Sverige VS Afghanistan

Ska Sverige ha trupper i Afghanistan?

• Antal röstningar
    0
Med tanke på att vi är så ivriga at sända trupp till Afghanistan för att befria deras kvinnor är det märkligt att ingen lyfter ett finger när det gäller Saudi. Nu senast hotar de ju att stena en kille för att han pratat om sitt sexliv i TV (i ett annat land förvisso).
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1659083/riskerar-dodsstraff-efter-sexprogram

I kriget mot terror borde ju f.ö. Saudi varit ett rätt givet mål med tanke på att merparten av 911-terroristerna kom från just Saudi....

.....men som svar på din fråga så tycker jag att det är rätt rimligt att även vi drar vårt strå till stacken å har folk på plats i Afghanistan.

Last edited:
Klart att vi ska marschera mot Saudi istället, dom har ju olja, istället för den där stenplätten afganistan:mad:

Om man tar något Guillou säger på allvar är man illa ute.

Det enskilt största målet med insatsen i Afghanistan har alltid varit att säkra dess säkerhetspolitiska läge. Ett Afghanistan i revolt riskerar att få hela den smältdegel som mellanöstern representerar att explodera. Det är inget krig man utkämpar, utan ett försök att stabilisera regionen för att det i sin tur skall knoppa av sig på övriga länder.

Kan svenskarna bränna ned lite opiumfält i Afganistan så gör de i alla fall nytta.

Det där bör man nog överlämna till afghansk auktoritet när landet är tillräckligt stabilt, annars kan det nock ta hus i helvete.

Tycker förövrigt att det är kanonbra att Sverige har fredsbevarande styrkor i Afghanistan. Om några år kommer vi säkert ombes att skicka soldater till Irak också.

Last edited:
vi ska ha trupper i afghanistan.
vi bör kanske invadera saudi.
vi bör definitivt invadera nordkorea.
och vi bör äta 7 skivor bröd om dagen.

Kan svenskarna bränna ned lite opiumfält i Afganistan så gör de i alla fall nytta.

En ganska så värdelös insats långsiktigt men något som pajar livet totalt för de som inte har något annat val än att jobba på dessa fält.

Då åker vi på däng :rolleyes:

Snickelsnack! Skicka över lite (och då menar jag mycket) starksprit till finnjävlarna innan invasion så har vi garanterat satt de ur spel. Sen är det bara att traska in och spela allan. Samma taktik fungerar även på Ryssland och flertalet av de gamla öststaterna.

Snickelsnack! Skicka över lite (och då menar jag mycket) starksprit till finnjävlarna innan invasion så har vi garanterat satt de ur spel. Sen är det bara att traska in och spela allan. Samma taktik fungerar även på Ryssland och flertalet av de gamla öststaterna.

Lättare än så, sänk spritpriset på Helsingforskryssningarna och fixa dygnet-runt-öppet på Karaoken så behöver vi inte avfyra en enda svensk projektil.

:backontop

Jag tycker det är finemang att vi är med och pangar i Afghanistan. Vi borde passa på att skramla igång våran gamla fina försvarsindustri oxå så kan vi använda hela mellanöstern som provskjutfält. Sen säljer vi våra överlägsna lösningar till Usa och Europa så är vi snart tillbaka som världsledande land igen! :tummenupp

Lättare än så, sänk spritpriset på Helsingforskryssningarna och fixa dygnet-runt-öppet på Karaoken så behöver vi inte avfyra en enda svensk projektil.

:backontop

Jag tycker det är finemang att vi är med och pangar i Afghanistan. Vi borde passa på att skramla igång våran gamla fina försvarsindustri oxå så kan vi använda hela mellanöstern som provskjutfält. Sen säljer vi våra överlägsna lösningar till Usa och Europa så är vi snart tillbaka som världsledande land igen! :tummenupp

Jajaja! Jag gillar hur du tänker. Vi måste ju göra reklam för våra överlägsna vapensystem. Undrar hur många Kalle-Gustaf och Pansarskött (och annat svenskt vapenmtrl som jag inte kan namnet på) som vi sålt till jänkarna och britterna sen de intog Afghanistan.

Som jag har förstått det så är det frivilligt att söka utlandstjänst? Rätta mig gärna om jag har fel. Då kan dom som vill åka dit få vara där och skjuta tillbaka hur mycket dom vill på afghanerna.

Annars kan vi lika gärna plocka hem dom, låta USA städa upp efter sina egna misslyckanden och bespara oss själva veckor av snyftartiklar i aftonbladet från mammor som förlorat sina söner i krig.

Vi borde passa på att skramla igång våran gamla fina försvarsindustri oxå så kan vi använda hela mellanöstern som provskjutfält. Sen säljer vi våra överlägsna lösningar till Usa och Europa så är vi snart tillbaka som världsledande land igen! :tummenupp

Låter som ett jobbigt projekt, varför försöka uppnå något som redan är?

Vilken försvarsindustri? Sverige har väl avvecklat mycket av sitt ägande i försvarsindustrin.

Med tanke på att vi är så ivriga at sända trupp till Afghanistan för att befria deras kvinnor är det märkligt att ingen lyfter ett finger när det gäller Saudi.

Ifall det är något fel i Saudi och ingen gör något så finns kanske en del av svaret finns här.

Sleeping with the Devil

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1400052688

Det enskilt största målet med insatsen i Afghanistan har alltid varit att säkra dess säkerhetspolitiska läge.

Hur länge menar du med alltid?

Covert action

With instability and civil strife in a country on their border, the Soviets invaded in December 1979, according to the Asia Times report, fulfilling the hopes of Washington as expressed by National Security Adviser Brzezinski.[2][4]

The CIA provided assistance to the fundamentalist insurgents through the Pakistani secret services, Inter-Services Intelligence (ISI), in a program called Operation Cyclone. Somewhere between $3–$20 billion in U.S. funds were funneled into the country to train and equip troops with weapons, including Stinger surface-to-air missiles.[5]

http://en.wikipedia.org/wiki/CIA_activities_in_Afghanistan

Ett Afghanistan i revolt riskerar att få hela den smältdegel som mellanöstern representerar att explodera.

Det lär den väl göra med tiden.

Kanske står något om det i

The Devil We Know: Dealing with the New Iranian Superpower

http://www.amazon.com/Devil-We-Know-Dealing-Superpower/dp/B001FA0IYM/ref=dp_kinw_strp_1

Last edited:
Hur länge menar du med alltid?

Det lär den väl göra med tiden.
Vi pratar om den svenska insatsen i Afghanistan, du kanske missade det.

Det hoppar jag verkligen inte. Implikationerna som det skulle föra med sig vore en katastrof för alla på denna jord.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025