Sverige idag..

Tycker du att det är normalt?
Med tanke på att sikher som minoritet i Storbritannien har en historik som sträcker sig till åtminstone 1800-talet vet jag inte om det är speciellt onormalt.

Landets premiärminister är för övrigt hindu, en ännu större minoritet än sikher i landet.

Med tanke på att sikher som minoritet i Storbritannien har en historik som sträcker sig till åtminstone 1800-talet vet jag inte om det är speciellt onormalt.

Landets premiärminister är för övrigt hindu, en ännu större minoritet än sikher i landet.
Noterat.

Njet - som Mäkinen säger, alla religiösa vanföreställningar borde vara diskvalificerande i styrande ämbeten
Det utesluter väl för övrigt en hel del nutida och tidigare ledare i anglosaxiska länder. Hela deras rättsuppfattning och grund för moralsystemet bygger ju på en kristen idétradition. Även om moderna demokratier iaf delvis bygger på sekularism som viktig princip är det svårt att bortse från religionens betydelse i att forma våra samhällen historiskt. Negligerar man denna komponent helt tenderar tenderar det istället att ersättas av nya eller andra trosuppfattningar/religioner.

Det utesluter väl för övrigt en hel del nutida och tidigare ledare i anglosaxiska länder. Hela deras rättsuppfattning och grund för moralsystemet bygger ju på en kristen idétradition. Även om moderna demokratier iaf delvis bygger på sekularism som viktig princip är det svårt att bortse från religionens betydelse i att forma våra samhällen historiskt. Negligerar man denna komponent helt tenderar tenderar det istället att ersättas av nya eller andra trosuppfattningar/religioner.
Jag menar snarare att personer som först o främst framhåller att de är kristna, muslimer osv. är lite suspekta i mina ögon. Ex. flera i den kristna högern i USA är ungefär lika knasiga som vilt skrikande muslimer i vilket arabland som helst.

Jag menar snarare att personer som först o främst framhåller att de är kristna, muslimer osv. är lite suspekta i mina ögon. Ex. flera i den kristna högern i USA är ungefär lika knasiga som vilt skrikande muslimer i vilket arabland som helst.
Jo, jag kan hålla med och sett med svenska ögon är det ju så. Men (förutom Islam) är Sverige inte heller fritt från uttryck av religiös fanatism, bara att de är mer sentida fenomen än de stora världsreligionerna.

Jamendåså. Inga problem, rotera.
Problemet (som jag ser det) är att en minoritet lyckas få in personer i styrande ställning i ett demokratiskt valsystem.
Det visar bara hur oengagerade infödda engelsmän (med kristna värderingar) är. På samma sätt som vi svenskar är dåligt engagerade i kyrkoval och tidigare även i EU-val (vi får se vad som händer i år)
Att just "mayor"-posten lätt går till muslimer beror troligen mest på att den till största delen är symbolisk - vem f-n bryr sig.....

Sjukt dålig jämförelse.

Problemet (som jag ser det) är att en minoritet lyckas få in personer i styrande ställning i ett demokratiskt valsystem.
Det visar bara hur oengagerade infödda engelsmän (med kristna värderingar) är. På samma sätt som vi svenskar är dåligt engagerade i kyrkoval och tidigare även i EU-val (vi får se vad som händer i år)
Att just "mayor"-posten lätt går till muslimer beror troligen mest på att den till största delen är symbolisk - vem f-n bryr sig.....
Och om tillräckligt många bryr sig tillräckligt lite lämnar man till slut fältet fritt som, låt se, Sverige?
Jag är ingen historiker men blir också trött på slappa resonemang, som Mäkinens ihopklumpning.
Håller du mot att det är kristna värderingar, jag talar alltså inte om en personlig och utlevd tro, som lett fram till den civilisation vi tar för given i väst? Hade sekularismen lett fram till annat än barbari utan vare sig samvete eller moral? Hade den ens kunnat uppstå när det troligaste alternativet hade slagit ihjäl allt och alla utanför islam?

Och om tillräckligt många bryr sig tillräckligt lite lämnar man till slut fältet fritt som, låt se, Sverige?

Håller du mot att det är kristna värderingar, jag talar alltså inte om en personlig och utlevd tro, som lett fram till den civilisation vi tar för given i väst?
Ja - alldeles för få som bryr sig, och hellre blundar. Vi är så vana att bli omhändertagna och att regeringen fixar allt.

Ja - måste dra nu. Får svara mer senare. Ha en bra dag (tror vi tycker väldigt lika)

Jag är ingen historiker men blir också trött på slappa resonemang, som Mäkinens ihopklumpning.
Håller du mot att det är kristna värderingar, jag talar alltså inte om en personlig och utlevd tro, som lett fram till den civilisation vi tar för given i väst? Hade sekularismen lett fram till annat än barbari utan vare sig samvete eller moral? Hade den ens kunnat uppstå när det troligaste alternativet hade slagit ihjäl allt och alla utanför islam?
Mänskliga civilisationer bygger ju på att människor kan inte bara samexistera utan också samarbeta och dra nytta av varandra för att kunna bygga någonting större än enbart var och ens isolerade insats. Det förutsätter en någorlunda likartad uppfattning av hur man ser på samhället, det som sker och vad som är rätt och fel, inte minst för att kunna lita på varandra och möjliggöra större samhällsbildningar bortom familjen och klanen. Religioner har i vissa avseenden fyllt en sådan funktion, som en kodifiering av de berättelser över generationer som fångat moralsystem som gett civilisationer evolutionär framgång.

Sekularism som enda princip blir därmed en självmotsägelse. Därmed inte sagt att religioner är något eftersträvansvärt som måste finnas, men fungerande samhällen bygger på evolutionär utveckling av gemensamma moralsystem. När stabila och framgångsrika sådana har uppstått tänker jag att det finns skäl att vara lite rädd om dem. Man skulle till och med kunna säga att sekularism är en positiv effekt som möjliggjorts tack vare fungerande moralsystem och inte tvärtom.

Last edited:
Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back