Täcka hojen över vintern.

Jag tänker testa ett "plastpåse-garage" i år.
Kostar ett par hundralappar och finns hos t.ex. Louis.
Lär innehålla "magiska ångor" som ska stoppa korrosion.
Jag gillar tanken på ett "tätt" garage.

1637564419755.png
Art. No. 10011346 (small)
Art. No. 10011347 (x-large)
 
Antar att "undermedlet" är vanlig kiseldioxid. Tar man en dammsugare och suger ut det mesta av luften bör det där funkar väldigt bra - tills möss och råttor provsmakat plasten.
 
Antar att "undermedlet" är vanlig kiseldioxid. Tar man en dammsugare och suger ut det mesta av luften bör det där funkar väldigt bra - tills möss och råttor provsmakat plasten.
Kiseldioxid (silica gel) tror jag inte det är frågan om, inte heller "torrboll" (kalciumklorid).
Men som sagt, inte testat en hel vinter ännu, antar att jag får återkomma efter vintern med utlåtande.

1637585689179.png
 
Hojen står i ett skjul, ingen värme, inte övertäckt. Batteriet ur. Tvättas på våren, batteriet sätts i nyladdat, oljan byts efter varmkörning. Inga problem med repor, korrosion eller något annat. Funkat sedan 2006 nu med samma hoj.
 
Så här ser alltid min vinterförvaring ut. Har fungerat utmärkt i 15 år.

IMG_20211106_151348-01.jpeg

Vinterförvarar 4 hojar så här. Med batteriet kvar i.
 
Funkar det bra?
Jag tänkte på oxid/korrosion?
Själv är jag orolig för att markfukten skå komma upp i kapellet, och göra att fukten stannar kvar.
Men det kanske funkar?
Tror att det faktum att det är så luftig i kombination med jämn temperatur gör tricket. Och batterierna trivs ju också i låg temp, bara dom är laddade när man ställer dom i kylan.
 
Funkar det bra?
Jag tänkte på oxid/korrosion?
Själv är jag orolig för att markfukten skå komma upp i kapellet, och göra att fukten stannar kvar.
Men det kanske funkar?
Jag har också haft hojarna stående ute med bara kapell över utan att kunna se någon rost. Har även haft dem i en ouppvärmd friggebod med samma resultat. Förmodligen är de faktiskt konstruerade för att kunna stå ute, det vore märkligt annars. Lite som att bygga en carport till bilen, är antagligen helt onödigt. Man slipper kanske skotta snö när man ska iväg, och det är ju bra för ryggen. Men bilen själv bryr sig nog inte, det är säkert bättre att stå luftigt ute än instängd i ett garage.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top