Sverige VS Afghanistan

Ska Sverige ha trupper i Afghanistan?

• Antal röstningar
    0
Inte helt politiskt korrekt dock.

:huvet Jag som ansträngde mig så.

Än svårare när fienden är odefinierad och finns överallt.

Perfekt med en A-bomb då ju. Får man allihopa. Okej då, ta hit kvinnsen, de har lidit tillräckligt under alla idioter i det där skitlandet. Talibaner, krigsherrar etc etc. De verkar faktiskt även se hyfsade ut.

Vi kan ge dem ett bra liv här. Se till att de ansar muffen lite och anställa dem på romerska badet på Valhalla i Göteborg. Det ska tydligen läggas ner läste jag i tidningen(ramaskri, ramaskri!!) Där kan de spritta runt nakna och knåda och ha sig. Win-Win!

Last edited:
1) Stark västlig militär närvaro ala västberlin
Bygga ett land från grunden.

Du kan inte jämföra Tyskland efter andra världskriget med Afghanistan. Detta funkade med Tyskland och Japan för att de har två av de flitigaste och mest strukturerade folken på jorden som dessutom har otroligt lätt för att lyda hierarki och göra rätt för sig.(Sen att de båda använde detta till att ställa till en jävla massa elände är en annan femma)

Lycka till med detta i Afghanistan! Deras land får ett skatbo att framstå som ett under av ordning och reda. :tummenupp

det skulle nog löna sig mer för Sverige.

Han tycker Sverige ska avveckla den militära insatsen.

– Det vore bättre om vi gör en massiv humanitär storoffensiv.

Peter Hjukström är inte förvånad över de svenska soldaternas död i dag.

– Jag är snarast överraskad över att det tagit så lång tid, säger han.

Många utländska soldater dör

Utvecklingen i Afghanistan har gått i en tydlig riktning.

2001 dog 12 västerländska soldater. 2009 dog 520 västerländska soldater. Man räknar dessutom med att per dödad soldat finns 6-8 allvarligt skadade.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6562269.ab

Sen tycker jag propagandan här i Sverige är tragisk, Aftonbladets löp är 5 artiklar mot insatsen, det är tacken för de 2 döda soldater som trodde på insatsen.

har man någorlunda sans så funderar man på ifall insatsen är vettig, de verkar veta vad de gör.

Detta är officersbefattningar som normalt innehas av chefen och chefens ställföreträdare i en skyttepluton. Tolken går i regel tillsammans med chefen. Den som dödade de tre visste vilka i truppen som var de viktigaste målen.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svenska-officerare-dodade-i-afghanistan_4225291.svd

är spanien och Kanada med i NATO så kan man ju än mer fundera på vad Sverige gör i Afghanistan

USA har hittills drabbats hårdast av de utländska trupperna, men där finns en mental beredskap för att krigen kostar människoliv. I Kanada - som efter att dess soldater börjat patrullera de våldsamma södra delarna av Afghanistan drabbats av stora förluster – har regeringen dock tagit konsekvenserna och vill nu dra tillbaka sina soldater. I Spanien förs samma diskussion.

USA:s president Barack Obama ska skicka ytterligare 30 000 soldater till Afghanistan, men det är tveksamt om fler soldater kommer att hjälpa. Det fanns en tid direkt efter att talibanerna drevs bort, som de utländska soldaterna hälsades med glädje av större delen av befolkningen. Men i takt med att civilbefolkningen drabbats hårt av USA:s ”krig mot terrorism”, det vill säga jakt på medlemmar ur terrornätverket al-Qaida och inte i första hand en uppbyggnad av det civila samhället, har missnöjet ökat.

Efter att USA också militärt tagit befäl över de internationella styrkorna har gränserna mellan amerikanska och utländska soldater i allt högre omfattning suddats ut. Det har drabbat svenskarna, som under de första åren byggde upp ett bra samarbete med befolkningen kring basen i Mazaar-i-Sharif.

Gårdagens attack var därför ingen tillfällighet utan en del i ett mönster vi kan skönja över hela landet.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/g...tlandska-soldater-till-varje-pris_4225637.svd

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...