Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vill Trump att Northvolt / EU ska göra ett nytt försök med batterimaskiner från USA, maskiner som går att få billigt nu. (På grund av brist på "Sällsynta Jordartsmetaller" i USA )Nu ska US tydligen hjälpa till med Northvolt!
Det visar tydligt vilken slipad affärsman Trump är, för det kan ju inte vara ett personligt påhitt av ambassadören eller i nåt US-departement........
View attachment 523369
Jag förstår dig men har du hört någon sportreporter skriva "smällare" om det som kastas på fotbollsmatcher ? Det har inte jag. Bara Banger.För mig som pratar gammaldags svenska heter det fortfarande smällare. Jag vill inte bli amerikan så jag försöker att inte blanda språken...
Nu förstår jag den engelska varianten av det amerikanska språket, so bangers might crate a human mash if we´re unlucky...
View attachment 523536
![]()
Bangers and mash with onion gravy
Make sausages and mash with love and you're in for a real treat. We’ve perfected this recipe to make it the very best it can bewww.bbcgoodfood.com

Jag är inte intresserad av fotboll och känner därför inte till deras nyspråk...Jag förstår dig men har du hört någon sportreporter skriva "smällare" om det som kastas på fotbollsmatcher ? Det har inte jag. Bara Banger.
Men jag hade tydligen Fel![]()
fotboll banger – Qwant Search
Fast, reliable answers and still in trust: Qwant does not store your search data, does not sell your personal data and is hosted in Europe.www.qwant.com
![]()
fotboll smällare – Qwant Search
Fast, reliable answers and still in trust: Qwant does not store your search data, does not sell your personal data and is hosted in Europe.www.qwant.com

Varför kallas dom motdemonstranter ? Hade dom som gav sig på polisen ansökt om som det visst heter allmän sammankomst. Normalt vid Demonstration tror jag.![]()
Sammandrabbningar mellan polis och motdemonstranter i Salem
Polis och motdemonstranter har drabbat samman inför den nazistiska Salemmarschen. För att kontrollera situationen har polisen använt batong och pepparsprej. Etwww.aftonbladet.se
Fy fan som en gammal viking skäms man ju!

Backlash.....fria tyglar tar tid att hämta in.Mer ska det bli innan 2025 är slut !
View attachment 523611
Det blir 1 varannan dag, med 24 dagar kvar av 2025 bör det bli ca 12 detonationer till för ca 193 detonationer 2025 eller en ökning med ca 40% sedan 2024 !![]()
Är det kartan eller verkligheten som avgör? Det borde vara enkelt att anlita en akustikkonsult som kan göra en mätning över tid. Att låta den som eventuellt utgör ett problem kontrollera sin efterlevnad ter sig en smula underligt, tycker jag.I början av september startade Eolus sina vindkraft i östra delen av (Skillingaryd) kommunen. Boende nära vindkraft kontaktade Länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet, då det låter väldigt mycket, betydligt mer än ett kylskåp som vindkraftsbolaget tidigare hävdat samt att det inte kan vara en rimlig livsmiljö som de närmast boende behöver stå ut med. Egna mätningar har utförts vid husfasad som visat 42 och 48,8 dBA och att det är långt över tillåten nivå.
Apropå Buller från Motorsport.
Boende i närområdet ansåg att en ackrediterad och extern bullermätning borde göras som jämförelse med bolagets mätning, vid husfasaden för att se om vindkraftsverksamheten klarar de 40 dB som är max vid husfasad.
Länsstyrelsen meddelade att de ljudberäkningar som gjorts för att klara tillståndskraven är gjorda med säkerhetsmarginal och att de ljudberäkningar som bolaget redovisat har utförts enligt standardiserade beräkningar. Om det vid idrifttagande visar sig att vindkraften med tillhörande utrustning skulle ge högre ljudnivå än vad tillverkaren har angivit, förutsätts det att bolaget vidtar åtgärder, enligt Länsstyrelsen.
Vindkraftsbolaget svarar tillsynsmyndigheten och uppgav att vindkraftverken är i drift och körs i enlighet med tidigare inlämnad ljudberäkning och man uppger att en ljudmätning kommer att göras för att verifiera att ljudnivån vid bostäder inte överstiger 40 dBA. Mätningar ska genomföras någon gång mellan januari och april nästa år.
Tydligt är att det borde räcka med att mäta någon gång mellan januari och april !
Eller ?
![]()
Klagade på hög ljudnivå vid vindkraft – Länsstyrelsen avslutar ärendet - Skillingaryd
Länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet, fick en förfrågan om kontrollmätning av ljudnivån i den nyanlagda vindkraftpark i kommunen men avslutar nu ärendet och hänvisar till att man ser ingen anledning att föregå de kontrollerade ljudmätningar som åligger vindkraftsbolaget. Beräknade...skillingaryd.nu
Apropå akustikkonsult. Motorklubben där jag är involverad i fick till oss att var tvungen att göra mätningar på våran crossbana. Kom någon dyr expert från Stockholm. Många gånger fick han problem med mätningen pga av vägen som gick utanför då bilar och lastbilar gav högre utslag då han hade mätpunkter liten bit ifrån motorbanan. Då har vi körning två kvällar i veckan och lördag förmiddag. Trafiken är dygnet runt på vägenÄr det kartan eller verkligheten som avgör? Det borde vara enkelt att anlita en akustikkonsult som kan göra en mätning över tid. Att låta den som eventuellt utgör ett problem kontrollera sin efterlevnad ter sig en smula underligt, tycker jag.
Vi hade samma problem med våra rattlåsrejs på Barkarby Flygfält för 30 år sen. Gränsen vi hade fått var under bullret från E18 alldeles intill.Apropå akustikkonsult. Motorklubben där jag är involverad i fick till oss att var tvungen att göra mätningar på våran crossbana. Kom någon dyr expert från Stockholm. Många gånger fick han problem med mätningen pga av vägen som gick utanför då bilar och lastbilar gav högre utslag då han hade mätpunkter liten bit ifrån motorbanan. Då har vi körning två kvällar i veckan och lördag förmiddag. Trafiken är dygnet runt på vägen
Det här känner jag igen.Apropå akustikkonsult. Motorklubben där jag är involverad i fick till oss att var tvungen att göra mätningar på våran crossbana. Kom någon dyr expert från Stockholm. Många gånger fick han problem med mätningen pga av vägen som gick utanför då bilar och lastbilar gav högre utslag då han hade mätpunkter liten bit ifrån motorbanan. Då har vi körning två kvällar i veckan och lördag förmiddag. Trafiken är dygnet runt på vägen

# Jag gissar att under perioden Januari - April är vinden som lägst under året och därför gör vindkraftbolaget mätningen då. Nä där hade jag fel.
![]()
Kartan. dvs myndigheterna följer reglerna. Jag minns från min tid i Malmö 1979 - 1994 att Sydsvenskan hade en artikel om en 14-åring som redan hunnit med 40 (fyrtio) rån. Och helt enligt reglerna av polisen överlämnats till Malmö's Sociala Myndigheter. Som helt enligt reglerna släppt honom ut på gatan / till föräldrarna (?) (med en förmaning, gör inte om ?)Är det kartan eller verkligheten som avgör? Det borde vara enkelt att anlita en akustikkonsult som kan göra en mätning över tid. Att låta den som eventuellt utgör ett problem kontrollera sin efterlevnad ter sig en smula underligt, tycker jag.

|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!