt nåt. Jag vill ha en försäkringsgrupp som består av män födda 1974, bosatta på Körfältet i Östersund med storlek 40 i skor. Man måste ha kört minst fem olika motorcyklar under en åttaårsperiod. Man ska ta över 100 kg i bänkpress och vara riktiga gentlemen. Premien ska vara 1 kr om dagen. Det tycker jag är rättvist för vi som finns i denna grupp orsakar färre olyckor än andra."

Lurch skrev:
"Jag har kört hoj i snart 10 år och aldrig har det hänt nåt. Jag vill ha en försäkringsgrupp som består av män födda 1974, bosatta på Körfältet i Östersund med storlek 40 i skor. Man måste ha kört minst fem olika motorcyklar under en åttaårsperiod. Man ska ta över 100 kg i bänkpress och vara riktiga gentlemen. Premien ska vara 1 kr om dagen. Det tycker jag är rättvist för vi som finns i denna grupp orsakar färre olyckor än andra."

Hehe, vore inte helt fel! :banana

Maria1980 skrev:
Men kanske är kvinnor mer uthålliga? Det handlar inte bara om fart, de ska orka att pinna på hela dagen för samma lön ;)

Jag tycker att det är rättvist med olika försäkringspremier för olika "riskfaktorer". :)
Jag tror du förstod vad jag menade med det, och jag tror inte att kvinnor är mer uthålliga. (än en gång, jag tycker det ska vara lika för alla å jag ser inte ner på någon annan)

Ja det är rättvist, men tänk om vita skulle hålla sig mer på hjulen än mörkhyade (eller tvärt om, men den här modellen e mer uppmärksammad) och därmed få lägre premie... Det skulle aldrig gå göra på ett försäkringsbolag, även om det är "rättvisare".

OlleR skrev:
Jag tror du förstod vad jag menade med det, och jag tror inte att kvinnor är mer uthålliga. (än en gång, jag tycker det ska vara lika för alla å jag ser inte ner på någon annan)

Ja det är rättvist, men tänk om vita skulle hålla sig mer på hjulen än mörkhyade (eller tvärt om, men den här modellen e mer uppmärksammad) och därmed få lägre premie... Det skulle aldrig gå göra på ett försäkringsbolag, även om det är "rättvisare".

Det bästa vore om man fick betala sin mc-försäkring precis som med bilar, betala för de mil man kör per år...

:banana

Jag hoppas att det inte finns nån här inne som inte förstår varför premierna ser ut som de gör?!

Sist jag kollade så ÄR det en ordentlig skillnad på kvinnor och män och det kommer alltid att vara så. Lagen "funkar" ju inte ändåså. "Alla ska behandlas lika bla bla bla MEN inte om..bla bla.." :gnissla

Ska alla behandlas lika ska det väl bara finnas ett omklädningsrum på badhusen oxå! :tummenupp
Äh vafan..föd könlösa ungar, bygg gemensamma omklädningsrum, skrota damcyklarna, ställ männen vid spisen! :spammer
:notme

Jag drar på semester om en timme...blev lite less bara.
Sorry! ;)

Maria1980 skrev:
Hm, Du glömmer att Ni killar orsakar fler olyckor än vi tjejer varvid Er försäkringspremie blir dyrare... Inte orättvist i mina ögon.
Killar ja, nu blir ju jag bestraffad bara för en massa jävla killar har kört i bröt. Asså fan ja blir så himla sur lixom, ja bah öhh asså varrå.. etc....

HanneZ skrev:
Killar ja, nu blir ju jag bestraffad bara för en massa jävla killar har kört i bröt. Asså fan ja blir så himla sur lixom, ja bah öhh asså varrå.. etc....

Näähhh. Du blir bestraffad för att kärringarna kör som kärringar!

"Jag har inga problem med feminismen, det är en underbar ideologi. Det är fruntimren jag inte tål"

Maria1980 skrev:
Hm, Du glömmer att Ni killar orsakar fler olyckor än vi tjejer varvid Er försäkringspremie blir dyrare... Inte orättvist i mina ögon.

- Kvinnor är sjukskrivna mer än män - Belastar sjukförsäkringssystemet mer men betalar inte mer för det.

- Kvinnor lever längre än män och belastar pensionssystemet (socialförsäkringen) mer men betalar inte mer för det.

Ganska tyst om det i jämlikhetsdebatten...

Maria1980 skrev:

de e andra killar än jag som vurpar med sporthoj ..dom orsakar mer olyckor än mig. varför får inte jag billigare?
även om ni kör "lugnare" så gör vissa killar det oså :rolleyes:

stämde allt på försäkringsbolagen så skulle de inte va som de va....

jag skulle betala tiofalt på motarden än vad jag betalar på sportisen :hihi :rofl

Borde vara som ackord, ju effektivare man är ju mer tjänar man till sig själv...

Maria1980 skrev:

konstigt när det är en triljon fler killar som har båge. skulle inte förvåna mig ett piss om dom räknar totalt och inte per kön.

Maria1980 skrev:
Nix, jag är en sån där stolt rackare som vägrar låta någon annan bära mina väskor eller matkassar. Jag sliter hellre själv & då blir man ju stark på kuppen!

Inte illa
Schyssta axlar

sajk skrev:
konstigt när det är en triljon fler killar som har båge. skulle inte förvåna mig ett piss om dom räknar totalt och inte per kön.

Du brukar ha otur när du tänker va?!

....1000 killar med hoj kostar VÄLDIGT mycket mer än 1000 tjejer med hoj.. Så enkelt är det. Och kollar man hur jargongen här på SH är så förvånar det mig föga.

De flesta tjejerna här börjar med "lugna" hojar. Er5, Gsx 400, Monster 600 och liknande hojar medan killarna ofta enas i kören som säger att R1:or å liknande minst sagt är lämpliga förstahojar...

En fjärdedel av alla r1:or som togs ut under 2001 blev fall för försäkringsbolagen. Är det då konstigt att det kostar?! Jag tror f.ö. antalet tjejer som körde dessa r1:or är ganska lätträknade...

....det var någon som kommenterade pensioner... Pensionsförsäkringar för kvinnor ÄR dyrare än för män just för att de lever längre!

Vi kommer aldrig bli jämnställda så länge vi behandlas som män eller kvinnor istället för individer.

Om man kör som en "kärring" borde man få försäkra som tjej. :hihi

Fredrik040 skrev:
Hehe då lurade vi dem för de jag mig samma pris efter jag hade påtalat detta för henne på länsförsäkringar.

Vi satte mc på min fru gå jag redan har en, men ville kolla båda då hon inte hade kort och jag har fler försäkringar på mc och bil.

Vad är det för ikke könsdisk. lag? Va varför skall vi män alltid drabbas.
Nu är vi lika inför allt annat utom försäkringar det betyder ju att vi män helst plötsligt är de enda som könsdiskrimineras i samhället!

Upp till kamp bröder!

Jag har just den försäkring du pratar om.

I försäkringsvillkoren står:
"för att vagnskadeförsäkringen skall gälla krävs att ägaren och föraren är kvinna alternativt att föraren är över 40 år och är folkbokförd på samma adress"

Om min sambo som är 35 år skulle skrota med min hoj gäller alltså inte vagnskadeförsäkringen.

Samtidigt är inte min försäkring jättebillig 5594 kr hel/helår för en Yamaha YZF 600R. Det finns andra här på forumet som har ungefär samma premie för samma hoj och då utan begränsningar.

Jag hoppas du är över 40 eller har opererat dig om olyckanskulle vara framme och ni har tjejförsäkrade hojar.
/N

korvgubbe skrev:
Du brukar ha otur när du tänker va?!

....1000 killar med hoj kostar VÄLDIGT mycket mer än 1000 tjejer med hoj.. Så enkelt är det. Och kollar man hur jargongen här på SH är så förvånar det mig föga.

De flesta tjejerna här börjar med "lugna" hojar. Er5, Gsx 400, Monster 600 och liknande hojar medan killarna ofta enas i kören som säger att R1:or å liknande minst sagt är lämpliga förstahojar...

En fjärdedel av alla r1:or som togs ut under 2001 blev fall för försäkringsbolagen. Är det då konstigt att det kostar?! Jag tror f.ö. antalet tjejer som körde dessa r1:or är ganska lätträknade...

....det var någon som kommenterade pensioner... Pensionsförsäkringar för kvinnor ÄR dyrare än för män just för att de lever längre!
Man kan drar vilka siffror man vill..... visst drabbas fler killar av olyckor men.... Tycker du verkligen det är rätt?

Du kan vara världens bästa förare. Skadefri och skötsam i trafiken. Använder alltid rätt utrustning och ser alltid till att din cykel är i perfekt skick. Låser den ordentligt med godkända lås och tränar alltid upp dig innan varje säsong för att vara vaken och varm i kläderna när du kommer ut i trafiken. MEN!
Du måste betala mer..........bara för att du har snopp!

Jag gillar argumentet "jag kör som en kärring". Ska testa det med nästa hoj och ställa till rabalder om de inte köper det! Hondaförsäkringen på min Hornet är ju faktiskt inte könsdiskriminerad.

Det - som många redan varit inne på - skapar orättvisorna är ju att försäkringsbolagen bara kan använda den statistik de har tillgång till, inte hur riskbenägen man är som person (vilket enkla psykologiska test ofta kan svara på), hur klantig man är (intervjua de närmaste kompisarna och släkten), hur feg man är och andra liknande faktorer.

Körsträckan tror jag skulle vara omvänt proportionell mot olycksrisken, eller råkar ni långtourare verkligen ut för en massa olyckor? Kan säga att när jag körde min gamla Golf i södraste Kroatien så var jag väldigt försiktig....300 långa mil hem påverkar omdömet, jag lovar!

En annan orättvisa är att man faktiskt kan byta kön, men äldre kan man inte bli mer än ett år i taget.

Men än så länge har killar i genomsnitt högre lön, så gnället är i genomsnitt obefogat.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman