Sverige vann - igen!

Markus skrev:
Jag vet också hur det är att ha för lite pengar, det är min vardag. :hihi
Skämt å sido, jag har både haft taskig lön och även gått arbetslös - just det har medverkat till att få mig att inse hur skadliga våra höga skatter är.

Du menar att det är för lätt att bara lata sig med bidrag?

Jag har också varit arbetslös (både med och utan a-kassa) och haft lön under existensminimum o skulle snarare vilja höja skatterna än sänka dem.

Coola Ola skrev:
Du menar att det är för lätt att bara lata sig med bidrag?

Dels det, arbetsförmedlingen skickade hem ett förslag på 2½ månad... :confused: Enda anledningen till att jag har jobb är att jag vill ha det, ingen tvingar mig att jobba - märkligt nog. (Naturligtvis ska man inte tvingas jobba om man löser sin försörjning själv om nu någon undrar över det).

Men än viktigare är att anledningen till att jag blev uppsagd var att arbetsgivaren fick dra ner pga minskad lönsamhet - i det ligger ju en stor portion skatt.

Sist men absolut inte minst:
Hade jag fått behålla mer av min ersättning hade jag lätt klarat mig utan a-kassa under de perioder jag gått arbetslös.

Coola Ola skrev:
Jag har också varit arbetslös (både med och utan a-kassa) och haft lön under existensminimum o skulle snarare vilja höja skatterna än sänka dem.

Jag vet att du tycker så, och jag tycker jätteannorlunda. :)
Inte förstår jag hur högre skatter skulle ge dig högre lön eller ett jobb men jag kommer nog aldrig förstå dig heller...;)

Markus skrev:
Jag vet att du tycker så, och jag tycker jätteannorlunda. :)
Inte förstår jag hur högre skatter skulle ge dig högre lön eller ett jobb men jag kommer nog aldrig förstå dig heller...;)

Det ger mig nog inte högre lön och inte jobb heller men jag har iofs aldrig haft några problem med att få jobb och hög lön är inte något mål för mig. Men det handlar om att jag tänker på andra som inte har lika goda förutsättningar som jag själv. Det kallas medmänsklighet, tror jag :näsblod

Coola Ola skrev:
...och inte jobb heller...det handlar om att jag tänker på andra...

Tycker du sammanfattar det jag tänkte skriva ganska bra själv, det vill säga att de höga skatterna ger inga jobb utan på sin höjd bidrag. :tummenupp

Markus skrev:
Tycker du sammanfattar det jag tänkte skriva ganska bra själv, det vill säga att de höga skatterna ger inga jobb utan på sin höjd bidrag. :tummenupp

Sänkta skatter är inte heller någon garanti för fler jobb men däremot en garanti för att vissa får mindre pengar över och andra får mer pengar över.

Coola Ola skrev:
Sänkta skatter är inte heller någon garanti för fler jobb men däremot en garanti för att vissa får mindre pengar över och andra får mer pengar över.

Du har delvis rätt men du får gärna utveckla din teori om att det skulle finnas tvivel för att sänkta skatter skulle hämma ekonomin, anställningsbenägenheten och företagandet.
Att vissa får mer och andra mindre vid sänkta skatter är ju sannolikt sant, men så är det ju redan idag så just det argumentet är ju - ursäkta ordvalet - inte så himla bra.
Om du däremot propagerar för någon minsta nivå och hur den skall finansieras så vore det intressant att läsa.
Min nivå som arbetslös, tror det var 18200:-, tycker jag var alldeles för hög - så pass hög att jag inte ens ville ha jobb förrän efter sommaren egentligen men av de jobb jag hade sökt så fick jag det jag helst ville ha och det gick inte skjuta på det så jag hoppade på 1/6.
Det är väl en ytterst osund effekt som endast berodde på att jag fick för mycket pengar, tycker du inte det?

Markus skrev:
Du har delvis rätt men du får gärna utveckla din teori om att det skulle finnas tvivel för att sänkta skatter skulle hämma ekonomin, anställningsbenägenheten och företagandet.
Att vissa får mer och andra mindre vid sänkta skatter är ju sannolikt sant, men så är det ju redan idag så just det argumentet är ju - ursäkta ordvalet - inte så himla bra.
Om du däremot propagerar för någon minsta nivå och hur den skall finansieras så vore det intressant att läsa.
Min nivå som arbetslös, tror det var 18200:-, tycker jag var alldeles för hög - så pass hög att jag inte ens ville ha jobb förrän efter sommaren egentligen men av de jobb jag hade sökt så fick jag det jag helst ville ha och det gick inte skjuta på det så jag hoppade på 1/6.
Det är väl en ytterst osund effekt som endast berodde på att jag fick för mycket pengar, tycker du inte det?

Att det inte är bra idag behöver ju inte innebära att man ska göra det ännu sämre i framtiden. Vad gäller sänkta skatter så kan jag tänka mig att det kan innebära en förbättrad ekonomi för Sverige som helhet men inte alls nödvändigtvis skapa fler jobb. Risken är ju snarare att de som har jobb får jobba mer och de som tillhandhåller jobben tjänar mer pengar.

Skatten är ju ett sätt att fördela produktionen i ett land, och den dras av det som producerats. Det är alltså produktionen som skall vara hög! Har man liten produktion så spelar det ingen roll om drar 95% i skatt. En större kaka är mao lättare att dela på än en liten. Växer kakbitarna år för år så är det ännu bättre. Arbertar fler människor så behövs det dessutom mindre bidrag.
-Work harder! Millions of people on welfare are depending on you!

Last edited:
General E skrev:
Har man liten produktion så spelar det ingen roll om drar 95% i skatt.

Helt riktigt, sedan att du aldrig kan få en socialdemokrat, eller deras likar till vänster, att förstå det är en annan femma.

Intressant också att vänstern vägrar erkänna det som ter sig solklart för alla andra:
De flesta reglerade områden försöker man styra genom beskattning, t.ex. drivmedels-, tobaks-, alkohol- eller trängselskatt. Dessa områden beskattar man högt för att man vill stävja användandet av respektive vara eller liknande. Men...varför beskattar man då arbete så högt, för att folk ska jobba mer...? :rolleyes:

Coola Ola skrev:

Om du ställer upp alla i-länder rangordnade efter skattetryck, i vilken ända tror du att de länder som skapar flest nya arbetstillfällen återfinns?

sweborn skrev:
Om du ställer upp alla i-länder rangordnade efter skattetryck, i vilken ända tror du att de länder som skapar flest nya arbetstillfällen återfinns?

Jag har faktiskt ingen aning. Har du?

Coola Ola skrev:
Jag har faktiskt ingen aning. Har du?

Nej, men jag hittade nåt nyss. Man kan jämföra

http://www.nationmaster.com/graph-T/tax_tot_tax_wed_sin_wor

med

http://www.nationmaster.com/graph-T/lab_une_rat&int=-1&id=OECD

Nu kan man med statistik visa allt, men man se en klar korrelation: hög skatt <-> hög arbetslöshet. Sedan får man fundera över andra faktorer, vissa länder är sannolikt mer kreativa med att dölja sin öppna arbetslöshet. T.ex Sverige.

sweborn skrev:
Nej, men jag hittade nåt nyss. Man kan jämföra

http://www.nationmaster.com/graph-T/tax_tot_tax_wed_sin_wor

med

http://www.nationmaster.com/graph-T/lab_une_rat&int=-1&id=OECD

Nu kan man med statistik visa allt, men man se en klar korrelation: hög skatt <-> hög arbetslöshet. Sedan får man fundera över andra faktorer, vissa länder är sannolikt mer kreativa med att dölja sin öppna arbetslöshet. T.ex Sverige.

Det hade också varit intressant att se vilka av dessa länder som har flest fattiga. Varför och vad tror du att Sverige skulle vinna på att dölja den förmodat verkliga öppna arbetslösheten?

Coola Ola skrev:
. Varför och vad tror du att Sverige skulle vinna på att dölja den förmodat verkliga öppna arbetslösheten?

Sverige döljer den inte, Socialdemokraterna gör det. Det skulle även dina partivänner erkänna om de gick i opposition. Garanterat.

Tack för välfärdssiffrorna först, markus.

Det FINNS jobb i sverige. Så ÄR det.

Kanske inte i alla småhålor och byar, men i städerna! Själv så knegar jag extra inom järnvägen och godstransporter vid sidan av plugget, och jag blev förvånad när chefen sa att dom har svårt att rekrytera folk!
INGEN hade det senaste året klivit in på firman och ställt den enkla frågan "Hej, har ni jobb åt mig?" Hur är detta möjligt när det finns arbetslösa i göteborg? Visst, man börjar kl 0500 på morgonen och får slita häst utomhus året om, men det är ju ett jobb med en ok lön!

Samma sak med tjejen. Hon pluggade klart skolan i somras och har efter det ströjobbat med både dittan och dattan, men ändå såpass att vi sluppit söka bidrag! (Inga jobb som hon utbildat sig till, men spelar det någon roll?) Hur kommer det sig att jag aldrig varit arbetslös i hela mitt liv? Pappa som fixat jobben åt mig? Nej. Högt utbildad? Nej. Mycket kontakter? Nej.

Jag tror att det handlar om att jag inte haft något val. "Skitjobb som skitjobb, men det är ju ändå betalt" har jag tänkt.. (Nu har ju jag då turen att ha ett nordiskt namn, inga barn, fungerande kropp, oblyg, så det är ju klart att alla inte har samma platå att börja ifrån, men dom flesta!)

Vet så många människor som bara skiter i att jobba bara för att bidragen är så höga att det inte är värt skillnaden i inkomst. Man vill bara ha jobb som passar en i smaken.. Detta underminerar hela systemet som en gång var tänkt för dom som inte kan ta dessa skitjobb med konstiga tider (pga barn tex), och för dom som bor på orter med en svacka i konjukturen.

Samma sak med sjukskrivningarna.

Folk sjukskriver sig för att dom är trötta, bakis, less på jobbet, småkrämpor (som däremot inte hindrar deras förmåga att gå på hockey på kvällen) osv.
Jag är för ett sjukintyg från första dagen, och när man fått det så får man 100% rsättning från första dagen UTAN karens. Har man däremot inget intyg så är det två veckors karens... Varför inte???
Företagen ska givetvis bekosta dessa undersökningar (vilket dom garanterat skulle göra) och det praktiska genomförandet måste ju ordnas, men idén är ju suverän enligt mig!

Detta skulle göra att dom som verkligen inte har råd att vara sjuka idag och som går sjuka till jobbet skulle få ett skapligt lyft! Däremot skulle alla fuskare bli sura...

Jag är för bidrag när det väl gäller, eftersom en veckas sjukskrivning kan stjälpa en fattig familj, men som det är idag är det ju katastrof! Bidragen har inget prestationskrav alls utan betalas ut i tid och otid.

Edit: Komigen och smutskasta mig! Jag borde ju bli en expert inom området eftersom jag tydligen får vara i fred med mina åsikter!

Last edited:
Coola Ola skrev:
Det hade också varit intressant att se vilka av dessa länder som har flest fattiga. Varför och vad tror du att Sverige skulle vinna på att dölja den förmodat verkliga öppna arbetslösheten?

Det kan man också slå upp på samma site, och jämföra. Korrelationen är hög skatt <-> hög fattigdom.

Mexico är det enda undantaget, som kombinerar låg skatt med en i sammanhanget överlägset störst fattigdom. Mexiko har å andra sidan varit en enpartistat tills för bara 5 år sedan.

Jag formulerade mig fel förut; det är Partiet som mörkar arbetslöshetssiffrorna, inte Sverige.

Martin skrev:
Här var en intressant debattartikel som är skriven av Folksams VD
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=474308&previousRenderType=2

Ytterligare en uppenbar slutsats från hälsoindex är att det inte är ersättningsnivåerna i socialförsäkringssystemen som avgör sjuktalen.

Hyggligt att besvara trådens längsta och mest ambitiösa inlägg med en kommentar om något annat och en länk till dn... :rolleyes:

sweborn skrev:
Det kan man också slå upp på samma site, och jämföra. Korrelationen är hög skatt <-> hög fattigdom.

Någonting säger mig att debattlusten försvann nu... :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...