L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Jag menar att med den kunskap som finns i världen idag så krävs det någon form av brist i den logiska tankeförmågan för att ha med gudar i sin begreppsvärld. Av det följer att det är olämpligt att ha religiösa människor som styrande eftersom styrandet bör göras med logik och inte baserat på tro.Och om tillräckligt många bryr sig tillräckligt lite lämnar man till slut fältet fritt som, låt se, Sverige?
Jag är ingen historiker men blir också trött på slappa resonemang, som Mäkinens ihopklumpning.
Håller du mot att det är kristna värderingar, jag talar alltså inte om en personlig och utlevd tro, som lett fram till den civilisation vi tar för given i väst? Hade sekularismen lett fram till annat än barbari utan vare sig samvete eller moral? Hade den ens kunnat uppstå när det troligaste alternativet hade slagit ihjäl allt och alla utanför islam?
Att delar av olika religioner har lett oss dit vi är idag är irrelevant för vägen framåt. Nu vet vi mer än för 100, 500 eller 2000 år sen.
Man kan ha moral utan religion. Det behöver inte stå i en bok att jag inte ska slå ihjäl grannen för att jag ska låta bli.