Sverige vann - igen!

Markus skrev:
Du verkar smart! :tummenupp
Om jag nu är så dum varför lägger du tid på att kommentera alla mina inlägg du ser?? :confused:
Det finns en tanke bak det jag skrev, tro det eller inte! Nåja, egentligen två.
Ett: Allt i ett samhälle måste betalas på ett eller annat sätt, skatt eller avgift. Norge har t.ex. lägre skatt men det kostar å andra sidan 12.000 N.Kr. att registera en ny ägare på en bil. I USA kostar det att gå på universitet eller sjukhus. Det är mest en fråga om prioritering om hur vi betalar det och vem som får bidra.
Vidare är det så att i ett kapitalistiskt samhälle kommer de eventuella pengar du spar på skatt att tas ut i högre priser för kapitalvaror eftersom invånarna då har mer pengar, vlket ger högre efterfrågan och därför högre priser.
Sedan är det en annan sak att jag inte är stolt över att allt skall kosta i Sverige. Men jag kan inte förneka att jag tjänar bra och har råd att betala lite skatt för att ge andra invånare i Sverige en chans. Jag har inget stort problem med det, men det är givetvis en personlig värdering och jag är väl medveten om att alla som inte delar dina värderingar är dumma, kommunister, naiva o.s.v o.s.v. Jag är dock glad över att veta att en del av mina skattepengar har gått till att betala all den utbildning inom så många olika akademiska områden som du verkar ha skaffat dig på våra statliga universitet. ALLA pengar som bidrar till din kunskap och utveckling tycker jag är väl använda pengar!
Sedan en sista liten allmän reflektion: hur kommer det sig att det oftast är dem som är rikast som klagar på skattetrycket i Sverige? Om de som var fattiga klagade hade jag förstått det lite bättre.

Jag gillar inte sossarnas politik och inte heller vissa skatter och bidrag som finns, men i det stora hela är jag nöjd. Vi har det bra ändå. Skulle vara kul att se siffror om välfärden går hand i hand med skattetrycket. Svårt iofs att mäta välfärd då det finns en massa subjektiva värden med.

bonny skrev:
Om jag nu är så dum varför lägger du tid på att kommentera alla mina inlägg du ser?? :confused:
...
Det känns skönt å se att det finns några få vettiga personer kvar på detta förpestade forum.

Det där om att Markus läst på något akademiskt lär nog inte stämma. Han hade blivit förkrossad och gråtfärdig när han insett att han inte har rätt.
Men det hade nog inte skadat med lite statsvetenskap, internationella relationer och annat matnyttigt...

bonny skrev:

Din förmodade intelligens har ingenting med min eventuella debattvilja att göra, men du skriver ju ren dynga - precis som jag - ibland, t.ex. raljerandet om miljonärer ovan. Då får du väl tåla en pik?

Beträffande dina åsikter så förstår jag dem deologiskt, visst. Men du kan inte applicera dem på sverige och skriva om hur bra det är med statligt finansierad verksamhet samtidigt som vi:

1. Inte har världens bästa service
2. Har världens högsta skatter
3. Skatten ökar, både procentuellt och netto inbetalt
4. Servicen minskar

Någonstans är det snett, håller du inte med om det?
Hade vi haft noll brott, inga vårdköer, fina vägar, bra skolor etc etc etc och samtidigt dessa höga skatter så hade jag säkert inte varit nöjd, men jag hade inte varit jättearg heller direkt. ;)

bonny skrev:
Vidare är det så att i ett kapitalistiskt samhälle kommer de eventuella pengar du spar på skatt att tas ut i högre priser för kapitalvaror eftersom invånarna då har mer pengar, vlket ger högre efterfrågan och därför högre priser.

Det där är jag inte så säker på, men jag säger inte att det är fel. Har du mer info?

bonny skrev:
ALLA pengar som bidrar till din kunskap och utveckling tycker jag är väl använda pengar!

Schysst pik, den bjussar jag på. :hihi
Sen vet du säkert att jag i stort sett saknar akademiska erfarenheter, men jag är inte jätteledsen för det.

bonny skrev:
Sedan en sista liten allmän reflektion: hur kommer det sig att det oftast är dem som är rikast som klagar på skattetrycket i Sverige? Om de som var fattiga klagade hade jag förstått det lite bättre.

Jag delar inte uppfattningen att det är så, de allra rikaste har hittat genvägar. Men okej, ja det är väl 75-85% kanske (jag har ingen källa på det heller) av de som tjänar "mycket" som återfinns till höger om Nuder. Anledningen är väl sannolikt att man ser att man betalar flera gånger mer än vad man får i gengäld, samt hederlig gammal egoism (precis som bidragstorsken vill ha ut så mycket bidrag som möjligt så vill väl de flesta löntagare maximera sin inkomst).

@eus:
Jag skulle gärna läsa alla de kurserna om jag hade tid, kanske vi en dag kan ses och diskutera politik - jag med nyinskaffad akademisk kompetens och du med lite erfarenhet utanför studentbostaden och pojkrummet.

Markus skrev:
Nonstans är det snett, håller du inte med om det?
Hade vi haft noll brott, inga vårdköer, fina vägar, bra skolor etc etc etc och samtidigt dessa höga skatter så hade jag säkert inte varit nöjd, men jag hade inte varit jättearg heller direkt. ;)
jag vill bara komma med en kort kommentar: jag är imponerad, absolut ingen ironi!!! :Bugar
Vi har väldigt olika syn på livet men jag har alltid trott/hoppats att du faktiskt inte är helt "dum i huvudet" (då hade det ju varit lite mening med att tjafsa med dig) och jag tycker verkligen att det är trevligt att få ett svar som inte arrogant och som innehåller bra argument och nyanser, smånyp överlever jag!
Vi är nog, ibland, eniga om vilka problem vi har i Sverige men lägger kanske olika vikt vid dem och finner därför olika lösningar. Plus att jag vet hur det var att inte ha pengar och är av den anledningen inte så negativ till att använda skatter för att jämna ut fördelningen i Sverige. Låter lite kommunsitiskt... :pannkyss

Markus skrev:
@eus:
Jag skulle gärna läsa alla de kurserna om jag hade tid, kanske vi en dag kan ses och diskutera politik - jag med nyinskaffad akademisk kompetens och du med lite erfarenhet utanför studentbostaden och pojkrummet.
Jag är ledsen att göra dig besviken, men jag är ingen student (än).
Har jobbat i 5 år nu, men ska studera till nästa höst.

Ernst skrev:
O jag e bäst på att vara sämst att betala skatt! Jag tjänade styvt 450´förra året o betalade 13726:- i skatt.. ja ni läste rätt.
Jippi Sverige e inte bara bra Sverige e bäst! :)
Hum, vilken branch är du inne i?

Jadu man kan ju undra vart alla ens pengar går till. Skulle vara kul å se hur mycket invandringen har kostat/kostar. Men det blir nog ett jävla liv om sossarna presenterar de siffrorna.

\Masonit

Masonit skrev:
Jadu man kan ju undra vart alla ens pengar går till. Skulle vara kul å se hur mycket invandringen har kostat/kostar. Men det blir nog ett jävla liv om sossarna presenterar de siffrorna.

\Masonit

Ca 6iljarder i runda slängar om jag inte minns fel... Försvaret rockar loss på ca 43 miljarder...

Hade du ens bekymrat dig om att söka efter budgeten så hade du sett att siffrorna presenteras som en egen post...

Edit1:
http://www.regeringen.se/sb/d/5019/a/49813/m/wai

Last edited:
korvgubbe skrev:
Ca 6iljarder i runda slängar om jag inte minns fel... Försvaret rockar loss på ca 43 miljarder...

Hade du ens bekymrat dig om att söka efter budgeten så hade du sett att siffrorna presenteras som en egen post...

Där ser man, lägg ner försvaret... :hihi

\Masonit

Ernst gör du för att tjäna dina pengar? Grrr det sticker lite i ögonen :cool:
Du bor i sverige -måste lära dig att skattesmita lagom!
(jantelagen gäller även skatt)
F.Ö. så brukar sverige komma först eller bland de bästa när det gäller "välfärdsmätning". Sådana test har alltid en viss grad av subjektivitet men iom att sv toppar olika test så är resultatet någorlunda tillförlitligt. Heja sverige! :banana Ps va inte så elaka mot varandra när ni disskuterar! :pannkyss

korvgubbe skrev:
Ca 6iljarder i runda slängar om jag inte minns fel...

Hur kan man ta den siffran på allvar, du måste väl räkna med alla kostnader och intäkter - inte bara de i asylprocesser, utredningar, avvisningar etc?

Aja, det var inte det tråden skulle handla om.

Markus skrev:
Hur kan man ta den siffran på allvar, du måste väl räkna med alla kostnader och intäkter - inte bara de i asylprocesser, utredningar, avvisningar etc?

Aja, det var inte det tråden skulle handla om.

Japp. Och allt dom tillför i form av arbete, skatt osv. ska med i den beräkningen.

NI grabbs som är statistikexperter, var finns mätningarna om välfärd?? Borde ju finnas några olika beroende på vad man tar med i mätningarna. Hur står sverige till egentligen?

juha01 skrev:
Japp. Och allt dom tillför i form av arbete, skatt osv. ska med i den beräkningen.

Ja, naturligtvis. Alla eventuella försök att få till stånd en sådan undersökning har dock stoppats i Riksdagen.

juha01 skrev:
NI grabbs som är statistikexperter, var finns mätningarna om välfärd?? Borde ju finnas några olika beroende på vad man tar med i mätningarna. Hur står sverige till egentligen?

Det finns ju dels välstånd och dels välfärd, inte speciellt svårt att hitta var det heller;)

http://www.svensktnaringsliv.se/index.asp?pn=94642
http://faktabanken.nutek.se/sb/d/209

bonny skrev:
Plus att jag vet hur det var att inte ha pengar och är av den anledningen inte så negativ till att använda skatter för att jämna ut fördelningen i Sverige.

Jag vet också hur det är att ha för lite pengar, det är min vardag. :hihi
Skämt å sido, jag har både haft taskig lön och även gått arbetslös - just det har medverkat till att få mig att inse hur skadliga våra höga skatter är.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg