Sverige idag..

Mijailo Mijailovic får sin första korta och bevakade permission först nu.

Är det ett problem eller belyser man bara hur politisk domen varit eller vad är grejen?

22 år utan permission låter som något Europadomstolen borde titta på.

Vad vill vi ha för samhälle?

Sjuklövern är det nåt som Sjuk-Löven skapade? ;)
Sjuk-Löfvén, love it. 😆

IMG_20250706_182611.jpg
Man vet ju vad som händer med barn som ljuger, de blir meterologer eller politiker.....

View attachment 517895
Man vet ju vad som händer med barn som ljuger, de blir meterologer eller politiker.....
Jag har lagt lite tid i veckan på att verifiera att det blir varmare. Så här långt har jag misslyckats.

Det jag kan verifiera är att det blivit 0,2 grader varmare i Stockholm sedan 1993. Längre än så går i princip inte att komma.

Det samma på riksnivå.

HD verkar dock med på klimattåget.

Umeå universitet hade tidigare en klimatdatabas som man kunde komma åt med mycket historisk data, den kan finnas kvar på nätet.

Magdalenas kompis Jamal al Hamas skall starta nytt parti tillsammans med imamer.

Men kom ihåg att det är SD som är faran och att det pågår ingen islamisering.
Ett till islamistiskt parti? Är det den vanliga delningen mellan sunni och shia eller är de bara inte kompisar med varandra?

Lite intressant tycker jag från 20 februari 2018:
"För att stärka säkerhetsskyddet föreslår regeringen en ny säkerhetsskyddslag. Den nya lagen innehåller krav på åtgärder som syftar till att skydda uppgifter som är av betydelse för Sveriges säkerhet eller som ska skyddas enligt ett internationellt åtagande om säkerhetsskydd. Även skyddet av annan säkerhetskänslig verksamhet, till exempel samhällsviktiga informationssystem, förbättras. Det förtydligas att lagen gäller i både allmän och enskild verksamhet."
Läter ju bra

"3 kap. Säkerhetsprövning​

Vem som ska säkerhetsprövas
1 § Den som genom en anställning eller på något annat sätt ska delta i säkerhetskänslig verksamhet ska säkerhetsprövas. "
Men sedan kommer !
"Säkerhetsprövning ska dock inte göras när det gäller
1. uppdrag som statsråd, ledamot av Europaparlamentet, riksdagen eller kommun- och regionfullmäktige, eller
2. annat uppdrag som offentlig försvarare eller ombud inför domstol än sådant som avser offentligt ombud enligt 27 kap. 27 § rättegångsbalken eller integritetsskyddsombud enligt 6 § lagen (2009:966) om Försvarsunderrättelsedomstol.
Lag (2019:985).

Säkerhetsprövningens syfte och innehåll​

2 § Säkerhetsprövningen syftar till att klarlägga om en person kan antas vara lojal mot de intressen som skyddas i denna lag och i övrigt pålitlig från säkerhetssynpunkt. Vid säkerhetsprövningen ska sådana omständigheter beaktas som kan antas innebära sårbarheter i säkerhetshänseende.

3 § Säkerhetsprövningen ska göras innan deltagandet i den säkerhetskänsliga verksamheten påbörjas och ska innefatta en grundutredning samt registerkontroll och särskild personutredning i den omfattning som anges i 13, 14 och 17 §§. Om det finns särskilda skäl får säkerhetsprövningen göras mindre omfattande.
Varför ska politiker undantas från Säkerhetsprövning, jo politiker tillhör ju en särskild klass !

Politiker har inte en anställning, det är den avgörande skillnaden. Det finns andra sätt att pröva lojaliteten men har väljarna sagt sitt kan man inte gå emot. Trump är väl det mest slående exemplet.

Med vänlig hälsning,

Politiker har inte en anställning, det är den avgörande skillnaden. Det finns andra sätt att pröva lojaliteten men har väljarna sagt sitt kan man inte gå emot. Trump är väl det mest slående exemplet.

Med vänlig hälsning,
Visst faen har politiker en anställning.
Dom har ju betalt, lön, betalar skatt på inkomsterna från politikerjobbet, och får pension.
Och avgår dom får dom feta avgångsvederlag, tom om dom själva väljer att avgå.
För övrigt tycker jag att det är dumt blanda in USA i den här tråden.
Som gäller svenska förhållanden.

Visst faen har politiker en anställning.
Dom har ju betalt, lön, betalar skatt på inkomsterna från politikerjobbet, och får pension.
För övrigt tycker jag att det är dumt blanda in USA i den här tråden.
Som gäller svenska förhållanden.

Nej man har inte en anställning. Man är förtroendevald och arvoderad vilket är en annan sak. Arvoderingsreglemente är det du far efter. Finns i alla kommuner regioner och staten.

Med vänlig hälsning,

Nej man har inte en anställning. Man är förtroendevald och arvoderad vilket är en annan sak. Arvoderingsreglemente är det du far efter. Finns i alla kommuner regioner och staten.
Nu fick du mig att tänka på SKR och det hade jag helst sluppit. En odemokratisk styggelse som borde göras om i grunden. Fy fan!

Med vänlig hälsning,
Det här är mycket intressant tycker jag.
Det betyder att för främmande makt är den idealiska placeringen av en mullvad i Sverige, ja den placeringen är att mullvaden ska jobba som politiker. Skyddad från polisens granskning.
Kända exempel från andra länder:
från Norge, Vidkun Quisling, försvarsminister 1931–1933 och Norges regeringschef 1942–1945 under den tyska ockupationen.
från Finland, Kuusinen en av de tongivande inom Finlands socialdemokratiska partis vänsterflygel och under finska inbördeskriget en av de ledande på den röda sidan.
När började svenska politiker undantas för granskning av SÄPO / Och allt vad det hetat för SÄPO?
Vilken regeringen genomförde det här undantaget ?
När infördes det här undantaget ?
Och till sist, de två mest spännande frågorna.
Villka svenska politiker har har arbetet som mullvad för främmande makt ?
Vilka svenska politiker arbetar idag 2025 som mullvad för främmande makt ?

Back