Sverige idag..

Magdalenas kompis Jamal al Hamas skall starta nytt parti tillsammans med imamer.

Men kom ihåg att det är SD som är faran och att det pågår ingen islamisering.
Ett till islamistiskt parti? Är det den vanliga delningen mellan sunni och shia eller är de bara inte kompisar med varandra?

Lite intressant tycker jag från 20 februari 2018:
"För att stärka säkerhetsskyddet föreslår regeringen en ny säkerhetsskyddslag. Den nya lagen innehåller krav på åtgärder som syftar till att skydda uppgifter som är av betydelse för Sveriges säkerhet eller som ska skyddas enligt ett internationellt åtagande om säkerhetsskydd. Även skyddet av annan säkerhetskänslig verksamhet, till exempel samhällsviktiga informationssystem, förbättras. Det förtydligas att lagen gäller i både allmän och enskild verksamhet."
Läter ju bra

"3 kap. Säkerhetsprövning​

Vem som ska säkerhetsprövas
1 § Den som genom en anställning eller på något annat sätt ska delta i säkerhetskänslig verksamhet ska säkerhetsprövas. "
Men sedan kommer !
"Säkerhetsprövning ska dock inte göras när det gäller
1. uppdrag som statsråd, ledamot av Europaparlamentet, riksdagen eller kommun- och regionfullmäktige, eller
2. annat uppdrag som offentlig försvarare eller ombud inför domstol än sådant som avser offentligt ombud enligt 27 kap. 27 § rättegångsbalken eller integritetsskyddsombud enligt 6 § lagen (2009:966) om Försvarsunderrättelsedomstol.
Lag (2019:985).

Säkerhetsprövningens syfte och innehåll​

2 § Säkerhetsprövningen syftar till att klarlägga om en person kan antas vara lojal mot de intressen som skyddas i denna lag och i övrigt pålitlig från säkerhetssynpunkt. Vid säkerhetsprövningen ska sådana omständigheter beaktas som kan antas innebära sårbarheter i säkerhetshänseende.

3 § Säkerhetsprövningen ska göras innan deltagandet i den säkerhetskänsliga verksamheten påbörjas och ska innefatta en grundutredning samt registerkontroll och särskild personutredning i den omfattning som anges i 13, 14 och 17 §§. Om det finns särskilda skäl får säkerhetsprövningen göras mindre omfattande.
Varför ska politiker undantas från Säkerhetsprövning, jo politiker tillhör ju en särskild klass !

Politiker har inte en anställning, det är den avgörande skillnaden. Det finns andra sätt att pröva lojaliteten men har väljarna sagt sitt kan man inte gå emot. Trump är väl det mest slående exemplet.

Med vänlig hälsning,

Politiker har inte en anställning, det är den avgörande skillnaden. Det finns andra sätt att pröva lojaliteten men har väljarna sagt sitt kan man inte gå emot. Trump är väl det mest slående exemplet.

Med vänlig hälsning,
Visst faen har politiker en anställning.
Dom har ju betalt, lön, betalar skatt på inkomsterna från politikerjobbet, och får pension.
Och avgår dom får dom feta avgångsvederlag, tom om dom själva väljer att avgå.
För övrigt tycker jag att det är dumt blanda in USA i den här tråden.
Som gäller svenska förhållanden.

Visst faen har politiker en anställning.
Dom har ju betalt, lön, betalar skatt på inkomsterna från politikerjobbet, och får pension.
För övrigt tycker jag att det är dumt blanda in USA i den här tråden.
Som gäller svenska förhållanden.

Nej man har inte en anställning. Man är förtroendevald och arvoderad vilket är en annan sak. Arvoderingsreglemente är det du far efter. Finns i alla kommuner regioner och staten.

Med vänlig hälsning,

Nej man har inte en anställning. Man är förtroendevald och arvoderad vilket är en annan sak. Arvoderingsreglemente är det du far efter. Finns i alla kommuner regioner och staten.
Nu fick du mig att tänka på SKR och det hade jag helst sluppit. En odemokratisk styggelse som borde göras om i grunden. Fy fan!

Med vänlig hälsning,
Det här är mycket intressant tycker jag.
Det betyder att för främmande makt är den idealiska placeringen av en mullvad i Sverige, ja den placeringen är att mullvaden ska jobba som politiker. Skyddad från polisens granskning.
Kända exempel från andra länder:
från Norge, Vidkun Quisling, försvarsminister 1931–1933 och Norges regeringschef 1942–1945 under den tyska ockupationen.
från Finland, Kuusinen en av de tongivande inom Finlands socialdemokratiska partis vänsterflygel och under finska inbördeskriget en av de ledande på den röda sidan.
När började svenska politiker undantas för granskning av SÄPO / Och allt vad det hetat för SÄPO?
Vilken regeringen genomförde det här undantaget ?
När infördes det här undantaget ?
Och till sist, de två mest spännande frågorna.
Villka svenska politiker har har arbetet som mullvad för främmande makt ?
Vilka svenska politiker arbetar idag 2025 som mullvad för främmande makt ?

Ja alltså det är ju det här som är det intressanta i demokratier. Politiker utgör den styrande makten och står alltså över statens förvaltningar och motsvarande. Det finns andra instanser som granskar den politiska makten; exempelvis Riksdagen och KU (Riksdagens revisorer är avskaffade).

I en kommun är det fullmäktige som är högsta instans och de tillsätter/avsätter politiska maktposter som kommunalråd och nämndsordföranden.

Riksdagen kan de facto med kvalificerad majoritet i två efterföljande omröstningar (med allmänna val emellan) avskaffa grundlagarna - även regeringsformen - och därmed demokratin i Sverige.

Man kan tycka att det är semantik men det är i själva verket så stor skillnad det kan bli när det gäller exempelvis säkerhetsklassning i tjänst.
Nu skall det direkt sägas att det finns andra sätt att förhindra opålitliga politiker att ta del av säkerhetskänsliga uppgifter. Hålla dem utanför vissa utskott (VPK fick tex aldrig vara med i utrikesnämnden trots att de stödde S-regeringar); hålla dem utanför regeringen (V får tex hittills inte sitta i en S-regering trots ständiga krav - att MP fått göra det är märkligt), man kan lite snyggt se till att vissa representanter inte sitter på vissa positioner osv. Säpo brukar normalt ha koll på det där och låta ansvariga för valberedningar få veta att X inte får ha insyn i ditt eller datt.

Är allting vattentätt? Nej tyvärr är det ju inte det. Det finns inget system som är det och det har historien visat runtom i världen i alla tider. Men det viktiga är att ha ett system som är tillräckligt bra och som väljare kan man ju fundera över vilka partiföreträdare som kommer att värna regeringsformen i sten och vilka som säljer sig till högstbjudande. Jag tror för min del att det faktiskt har betydelse.

Med vänlig hälsning,

Svenska politiker behöver inte arbeta som mullvad för främmande makt, de kan helt i det öppna jobba med innehållet i sitt partiprogram istället, som i många/alla fall innehåller, eller nyligen innehållit, främmande makts intressen, tex:

Nedmontering av nationell självkänsla och självständighet

Nedmontering av försvar och polis

Nedmontering av trygghet

Nedmontering av infrastruktur

Nedmontering av sjukvård

Allt detta görs ju framför våra ögon hela tiden, vad skulle nytta med mullvad vara?

Svenska politiker behöver inte arbeta som mullvad för främmande makt, de kan helt i det öppna jobba med innehållet i sitt partiprogram istället, som i många/alla fall innehåller, eller nyligen innehållit, främmande makts intressen, tex:

Nedmontering av nationell självkänsla och självständighet

Nedmontering av försvar och polis

Nedmontering av trygghet

Nedmontering av infrastruktur

Nedmontering av sjukvård

Allt detta görs ju framför våra ögon hela tiden, vad skulle nytta med mullvad vara?

Nu finns det ingenting som hindrar politiker att vara ängsliga med fingret i luften för att snabbt kunna vända kappan efter väljarvinden…

Och sist jag kollade var det inte direkt hård konkurrens om uppdrag eller direkt kö till partimötena. Så vi har de politiker vi förtjänar och det är ju inte deras fel att de blir valda.

Med vänlig hälsning,

Nu finns det ingenting som hindrar politiker att vara ängsliga med fingret i luften för att snabbt kunna vända kappan efter väljarvinden…

Och sist jag kollade var det inte direkt hård konkurrens om uppdrag eller direkt kö till partimötena. Så vi har de politiker vi förtjänar och det är ju inte deras fel att de blir valda.

Med vänlig hälsning,
Första stycket förstår jag inte vad det har med mitt inlägg att göra. Att de nu ändrat sig? Nja, vissa har, många inte, ytterligare några har kanske gjort det men låtsas som det regnar. Om det nu var poängen.

Andra stycket är ju också intetsägande, jag kan ställa mig på valbar plats till riksdagen menar du? Bra nyheter, kryssar du mig?

Första stycket förstår jag inte vad det har med mitt inlägg att göra. Att de nu ändrat sig? Nja, vissa har, många inte, ytterligare några har kanske gjort det men låtsas som det regnar. Om det nu var poängen.

Andra stycket är ju också intetsägande, jag kan ställa mig på valbar plats till riksdagen menar du? Bra nyheter, kryssar du mig?

Ju fler kloka och omdömesgilla människor som engagerar sig politiskt desto färre puckon. Go for it!

Med vänlig hälsning,

Ju fler kloka och omdömesgilla människor som engagerar sig politiskt desto färre puckon. Go for it!

Med vänlig hälsning,
Fast det gör ju absolut ingen skillnad om jag, som påstått klok, skulle engagera mig i ett bra parti, sannolikt SD, när vi har skadliga partier som C och MP som vill göra allt eller delar av det jag listade ovan. Sedan är ju vägen till den nationella politiken i princip omöjlig om man inte fostrats i partier under lång tid så vad jag kunde göra åt en nationell fråga som tex försvaret på min fritid i en kommun är ju exakt noll.

Men tack för förtroendet, du kan kryssa Henrik Vinge i mitt ställe så länge. 😃

Fast det gör ju absolut ingen skillnad om jag, som påstått klok, skulle engagera mig i ett bra parti, sannolikt SD, när vi har skadliga partier som C och MP som vill göra allt eller delar av det jag listade ovan. Sedan är ju vägen till den nationella politiken i princip omöjlig om man inte fostrats i partier under lång tid så vad jag kunde göra åt en nationell fråga som tex försvaret på min fritid i en kommun är ju exakt noll.

Men tack för förtroendet, du kan kryssa Henrik Vinge i mitt ställe så länge. 😃
Du får ställa upp i mp. Du får ljuga lite om att du tror på chemtrails och sånt, och ha fula kläder och sånt, men sedan kan du sabotera partiet inifrån!

Du får ställa upp i mp. Du får ljuga lite om att du tror på chemtrails och sånt, och ha fula kläder och sånt, men sedan kan du sabotera partiet inifrån!
Dock tror jag inte det går att förstöra för ett sådant parti då man skulle bli korrigerad om man kom med vettiga ideer och med galna skulle man avancera samt vinna väljare.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back