Täcka hojen över vintern.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ser ut att bli en del fukt på golvet i det där garaget. Jag har torrt i mitt egna kallgarage men åker heller inte in och ut med bilen. Kör utan om du oroar dig, det är ju bara att skölja av sedan eller så lägger du kapellet över sadel, styre och instrument så att du får delvis skydd mot partiklar.
 

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Ort
Mariestad
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Ser ut att bli en del fukt på golvet i det där garaget. Jag har torrt i mitt egna kallgarage men åker heller inte in och ut med bilen. Kör utan om du oroar dig, det är ju bara att skölja av sedan eller så lägger du kapellet över sadel, styre och instrument så att du får delvis skydd mot partiklar.
Bilden ger väl kanske en lite skev bild.
Enda gångerna det blivit blött på golvet va när jag körde in bilen och slafset på stänkskydden lossnade.
Det ska förhoppningsvis hållas ganska torrt denna vintern.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Detta är väl samma som en frostvakt vilket går att köpa på många ställen eller?
Jag säljer belysning och i vissa skåp om styrningen sitter i skåpet måste vi ha det då styrutrustningen kräver +5 grader.

Hej.
Ja, det finns säkert många varianter på dessa, med och utan termostat.
Så det är säkert sådana ni monterar, vissa brukar dock inte vara helt beröringssäkra, då dom är tänkta för skåpmontage, och då har jag gjort en egen liten kapsling.
Effekten jag har använt mig av har varit ca 25W, och nu var den här lite större.
Men denna tyckte jag var smidig eftersom den är helt färdig att bara placera ut.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ett överdrag avsett för inomhusbruk andas väl rätt bra. Det är själva avsikten med dem. Där är det väl mer att man sätter det på en ren yta och ser till att det inte har fått smuts som kan repa lackerade ytorna.

Använder ett överdrag över vintersäsongen för att inte hojen ska bli dammig.

Jag hade använt ett överdrag som andas i ett öppet garage som beskrivs av trådskaparen. Hade inte gjort det svårare än det behöver vara. Det är nog rätt bra ventilerat i det garaget eftersom det är öppet genom längan eller åtminstone ett par av garageplatserna.

Hade hojen stått utomhus utsatt för vädrets element hade jag haft mer huvudbry.

Hade t om testat med ett gammalt lakan. Lägger man över det behöver det inte ligga mot lackerade ytor nödvändigtvis. Bättre det än en hel vintersäsong där det har yrt damm och gruspartiklar över motorcykeln.

Det har hänt ett jag har lagt över ett gammalt lakan själv ibland eftersom det är enklare och smidigare och hojen kanske inte är så ren som jag önskar när den ställs undan en period under säsong.

Vinterhalvåret har jag ett överdrag som andas. Mitt garage har element. Kör jag inte ut och in en bil är det stabil temperatur där.

Det blir inte så mycket fukt och kondens ens på vintern eller om man ställer in en blöt bil. Inte tillräckligt för att det ska vara märkbart på hojen. Brukar undvika att ställa in en bil med snö som ska tina upp, men det är mer för bilens skull faktiskt.

Viktigaste är väl att man gör rent hojen. Kanske sprayar på något som skyddar vissa komponenter från oxidation om den står mer utsatt för temperatur och fukt.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Alltid kört kallgarage utan att täcka över hojen och det har fungerat utan problem. Man får blåsa av cykeln till våren och kanske spola av den vid behov.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Absolut billigaste värmeelementet är en 25W eller 40W sladdlampa. Det borde räcka med 25W, det man vill åstadkomma är ju att det är lite varmare under kapellet än utanför för att hindra kondens.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Absolut billigaste värmeelementet är en 25W eller 40W sladdlampa. Det borde räcka med 25W, det man vill åstadkomma är ju att det är lite varmare under kapellet än utanför för att hindra kondens.

Just glödlampor är jag lite rädd för, på grund av att dom blir så varma.
Det känns bättre med ett kapslat element som är tillverkat för kontinuerlig drift.
Men du har helt rätt i att det är den billigaste lösningen för att producera värme, och ljus får man på köpet.
Kan man bara arrangera det brandsäkert så funkar det ju.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Sopa bort löven.
Tvätta och vaxa.
Smörj in gaffelbenen mot packboxarna. Packboxarna kan fastna vilket du då märker på våren när du rullar ut hojen.
Smörj kedjan.
Ladda batteriet.

Titta till hojen då och då för att kolla hur fuktigt och dammigt det är. Om det inte var fuktigt när bilen stod i garaget så är det nog inte det när du ställer hojen där heller.

Duger vanlig motorolja eller skadar den packboxarna?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Känns som att ni krånglar till det lite?

Det beror nog på att vissa ser sin mc inte som ett fordon, utan som ett utställningsföremål eller ett konstverk. Om man blir alltför rädd om sin ögonsten kommer man verkligen ta ut den i trafiken? Den kan ju bli blöt eller få stenskott eller en repa.
Utsidan på hojen måste ju tåla vatten och damm, annars är den felkonstruerad. Byt olja, smörj in det som ska smörjas och vänta på våren. Krångligare är det nog inte.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, det är väl kanske bara att spaya lite grann på väl valda delar, och luta den mot husväggen.
När den tinar fram så är den ju på plats - ready to race, och då kan man ställa dit snöskotern istället.
Krångligare kanske det inte är.
 

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Ort
Mariestad
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Det beror nog på att vissa ser sin mc inte som ett fordon, utan som ett utställningsföremål eller ett konstverk. Om man blir alltför rädd om sin ögonsten kommer man verkligen ta ut den i trafiken? Den kan ju bli blöt eller få stenskott eller en repa.
Utsidan på hojen måste ju tåla vatten och damm, annars är den felkonstruerad. Byt olja, smörj in det som ska smörjas och vänta på våren. Krångligare är det nog inte.
Ser den varken som det ena eller andra. Visst är den i mina ögon ett litet konstverk men inget som bara ska ses men inte röras.
Den ska användas och köras, självklart.
MEN nu råkar jag ändå vara rädd om mina grejer, t.ex. ser min telefon helt ny ut efter 2 år trots daglig användning och då jag är helt ny på detta så tänkte jag skippa att uppfinna hjulet igen och frågar därför andra om råd och tips.
Dumma påhopp om att hojen inte ska köras undanbedes.
Tack.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Ser den varken som det ena eller andra. Visst är den i mina ögon ett litet konstverk men inget som bara ska ses men inte röras.
Den ska användas och köras, självklart.
MEN nu råkar jag ändå vara rädd om mina grejer, t.ex. ser min telefon helt ny ut efter 2 år trots daglig användning och då jag är helt ny på detta så tänkte jag skippa att uppfinna hjulet igen och frågar därför andra om råd och tips.
Dumma påhopp om att hojen inte ska köras undanbedes.
Tack.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Ok, men då så. Den ser väl ut att stå bra där den står. Ställ den på centralstödet för att avlasta däck, hjullager och fjädring, och täck den med en vanligt mc-kapell från Biltema för ett par hundringar. Då slipper du damm, polen och annat skräp. Fyll tanken, byt olja och eventuellt fetta in detaljer som kan rosta. Sen brukar jag klämma in kopplingshandtaget då och då under vintern för att förhindra att kopplingen beckar ihop.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Använder själv ett kapell för inomhusbruk, det är inte för tätt, klart man ska va rädd om prylarna, en annan putsar jämt på hojarna, finns väl en diagnos för det, but ho gives a shit......:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top