Sverige idag..

HUR SKA SVERIGE LÖSA DET HÄR ?​

View attachment 520372
Tydligt att det är läge för en total omarbetning av miljöbalken. Inte för att miljöfrågor blivit mindre viktiga på något sätt, men för att när utgångspunkten varit att människors liv och välmående är tagna för givna har perspektivet på miljöfrågor blivit automatiskt överordnat och målkonflikterna ignorerats. Det behövs en verklig avvägning mellan olika motstående intressen som alla är viktiga.

Tydligt att det är läge för en total omarbetning av miljöbalken. Inte för att miljöfrågor blivit mindre viktiga på något sätt, men för att när utgångspunkten varit att människors liv och välmående är tagna för givna har perspektivet på miljöfrågor blivit automatiskt överordnat och målkonflikterna ignorerats. Det behövs en verklig avvägning mellan olika motstående intressen som alla är viktiga.

Ja, miljöbalken har satt många käppar i många hjul...

Jag har en bekant som ville bygga ny villa på en tomt som tidigare har haft en villa (hans barndomshem) som revs.
Nu gick det lite för länge mellan rivningen och att han hade råd att bygga, så nu nekas han att bygga nytt så nära sjön

Dessutom får han inte anlägga ett nytt avlopp på tomten

Jag är inte fullt insatt, så jag kan inte detaljerna, men det här är alltså i extrem glesbyggd och han äger all mark runt omkring, så inga grannar påverkas

Ja, miljöbalken har satt många käppar i många hjul...

Jag har en bekant som ville bygga ny villa på en tomt som tidigare har haft en villa (hans barndomshem) som revs.
Nu gick det lite för länge mellan rivningen och att han hade råd att bygga, så nu nekas han att bygga nytt så nära sjön

Dessutom får han inte anlägga ett nytt avlopp på tomten

Jag är inte fullt insatt, så jag kan inte detaljerna, men det här är alltså i extrem glesbyggd och han äger all mark runt omkring, så inga grannar påverkas
Ja, det verkar inte alltid bli helt logiskt.

Miljöbalken :rofl, det hjälper ju inte när problemet är EU's Natura 2000 regler.
Problemet ligger ju i Bryssel.
EU / Sverige börjar allt mer få en effektivitet i verksamheten av SU typ. Vill Sydeuroperna kolla meandrar rekommenderar jag Svågan från Ängebo, Bjuråker och ca 5 km mot ~SÖ, inte Klarälven.
Eller någon stor flod i Centrala EU. Kortast resa.
1756715161847.png

Last edited:
Miljöbalken :rofl, det hjälper ju inte när problemet är EU's Natura 2000 regler.
Problemet ligger ju i Bryssel.
EU / Sverige börjar allt mer få en effektivitet i verksamheten av SU typ. Vill Sydeuroperna kolla meandrar rekommenderar jag Svågan från Ängebo, Bjuråker och ca 5 km mot ~SÖ, inte Klarälven.
Eller någon stor flod i Centrala EU. Kortast resa.
Ok, antog att den exakta svenska tillämpningen av EU-reglerna låg i bl.a. miljöbalken. Med tanke på att Sverige har för vana att tillämpa EU-regler hårdare än vad som krävs skulle det inte förvåna om det fanns utrymme för mindre strikt tolkning än nu, så länge syftet uppfylls, som i det här fallet när det handlar om helt nödvändig reparation av en befintlig och mycket viktig väg.

Last edited:
Det är ändå lite underhållande när två myndigheter slåss mot varandra. Det trista är ju att cirkusen betalas inte av de nitiska tjänstemännen.
Problemet ligger ju i Bryssel och i Riksdagen i Sverige och är alltså svårt att hantera. Men som Heaven skriver: "Med tanke på att Sverige har för vana att tillämpa EU-regler hårdare än vad som krävs skulle det inte förvåna om det fanns utrymme för mindre strikt tolkning än nu, så länge syftet uppfylls, som i det här fallet när det handlar om helt nödvändig reparation av en befintlig och mycket viktig väg."
Jag har sett det i Kylbranschen. Eu regler om månader mellan kontroller av kylanläggningar blir i Sverige dagar. Har du i EU besiktigat en anläggning 1 dec 2020 så är det OK om den besiktigas nästa gång någon dag i dec 2021 enligt EU men i Sverige ska den besiktigas senast 1 dec 2021 annars blir det böter. Vilket i praktiken med hänsyn till sjukdom och oplanerat innebär att besiktningen måste läggas in i planeringen Nov 2021, dvs EU's 12 månader blir i Sverige 11 månader. Är det en stor kylanläggning (= vanligen en kommunal värmepump) så är det 3 månaders intervall mellan kontrollerna. Som i Sverige lätt blir 2 månaders intervall.
Vilket kostar.

Last edited:
Det som förvånar mig är inte att folk försöker utnyttja systemet. Det verkar vara extremt lockande för många att mygla om chansen erbjuds. Vad som är mer förvånande är att de får igenom detta förbi den som ska godkänna utgifterna. Under alla år som jag stundtals rest en del i arbetet och haft traktamente och utgifter så har jag alltid fått vara noga med att motivera vad det är för utgifter och till och med nekats delar av traktamentet så fort jag råkat ta in på ett hotell där frukost ingick. Det sitter alltid någon nitisk HR-person och nagelfar allt. Varför är det inte så när det gäller våra skattepengar som faktiskt borde nagelfaras än hårdare än ett privat företags kassa?

Det som förvånar mig är inte att folk försöker utnyttja systemet. Det verkar vara extremt lockande för många att mygla om chansen erbjuds. Vad som är mer förvånande är att de får igenom detta förbi den som ska godkänna utgifterna. Under alla år som jag stundtals rest en del i arbetet och haft traktamente och utgifter så har jag alltid fått vara noga med att motivera vad det är för utgifter och till och med nekats delar av traktamentet så fort jag råkat ta in på ett hotell där frukost ingick. Det sitter alltid någon nitisk HR-person och nagelfar allt. Varför är det inte så när det gäller våra skattepengar som faktiskt borde nagelfaras än hårdare än ett privat företags kassa?

Där håller jag totalt med, om ditt företag vill boka dig på ett hotell som bjuder på frukost är ett mindre problem eftersom den utgiften bara drabbar ditt företag

Men nu är det ju löst genom att hotellen inte inkluderar frukost längre, i bästa fall kan man få en brun papperspåse med en inplastad macka, en risifrutti och en banan mot ett tillägg på 110:-

Det korta svaret är att det ÄR så. Ett lite längre svar är att det fortfarande finns luckor för människor som ”missförstår” till sin egen fördel. Därför finns dubbelattestering nästan överallt idag.

Sedan kan det finnas omständigheter i enskilda fall som KAN ställa till det; exempelvis att det varit oklart vart räkningen skall skickas och så är det olika regler där den hamnar. Men onekligen så är det väldigt få som ”missförstår” till sin egen nackdel och det är bara att inse att det är få som har en tillräckligt stark moralisk kompass.

De med stark moralisk kompass brukar överallt annars bli kallade för ”Bror Duktig” eller hånas för att de följer lag osv och därför så är det tyvärr också en fostransfråga i samhället.

Man kan inte ställa högre krav på människor än vad de klarar av. Enklare då att ha system som inte bygger på den enskildes uppfattning om rätt och fel.

Med vänlig hälsning,

Jag har tyvärr sett alldeles för många fall där folk inte förstår att de ska kontrollera det de attesterar. Har någon annan satt en kråka på pappret så går det automatiskt för nästa.

Där håller jag totalt med, om ditt företag vill boka dig på ett hotell som bjuder på frukost är ett mindre problem eftersom den utgiften bara drabbar ditt företag

Men nu är det ju löst genom att hotellen inte inkluderar frukost längre, i bästa fall kan man få en brun papperspåse med en inplastad macka, en risifrutti och en banan mot ett tillägg på 110:-
I mitt fall var det ännu värre. Detta var i en halvruffig del an Peking (Kina) där traktamentet var 600kr/dygn, men de drog av 200kr om frukost ingick. Frukosten på hotellet blev man alltid magsjuk av, så jag kunde inte äta den, och dessutom kostade den 30kr om jag skulle köpt den separat, så jag hade en lång utläggning med HR om det vansinniga att jag fick avvara 200kr traktamente för att bli magsjuk varje dag och därmed inte kunde jobba. Jag fick till och med ta det till högsta instans innan de till slut gav med sig och lät mig behålla traktamentet.

Han ser inte ut som någon vidare elektriker... Mer som en rörmokare från något TV-spel, men heter man El-Haj så får man väl anta att han är en fena på el?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026