Tack för välfärdssiffrorna först, markus.
Det FINNS jobb i sverige. Så ÄR det.
Kanske inte i alla småhålor och byar, men i städerna! Själv så knegar jag extra inom järnvägen och godstransporter vid sidan av plugget, och jag blev förvånad när chefen sa att dom har svårt att rekrytera folk!
INGEN hade det senaste året klivit in på firman och ställt den enkla frågan "Hej, har ni jobb åt mig?" Hur är detta möjligt när det finns arbetslösa i göteborg? Visst, man börjar kl 0500 på morgonen och får slita häst utomhus året om, men det är ju ett jobb med en ok lön!
Samma sak med tjejen. Hon pluggade klart skolan i somras och har efter det ströjobbat med både dittan och dattan, men ändå såpass att vi sluppit söka bidrag! (Inga jobb som hon utbildat sig till, men spelar det någon roll?) Hur kommer det sig att jag aldrig varit arbetslös i hela mitt liv? Pappa som fixat jobben åt mig? Nej. Högt utbildad? Nej. Mycket kontakter? Nej.
Jag tror att det handlar om att jag inte haft något val. "Skitjobb som skitjobb, men det är ju ändå betalt" har jag tänkt.. (Nu har ju jag då turen att ha ett nordiskt namn, inga barn, fungerande kropp, oblyg, så det är ju klart att alla inte har samma platå att börja ifrån, men dom flesta!)
Vet så många människor som bara skiter i att jobba bara för att bidragen är så höga att det inte är värt skillnaden i inkomst. Man vill bara ha jobb som passar en i smaken.. Detta underminerar hela systemet som en gång var tänkt för dom som inte kan ta dessa skitjobb med konstiga tider (pga barn tex), och för dom som bor på orter med en svacka i konjukturen.
Samma sak med sjukskrivningarna.
Folk sjukskriver sig för att dom är trötta, bakis, less på jobbet, småkrämpor (som däremot inte hindrar deras förmåga att gå på hockey på kvällen) osv.
Jag är för ett sjukintyg från första dagen, och när man fått det så får man 100% rsättning från första dagen UTAN karens. Har man däremot inget intyg så är det två veckors karens... Varför inte???
Företagen ska givetvis bekosta dessa undersökningar (vilket dom garanterat skulle göra) och det praktiska genomförandet måste ju ordnas, men idén är ju suverän enligt mig!
Detta skulle göra att dom som verkligen inte har råd att vara sjuka idag och som går sjuka till jobbet skulle få ett skapligt lyft! Däremot skulle alla fuskare bli sura...
Jag är för bidrag när det väl gäller, eftersom en veckas sjukskrivning kan stjälpa en fattig familj, men som det är idag är det ju katastrof! Bidragen har inget prestationskrav alls utan betalas ut i tid och otid.
Edit: Komigen och smutskasta mig! Jag borde ju bli en expert inom området eftersom jag tydligen får vara i fred med mina åsikter!