Sverige idag..

1. Kärnkraft och energieffektivisering - medhåll.
Vad menar du med förnybara bränslen?

2. Kraftigt minskad användning av fossil energi, YES men absolut inte med skattehöjningar för fossil energi. Dödar sveriges konkurenskraft.
Morötter är bättre än piska, så gör el skitbillig istället så alla vill köra elbil, elbussar mm.
Vilka förnybara bränslen skulle subventioneras?

3. Ja men med morötter, inte piska. Vansinne att importera mat med lastbil o båt, kass för miljön! Men det ska ske med billig svenska mat.
Och vi ska inte tvinga människor att äta viss typ av mat. Morötter, inte piska.

4. Medhåll.
Du vet om hur magiskt mycket betong det går åt till alla tusentals vindkraftsverken va?
Med några få kärnkraftsverka hade vi sluppit detta...

5. Här är du tyvärr helt fel ute.
Du har rätt i att global ståltillverkning släpper ut massiva mängder CO2, men då vore det smartare att minska dessa med 50% - än att ett enda lite stålverk i sverige ska ta bort det till 95% (Stegras uppgift)
Suboptimering utan helhetssyn!!

Du har rätt in att rent kemiskt är ståltillverkning med vätgas enkelt - - men bara på papperet.
Fysiskt är det dock en katastrofdålig ide (väte är det minsta grundämnet, skitvårt att kapsla in&hantera, ger massiva förluster) som därmed leder till teknologiska och logistiska utmaningar.
Detta innebär att det blir skitdyrt.
"H2 green Steel" insåg tillslut att deras afärside var dödsdömd och att H2 (Väte) inte kunde vara kvar i bolagsnamnet...och bytte namn till Stegra.
Men Stegras affärside är nästan lika kass.

Andra liknande gröna bolag i EU, har redan lagt ned.
Varför skulle Stegra lyckas? Och om det lyckas, vem ska köpa detta dyrare stål?

6. Medhåll. Ren logik säger att elförsörjning måste vara planerbar (kan reglera effekt efter behov) och kunna leverera 24/7/365. Detta kan bara olja, kol, gas - samt vatten o kärnkraft.
Om vi nu ska sluta elda fossil, vilket jag vill TOK-stoppa, återstår vatten o kärnkraft.

7. Skitbra! Med världens stabilaste och billigaste elförsörjning, skapar vi konkurensfördelar.
Sedan exportera svensk expertkompetens inom detta område.
Exakt så hade vi på 70/80-talet :hej
Innan vi förstörde allt genom att satsa på vindkraft :huvet
Delade upp ditt svar så blir det enklare att ge en replik.

1. Mycket av fordonsflottan går att elektrifiera med relativt enkla medel. Det funkar redan hyffsat för personbilar och stadsbussar. Stadslastbilar ligger inte långt efter.
Tyvärr finns det fordonsslag som inte är så lätta att elektrifiera, t.ex. flyg, båtar och strömlösa järnvägar. För dessa är den snabbaste och enklaste lösningen biodrivmedel. Det finns tillräckligt med restproduktion från skogsbruk, jordbruk och avfall för att kunna täcka Sveriges behov av biobränslen. Kunnandet finns också, men infrastruktur och produktionskapacitet saknas. Här behövs storskaliga statliga satsningar.

2. Det behövs både morot och piska. Sverige har aldrig haft så billigt fossilbränsle relativt hushållens köpkraft, så nog fan klarar vi ett högre pris vid pumpen även om surgubbar kommer gnälla. För transportindustrin ser det annorlunda ut, och givetvis ska vi inte skatta fossil energi så hårt att Sverige stannar. Biodrivmedel ska inte bara vara det miljövänliga valet, det skall också vara det ekonomiska valet.

3. Jo vi behöver både morot och piska. Den globala trenden vad gäller matkonsumtion går mot mer animalisk föda och mindre vegetarisk, och det är ingen slump. Människor är genetiskt programmerade att gilla energirik föda, och jag som köttätare avnjuter hellre en flottig stek från grillen än någon torr jävla sallad. Mönstret går igen överallt. Med ökande reallöneinkomster och levnadsstandard globalt så kommer trenden bara fortsätta. Som jag skrev tidigare är detta dåligt för både hälsan och miljön. Med forskning kan vi skapa vegetabiliska ersättningsprodukter som är lika goda, nyttigare, och med betydligt lägre klimatavtryck.

4. Jag är ingen vindkraftsmotståndare, och jag tycker inte den betong som går åt att göra vindkraftverk upphäver miljönyttan. Däremot tycker jag vindkraften måste vara ekonomiskt lönsam utan några större subventioner eller krav på att andra energislag ska anpassa sej.

5. Det gröna stålet hittar köpare när det blir billigare än det fossila stålet. När det fossila stålet får bära sin miljöpåverkan i reda pengar blir det raskt mycket dyrare.

6, 7. Medhåll.

Kärnkraften levererar 85-90% av installerad effekt, dygnet runt, året om, om man hr tillräckligt många rektorer.
(nybyggd, inkörd kärnkraft har högre tillgänglighet, men vi har ingen sådan)

Vindkraften levererar 15-20% av sin installerade effekt, men bara lite hipp som happ, när den själv vill, när det är överskott överallt och elpriset är lågt, och det blir inte bättre av att ha flera vindsnurror, tvärtom

Delade upp ditt svar så blir det enklare att ge en replik.

6, 7. Medhåll.

Tänker inte hoppa in i debatten mellan dig och motpart, skulle däremot vara intressant att veta vilken inställning du haft till kärnkraft historiskt :7peta Har du ändrat uppfattning inom frågan? Hur var din inställning 30/40 år sedan? Hur är den idag?

Energi är en sån där grej som behöver lösas, det finns alternativ med för och nackdelar, jag har alltid diggat kärnkraft, let´s go nuclear! :brinnerup

Eller för o citera käre Ozzy :hihi

Energi är en sån där grej som behöver lösas, det finns alternativ med för och nackdelar, jag har alltid diggat kärnkraft, let´s go nuclear! :brinnerup

Energi är den viktigaste frågan.

Har man tillräckligt mycket billig ren energi kan man göra dricksvatten av havsvatten och bevattna öknar, eller odla färska mangos året om under isen på grönland.
Man kan frakta saker nästan gratis och med väldigt små utsläpp så man inte behöver odla mat under isen på grönland eller bevattna öknar om man föredrar det.
Man kan värma/kyla saker och byggnader utan utsläpp osv...

Man kan även använda billig ren energi till att fånga in CO2 och göra syntetiska bränslen till förbränningsmotorer som förvisso släpper ut samma CO2 igen, men som inte bidrar till MER utsläpp än tillverkningen tar upp

Billig PÅLITLIG ren energi är den viktigaste frågan.

Har man tillräckligt mycket billig ren energi kan man göra dricksvatten av havsvatten och bevattna öknar, eller odla färska mangos året om under isen på grönland.
Man kan frakta saker nästan gratis och med väldigt små utsläpp så man inte behöver odla mat under isen på grönland eller bevattna öknar om man föredrar det.

Man kan även använda billig ren energi till att fånga in CO2 och göra syntetiska bränslen till förbränningsmotorer som förvisso släpper ut samma CO2 igen, men som inte bidrar till MER utsläpp än tillverkningen tar upp

Ett alternativ till Billig PÅLITLIG ren energi skulle vara elavtal t.ex.
Kunden väljer Vindkraft och vad kunden vill betala för vindkraften, när det inte finns Vindkraft till det priset så kopplas kunden bort.
Kunden väljer Solkraft, och vad kunden vill betala för Solkraften, när det inte finns Solkraft till det priset så kopplas kunden bort.

Väldigt bra beskrivet käre GuW :tummenupp Dina inlägg angående björn ferry och hans misslyckade pendling var för övrigt tamejfan bland det mest blågula jag läst, helt rätt! :rofl

Att inte ta energifrågan seriöst är definitivt något av en I-lands lyx? :va Det läskiga är hur fort saker och ting kan skita sig om man inte ser till att den biten är hanterad på ett korrekt och genomtänkt sätt, där absolut högsta prio 1 är att säkra energitillgången idag, imorgon, nästa vecka, vad som kanske eller kanske inte händer om ett par decennier eller mer är inte ett rimligt utgångsläge för att hantera energifrågor, då kommer man bli väldigt ineffektiv.

Förresten nu när vi ska börja med lite drönare i Sverige, hur ser du på möjligheterna att automatisera dessa? Jag poängterade ganska tidigt att vissa hagel lösningar kan fungera som motmedel mot drönare och nu har man till viss del sett detta prövas skarpt, resultaten bör väl analyseras innan man drar långtgående slutsatser :smasha Men vad gäller drönare är en av de nuvarande begränsningarna att man har en pilot som framför en drönare, och när man har tittat på AI system/automatisering verkar det finnas ett antal fartgupp man behöver beta av. Jag tänker att man rimligtvis borde kunna simplifiera automatiseringen av drönare om man skär bort mestadels av identifiering/manövreringsbiten från ekvationen. Man kan tex designera geografiska områden till "killzones" och sedan skicka in en drönarsvärm i området som angriper allt som rör på sig :kulspruta Inge bra för civila såklart men du vet vad man säger om collateral :wiggle

Ett alternativ till ren automatisering kan vara ett RTS baserat system, alltså en pilot kan styra en grupp/svärm som i ett datorspel, bästa exemplet på kort varsel jag kunde hitta ses nedan (Ljudvarning! :hoppa), notera specifikt de luftburna svärmarna och att luftherravälde är strategiskt viktigt :hihi

Med ett RTS baserat system får man fortfarande fördelar vad gäller försvårande av elektronisk jamming då man inte behöver ha "direkt" kontakt mellan piloten och varje enskild drönare. Man får även effektivisering av resurser medan man bibehåller en viss kontroll som kan underlätta moraliska och strategiska aspekter :fakta Jag tror de professionella Starcraft spelarna kan få nya möjligheter i dagens samhälle :skitdator

Det räcker inte med obegränsade mängder billig energi.
Energin måste också finnas där energin ska användas för transportkostnaderna och leveranskostnaderna av energi är så höga. För egen del betalar jag något mer än 50 % mer för Transport och Leverans av El under ett År, den så kallade Nätavgiften
än jag betalar för Elen, så kallad Elhandel.

1768249433273.png
Var El GRATIS skull skulle mitt Elpris sjunka med bara 38 % för Nätavgiften är 62% av vad jag betalar. I Teorin 38% i Praktiken ännu mindre. För i Januari 2025 kostar Elhandel 118,55 kr
men bara 48% (noga 47,63% ) är el. Resten är diverse påslag, totalt är 52 % påslag så helt Gratis El skulle sänka min elkostnad med bara ca 0,4763 x 38 % = 18 %
Dvs 82 % av Elkostnaden Kvar. MED HELT GRATIS EL. DET ÄR INTE BILLIG ENERGI !
1768250832651.png
Hur ser det ut för dig GuW ?
Elhandel, Elnät över ett år och har du också liknande påslag på elhandeln ?

Last edited:
Jag är medveten om det. Nånstans i forntiden utbildade jag mig till elkraftingenjör, men jag vill ha bredare data. Det kanske vore rimligare att efterfråga hur stor del av dygnet som olika delar av nätet inte levererar sin installerade effekt, men det behöver ju vara i förhållande till det totala behovet också.
Att bara snäppa en momentanbild säger ingenting.
Har tidigare presenterat underlag från https://www.svk.se/ som visar hur kass vindkraft levererar under topplasttimmen.
Den säger exakt det man förväntar sig, då man vet att vid stark kyla blåser det sällan...

Från "Kraftbalansen på den svenska elmarknaden - En rapport till Klimat- och näringslivsdepartementet"
4.2 Prognos för tillgänglig produktion
För att uppskatta tillgänglig produktion används tillgänglighetsfaktorer för
varje kraftslag. Faktorn avser effekt som kan förväntas vara tillgänglig under
topplasttimmen, som andel av installerad effekt."

Tabell 13. Antagna tillgänglighetsfaktorer i prognosen för effektbalans."
Vattenkraft 82 %
Kärnkraft 90 %
Vindkraft 9 %
Kraftvärme 77 %
Kondenskraft 90 %
Gasturbiner 0 %
Solkraft 0 %

Energin måste också finnas där energin ska användas för transportkostnaderna och leveranskostnaderna av energi är så höga. För egen del betalar jag något mer än 50 % mer för Transport och Leverans av El

Nej tanken med obegränsad energi är ju att sprida ut tillverkningen där förbrukarna finns (SMR), det är ju ingen större vits att producera mer i norra halvan av sverige som redan producerar 50% av landets förbrukning, men själva bara förbrukar 15%...

Fast det där ändras ju med tiden, ska vi tillverka vätgas för att koka stål i norrbotten eller om en annan stor förbrukare etablerar sig i norr (till exempel en jättestor batterifabrik) så ökar ju förbrukningen... Dvs om dom någonsin tas i bruk...

Jag har inte koll på mina siffror så där rakt av, men visst är nätavgifterna dyra

Energin måste också finnas där energin ska användas för transportkostnaderna och leveranskostnaderna av energi är så höga. För egen del betalar jag något mer än 50 % mer för Transport och Leverans av El under ett År, den så kallade Nätavgiften
än jag betalar för Elen, så kallad Elhandel.
Exakt så, det är därför alla vind-förespråkare BARA vill diskutera produktionskostnaden.

Att vi en gång hade kärnkraftvek NÄRA storkonsumenter, men nu behöver bygga tusentals NYA anslutningskablar till Vindkraftsverken...vill man inte diskutera.
Ej heller vill de diskutera att förut var det enkelriktad väg (effektöverföringen in till storkonsumenterna), men nu behöver vi bygga dubbelriktad väg (beroende på om Vinden blåser eller ej, skickas effekt åt olika håll)
Och de vill absolut inte ha en diskussion om svängmassa, reaktiv effekt och andra stabiliserande åtgärder som även krävs.

Eventuellt för att allt ovan är svindyrt och kommer bli ännu dyrare, då vi nu ÄVEN sliter ut vårt befintliga elnät iförväg, vars transmissionsutrustning inte var konstruerad att mäkta med de kraftiga svängningarna som vi nu har med Vindkraften.

Jag tycker att några svar till mig i tråden ser ut att tolka mig som om jag vore vindkraftsvän. Det är jag definitivt inte, men jag vet att det händer saker tekniskt med balanseringsfunktioner av olika slag och att det påverkar hur illa det är.
Slumpkraft av olika slag kan vara en del i en energimix om man kan lagra på olika sätt, antingen genom att pumpa vatten eller batterier (smältsalt eller termiska eller...). Fördelen med batterilagring är att man kan få snabbt svar på ett energibehov. Ska man få ut effekt från en kärnkraftsreaktor behöver man veta det minuter i förväg. Det är förstås bättre än att vänta på att vädret ska slå om...

På senare tid har jag hört flera påståenden om att turbinbladen på höga vindkraftverk håller i max två år på grund av den mekaniska belastningen. Om det stämmer borde folk norröver i landet veta om det vid det här laget.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back