Synpunkter på R1-98

Zilversurfer skrev:
Biltema har endast 1 helsyntet för MC. Jag har ägt 4 rettor och alla har slirat i kopplingen med fel olja. Som smörjning av mototorn går det säkert bra, men inte kopplingen. Varför lammelerna inte gillar denna olja kan jag inte gå in på rent tekniskt. Men dom flesta som använt Biltemas olja gör inte om det. Från 9000 varv vid fullt på drag ökar varvtalet men inte hastigheten märks speciellt när motorn är varm.. Enligt mig så fungerar Shell Advance bäst.

Om motorn drar mycket olja så prova använda högre viskositet, eller byt kolvringar så brukar problemet vara borta.

har aldrig varit med om det iof,men om du har provat så vet du ju..

plimpe skrev:
oki till en fråga om r1 98

i vilket prisspann borde man hitta en vettig för?? och finns de några till salu så här års??

40-55 skulle jag tippa på,finns ju vissa påkostade mkt fina *som min egen tex :) * sedan finns det ju lite mer skabbiga för runt 40,tror inte du kommer hitta ngn i sverige under 40 som ser hyffsad ut,men mellan 45-50 kan du nog hitta mkt fina
 
kiwimaddog skrev:
nån som har koll på varför 98an kostar typ 4k mindre hel/halv jämfört med 99:an??

Eftersom vissa 98:or är ursprungstypade med 55 kw, medans 99:orna har 103/105 kw, 00-01 har 110 kw om jag inte missminner mig.

en 98:a med 55 kw skulle kosta mig strax under 500:- mån/ halförsäkrat
medans 99-01 kostar mig 750:- mån/ halvförsäkrat
 
wonderwizard skrev:
Eftersom vissa 98:or är ursprungstypade med 55 kw, medans 99:orna har 103/105 kw, 00-01 har 110 kw om jag inte missminner mig.

en 98:a med 55 kw skulle kosta mig strax under 500:- mån/ halförsäkrat
medans 99-01 kostar mig 750:- mån/ halvförsäkrat

aha!.. då vet jag lite mer nu.... danke bitte
 
kiwimaddog skrev:
aha!.. då vet jag lite mer nu.... danke bitte

Om du ska åka längre sträckor med din R1a så bör du veta att kåpan skyddar så gott som ingenting. Högfartsåkning i runt 200 fixar du bara under korta sträckor. Växellådan är helkass , iallafall var den det på den jag hade. Annars så bjuder den på grym väghållning och körglädje. Den är kanon kul att busa på bakhjulet med. Och motorn är urstark redan från botten.
 
Rydde skrev:
Om du ska åka längre sträckor med din R1a så bör du veta att kåpan skyddar så gott som ingenting. Högfartsåkning i runt 200 fixar du bara under korta sträckor. Växellådan är helkass , iallafall var den det på den jag hade. Annars så bjuder den på grym väghållning och körglädje. Den är kanon kul att busa på bakhjulet med. Och motorn är urstark redan från botten.

Nä, inte ens min nuvarande lilla thundercat som räknas som sporttouring är speciellt bekväm i runt 200 några längre stunder.. marchfart 140-160 duger fint för mig... ;)
asså, tanken är enbart som en kul hoj, nu är jag förvisso lite lätt påverkad av abstinensen men tror ändå rettan skulle passa som handen i handsken... skulle man bli missnöjd är det ju bara att sälja, en erfarenhet rikare typ...
 
Rydde skrev:
Om du ska åka längre sträckor med din R1a så bör du veta att kåpan skyddar så gott som ingenting. Högfartsåkning i runt 200 fixar du bara under korta sträckor. Växellådan är helkass , iallafall var den det på den jag hade. Annars så bjuder den på grym väghållning och körglädje. Den är kanon kul att busa på bakhjulet med. Och motorn är urstark redan från botten.

Tror inte att det är växlelådan som är helkass...
 
R1-98 är en bra hoj som du bör kunna få för ca 45 friska.
Enda problemet jag hade var den beryktade oljekonsumptionen. Det var dock bara vid bakhjulsåka som den drack och inte vid "normalt" :hihi gasande. Kompisen upplevde det likadant med sin -00'a.
Angående försäkringen så var det så att 98'an förreggades med 75 vrålande kusar och det var vad jag betalade för hos Läns...
 
HanneZ skrev:
Ja att dra ut en hoj på 6:an när man provkör privat är ju extremt lämpligt... Speciellt om man inte kört den tidigare :va

Prova att dra ut den ordentligt åp 2:an o se till att växeln inte hoppar ur.

R1:an har väl egentligen inga direkt vanliga fel så länge garantigrejjern är fixade. Det är precis som att köpa vilken annan sporthoj som helst. Kolla efter blårök vid hårt gasåpdrag etc.

jag åkte till yamaha center och lät en kille där testa den då jag skulle köpa den, han drog ur samtliga växlar:hihi

testade självklart själv också men lite lugnare
 
Mr Helmut skrev:
jag åkte till yamaha center och lät en kille där testa den då jag skulle köpa den, han drog ur samtliga växlar:hihi

testade självklart själv också men lite lugnare
En slö6 kan man väl dra ur, det händer inte så mkt ändå :hihi
 
Rydde skrev:
Om du ska åka längre sträckor med din R1a så bör du veta att kåpan skyddar så gott som ingenting. Högfartsåkning i runt 200 fixar du bara under korta sträckor. Växellådan är helkass , iallafall var den det på den jag hade. Annars så bjuder den på grym väghållning och körglädje. Den är kanon kul att busa på bakhjulet med. Och motorn är urstark redan från botten.

låter som din *gamla r1á* inte hade stjärnorna instansade i ram nr.. för jag kan inte hålla med om att lådan är kass på dom,om garanti felen är utbytta,har för mig att en shiftgaffel i lådan byttes på garantin om jag inte har fel,
 
Last edited:
mojjsan skrev:
låter som din *gamla r1á* inte hade stjärnorna instansade i ram nr.. för jag kan inte hålla med om att lådan är kass på dom,om garanti felen är utbytta,har för mig att en skiftgaffel i lådan byttes på garantin om jag inte har fel,
skift gaffel vad är det då?

jag förstår inte sånt här

Lådan kan väll inte ta stryk av höghastighets åkning, borde väll vara då man acc:confused:
 
Mr Helmut skrev:
skift gaffel vad är det då?

jag förstår inte sånt här

Lådan kan väll inte ta stryk av höghastighets åkning, borde väll vara då man acc:confused:

shiftgaffel är till för att växlarna skall komma i rätt,var ett fel på dom som åtgärdas på garanti,vet inte vad som hände men att dom kunde bli lite skeva så växlarna inte kom i rätt,
 
HanneZ skrev:
Nej det gör dom inte alls

Då har du inte plågat den ordentligt på bana eller gata heller :rolleyes:. Beror på lite extra tilltaget glapp mellan kolvringar och cylindervägg = drar mera olja, levereras så från fabrik alltså inga konstigheter :) .

Ut å gasa så ska du se att även din drar lite olja :lol . Så har det varit på de som jag har haft, men kanske det är annorlunda på din, det vet ju du bäst :).
 
Last edited:
Härnöante skrev:
Då har du inte plågat den ordentligt på bana eller gata heller :rolleyes:. Beror på lite extra tilltaget glapp mellan kolvringar och cylindervägg = drar mera olja, levereras så från fabrik alltså inga konstigheter :) .

Ut å gasa så ska du se att även din drar lite olja :lol . Så har det varit på de som jag har haft, men kanske det är annorlunda på din, det vet ju du bäst :).
Den är körd hårt, om inte av mig så av andra. Drog inte mer olja än någon annan motorcykel då heller så att säga att det är något specifikt tror jag inte på. En del drar mycket en del drar lite, som med dom flesta hojar.
 
Back
Top