Sverige vann - igen!

Markus skrev:
, tycker det var ett taffligt sätt att besvara Juhas minst sagt ambitiösa inlägg.
:hej
Tja, det var väl en del vettiga saker han fick sagt. Men det där om att folk inte vill ha jobb vet jag verkligen inte om det stämmer. Nu har jag ingen kompis som är arbetslös, och jag vet bara hur många det är som ringer till oss varje dag och frågar efter jobb. Det är minst 10 st/dag, det är dumt att dra generella slutsatser av personliga erfarenheter, även som det blir lätt att man gör det. Bara för att det inte kommer folk och frågar efter jobb betyder inte det att folk inte vill arbeta.

Sen måste man alltid läsa allas åsikter och synpunkter på saker och ting för att få en nyanserad bild. Annars riskerar man att fastna i ett väldigt inrutat tänkande om man inte kan acceptera att folk med "fel" ståndpunkt kan ha en poäng i det som säger också. Precis på samma sätt som man inte ska svälja allt med hull och hår som sägs av folk med "rätt" ståndpunkt.

Glöm aldrig heller att i en population så har du alltid x antal % som gör allt för att slippa jobba eftersom dom är lata!

En vild gissning är att mindre än 3-4% (riktig) arbetslöshet är svårt att nå.
Tänk bara när man gick i högstadiet (där alla samhällsklasser och kön fanns med) så såg man redan att en eller två skulle det aldrig, mer eller mindre, bli nåt av..
Det jag vill säga är att om man tänker efter så känner nog vi alla ett par människor som vi vet kommer att göra allt för att slippa jobba.

Martin skrev:
...acceptera att folk med "fel" ståndpunkt kan ha en poäng i det som säger också.

Naturligtvis, men visst underlättar det om de varit ministrar i en socialdemokratisk regering jämfört med om de heter Wallenberg i efternamn?

Markus skrev:
Naturligtvis, men visst underlättar det om de varit ministrar i en socialdemokratisk regering jämfört med om de heter Wallenberg i efternamn?
Ja man får ju inte tappa fattningen helt ;)

Last edited:
juha01 skrev:
En vild gissning är att mindre än 3-4% (riktig) arbetslöshet är svårt att nå.

Verkar rimligt att det finns människor som inte vill jobba.
Var på föreläsn igår om arbete och skatt. Man vill inte ha för noll arbetslöshet, det skulle förstöra för företag som växer och vill nyanställa. Dessutom är det i praktiken omöjligt att få 0% arbetslöshet eftersom det tar en viss tid att "matcha" arbetssökande med rätt jobb.

Ang den tidigare diskussionen så behöver en skattesänking inte alls leda till mera jobb, hur konstigt det än kan låta. Om en person som tjänar pengar får en skattesänking kommer denne 1 att vilja arbeta mindre eftersom han får samma köpkraft på mindre arbetstid. 2 att vilja arbeta mer eftersom det blir "dyrare" att vara ledig.
Vilket som väger tyngst, 1 eller 2, varierar mellan olika grupper i samhället.
Men, eftersom Sverige har världens högsta skatter skulle man kunna pröva att ligga tvåa ett tag.

General E skrev:
Men, eftersom Sverige har världens högsta skatter skulle man kunna pröva att ligga tvåa ett tag.

Den avslutningen var inte dum!

Jag har inte så ont av alla skatter som jag har av bidragsfusk och lättheten av att få bidrag.

Själva kalkyleringen om vad som är rätt får ekonomerna sköta, men en sak är ju klar: Man ska inte ha höga skatter bara för att man ska betala ut felaktiga bidrag!! Det finns undersökningar gjorda av bla försäkringskassan (genom sifo där jag tom fick svara!) som visar att 30% av svenskarna tycker att det är ok att sjukskriva sig för att man inte trivs på jobbet.
Dom vill inte jag betala för. Dom som är sjuka på riktigt betalar jag gärna för! (en dag så behöver man själv hjälp..)

"Det nya lagförslaget kommer ändra detta till det bättre. Det svenska folkhemmet kommer nu att bli ännu säkrare än det redan är tack vare Bodströms och regeringens försorg.

Ytterst få medborgare oroas av det förväntade lagförslaget, som är ett utmärkt exempel på framsynt brottsförebyggande. Det svenska folket är mönstermedborgare som inte har några hemligheter, varför de inte heller har någonting emot husrannsakningar och avlyssnade telefoner.
Därtill är lagförslaget av tämligen hypotetisk karaktär. Grov brottslighet och terrorism är okända företeelser i Sverige. Situationen i folkhemmet är diametralt motsatt från underutvecklade länder som exempelvis USA och Storbritannien, där misstro mot ordningsmakten och utbredd brottslighet är ett kvitto på ländernas inkompetenta regeringar."

:rofl :rofl :lol

Verkar som om vi är ohotade i ligan, ingen rår på oss! :blah

Skattetryck i procent av landets BNP
1. Sverige 51,1
2. Danmark 49,7
3. Belgien 45,4
4. Norge 45,0
5. Finland 44,5

Intressant är också att dit svenska jobb flyttar, där går man åt andra hållet. Det vill säga sänker skatterna ytterligare:

I fem länder sjönk skattetrycket. Störst fall var det i Ungern, där skatterna av BNP sjönk med en procentenheter från 38,1 till 37,1 procent.

http://www.n24.se/dynamiskt/sverige/did_13843881.asp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...