Sveriges Television sänder STCC 2006

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
På stcc.se kan man läsa följande vilket jag personligen tycker är mycket bra då TV-tittarna och publiken svikit sedan STCC och SVT gick egna vägar för ett par år sedan.

Vi får hoppas att MC-klassen får nytändning i TV - det behövs.

"Sveriges Television återupptar sändningarna av STCC från och med 2006.
SVT fortsätter att sända DTM och kan därmed visa racing på en nationell och internationell toppnivå.
- Det ska bli fantastiskt roligt att göra STCC för SVT igen. Förutsättningarna har aldrig varit bättre och kombinationen STCC och DTM ger en oslagbar motorsportunderhållning, säger SVT:s Johan Torén.

2006 går programmet Race in på sin 12:e säsong. Det är Sveriges mest populära motorsportmagasin någonsin och inledde sin motorsportsatsning 1995 med bevakning av det brittiska BTCC med svenske racingstjärnan Rickard Rydell.

Steget gick sedan vidare till sändningar från STCC mellan 1998 och 2003. Sedan dess har Race visat Mattias Ekströms internationella genombrott i tyska DTM och Kenny Bräcks framgångar i den amerikanska Cart-serien.
- Det har varit roligt att följa och bevaka våra svenska racingstjärnors framgångar utomlands. Det visar kvaliteten på svensk motorsport. Att vi nu tar upp sändningarna från STCC och följer den svenska eliten på hemmaplan kombinerat med DTM tror jag gör kommande Race-säsong bättre än någonsin, säger Torén och fortsätter:
- Nu är det dags för oss att hitta nästa internationella stjärnor, och med Richard Göranssons framgångar i ETCC så ser vi att de uppenbarligen redan finns i STCC.

Från SVT:s sida ser man satsningen på STCC och DTM som en möjlighet att få bättre kontinuitet i sändningarna samt som en satsning på bättre och mer av svensk motorsport på elitnivå.
- Programmet Race får dubblerad sändningstid till nästa år och vi är naturligtvis glada att kunna presentera det. Förutsättningarna för kommande säsong har aldrig varit bättre. Högt värderade sportsliga värden, många förare, team och tillverkare. Det blir garanterat roliga och spännande race.

STCC, kungaklassen inom svensk racing har växt och blivit starkare för varje år. Mästerskapet har fått en ny ledning som välkomnar samarbetet med SVT.
- Vi är stolta och glada att banden mellan STCC och SVT knyts igen. Programmet Race har en bred och stor publik som vi vill ska ta del av sporten, spänningen och allt som hör STCC till, säger STCC:s ordförande Thomas Lindskog.

Tävlingskalendern för STCC samordnas med DTM:s och det finns en förhoppning att kunna presentera tävlingsupplägget för nästa säsong inom kort."

Källa: www.stcc.se

Där vill jag köra! Och det var en riktigt bra nyhet! Saxar ut det på förstasidan på Sporthoj.com. Ska göra mig en allvarlig funderare på om jag inte ska ta och köra STCC nästa år istället.

:banana :banana :banana

Kunde inte blir bättre men nu är ju frågan kommer dom att sända Mc klassen??

men visst är det i positiv bemärkelse :)

Stcc

Men det står inget att dom ska sända MC klassen...Och blir det en hoj klass??Jag hoppas på det..

Swedie skrev:
Där vill jag köra! Och det var en riktigt bra nyhet! Saxar ut det på förstasidan på Sporthoj.com. Ska göra mig en allvarlig funderare på om jag inte ska ta och köra STCC nästa år istället.

Beror ju på om MC blir en huvudklass. men du lär inte bli besviken på själva arrangemanget runt tävlingarna. Fungerar klart klanderfritt !

edit: Det enda som iofs var bra.... men ändå sög var att MC alltid körde först på morgonen...... man fick gå upp tidigare på helgerna när man var på race än när man skulle till jobbet på vardagarna !

Fördelen med att alltid vara först på morgonen samt först efter lunch var att banorna alltid var nysopade. Bilar har ju en förmåga att sprida både gummi o grus samt en del annat omkring sig !

Last edited:
Och jag som skrev så här i en tråd i går:
sandstream skrev:
Få Johan Thoren att sluta bevaka DTM utan istället gör ett program om STCC!

@swedie: Kan jag få byta nick till Saida? :hihi

En underbar nyhet och jag hoppas att en eventuell hojklass får vara med på ett lite hörn.

Någon som vet hur det blir med ViaSats sändningar nu?

Webspy skrev:
edit: Det enda som iofs var bra.... men ändå sög var att MC alltid körde först på morgonen...... man fick gå upp tidigare på helgerna när man var på race än när man skulle till jobbet på vardagarna !

Ojojoj, nu slår han sig för bröstet minsann. Var du någonsin uppe innan första kvalet? Skulle väl vara för att ta en morgonpiss och sen somna om i så fall. ;)

EDIT Och nääär ska vi få reda på om det blir några hojar??

Don Quixote skrev:
Ojojoj, nu slår han sig för bröstet minsann. Var du någonsin uppe innan första kvalet? Skulle väl vara för att ta en morgonpiss och sen somna om i så fall. ;)

Tss.... jag är en andlig preson och fanns med längs hela banan hela tiden....

Om Sandström är Saida så är jag Gahndi

Stcc

Jo jag har jobbar tre säsonger med hojar(Synsam,Veidec)..Och tror mycket mer på Paulsson än dom gamla bil-tomtarna som drev det då...Men så vitt jag förstår så är det annu inte klart att det blir någon hoj klass..men rätta mig gärna om jag har fel..För jag är en av dom som tror att det behövs en topp Mc klass för att få bredd på enklare,billigare nivå..

Larzon skrev:
Jo jag har jobbar tre säsonger med hojar(Synsam,Veidec)..Och tror mycket mer på Paulsson än dom gamla bil-tomtarna som drev det då...Men så vitt jag förstår så är det annu inte klart att det blir någon hoj klass..men rätta mig gärna om jag har fel..För jag är en av dom som tror att det behövs en topp Mc klass för att få bredd på enklare,billigare nivå..
Om man läser Swedies nyhet som leder till den här tråden så ska det hållas ett möte snart där en del frågetecken ska rätas ut (se förstasidan).

Dunkar Pålsson nu upp ett förslag om att även visa MC på SVT, är jag beredd låta STCC få 1000cc. Har egentligen inget med vett och sans att göra, utan bara för att Veidec vill ha det så.
SVT är en helt annan femma och visa upp sig på än de kanaler/produktioner STCC hållt sig med de senaste åren.

Stcc

Sandström: Var såg du det? Hittar inte vad du menar? Är det på STCC sidan eller SO sidan?Kanske dålig på att hitta...

Nu får man verkligen hålla tummarna för att det blir MC också men Thorén är ju mc-diggare så man kan ju hoppas. Kul som tusan i sådana fall!
600 eller 1000 cc är ju skitsamma tycker jag. Starkast startfält vinner! Personligen tror jag man skulel få det med 600:or men det är ju delade meningar om det.

Vi som tittade på SVT´s Race, i går kväll, hörde säker alla Johan Thorén säga att STCC skulle sändas i SVT nästa säsong.

Det lär vara så att det har funnits ett önskemål/förhoppning från några inom STCC att få ytterligare en Mc klass, tex 250GP.

Stcc

Då är det bara att hålla tummarna att det blir hoj i samband med STCC...men jag tror inte det tyvär...Och då har dom skitit i det blå skåpet...

6008pro skrev:
Det lär vara så att det har funnits ett önskemål/förhoppning från några inom STCC att få ytterligare en Mc klass, tex 250GP.

och vem sa det :va

Larzon skrev:
Då är det bara att hålla tummarna att det blir hoj i samband med STCC...men jag tror inte det tyvär...Och då har dom skitit i det blå skåpet...
Får man fråga varför du inte tror det blir en MC-klass? Du har väl en del kontakter. Nyfiken alltså för jag tror det blir en mc-klass även nästa år.

Goodstuff skrev:
Får man fråga varför du inte tror det blir en MC-klass? Du har väl en del kontakter. Nyfiken alltså för jag tror det blir en mc-klass även nästa år.
Det blir en MC klass om Svemo & Veidec samarbetar/enas och det tror jag att dom gör, om det blir 600 eller 1000 vet förmodligen ingen ännu men huvudsaken är väl att det blir en MC klass i STCC.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti