Sverige idag..

View attachment 529903
Ökenklimatet närmar sig med klimatsteg!
Jag har besökt SMHI och deras experter sa utan omsvep att det är teoretiskt omöjligt oavsett datorkraft, att pricka mer än 50% rätt i prognoser dagen efter.
För många slumpmässiga variabler.
Givetvis finns det tillfällen då man kan uppskatta med högre träffsäkerhet, till exempel vid ett långvarigt högtryck eller långvarigt lågtryck… men hur mycket ska det regna och var? Hur mycket ska det blåsa och var?

Last edited:
View attachment 530094
😁 sexualvåld, verkar vara en ny trend. Sexvåld eller våldssex. Det är något lockande med våld och sex, finns det inga föreningar som ägnar sig främst åt det? S/M är tillbaka med en mystisk twist. Själv är jag lite för enkel för att idka båda samtidigt, men visst är det spännande. Missbruk borde väl gå att få bukt på med 'medicin' ? Jag anar att det mest handlar om män, så nåt slags byxtvång skulle kanske införas, eller straffet "ofrivillig snopplöshet" (snipp snapp snut, där tog snoppen slut) vore mer effektivt för dom verkligen byxlösa.

Om de fortfarande anser att "SMSade en kompis" är bevis och skadeståndet fortfarande är 100 papp...

Ja, tänk om det funkade likadant för andra brott.

Jag misshandlar någon och därefter skickar jag SMS till kompisen och berättar att jag blev attackerad. Därmed har jag fått ett vittne i tingsrätten och vi är två mot en som hävdar att jag försvarade mig så jag kan få lite plåster på de sårade knogarna.

Nån som tankat idag?
Ja,13.99kr/l.

Solen skiner. Funderar på om jag har råd att inte köra hoj idag. Kändes som rena vinsten stt tanka mors bil, som lägligt nog hade gott om plats i tanken. Glömde t o m att kolla vad oljeshejkerna Johnsson ville ha för 98. Blankdiesel 15,84, behöver dessa också.

Last edited:
1783137877355.png
Det är ju skillnad på en socialdemokrat och en centerpartist så inget konstigt med det väl ???
Eller hur ?!?!

Regeringen vill tydligen höja högsta tillåten hastighet för släp och husvagnar till 100 km/t för att förbättra trafikflödet på motorvägar och motortrafikleder.
Många kör redan i runt 100 knyck, vilket jag tycker är helt galet med tanke på hur spåriga våra snabbaste vägar är.
Vidare så är husvagnsägare inte så vana vid att dra last bakom bilen eftersom man endast gör det 2 gånger per år, till campingen och hem igen.
Summa summarum kommer alltså att bli fler olyckor där ett husvagnsekipage är vållande i mitt tycke.

Regeringen vill tydligen höja högsta tillåten hastighet för släp och husvagnar till 100 km/t för att förbättra trafikflödet på motorvägar och motortrafikleder.
Många kör redan i runt 100 knyck, vilket jag tycker är helt galet med tanke på hur spåriga våra snabbaste vägar är.
Vidare så är husvagnsägare inte så vana vid att dra last bakom bilen eftersom man endast gör det 2 gånger per år, till campingen och hem igen.
Summa summarum kommer alltså att bli fler olyckor där ett husvagnsekipage är vållande i mitt tycke.
Rätt om dom höjer hastigheten på släp & husvagn så spelar det ingen roll. För vi kommer fortfarande ha alla husbilar som kör lika sakta.
Så ofta som man kommer ifatt en hel rad med bilar och lastbilar och längst fram ligger en husbil i 70-80. Jag upplever att dom håller lägre snitt hastighet än lastbilar

Från 80 till 100 är ju ett ganska stort steg även om få kör så sakta som 80.
Man kunde ju börja med att höja till 90 och sedan efter ett par år kan man göra en utvärdering och eventuellt höja till 100 därefter.

Sen tror jag att olyckorna kanske rent av minskar med höjd hastighet eftersom det kan bli färre omkörningar.

Hur gärna jag än skulle vilja vara ”för”, landar jag nog i motsatsen, trots att det teoretiskt sett skulle förbättra ”flytet”.
De blir fort farliga, husvagnarna. Ska fråga de jag känner om de är så sugna på att dra 25% snabbare än nu. Fint för soppakontot och i förekommande fall, rekkeviddeangst.

Släp kunde nog funka, om folk kunde lastsäkra. Lär blåsa av mer skit i 100 än 80. Kanske bara för täckta släp? Men en ovan chaffis med en biltransport kan nog ställa till det.

Jag råkade kolla hastighetsmätarn när jag lånade en tvåaxlad zigenartermos, 160 på E18 från Norrtälje (glömde bort att jag hade släp), hur stadigt som helst.

Edit: Händelsen skedde efter en omkörning nån kilometer, ett oooops moment kändes.

Last edited:
Personligen är jag för förslaget.
Tillåten högsta hastighet innebär ju även att det naturligtvis är tillåtet att anpassa hastigheten nedåt då omständigheterna påkallat det.

Sen att många förare säkert skulle ligga i 100 med dragfordon oavsett omständigheterna är en annan femma.

Man kan aldrig förutse de oväntade och redan nu kör mina mottrafikanter i farter runt 90-100 km/t, blir det godkänt med 100 km/t så blir nya hastigheten för många 120 km/t.
Jag tar mig för pannan när jag fasar över hur detta ska hjälpa Trafikverket till nollvision.

Som Blueridge skrev att mer skit lär flyga ut ur släparna i 100 så lär släparna vara tomma när tokarna anländer till tippen på grund av att man alltid kör med moms på den lagliga hastigheten.

Man kan aldrig förutse de oväntade och redan nu kör mina mottrafikanter i farter runt 90-100 km/t, blir det godkänt med 100 km/t så blir nya hastigheten för många 120 km/t.
Jag tar mig för pannan när jag fasar över hur detta ska hjälpa Trafikverket till nollvision.

Som Blueridge skrev att mer skit lär flyga ut ur släparna i 100 så lär släparna vara tomma när tokarna anländer till tippen på grund av att man alltid kör med moms på den lagliga hastigheten.
Folk har en trivselhastighet som de gärna ligger i, så jag är inte helt säker på att det kommer göra jättestor skillnad på hastigheten folk faktiskt håller. Det har ju visat sig tidigare på sträckor där trv höjt hastighetsbegränsingen så har folk inte ökat hastigheten speciellt mycket.
Det finns apropå det en tes om att hastigheten på en väg borde höjas till vad snittet på trafiken är för att förbättra säkerheten på vägen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back