Sverige idag..

På den tiden jag hade enskild firma trodde jag att det skulle vara enklare. Samtidigt var aktiekapitalet på den tiden 100 000, vilket blev en tröskel (detta var under stundenttiden). Har även för mig det var krav på revisor då.

Nu när jag har AB tycker jag det är både enklare och mer fördelaktigt. Skulle aldrig välja EF igen. Dessutom är kravet på aktiekapital bara 25 000 idag, ifall man startar AB.
Dessutom är reglerna för när/om man behöver revisor förenklade nu.
Nästan för enkelt och för billigt att skaffa AB om man får vara petig.

Utdelningsregler är väl väldigt annorlunda?
Rättare sagt, det finns ingen utdelning i EF. Förenklat är företagets och privata ekonomin samma och skillnaden mellan verksamhetens intäkter och kostnader blir kvar som vinst som beskattas som antingen lön (om den tas ut) eller motsvarande bolagsskatt (om den står kvar, i form av expansionsfond) om jag minns rätt. Sen finns det lite specialregler som positiv räntefördelning som gör att man kan skatta viss del som kapital, men inte riktigt samma sak som aktieutdelning.

Last edited:
Blir det automatiskt diktatur eller anarki om man sänker denna avgift? Hur vet man om det blir just diktatur eller anarki om avgiften sänks?
Spelreglerna vi har att förhålla oss till är demokratiskt framtagna och de ändras på samma sätt.
Att inte acceptera dem är i viss grad att förorda anarki.

Med en sanktionsavgift på enstaka tusenlappar påverkar det inte efterlevnaden. Tanken är att avgiften ska fungera avskräckande.

Spelreglerna vi har att förhålla oss till är demokratiskt framtagna och de ändras på samma sätt.
Att inte acceptera dem är i viss grad att förorda anarki.

Med en sanktionsavgift på enstaka tusenlappar påverkar det inte efterlevnaden. Tanken är att avgiften ska fungera avskräckande.
Men det håller ju inte ihop med vårt rättssystem i övrigt, det kan ju inte vara så att vissa brott (förvisso allvarliga som i det aktuella fallet) bäst beivras med avskräckande nivåer men inte andra typ av brott.

Om man verkligen ville få kontroll över problemet med baklyftar skulle man ju kunna mångdubbla avgiften.

Vid vilken nivå blir det diktatur, typ 35,000?

Dumheter är dumheter. Dumheter blir inte mindre dumma om de råkar vara bakade i en demokratisk livmoder.
Men det är den bilden man får av demokrati får sen barnsben. Demokrati trumfar allt. Alltid. Demokrati är gott. Alltid.

Därav vill jag föra till protokollet att den dagen vi på demokratisk väg infört sharialagar så kommer jag inte att acceptera dem - då heller.

Last edited:
Dumma beslut/lagar/regler osv är dumma beslut/lagar/regler osv. De blir alltså inte mindre dumma om de råkar vara bakade i en demokratisk livmoder.
Men det är den demokratisynen man får sen barnsben. Demokrati trumfar allt. Alltid. Demokrati är gott. Alltid.

Därav vill jag föra till protokollet att den dagen vi på demokratisk väg infört sharialagar så kommer jag inte att acceptera dem - då heller.
Det är ju därför det finns grundlagar, lagråd, remissförfarande och en massa annat så att det inte går att stifta vilka lagar som helst. Också en del av demokratin.

Dumheter är dumheter Dumheter blir inte mindre dumma om de råkar vara bakade i en demokratisk livmoder.
Men det är den bilden man får av demokrati får sen barnsben. Demokrati trumfar allt. Alltid. Demokrati är gott. Alltid.

Den som påstår att dessa 40' specifikt är införda på demokratisk väg är nog bortom räddning.

Definiera "massa annat" om du nu ska vara Robin.
Behandling i utskotten, i efterhand granskning av riksrevisionen, möjlighet att lyfta till EU-domstolen eller Europadomstolen om det hamnar i strid med fördrag Sverige anslutit sig till, för att nämna några exempel.
En del finns beskrivet här: https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/riksdagens-uppgifter/beslutar-om-lagar/

Totalt sett, inklusive det jag först beskrev, allt det där som gör att folk klagar på att det tar så förbaskat lång tid att få nåt att hända.

Att införa Sharialagar skulle kanske vara möjligt i teorin, men det skulle krävas väldigt mycket mer och ta evinnerligt mycket längre tid än enbart att få ihop en riksdagsmajoritet som beslutar om detta i en omröstning.

Ok och vad blir skatten på olika nivåer?
Det är i princip ingen skillnad på AB eller EF vad gäller hur mycket man i slutändan får ut eller får skatta.
Iaf inte om man ser det som "ensam bolag".
Har man fåmansbolag och några anställda så man kan använda 3-12 reglerna kan det bli lite bättre med AB (tror jag).

Stora skillnaden, tyckte jag när jag omvandlade EF till AB, var att det var lättare att hålla isär AB ekonomin från den privata ekonomin.
Och man slapp dom där j@vla periodiseringsfonderna.
Vi var aldrig kompisar.

Vi var aldrig kompisar.
Nja, periodiseringsfond finns ju även för AB. Använder själv det. Däremot slipper man ju böket med expansionsfond och räntefördelning.

Last edited:
Det är i princip ingen skillnad på AB eller EF vad gäller hur mycket man i slutändan får ut eller får skatta.
Har man fåmansbolag och några anställda så man kan använda 3-12 reglerna kan det bli lite bättre med AB (tror jag).

Stora skillnaden, tyckte jag när jag omvandlade EF till AB, var att det var lättare att hålla isär AB ekonomin från den privata ekonomin.
Vi var aldrig kompisar.
Finns ju även några avdragsmöjligheter med AB som inte finns med EF, tack vare att man räknas som anställd.

Sen finns det iofs någon enstaka avdragsmöjlighet som är sämre med AB också. Den jag känner till är möjligheten att i EF schablonmässigt dra av en del av kostnaden för att man har kontoret hemma. I AB är det mycket hårdare krav och man måste i princip ha en dedikerad lokal med egen ingång som inte går att använda för privata ändamål.

Vi var aldrig kompisar.
Periodisering är ju väldigt förmånligt, vad var problemet?

Hur kan det vara samma i slutändan om det är 22% skatt på 205' per år?

Alla ni som inte har företag; när ni nu ser hur mycket tankar om skattesatser, redovisning och konstiga regler som konstant snurrar i huvudet och orsakar ångest hos oss som är företagare kanske ni fattar varför en och annan lackar ur totalt när det dessutom springer runt myndighetspersoner och delar ut skyhöga böter för konstiga regler man inte kände till.

Men utdelning från AB är ju lägre skatt än lön från EF, borde inte det vara bättre att göra så?
Först och främst skall man ju göra vinst. Sen kan man ju vilja spara kapitalet i bolaget också, göra andra dispositioner eller investeringar. Sen finns det ju lite olika upplägg där Aktiebolaget t ex ägs av ett handelsbolag eller stiftelse och då delas vinsten ut dit istället.

Finns många andra scenarier än att själv ta ut lön eller utdelning som kan vara relevanta när man har ett AB, så vad som är bäst beror på vad man har för syfte.

Större flexibilitet i vad man gör med vinsten är också en av fördelarna med ett AB.

Last edited:
Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back