SVT 2011 SkåneVårenTuren Redux.

D_F

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
helsingborg
Hoj
1987, Yamaha FZR 1000 Genesis
Tackar för en bra tur. Min första men definitivt inte sista svt.
Ser fram mot nationaldags turen nu.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Då va sista delen av helgens körning avklarad.
14 mil på motorväg från Halmstad till Götet.
Ca 10+ i luften och tre feta regnskurar på de 70 minuterna.
Satan vad man frös men jag är inte bitter... :huvet
Det enda som saknades var snö och hagel för is fanns det gott om i form av drivis i ******!
En 20 min i dushen så var man en normal människa igen.
Fan vad roligt man haft i helgen.

Tack återigen alla som varit med och arrangerat körningen i helgen! :yoparty
 

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Tackar för en trevlig runda med bra vägar och bra uppslutning!
Ett tips till nästa runda är att reseledaren i "snabba" gruppen inte bör ha passagerare (ingen personlig riktad kritik). Påstår mig absolut inte vara någon "Rossi" men älskar att åka inspirerat och aktivt. Hoppas att tempot skruvas upp några snäpp till nästa gruppkörning så blir där nog inte så många avhopp efter påbörjad tur.
Annars klockrent koncept!!! :tummenupp
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tidigare har jag tyckt sporthojskörare är lite gnälliga, men efter att ha kört Lund-Helsingborg, Helsingborg med massor av fantastiskt roliga omvägar till Hässleholm, Hässleholm med riktigt roliga omvägar kring Hörby - tack Breiz för extrarundan! - och sedan till Lund hade jag ont lite överallt. :hihi

Duccen har varit lite snällare mot kroppen, så det ska bli spännande att ta gixxern till Stuttgart i sommar för att gå på födelsedagsfest. :) Nu vet jag lite vad som väntar. Blir nog till att köra ner två dagar tidigare så att jag kan återhämta mig till festen börjar. :gnissla

Ett stort tack till BlazingBlomman och Zorken17 för ett gott RL/BM-jobb!

Ett stort tack till de som grillade våra goda hamburgare!

Ett stort tack till VBK och R.o.H. för att ha arrangerat det hela!

Och som alltid kul att träffa på allt trevligt folk!

Ser fram emot NDR! :tummenupp
 

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Åså ska vi, Topchop o Ms C. Hook också tacka alla inblandade för ett bra och trevligt arrangemang. Synd dock om vår RL som trillade. Hoppas att det löser sig med din moppe då du inte ville köpa min :va .

Lite nervös är man åxå när man ska välja grupp, med våra skrindor ska man kanske vara i den långsamma gruppen men istället valde vi näst snabbast :yoparty och det gick utmärkt både för mig och :tuttar.

Nu väntar nog ny fyllelack och så ses vi på nästa runda :krama

Mvh Peter o Caroline
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Åså ska vi, Topchop o Ms C. Hook också tacka alla inblandade för ett bra och trevligt arrangemang. Synd dock om vår RL som trillade. Hoppas att det löser sig med din moppe då du inte ville köpa min :va .

Lite nervös är man åxå när man ska välja grupp, med våra skrindor ska man kanske vara i den långsamma gruppen men istället valde vi näst snabbast :yoparty och det gick utmärkt både för mig och :tuttar.

Nu väntar nog ny fyllelack och så ses vi på nästa runda :krama

Mvh Peter o Caroline


Det var bara plast, aluminium och pengar som gick till spillo:tummenupp

Så länge man kan vicka på tårna efter nått sånt är allt ok.

Det är bara när man klarar sig oskadd som man grämer sig för hojen, När man i stället borde tacka gudarna för att man är just oskadad.
 
Last edited:

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
2007 R1
Tackar för en trevlig runda med bra vägar och bra uppslutning!
Ett tips till nästa runda är att reseledaren i "snabba" gruppen inte bör ha passagerare (ingen personlig riktad kritik). Påstår mig absolut inte vara någon "Rossi" men älskar att åka inspirerat och aktivt. Hoppas att tempot skruvas upp några snäpp till nästa gruppkörning så blir där nog inte så många avhopp efter påbörjad tur.
Annars klockrent koncept!!! :tummenupp

Inget illa menat men av 7 styck som hoppade av gruppen så va de bara en som hade passagerare så de är inte de som drog ner tempot, tror att gruppen va för stor för att alla skulle hinna med, de va för många som valde snabba gruppen som inte riktigt kunde hänga med och de drog ner tempot rejält. Helt enkelt alldeles för stor grupp och de drar ner tempot.
 

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Inget illa menat men av 7 styck som hoppade av gruppen så va de bara en som hade passagerare så de är inte de som drog ner tempot, tror att gruppen va för stor för att alla skulle hinna med, de va för många som valde snabba gruppen som inte riktigt kunde hänga med och de drog ner tempot rejält. Helt enkelt alldeles för stor grupp och de drar ner tempot.

Tror att du missuppfattade mig nu...
RL hade passagerare och sa att han inte kunde åka fortare med skjuts, vilket jag har full förståelse för. Just därför bör inte RL ha passagerare om det skall kallas för "snabb" grupp utan åka själv så att han kan skruva upp tempot så att gruppen blir "snabb". Och sen så har du helt rätt i att folk borde rannsaka sig själva och ha lite mer självinsikt angående val av grupp. Ska inte behövas väntas i flera minuter på att gruppen ska bli "hel" när det finns fyra grupper att välja mellan. Sen att folk är mer uppmärksamma om någon ligger precis bak och följer då bör man släppa förbi så att bakomvarande kan åka förbi och hålla sitt tempo eller släppa förbi vid nästa stopp som RL informerade om men som inte följdes särskilt bra.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Tror att du missuppfattade mig nu...
RL hade passagerare och sa att han inte kunde åka fortare med skjuts, vilket jag har full förståelse för. Just därför bör inte RL ha passagerare om det skall kallas för "snabb" grupp utan åka själv så att han kan skruva upp tempot så att gruppen blir "snabb". Och sen så har du helt rätt i att folk borde rannsaka sig själva och ha lite mer självinsikt angående val av grupp. Ska inte behövas väntas i flera minuter på att gruppen ska bli "hel" när det finns fyra grupper att välja mellan. Sen att folk är mer uppmärksamma om någon ligger precis bak och följer då bör man släppa förbi så att bakomvarande kan åka förbi och hålla sitt tempo eller släppa förbi vid nästa stopp som RL informerade om men som inte följdes särskilt bra.

Håller med på vissa bitar som jag själv reagerade på.
Jag startade i mellangruppen som leddes av Riddick där tempot var helt OK men med stora(!) individuella skillnader inom gruppen.
Detta fick till följd att körningen blev lite "sönderhackad" eftersom man titt som tätt var tvungen att vänta in samtliga.

Givetvis spelar faktorer som gruppens storlek in - är det många så blir det per automatik utdraget. Men håller med om att lite självinsikt vid gruppvalet kanske inte vore fel...

En idé vore kanske att ha fler gruppindelningar ur tempo-perspektiv än vad som bjöds denna dag...?
Dvs inte nödvändigtvis fler grupper, men kanske fler indelningar än "Snabb", "Mellan" o "Långsam".
Kanske "Snabb", Mellan-snabb", "Mellan", "Mellan-Långsam" o "Långsam" så att det är lättare för deltagarna att hitta SIN grupp...


Nåja, bara en tanke.

I övrigt sällar jag mig till tack-kören o bugar & bockar för kalas-vägar samt trevligt sällskap till alla inblandade!
:tummenupp




Edit: Passar på att fråga om du som åkte en naken BMW utrustad med filmkamera i "Riddick-gruppen" kommer lägga upp din film här på forumet?
 
Last edited:

M@rtini

Stamkund hos Lillemans MC Lund.
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Dalby
Hoj
HONDA VFR 1200 FDA -12
Precis som de flesta andra vill även jag tacka för ett som vanligt väl organiserat arrangemang. Stort tack till alla som bidrog till att genomföra det hela, ingen nämnd ingen glömd. Körde i andra gruppen, tyckte det gick bra ända till vi passerat Perstorp. Efter det blev jag kanske lite överdrivet nojig för grus. :confused:
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Precis som de flesta andra vill även jag tacka för ett som vanligt väl organiserat arrangemang. Stort tack till alla som bidrog till att genomföra det hela, ingen nämnd ingen glömd. Körde i andra gruppen, tyckte det gick bra ända till vi passerat Perstorp. Efter det blev jag kanske lite överdrivet nojig för grus. :confused:

Du var inte ensam om att få grusnoja :gnissla
Tyckte jag såg grus i varenda kurva.

Fast sen kan man iofs säga att det är skillnad på lite grus i en kurva och att trafikverkets entreprenörer har varit ute och gjort om en asfalterad väg till grusväg utan att skylta :huvet
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Du var inte ensam om att få grusnoja :gnissla
Tyckte jag såg grus i varenda kurva.

Fast sen kan man iofs säga att det är skillnad på lite grus i en kurva och att trafikverkets entreprenörer har varit ute och gjort om en asfalterad väg till grusväg utan att skylta :huvet

Ni ska kolla upp vad som gäller där.
Pratade med frugans släkting som jobbar med stadsplanering i Halmstad.
Enligt honom kan det finnas goda möjligheter att komunen får stå för de skador som gruset orsakade.
Värt att kolla upp för de somfick dagen förstörd av rullgruset.

Mvh
Andreas
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Ni ska kolla upp vad som gäller där.
Pratade med frugans släkting som jobbar med stadsplanering i Halmstad.
Enligt honom kan det finnas goda möjligheter att komunen får stå för de skador som gruset orsakade.
Värt att kolla upp för de somfick dagen förstörd av rullgruset.

Mvh
Andreas

Tror jag vet att personen i fråga kommer bråka om detta men sen en del tidigare fall så är trafikverket (som har ansvar för vägarna utanför samhällen) inte särskilt intresserade av att varken betala eller se till att det fungerar bättre med skyltningen.

Vet inte hur många gånger jag ringt och mailat med klagomål på just bristfällig skyltning när man varit ute med snabelbilen och "lagat" men där det inte hänt ett dugg. Inga skyltar som kommer upp och ingen som sopar bort överflödet.

Att denna lagningsmetod överhuvudtaget är laglig kan jag inte förstå.
Den ställer till det för os hojåkare och är ju mer än en bilruta som gått åt hel*ete p.g.a. stenskott.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Att denna lagningsmetod överhuvudtaget är laglig kan jag inte förstå.
Den ställer till det för os hojåkare och är ju mer än en bilruta som gått åt hel*ete p.g.a. stenskott.

Så länge det är billigt och ingen orkar driva målen så kör de på.
Låter som ett case för SMC att driva. Givetvis med uppbackning från oss i form av diger fotodokumentation etc. och tips om platser VARJE gång vi kör förbi stället :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Så länge det är billigt och ingen orkar driva målen så kör de på.
Låter som ett case för SMC att driva. Givetvis med uppbackning från oss i form av diger fotodokumentation etc. och tips om platser VARJE gång vi kör förbi stället :tummenupp
det skulle varit intressant att höra om SMC har ett intresse av att ta emot den typen av dokumentation, och avser att göra något med den
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur överraskande var det egentligen? Sträckan började ju med vägarbete och fram till olycksplatsen var det lappat på alla sätt och vis med ifyllda hål, mindre lappningar, ena körfältet och på något ställe hela körbanans bredd. Kommer inte ens ihåg om det var skyltat, men överraskad över vägens beskaffenhet blev jag inte.

Har man kört över/igenom/förbi ett antal lagningar kan man kanske befara att det kommer fler, särskilt om inte vägens skick eller beläggning ändras?

Visst är det värdelöst när gruset i princip blir osynligt för att lagningen inte skiljer sig utseendemässigt från det som ligger fast, sådana överraskningar har jag fått många och då även utan föregående skyltning. Att det i detta fallet skulle vara något annat än ett hinder man kan förutse och anpassa körningen efter har jag dock svårt att se.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hur överraskande var det egentligen? Sträckan började ju med vägarbete och fram till olycksplatsen var det lappat på alla sätt och vis med ifyllda hål, mindre lappningar, ena körfältet och på något ställe hela körbanans bredd. Kommer inte ens ihåg om det var skyltat, men överraskad över vägens beskaffenhet blev jag inte.

Har man kört över/igenom/förbi ett antal lagningar kan man kanske befara att det kommer fler, särskilt om inte vägens skick eller beläggning ändras?

Visst är det värdelöst när gruset i princip blir osynligt för att lagningen inte skiljer sig utseendemässigt från det som ligger fast, sådana överraskningar har jag fått många och då även utan föregående skyltning. Att det i detta fallet skulle vara något annat än ett hinder man kan förutse och anpassa körningen efter har jag dock svårt att se.

Den biten kan jag ej svara på då vår grupp tog en annan väg.
Bara sett bilderna och de ser ju inte så roliga ut.

//Andreas
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men håller med om att lite självinsikt vid gruppvalet kanske inte vore fel...


I övrigt sällar jag mig till tack-kören o bugar & bockar för kalas-vägar samt trevligt sällskap till alla inblandade!
:tummenupp

Upplevde att samma brist på självinsikt hos ett par deltagare ställde till det i vår grupp. Om nu framförvarande försvinner ur synfältet och man har 3-4 st uttråkade, med armbågen på tanken, efter sig....varför inte släppa förbi? Det är så enkelt att hålla till sidan och vinka fram eller släppa förbi vid korsning. Nej, då skall slip-onet yla för att sedan stå rakt upp i nästa böj, rädd om de 4 oanvända centimetrarna på vardera "kanten" av däcket.. Tycker det borde vara trivsammare att köra i en grupp där man hänger med och inte behöver ha andan i halsen? Kanske koncentrationen är så hög att man inte ser vare sig det förra eller det senare? Börjar då deltagarna läxa upp varandra vid stoppen kan det bli problem, detta är en obekväm uppgift som hamnar på RL att styra upp.

För egen del vill jag ha mer marginaler vid sådana här körningar än vad man tycker sig behöva annars. Man vet inte hur folk reagerar och agerar när man inte kört ihop tidigare, dragspelseffekten som kan göra att den siste börjar bromsa där den förste står etc och osv. Det innebär dock inte att man skall behöva leda runt hojen i kurvorna.

Är inte så krängd som det kanske låter då man har det med i beräkningen när man bestämmer sig för att delta på en dylik dag.

Nu till det viktiga:

En bra dag, skitfina vägar och bra organiserat. Heder och tack till alla som orkar styra och ställa med allt praktiskt! De som offrar tid och egen körning för att brassa hamburgare, ligga sist och vara ankare, hålla på med pengar när folk vimsar omkring mm. Vi fick avvika av tidsskäl och fick därigenom vår beskärda del av hurtigkörning vi också. Jag blev påmind om sträckor jag glömt och tips på nya. Skåne är grymt, både vad gäller variation, roliga vägar, vacker natur och jämförelsevis bra vägstandard! Lite tjälskador i Göingebygden är väl ingen direkt överraskning. Född bleking och där brukar gästande trafikanter fråga om det inte betalas någon vägskatt där. Den naturliga motfrågan lyder; "Väg?"

Den biten kan jag ej svara på då vår grupp tog en annan väg.
Bara sett bilderna och de ser ju inte så roliga ut.

//Andreas

Frågan är liksom lite retorisk.
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hur överraskande var det egentligen? Sträckan började ju med vägarbete och fram till olycksplatsen var det lappat på alla sätt och vis med ifyllda hål, mindre lappningar, ena körfältet och på något ställe hela körbanans bredd. Kommer inte ens ihåg om det var skyltat, men överraskad över vägens beskaffenhet blev jag inte.

Har man kört över/igenom/förbi ett antal lagningar kan man kanske befara att det kommer fler, särskilt om inte vägens skick eller beläggning ändras?

Visst är det värdelöst när gruset i princip blir osynligt för att lagningen inte skiljer sig utseendemässigt från det som ligger fast, sådana överraskningar har jag fått många och då även utan föregående skyltning. Att det i detta fallet skulle vara något annat än ett hinder man kan förutse och anpassa körningen efter har jag dock svårt att se.

Nu tog ju vår grupp en annan väg så jag har ju inte sett dom förvarnande lagningarna innan själva klotningsplatsen.

Men jag har nolltolerans mot att "snabellaga" vägarna utan att att skylta.

Så fort man upptäcker det ringer man hinder på väg och meddelar 0771-242424.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top