Sverige VS Afghanistan

Ska Sverige ha trupper i Afghanistan?

• Antal röstningar
    0
Tror inte humanitära insatser funkar så bra i ett land där lärare blir halshuggna för att de inte följer sharia.

Acceptansen har säker sjunkit, men du tror inte det beror på att de inte litar på att väst kan skydda dom?
Satsar väst bara 10% av vad det behövs så blir det bara värre, men det kunde varit bra om inte alla medelklassare ropar "Get our troops home" såfort någon som är villig att offra sitt liv dör?

Sen tycker jag propagandan här i Sverige är tragisk, Aftonbladets löp är 5 artiklar mot insatsen, det är tacken för de 2 döda soldater som trodde på insatsen.

Edit:
Sen håller jag med om att det inte är svartvitt. :)

Nepp, humanitära insatser funkar inte så bra, men det är vitt skilda läger mellan vad ex. FN gör och Nato av andra tycks göra.

Jag har enkom försökt se det ur ett annat perspektiv. Nu är faktumet att Sverige är där och då skall det hanteras på bästa sätt.
En tung pansarbataljon kan vara en bra start. Inte för det afghanska folkets skull, men för de svenska truppernas.
Störst bössa vinner är ju ett språk som är universellt.
Så; Där vi är idag; lasta 122:orna och frakta ner dem.

En tung pansarbataljon kan vara en bra start. Inte för det afghanska folkets skull, men för de svenska truppernas.
Störst bössa vinner är ju ett språk som är universellt.
Så; Där vi är idag; lasta 122:orna och frakta ner dem.

Oavsett vad som väljs idag är det dåligt på kort sikt för det afganska folket.

Men ska vi se det på en 20år period framåt, vilket ser bäst ut?

1) Stark västlig militär närvaro ala västberlin
Bygga ett land från grunden.

2) Låta Talibanerna ta makten och behålla den?
Det lär inte bli någon förändring utan våld utifrån i den situationen.

Haha, jag kan inte låta bli att garva när jag ser kartan.

Ja, skratta istället för att svara på min besvärande fråga?

vi talar om Sveriges insats i Afghanistan och eventuella konsekvenser etc. av det

Ja?

Last edited:
Bygga ett land från grunden.

Ja, då får man se till att städa ur ordentligt först. Oftast också enda "lösningen" vid terrorism- eller gerillataktik.
Frågan är om vi kommer få det mandatet?
Att som idag, hålla på att blocka små fraktioner ger nog för lite förändring, för att åstadkomma en nödvändig förändring.
Det bygger istället upp ett ökat motstånd.
Ett ordentligt krafttag har ofta större effekt, som bekant.
Vilket, kopplat till KGK:s tidigare kommentar faktiskt innebär att vi får välja kriget, om vi vill uppnå detta.

Ja, då får man se till att städa ur ordentligt först. Oftast också enda "lösningen" vid terrorism- eller gerillataktik.
Frågan är om vi kommer få det mandatet?
Att som idag, hålla på att blocka små fraktioner ger nog för lite förändring, för att åstadkomma en nödvändig förändring.
Det bygger istället upp ett ökat motstånd.
Ett ordentligt krafttag har ofta större effekt, som bekant.

Jo jag håller med dig.

Om ett land som USA har svårt att få sina invånare med sig så är det knappast förvånande att Sverige inte lyckas.

Halva grejjen är att jag hatar hycklerit om att Sverige minsann ska ställa upp jämnt, men vi gör det inte i verkligheten, bara tillräckligt för att det ska synas.

Last edited:
3. Dra hem alla trupper istället och sätt dem på att bygga en riktig bjässe till atombomb. Sen använder vi den för att totalt jämna till marken alla länder som slutar på -istan. Inget bra har nånsin kommit från något land som slutar på -istan.

Problemet löst.

ps. Innan vi gör det kan vi ju se till att skicka hem de tjommar som kastar kokande olja i ansiktet och knivmördar döttrars pojkvänner etc. Det är alltså de som anser sig vara för civiliserade för att bo kvar i Afghanistan som gör detta.

Det är smått komiskt när man kollar vad de har för grannländer, vad ex. kan Sverige göra för militärinsats där som ger en långsiktig skillnad?

Okej, det var det du menade, bättre karta för den tanken:
Middle-East-map.gif

Klart det är svårt!

Det är därför flera länder behöver närvara,
men vinsterna på hemmaplan är även stora, om vi slår ut en viktig källa för heroinet.

Last edited:
Halva grejjen är att jag hatar hycklerit om att Sverige minsann ska ställa upp jämnt, men vi gör det inte i verkligheten, bara tillräckligt för att det ska synas.

PRECIS! Härav min "något reserverade" inställning till Sveriges närvaro där.
Antingen så gör man något och gör det ordentligt, eller så låter man bli.
Eftersom politikerna inte vågar ta beslutet att göra något "ordentligt" utan bara tillräckligt för att "se bra ut" så är det just precis ett hyckleri.

3. Dra hem alla trupper istället och sätt dem på att bygga en riktig bjässe till atombomb.

Det är att göra något ordentligt.
Inte helt politiskt korrekt dock.
Än svårare när fienden är odefinierad och finns överallt.
Men, likväl effektivt.

Last edited:
Eftersom politikerna inte vågar ta beslutet att göra något "ordentligt" utan bara tillräckligt för att "se bra ut" så är det just precis ett hyckleri.

det behöver inte alltid vara militärt, de kunde lätt göra en ordentlig insats och säga till USA/FN "eftersom ni håller på att skapa mer ordningen i landet för befolkningen så ställer vi upp med läkare, lärare etc. för exakt samma summa som ett svenskt militärt stöd skulle kosta"

Last edited:
det behöver inte alltid vara militärt, de kunde lätt göra en ordentlig insats och säga till USA/FN "eftersom ni håller på att skapa mer ordningen i landet för befolkningen så ställer vi upp med läkare, lärare etc. för exakt samma summa som ett svenskt militärt stöd skulle kosta"

Och du tror inte att läkarna hade behövt militärt beskydd?(=soldater som hade behövts någon annanstans = det hade behövts fler soldater där)

Undrar förresten hur lärarna hade trivts efter att ha haft sexualundervisning eller för den delen religion eller samhällskunskap. De som inte ens lyckas hålla ordning i klassrummen i Sverige. :D

Håller iofs med dig på ett sätt. Jag tycker soldater ska göra vad soldater bör göra. Dvs skjuta ihjäl talibaner och annat bös. Inte vara kuratorer.

Last edited:
Och du tror inte att läkarna hade behövt militärt beskydd?(=soldater som hade behövts någon annanstans = det hade behövts fler soldater där) Undrar förresten hur lärarna hade trivts efter att ha haft sexualundervisning eller för den delen religion eller samhällskunskap. :va

Håller iofs med dig på ett sätt. Jag tycker soldater ska göra vad soldater ska göra. Dvs skjuta ihjäl talibaner och annat bös. Inte vara kuratorer.

är väl inte svårt att säga att ni får matcha läkarna osv. med soldater eller låta läkarna osv. ta de risker de själva önskar, finns ju läkare utan gränser osv., det är ju ingen som tvingar en att vara lärare därborta.

USA skickar ju 30 000 soldater till dit så soldater lär väl inte vara den svaga punkten där.

är väl inte svårt att säga att ni får matcha läkarna osv. med soldater eller låta läkarna osv. ta de risker de själva önskar, finns ju läkare utan gränser osv., det är ju ingen som tvingar en att vara lärare därborta.

USA skickar ju 30 000 soldater till dit så soldater lär väl inte vara den svaga punkten där.

Vilka läkare ska vi skicka då? Alla svenska läkare jobbar redan utomlands och de afghanska läkarna jobbar här och vi har vårdköer som är oändliga.:va

Vilka läkare ska vi skicka då? Alla svenska läkare jobbar redan utomlands och de afghanska läkarna jobbar här och vi har vårdköer som är oändliga.:va

finns väl folk till alla möjliga samhällsfunktioner som behövs men det låter som vi får utbilda fler läkare för sådana här insatser, och inte bara militärer.

de kan ju precisera det lite mindre "civila insatser motsvarande militärt stöd skulle kosta"

Last edited:
det är ju ingen som tvingar en att vara lärare därborta.
.

Jag har haft en (1) lärare med ryggrad under alla åren i olika skolor jag gått i. Och vad jag har sett har den kåren bara blivit ännu mesigare sen dess. Fy fan va kul att se dem hålla ordning i klassrummen i Afghanistan när de ska trä på ett gummi på den där träkuken de brukar ha. :hihi

Back