Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
SVT kör stort reportage om hur bra Umeå universitet är och hur fina kommunistiska studenter de har.

Så. Jävla. Vidrigt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
SVT kör stort reportage om hur bra Umeå universitet är och hur fina kommunistiska studenter de har.

Så. Jävla. Vidrigt.


Du glömde att läraren sken upp och berättade centerpartiet och Annie Rööv också blivit jätte populära
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du glömde att läraren sken upp och berättade centerpartiet och Annie Rööv också blivit jätte populära
Ja, och det var ett tecken på hur storsint han var, eftersom han var vänsterpartist själv.

Nämndes ens SD?

Det reportaget egentligen bekräftade den gamla tesen att den som inte är vänster som ung har inget hjärta och den som inte är höger när den blir äldre har ingen hjärna.

Och det är lika illa på Stockholm universitet:

ea70748c3f60e8e379bb252f188f7725.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, och det var ett tecken på hur storsint han var, eftersom han var vänsterpartist själv.

Nämndes ens SD?

Det reportaget egentligen bekräftade den gamla tesen att den som inte är vänster som ung har inget hjärta och den som inte är höger när den blir äldre har ingen hjärna.

Och det är lika illa på Stockholm universitet:

Jag har svårt att tro att det är lika illa där...
Jag har träffat umeås studenter dagligen i större delen av mitt vuxna liv...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är lite lustigt det där med studenter, jag har ju följt några genom årens lopp också.

En tjej, stark bonnjänta klart obrydd och fullt fungerande människa, hade aldrig burit kjol sedan nåt prinsesskalas när hon var liten.

En månad efter flytten till Umeå, batikjolar, tygväska, hårband, feministlitteratur, vänstervegan .
En månad efter att hon flyttat hem, rökt renkött, jakt och fiske, grabbigt sätt och fullt fungerande igen.

En annan är fortfarande kvar och studerar här , hon har gjort samma resa, hon har säkert glömt bort hur man MIG svetsar och slaktar grisar när hon kommer hem och måste omskolas
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag gjorde ett snabbt besök på Fryshuset igår för att ta en titt på "Handkraft Kvinnokraft vårmässa". Fick några fördomar stärkta om hantverkande kvinnor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Trots att den förda energipolitiken med nedlagda pålitliga kärnkraftverk till förmån för opålitlig vindkraft lett till den allvarligaste energikrisen i modern tid i Sverige, ser Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi ingen anledning att ompröva den. I stället vill hon se ytterligare 100 miljarder av skattebetalarnas subventioner till att fyrdubbla vindkraften i Sverige. Själv vill hon dock inte bo där hon ”blir störd av buller från vindkraftverk”.
Det är i en långintervju i regeringstrogna tidningen Aftonbladet som Stenevi berättar om vilka storsatsningar hon vill att svenska staten ska göra på att kraftigt bygga ut vindkraften i Sverige. Detta trots ett allt bredare och djupare folkligt missnöje på de orter som drabbas av utbyggnaden och får sin närmiljö och livskvalitet kraftigt försämrad.
Vindkraften, som bara genererar el och därmed intäkter när det blåser, är inte lönsam utan rejäla skattesubventioner. Ytterligare 100 miljarder av de svenska skattebetalarnas pengar vill Miljöpartiet den närmaste tiden spendera på en aggressiv fyrdubbling av antalet vindkraftsparker i landet.

4 500 vindsnurror ska bli 18 000

Stenevi liknar den våg av schaktmaskiner hon ser framför sig dra fram över det svenska landskapet med guldruschen i USA och Kanada på 1800-talet. Guldet finns dock i det här fallet inte i marken utan i de skattepengar som vindkraftsexploatörerna kan tillskansa sig.
Dagens drygt 4 500 vindsnurror ska förts bli 9 000 och sedan 18 000 – om Miljöpartiet får bestämma. Att döma av opinionssiffrorna där partiet nu parkerat sig permanent nedanför riksdagsspärrens 4 procent, kommer man dock inte att få det.

Kommunernas vetorätt avskaffas

Samtidigt har Miljöpartiet fortfarande kanaler in i regeringen efter sin tid där, innan man nyligen traskade ut ur Rosenbad i protest mot att Sverigedemokraterna fick vara med och bestämma om statsbudgeten. Bland annat fortsätter S-regeringen nu i enlighet med MP:s vilja att montera ned demokratin när det gäller vindkraftsutbyggnad.
Enligt ett färskt förslag avskaffas inom kort den kommunala vetorätten så att staten kan tvinga på kommuner vindkraftsparker, vare sig invånarna vill det eller inte, oavsett vad kommunalfullmäktige beslutar. Tidigare har en motsvarande lag drivits igenom på invandringsområdet, också det med stöd av MP, där kommuner nu fråntagits rätten att säga nej till att ta emot fler nyanlända än vad man anser att det finns resurser för.

Vill inte själv bo nära vindsnurrorna

Men att själv bo i närheten av en vindkraftspark och de sanitära olägenheter det är förenat med är inget som tilltalar Märta Stenevi
– Jag vill bo där jag har en bra boendemiljö. Jag vill inte bli störd av buller från vindkraft, erkänner hon.
Många upplever vindsnurrorna som starkt störande och fastighetspriserna sjunker där vindkraften drar fram. Att det finns fog för kritiken visar bland annat en artikel i Läkartidningen som redovisar hur boende nära vindkraftverk oftare lider av sömnstörningar och depression än andra och också i större utsträckning drabbas av bland annat yrsel, tinnitus och huvudvärk.
– Jag vill inte bo på ett sätt så man kan bli sjuk, vidgår Märta Stenevi men spekulerar samtidigt i att det är ännu värre att bo nära ett kärnkraftverk.
Att iförd skyddshjälm göra studiebesök i en vindkraftspark beskriver Stenevi entusiastiskt som ”otroligt mäktigt” och poserar gärna för tidningsfotografernas kameror. Men att bo i närheten, nej det vill hon inte.

Anklagar SD för att ”lura väljarna”

Samtidigt tycker Stenevi att Sverigedemokraterna, som på flera orter i landet gjort sig till invånarnas vindkraftskritiska megafon, ”lurar väljarna”. Enligt språkröret har man på den konservativa kanten ideologiska blockeringar som gör att man inte ser vindkraftens förträfflighet och är emot bara därför att man instinktivt ogillar Miljöpartiet.
Det motsägs dock av att lokala miljöpartister också ställt sig på vindkraftsmotståndarnas sida, något Stenevi inte ser med blida ögon på då det sätter käppar i hjulen för partiets ledargarnityr i Stockholm. Förra året avslogs hela 8 av 10 ansökningar om vindkraftsutbyggnad till följd av det växande folkliga missnöjet.

Vill se kommunerna tävla om vem som kan bygga flest snurror

Den utvecklingen måste hävas menar Stenevi. Vid sidan at av avskaffa det kommunala självstyret vill hon utlysa en nationell tävling där kommunerna kan bräcka varandra i vem som bygger mest vindkraft. Pådrivande smörjmedel i tävlingen ska enligt språkröret vara frikostiga statsbidrag.
För att kväsa missnöjet kan en ökad satsning på havsbaserad vindkraft i stället för landbaserad vara en framkomlig väg menar Stenevi. Det medför dock att kostnaderna och därmed skattesubventionerna springer ytterligare kraftigt i höjden. Det är dubbelt så dyrt att bygga vindkraft till sjöss jämfört med på land.
Stenevi vill också se tydligare påverkanskampanjer för att få invånarna i lokalsamhällena att ta reson och sluta streta emot den gröna utvecklingskurs som Miljöpartiet stakat ut. Exempelvis kan man säga till vindkraftsmotståndarna att utbyggnaden gynnar dem genom att de får billig el och att det innebär extrapengar till välfärden.

Elkris i Sverige, men elen går till utlandet

Tidigare löften om billig el i syfte att blidka kommuninvånarna har emellertid inte hållits. Just den vindkraftspark i Lyrestad som Stenevi besökt och poserar vid för Aftonbladet är en smula besvärande för henne ett exempel på det.
Största ägare är det globala investmentbolaget Ardian Infrastructure som lockats av de skattepengar man kan komma över. Lokalt har man delegerat driften till Rabbalshede Kraft. Inte så mycket som en kilowattimme kommer lokalbefolkningen till del, hela årsproduktionen går till amerikanska Google och deras serverhall i Finland.
Det talas idag mycket om att göra sig kvitt energiberoende från Ryssland. Samtidigt ökar beroendet av det än mer diktatoriskt styrda Kina exponentiellt. Kommunistregimens bulvanföretag såsom CGN har köpt upp svensk vindkraft för miljarder i Sverige med de risker det medför beträffande spionage och tryggad energiförsörjning.
Att det är svår elkris i Sverige samtidigt som vindkraftselen går utomlands tycker Stenevi inte är något konstigt
– Vi är på en marknad och vi ska inte bara försörja el till vårt eget land, säger hon.
Sverige har enligt språkröret ett ansvar även för andra europeiska länders energiförsörjning. Om vi i Sverige låter dem få vår el kan de snabbare ställa om från det fossila, resonerar hon.

Skyhöga elpriser för svenskarna, nästan gratis till IT-jättarna

Medan många svenska hushåll och näringsidkare, i synnerhet i södra Sverige, ruineras av skyhöga elpriser har IT-jättarna genom att lobba i Rosenbads korridorer lyckats tillskansa sig en rabatt på elpriserna på 97 procent. Samtidigt som de dränerar det svenska elsystemet på enorma mängder el betalar de nästan ingenting för strömmen.
Man lyckades övertyga Sveriges rikspolitiker om att det skulle löna sig att ge IT-jättarna en energipolitisk räkmacka. Detta genom att förespegla att en etablering av serverhallarna skulle skapa massor med nya arbetstillfällen i Sverige. Några jobb att tala om har det emellertid inte blivit och nu erkänner till och med Stenevi att beslutet som hon själv var med om att fatta kanske var dumt och kan behöva omprövas.
Den logiska placeringen av vindkraftverken är där strömmen behövs, typ Stockholm, Göteborg, Malmö. För blåser gör det ju i hela Sverige. Tycker jag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den logiska placeringen av vindkraftverken är där strömmen behövs, typ Stockholm, Göteborg, Malmö. För blåser gör det ju i hela Sverige. Tycker jag.
Absolut, men eftersom vindkraft är så jävla värdelöst i sig så måste den placeras där det finns vattenkraft, inte där strömmen behövs, så vindkraft löser precis noll problem, men skapar några nya.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur många gånger kan man "råka" göra fel?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur många gånger kan man "råka" göra fel?
Sparka hela redaktionen på grund av inkompetens!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sparka hela redaktionen på grund av inkompetens!
Tänk om det är så att de vet exakt vad de gör, och har ett syfte med det.
Är de inkompetenta eller onda? Ja alltså...kan de verkligen vara så här inkompetenta?

Vore trevligt om man fick välja själv vart ens pengar skulle gå. Typ som att jag får välja själv om jag vill köpa en snickers eller en daim, eller inte köpa något alls.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänk om det är så att de vet exakt vad de gör, och har ett syfte med det.
Är de inkompetenta eller onda? Ja alltså...kan de verkligen vara så här inkompetenta?

Vore trevligt om man fick välja själv vart ens pengar skulle gå. Typ som att jag får välja själv om jag vill köpa en snickers eller en daim, eller inte köpa något alls.

Jag föredrar att anta att det är inkompetens, för vore det en medveten agenda så är det ju ett hot mot demokratin, och det skulle väl aldrig tillåtas i Sverige, för skattepengar?

Det borde ju SÄPO ha stoppat för länge sedan?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Allt går att lösa för sugna shiamuslimer
i multikulturella Sverige !

1652344832805.png
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att det inte är tillåtet med sex utanför äktenskapet enligt fredens religion?

Precis, jag såg någon dokumentär där det gjordes utomlands, det fanns någon Imam på någon bakgata man gick till och köpte ett tillfälligt äktenskap av, han var inte så noga med åldersgränserna heller...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hörde om detta på Sri Lanka -95.
Dom kallades "blomflickor" för dom stod och viftade med en bukett efter vägarna.
Sedan åkte man och "gifte sig" några timmar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top