Sverige idag..

Det är väl 10-15 år sedan en privat skola här i stan lockade elever med laptop till alla elever.

Sedan visade det sig att deras matlagningsutbilning saknade utbildningskök, men det gjorde inget för dom lärde sig att laga mat teoretiskt...

Dom eleverna kollade nog mycket på YouTube också

Det är väl 10-15 år sedan en privat skola här i stan lockade elever med laptop till alla elever.

Sedan visade det sig att deras matlagningsutbilning saknade utbildningskök, men det gjorde inget för dom lärde sig att laga mat teoretiskt...

Dom eleverna kollade nog mycket på YouTube också
Det är väl bra med youtube, det har hjälpt mig mycket kring teknik och underhåll av motorer. Dock behövs praktisk övning också.

Jag kommer ihåg i åttan eller nian på "hemkunskapen" när vi lärde oss laga mat. Fröken där, har dessvärre glömt vad hon hette, hade en röd slags 60-talsklänning med vita prickar på. Hon var väl 50+ med kortare lite lagom uppsatt hår med begynnande gråa slingor i. Då hon måste ha varit en mycket praktisk kvinna var hon dessutom extremt välbehållen fysiskt. Och hon luktade helt fantastiskt. Som 15-åring hade jag sällan upplevt en liknande kvinna så jag bad henne om hjälp, frekvent, allt för att få vara nära henne så mycket som möjligt. Hemkunskap var ett av mina favoritämnen den tiden ;)

Bra lärare ska inte underskattas. De kan betyda stor skillnad under hela livet och inte bara i ämnet.

Vår lärare i teknologi, maskinteknik och elektronik sa ” Mitt mål är att ni ska bli de bästa ingenjörerna som finns, så ni kan betala min pension längre fram.”

Försöker tillämpa samma sak, det vill säga att nästa generation ska bli bättre än bäst!!

View attachment 529903
Ökenklimatet närmar sig med klimatsteg!
Det är den digitala tidsålderns hjärndöd, även sk buggar, små misstag i planeringen, programmeringen eller konfigureringen som resulterar i att information inte visas som avsett, förvrängs eller blir helt felaktig.

Min gissning är att man i kartan mäter fukt på en bestämd höjd, och sedan snittar ut den över landskapet med t ex temperatur som referens. Det man helt utelämnat är parametern "vatten". Någon behöver helt enkelt semester.

View attachment 529903
Ökenklimatet närmar sig med klimatsteg!
Jag har besökt SMHI och deras experter sa utan omsvep att det är teoretiskt omöjligt oavsett datorkraft, att pricka mer än 50% rätt i prognoser dagen efter.
För många slumpmässiga variabler.
Givetvis finns det tillfällen då man kan uppskatta med högre träffsäkerhet, till exempel vid ett långvarigt högtryck eller långvarigt lågtryck… men hur mycket ska det regna och var? Hur mycket ska det blåsa och var?

Last edited:
Det beror antagligen på att Sverige har så hög anmälningsbenägenhet.
Men vinsten kommer sen.
1782870426284.png

View attachment 530094
😁 sexualvåld, verkar vara en ny trend. Sexvåld eller våldssex. Det är något lockande med våld och sex, finns det inga föreningar som ägnar sig främst åt det? S/M är tillbaka med en mystisk twist. Själv är jag lite för enkel för att idka båda samtidigt, men visst är det spännande. Missbruk borde väl gå att få bukt på med 'medicin' ? Jag anar att det mest handlar om män, så nåt slags byxtvång skulle kanske införas, eller straffet "ofrivillig snopplöshet" (snipp snapp snut, där tog snoppen slut) vore mer effektivt för dom verkligen byxlösa.

Om de fortfarande anser att "SMSade en kompis" är bevis och skadeståndet fortfarande är 100 papp...

Ja, tänk om det funkade likadant för andra brott.

Jag misshandlar någon och därefter skickar jag SMS till kompisen och berättar att jag blev attackerad. Därmed har jag fått ett vittne i tingsrätten och vi är två mot en som hävdar att jag försvarade mig så jag kan få lite plåster på de sårade knogarna.

Nån som tankat idag?
Ja,13.99kr/l.

Solen skiner. Funderar på om jag har råd att inte köra hoj idag. Kändes som rena vinsten stt tanka mors bil, som lägligt nog hade gott om plats i tanken. Glömde t o m att kolla vad oljeshejkerna Johnsson ville ha för 98. Blankdiesel 15,84, behöver dessa också.

Last edited:
1783137877355.png
Det är ju skillnad på en socialdemokrat och en centerpartist så inget konstigt med det väl ???
Eller hur ?!?!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...