Sverige idag..

Jag skulle ju gärna se att betongklumparna avlägsnades till fullo när man avvecklar.

Sen vet jag inte om jag tycker att man är färdig när man har sågat upp bladen i tre bitar och täckt dom med jord heller...

-1x-1.webp
 
Naturkrafterna kompenserar med billig el för stormens eventuella förstörelse!!
View attachment 521720
Kan sluta med att Vindkraftbolagen får böta !
Det är ju svårt beräkna eleffekten från vindkraft eftersom Effekten = konstant x vinden^3
En fördubbling av vinden från 10 m/s till 20 m/s ökar alltså kraftverkets effekt 8 gånger om ägaren inte stänger av kraftverket för att skydda sig mot böter.
 
Last edited:
Sverige styrs av Politiker, USA av Jurister och Kina av INGENJÖRER påstås det.
1759564349134.png
 
Om du inte är tvingad av jobbet, kom inte hit ! Från gp.se
1759581767000.png
Eller också från gp.se
1759607856777.png

Hur mycket kan du förlora i förlängd restid i Göteborg ?​

Västtrafik förlorar 500 miljoner per år.​

1759608369633.png
Som vanligt
1759663523362.png
 
Last edited:
Men ett sådant här kontrakt är väl av intet värde ifall Vindkraftverksföretaget går i konkurs!?

Ibland vet man inte ens vem som äger vindkraftverken som ska rivas:

 
Det har väl varit trafik-kaos och ombyggnader i Göteborg sedan strax innan bilen uppfanns.

Man ska helt enkelt ALDRIG åka dit
 
Det är inga problem att köra rätt i Göteborg, man måste bara lära sig att starta från rätt ställe. Skall man t ex till Korsvägen är det en väldigt dålig idé att starta från Järntorget. Det är mycket bättre att starta från Ullevi. Skall man å andra sidan till just Järntorget kan man med fördel välja att starta från Centralstationen. Sen får man i och för sig byta destination till Hisingen under resans gång, men då kan man samtidigt passa på att besöka Torslanda. Sen får man välja en annan väg tillbaka.
 
Ja MP har alltid skrutit med det.


Host host..i sverige går ca 50% på det...
Nja, vet inte vad som är värst här, antingen är svensken såhär korkad men min förklaring är snarare att den är lat. Man har inte behövt sätta sig in i politiken utan litar blint på att det fattas bra beslut.

Skulle man på ett enkelt sätt beskriva hur och vad som har förstört vårt Elsystem så hade nog få köpt dom lögner som S klämmer ur sig. Allt går att belägga med fakta som är svåra att förneka.

Problemet är att vi har en Statstelevision som medvetet fördummar debatten och "hjärntvättar" svensken att istället bry sig om vad som händer om 12 kändisar stängs in i en hydda med varsitt runkbås.

Man kan dra fram vilka diagram som helst som kan visa vad du vill.
Sanningen är att jämförelsen inte är rättvis.
Man kan ALDRIG jämföra saker om dom inte har samma förutsättningar.

Kärnkraft är dyrt därför att "någon" vill att det ska vara så. Jämför gärna priset per installerad MW i Sverige med Sydkorea. Då kanske man börjar förstå. Det är riggat innan start.

Sen tittar vi på vindkraften som ALLTID fått någon typ av subvention.
Nu ser vi vad som händer när verkligheten kommer ikapp.

Hisnande 70% av bolagen går med förlust och det är inte vackra siffror med marginaler på uppåt -40% Det är alltså tal om en totalt kollaps för hela branschen.

Vi kommer vara nedlusade med parker som ingen kommer vilja kännas vid när det ska nedmonteras. Landar ju givetvis på oss skattebetalare i slutändan och pengarna som branschen sugit i sig har gått vägen om Luxemburg till Bidragskapitalister.

Moderna kärnkraftverk har hög verkningsgrad och kan dessutom halvera avfallet. Vi har gott om Uran och kunde vi bara ta bort alla onödiga begränsningar och tillstånd skulle den bli billig.
 
Paludan frias av hovrätten enligt xpress.

"
Den högerextrema politikern Rasmus Paludan gjorde sig skyldig till två fall av hets mot folkgrupp och ett fall av förolämpning, slog Malmö tingsrätt fast förra året.

Nu har Hovrätten över Skåne och Blekinge kommit med sin dom i fallet och friar Paludan för ett fall av hets mot folkgrupp. Rätten menar också att han inte kan dömas för förolämpning, men ska fortfarande betala skadestånd.

De två fallen av hets mot folkgrupp anmäldes efter Paludans aktioner i Malmö i april och september 2022. Åklagaren och tingsrätten hade vid fallet i april menat att hans uttalanden skulle uppfattas som missaktning mot muslimer, vilket hovrätten inte håller med om.

– Det är ofrånkomligt att kritik av en religion indirekt kan uppfattas som kritik även av de personer som är anhängare till den kritiserade religionen. Detta kan dock inte medföra att sådan kritik inte skulle vara tillåten att uttrycka offentligt. Det skulle nämligen de facto innebära att religionskritik skulle vara otillåten, säger Ylva Norling Jönsson, hovrättspresident, i ett pressmeddelande."

Bra för alla oss som faktiskt gillar yttrandefrihet! 👍
(Sen är Paludan en skitstövel men det är inte olagligt...)

Edit: Bytte till andra kvällstidningen då den hade mer info.
 
Last edited:
Nja, vet inte vad som är värst här, antingen är svensken såhär korkad men min förklaring är snarare att den är lat. Man har inte behövt sätta sig in i politiken utan litar blint på att det fattas bra beslut.

Skulle man på ett enkelt sätt beskriva hur och vad som har förstört vårt Elsystem så hade nog få köpt dom lögner som S klämmer ur sig. Allt går att belägga med fakta som är svåra att förneka.
Upprepar man en lögn tillräckligt ofta blir det en "sanning" även för de personer som spred lögnen från början. Är rätt säker på att Trump ursprungligen visste att pressen inte var "fejk news" men att det var smart att hävda det.
Numera är jag tämligen säker på att han TROR SIG VETA att de är fejk.

Problemet är att vi har en Statstelevision som medvetet fördummar debatten och "hjärntvättar" svensken att istället bry sig om vad som händer om 12 kändisar stängs in i en hydda med varsitt runkbås.
All media säljer "click", inte sanning då den ofta är neutralt trist och grå. Istället polariseras verkligheten till KASS vs SKITBRA. Det gäller båda sidorna i debatten.
Vetenskapligs studier visar att det är lågt nyhetsvärde att sprida goda nyheter, dåliga säljer klart bättre. Gissa vad TV/radio mm fokuserar på!

Observera hur samme person kan skifta vinkling (mellan två ytterligheter) över en natt...allt för att få nya click, click från båda sidorna. Smart tveklöst, då alla går på det !!!!
Jag är totalt chockad av hur korkade "mannen på gatan" är.
 
Bra för alla oss som faktiskt gillar yttrandefrihet! 👍
(Sen är Paludan en skitstövel men det är inte olagligt...)
Man hade dock inte behövt gett tillstånd till honom (och andra) att demonstrera, om syftet enbart är att provocera.
Helt uppenbart utnyttjas vår yttrandefrihet till helt fel syfte.
Yttrandefrihet handlar om dialog, respekt och diskussion.

Får höra liknande på jobb/grannar allt som oftast. "vadå...jag får väl säga som det är, har vi inte högt till tak här eller..." vilket i princip alltid sägs av personer som bara sårar - med eller omedvetet.
Noll respekt för andras åsikter, tankar och känslor.
 
Jag är totalt chockad av hur korkade "mannen på gatan" är.

Jag var också det, en gång i tiden, men nu har jag insett att dom är precis hur korkade som helst...

Och nu tar jag ett par tusen gubbpoäng till på ett bräde, ungdomar nuförtiden kan vara rent otroligt kassa människor.
Alldelens nyss var det en i 20 års åldern som frågade "Alltså är det någon som vet hur mycket en meter är.... alltså typ hur många centimeter..."
Dom kan inte skriva hjälpigt med en penna och papper, dom kan inte räkna dom enklaste talen utan miniräknare, eller ens göra en rimlig bedömning om 22x 50 är 647 eller 1100...

Men dom kan ÅAS lägga filter på en instagrambild i sömnen och vet vad dom 10 mest populära tiktok-ljuden heter.....
 
Man hade dock inte behövt gett tillstånd till honom (och andra) att demonstrera, om syftet enbart är att provocera.
Helt uppenbart utnyttjas vår yttrandefrihet till helt fel syfte.
Yttrandefrihet handlar om dialog, respekt och diskussion.

Får höra liknande på jobb/grannar allt som oftast. "vadå...jag får väl säga som det är, har vi inte högt till tak här eller..." vilket i princip alltid sägs av personer som bara sårar - med eller omedvetet.
Noll respekt för andras åsikter, tankar och känslor.

Fast det där är en burk mask man inte heller vill öppna, dom allra flesta demonstrationer provocerar någon, oavsett om det är pride, abortmotståndare, veganer, köttätare, golfklubbar som vill ha mera mark, eller motorklubbar som vill ha fler bullerdagar....

Folk måste få demonstrera även om man inte håller med dom, det är liksom grundläggande för en demokrati, alternativet är Nord Korea... Eller USA....
 
Jag var också det, en gång i tiden, men nu har jag insett att dom är precis hur korkade som helst...
Ja att de är korkade är jag inte chockad över, men att antalet är ca 50%...

Och nu tar jag ett par tusen gubbpoäng till på ett bräde, ungdomar nuförtiden kan vara rent otroligt kassa människor.
Alldelens nyss var det en i 20 års åldern som frågade "Alltså är det någon som vet hur mycket en meter är.... alltså typ hur många centimeter..."
Pröva att svara "cirka 100cm" och kolla reaktionen. Antagligen förstår de inte cirka som begrepp eller så förstår de inte att man skojar med dom (1m är exakt 100cm)
 
Men ett sådant här kontrakt är väl av intet värde ifall Vindkraftverksföretaget går i konkurs!?
Som tex Markbygdens vindkraft
Samtidigt har bybor fått omkring 760 000 kronor mindre än förväntat av bolaget.
Då står Markägaren med ansvaret att städa. Gissar jag. Sopor som Sopor :hjarta
View attachment 521706
Man borde ha samma regler för alla kraftslag. Kärnkraft har krav på fondering för återställning av mark och hantering av avfall….
 
Man hade dock inte behövt gett tillstånd till honom (och andra) att demonstrera, om syftet enbart är att provocera.
Helt uppenbart utnyttjas vår yttrandefrihet till helt fel syfte.
Yttrandefrihet handlar om dialog, respekt och diskussion.

Får höra liknande på jobb/grannar allt som oftast. "vadå...jag får väl säga som det är, har vi inte högt till tak här eller..." vilket i princip alltid sägs av personer som bara sårar - med eller omedvetet.
Noll respekt för andras åsikter, tankar och känslor.
Jag förstår vad du menar och, som sagt, han är en skitstövel men jag tycker ändå han ska få tillstånd.
Han kan dock få tillståndet en bit utanför stan, inte på centraltorget, och dessutom betala för brandbil.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top