Synpunkter på R1-98

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Har efter en hel del funderande o testande av olika regnummer Vs försäkringsbolag slutligen kommit fram till att R1-98 är vad jag behöver(har råd med)... nån som har några synpunkter, bestämt vill avråda eller bara råda??

Bra cykel, generellt dock är provkörningen ett måste, växel lådorna går i bitar om förra ägaren har varit en dålig bakhjulsåkare, Dra den till topp på varje växel, växlarna ska inte hoppa, Kolla oxo så det är instämplat stjärnor före o efter ramnummret, det är garantåtgärder som ska vara gjorda,

Sist men inte minst fixa mängdrabatt på olja hos mackdken för den gillar sånt, Det bästa med den är att det finns hur mycket beggat som helst hos skrotarna

Ja att dra ut en hoj på 6:an när man provkör privat är ju extremt lämpligt... Speciellt om man inte kört den tidigare :va

Prova att dra ut den ordentligt åp 2:an o se till att växeln inte hoppar ur.

R1:an har väl egentligen inga direkt vanliga fel så länge garantigrejjern är fixade. Det är precis som att köpa vilken annan sporthoj som helst. Kolla efter blårök vid hårt gasåpdrag etc.

jo är väl stjärnorna i ram nr före och efter som är viktigast,så garanti jobben är fixade...alla skriver om olja,jag har då inte märkt ngt ännu,bara köpa biltemas olja i så fall

ps dra inte igång en oljedebatt nu igen , vi vet att biltemas olja är lika bra som vilken annan känd olja som helst..

Tja

Kör själv en R1 -98 och tycker den är toppen! Inte kört så mycket pga jag köpte den i oktober 2005. Men det lilla jag kört är det en väldigt rolig och bra hoj (billig med). Är student och behövde en ordentlig hoj men ass bra drag och rolig att köra men även billig. Så det fick bli en R1 -98. Tycker den uppfyller alla dessa krav bra. :banana

Objs min är lite hottad med bland annat avgassytem, k&n filter, omgjord växellåda, mm

Martin

Last edited:
grymt sugen på o åka o provköra nån.... hojväder ute ju, sol o plusgrader ;)
Stort tack för tipsen.. nån som har koll på varför 98an kostar typ 4k mindre hel/halv jämfört med 99:an??

kiwimaddog skrev:
Stort tack för tipsen.. nån som har koll på varför 98an kostar typ 4k mindre hel/halv jämfört med 99:an??

Min -99'a kostade samma som -98... (trygghansa)
Men normalt skiljer det hos övriga bolag :(

kiwimaddog skrev:

98-99 ligger i samma premie, iof kan det skilja lite mellan f-bolagen
-00 vet jag ligger lite högre

kiwimaddog skrev:
Har efter en hel del funderande o testande av olika regnummer Vs försäkringsbolag slutligen kommit fram till att R1-98 är vad jag behöver(har råd med)... nån som har några synpunkter, bestämt vill avråda eller bara råda??

Får man fråga vad den kostar(du har råd med) i försäkring?
Bara nyfiken.
MVH
Bananen :banana

mojjsan skrev:
jo är väl stjärnorna i ram nr före och efter som är viktigast,så garanti jobben är fixade...alla skriver om olja,jag har då inte märkt ngt ännu,bara köpa biltemas olja i så fall

ps dra inte igång en oljedebatt nu igen , vi vet att biltemas olja är lika bra som vilken annan känd olja som helst..

Kör du med Biltemas Olja, kommer kopplingen att slira - det är GARANTERAT.

mojjsan skrev:
98-99 ligger i samma premie, iof kan det skilja lite mellan f-bolagen
-00 vet jag ligger lite högre

bananen skrev:
Får man fråga vad den kostar(du har råd med) i försäkring?
Bara nyfiken.

Kollade med trygg hansa på nätet, 12,5k för en 99:a o 8,5k för en 98a, halvförsäk/helår....(men då är jag tillfälligtvis skriven i norrköping så ett par lapp till på det.. )

kiwimaddog skrev:
Kollade med trygg hansa på nätet, 12,5k för en 99:a o 8,5k för en 98a, halvförsäk/helår....(men då är jag tillfälligtvis skriven i norrköping så ett par lapp till på det.. )

så mkt diff fick inte jag , hade ca 8 på -99 hel/hel
och 7 på -98 hel/hel

men som sagt spelar ju en stor roll vart man bor i landet samt hur.

Last edited:
kiwimaddog skrev:
du har pm

mojjsan skrev:
så mkt diff fick inte jag , hade ca 8 på -99
och 7 på -98

men som sagt spelar ju en stor roll vart man bor i landet samt hur

jo, det o sen med nytaget kort o i 25årsåldern... fast jag tycker ändå det diffar lite väl för att va samma bolag.. menmen, jävla träsk det där

mojjsan skrev:
nej då....köp rätt olja bara så är det inga problem

Biltema har endast 1 helsyntet för MC. Jag har ägt 4 rettor och alla har slirat i kopplingen med fel olja. Som smörjning av mototorn går det säkert bra, men inte kopplingen. Varför lammelerna inte gillar denna olja kan jag inte gå in på rent tekniskt. Men dom flesta som använt Biltemas olja gör inte om det. Från 9000 varv vid fullt på drag ökar varvtalet men inte hastigheten märks speciellt när motorn är varm.. Enligt mig så fungerar Shell Advance bäst.

Om motorn drar mycket olja så prova använda högre viskositet, eller byt kolvringar så brukar problemet vara borta.

oki till en fråga om r1 98

i vilket prisspann borde man hitta en vettig för?? och finns de några till salu så här års??

Zilversurfer skrev:
Biltema har endast 1 helsyntet för MC. Jag har ägt 4 rettor och alla har slirat i kopplingen med fel olja. Som smörjning av mototorn går det säkert bra, men inte kopplingen. Varför lammelerna inte gillar denna olja kan jag inte gå in på rent tekniskt. Men dom flesta som använt Biltemas olja gör inte om det. Från 9000 varv vid fullt på drag ökar varvtalet men inte hastigheten märks speciellt när motorn är varm.. Enligt mig så fungerar Shell Advance bäst.

Om motorn drar mycket olja så prova använda högre viskositet, eller byt kolvringar så brukar problemet vara borta.

Nu har ju jag bara ägt 2st rettor, men ingen av dem slirar på koppling pga biltema olja, utan det har i det fallet det hänt berott på att kopplingen var slut!

PUNGT!

Back