Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Tillit skulle jag gissa är jävligt viktigt för moral, gemenskap och ett väl fungerande samhälle.
Ser dock inte hur staten kan skapa tillit öht, iaf inte som de agerar nu.

Tillit som jag ser det innebär att människor riskerar/vågar lita på varandra och sedan håller vad de lovat. Istf byråkrati, papper som ska fyllas i, staten som ordnar med ditten och datten osv så kanske man ska prata mer med varandra, komma överens om hur man vill ha det på olika plan med mlm likasinnade lokalt i de sammanhang man befinner sig i.
Jag tror att decentralisering delvis är vägen, mer beslut närmare människorna, lokalt. Mer makt till något långtbortistan som kallas EU är fel väg.

2 olika synsätt, vilket bygger mest tillit?
1. Här i vårat lilla samhälle så tar vi hand om de äldre eller de som blir sjuka på det här sättet... gemensamt tillsammans.
2. Behöver du vård som sjuk eller äldre? Det ordnar väl staten.

Ja tillit behövs och i många avseenden förutsätter det en någorlunda gemensam moral och och andra förutsättningar som gör att tillit kan uppstå, särskilt när vi pratar om det som är bortom familjen, flocken och klanen som går att hålla någorlunda koll på som individ. Att vi vågar ta en personlig risk för att vi räknar med att det i slutändan kommer fungera.

Ang. de två synsätten... om 2 skall fungera förutsätter det att tillräckligt många snarare resonerar som om det vore 1.

Nationalstater är ett sätt att bygga strukturer som ger möjlighet att bygga tillit bortom familjen/flocken/klanen, men inte utan problem och långt ifrån det enda sättet om man ser det ur ett vidare och mer långsiktigt perspektiv. Men vad som kvarstår är behovet av tillit. Vilken metod vi än väljer måste tillit finnas i tillräcklig utsträckning, annars återstår kaos/anarki eller auktoritärt styre.

Decentralisering och beslut närmare människor är absolut en väg, vilket inte nödvändigtvis behöver utesluta att vissa frågor enbart kan lösas på en högre och mer gemensam nivå, men troligen långt färre än idag.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja tillit behövs och i många avseenden förutsätter det en någorlunda gemensam moral och och andra förutsättningar som gör att tillit kan uppstå, särskilt när vi pratar om det som är bortom familjen, flocken och klanen som går att hålla någorlunda koll på som individ. Att vi vågar ta en personlig risk för att vi räknar med att det i slutändan kommer fungera.

Ang. de två synsätten... om 2 skall fungera förutsätter det att tillräckligt många snarare resonerar som om det vore 1.

Nationalstater är ett sätt att bygga strukturer som ger möjlighet att bygga tillit bortom familjen/flocken/klanen, men inte utan problem och långt ifrån det enda sättet om man ser det ur ett vidare och mer långsiktigt perspektiv. Men vad som kvarstår är behovet av tillit. Vilken metod vi än väljer måste tillit finnas i tillräcklig utsträckning, annars återstår kaos/anarki eller auktoritärt styre.

Decentralisering och beslut närmare människor är absolut en väg, vilket inte nödvändigtvis behöver utesluta att vissa frågor enbart kan lösas på en högre och mer gemensam nivå, men troligen långt färre än idag.
Bra inlägg CFr, intressant att höra hur andra tänker.

Ang det fetade så absolut. Sker det frivilligt så kör på.

Så vi här skapar ett samhälle som vi tänker försvara om någon angriper oss, det gör vi för att vi har tillit till varandra, en gemensam moral osv. Vi kommer att försvara det som är vårat, det vi har byggt, gränsen kan kallas nationalstat om man så vill.
Samma med beslut på olika nivåer. Vi låter detta beslut tas "högre upp" för att vi har tillit till de som sitter och ska fatta beslut i frågan det gäller, tillit till att de fattar bra beslut.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Bra inlägg CFr, intressant att höra hur andra tänker.

Ang det fetade så absolut. Sker det frivilligt så kör på.
Så vi hör skapar ett samhälle som vi tänker försvara om någon angriper oss, det gör vi för att vi har tillit till varandra, en gemensam moral osv. Vi kommer att försvara det som är vårat, det vi har byggt, gränsen kan kallas nationalstat om man så vill.
Samma med beslut på olika nivåer. Vi låter detta beslut tas "högre upp" för att vi har tillit till de som sitter och ska fatta beslut i frågan det gäller, tillit till att de fattar bra beslut.
Ja, oavsett om det handlar om en nationalstat, klan, familj eller lokalsamhälle bygger det på att människor i tillräcklig utsträckning ställer upp på det och är villiga att försvara det som är gemensamt. Annars faller det samman. Dvs. frivillighet är grunden om man ser på det ur ett vidare perspektiv. Sen innebär inte det att alla alltid måste eller kommer tycka likadant, konformism är förskräckligt, men man måste kunna fatta beslut trots att alla inte är eniga samtidigt som en stor majoritet långsiktigt ställer upp på premisserna, annars har man inte längre vare sig familj eller nationalstat och då kanske det uppstår någon annan slags konstellation istället.

För min egen del ser jag individens frihet som grunden. Samtidigt ser jag att det behövs en hel del gemensamma lösningar, vi klarar oss inte utan dem. Det innebär då att man ger upp en del av sin frihet mot att ett förhoppningsvis större värde kan uppnås. Men när tillräckligt många inte längre accepterar dessa premisser så faller familjekontraktet, samhällskontraktet eller vilket kontrakt man nu har.

Men det behöver skapas förutsättningar för tillit och i slutändan är det vårt eget beteende, det som du och jag väljer att göra, som avgör om detta kan uppstå eller inte, det går inte att komma ifrån, även om det gemensamt går att skapa incitament och andra förutsättningar som underlättar detta, men också som förhindrar det. Ett samhälle är ett komplext system där allt man gör skapar olika effekter, positiva som negativa, även om det inte alltid var avsikten.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så skulle valet se ut idag enligt SCB:
Socialdemokraterna: 29,1 (0,9)
Moderaterna: 22,7 (0,3)
Sverigedemokraterna: 18,6 (-0,3)
Centerpartiet: 8,4 (-1,1) *
Vänsterpartiet: 9,2 (0,3)
Kristdemokraterna: 4,6 (0,1)
Miljöpartiet: 3,9 (0,1)
Liberalerna: 2,5 (0)
* Statistiskt signifikant förändring.

Rent logiskt är upp-och ner-siffrorna ganska oförståeliga för mig efter sista tidens turbulens.
Det enda jag kan se är väl att siffrorna följer media-bilden ganska väl.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

P3 måste läggas ned, kulturministern har talat:​


Kulturministern vill utreda gangsterrap​

Den nytillträdda kulturministern Jeanette Gustafsdotter (S) är öppen för att utreda om gangsterrap leder till brottslighet, säger hon till SVT.
– Absolut titta på det och se om det leder till brott. Då måste vi göra någonting åt det, annars ska vi absolut inte göra det, säger hon.
Gangsterrappen kommer på tal apropå statsminister Magdalena Anderssons (S) uttalande om att alla statsråd ska hjälpas åt för att bekämpa gängbrottsligheten.
– Självklart är det som statsministern säger, vi ska vända på varje sten för att komma åt problemen som finns i samhället, säger Jeanette Gustafsdotter till SVT.
Hur en sådan utredning skulle gå till konkret framkommer inte i intervjun med Gustafsdotter. Tidigare har Sverigedemokraterna uppmanat Brottsförebyggande rådet att utreda musikgenrens skadeverkningar. (TT)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nyteknik idag: "Reder ut: Är bitcoin verkligen en miljöbov?" och reportern skjuter iväg 3622 ord utan någon som helst sammanfattning. Ordet "nytta" förekom inte en endast gång. Nå, kan någon annan förklara vad den makalösa manicken egentligen är bra för, på riktigt?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20

P3 måste läggas ned, kulturministern har talat:​


Kulturministern vill utreda gangsterrap​

Den nytillträdda kulturministern Jeanette Gustafsdotter (S) är öppen för att utreda om gangsterrap leder till brottslighet, säger hon till SVT.
– Absolut titta på det och se om det leder till brott. Då måste vi göra någonting åt det, annars ska vi absolut inte göra det, säger hon.
Gangsterrappen kommer på tal apropå statsminister Magdalena Anderssons (S) uttalande om att alla statsråd ska hjälpas åt för att bekämpa gängbrottsligheten.
– Självklart är det som statsministern säger, vi ska vända på varje sten för att komma åt problemen som finns i samhället, säger Jeanette Gustafsdotter till SVT.
Hur en sådan utredning skulle gå till konkret framkommer inte i intervjun med Gustafsdotter. Tidigare har Sverigedemokraterna uppmanat Brottsförebyggande rådet att utreda musikgenrens skadeverkningar. (TT)
Kommer osökt att tänka på Dee Snider i en domstol när hårdrock skulle behandlas. För Twisted Sister med flera var en av apokalypsens fyra ryttare?

WASP- FUCK LIKE A BEAST ??(jaja, den heter Animal)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nyteknik idag: "Reder ut: Är bitcoin verkligen en miljöbov?" och reportern skjuter iväg 3622 ord utan någon som helst sammanfattning. Ordet "nytta" förekom inte en endast gång. Nå, kan någon annan förklara vad den makalösa manicken egentligen är bra för, på riktigt?
De stora fördelarna är att det är en decentraliserad valuta där stater inte kan påverka penningmängd eller någon annan del av protokollet. Svårt att konfiskera. Lätt att ta med sig då man endast behöver memorera 12 ord. Man kan cleara extremt stora transaktioner på under tio minuter till en låg kostnad. Man kan cleara småbelopp på millisekunder för fraktioner av ett öre.

Energimängden är en nackdel men krävs för att uprätthålla säkerheten i nätverket.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De stora fördelarna är att det är en decentraliserad valuta där stater inte kan påverka penningmängd eller någon annan del av protokollet. Svårt att konfiskera
Uhm, jaha. Kan du förklara varför det är bra? Vi ska alltså inte längre ha någon stat och ingen statlig valuta utan ha det mera som en anarkistisk värld där den starke rular?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Uhm, jaha. Kan du förklara varför det är bra? Vi ska alltså inte längre ha någon stat och ingen statlig valuta utan ha det mera som en anarkistisk värld där den starke rular?
De kan samexistera precis som de gör nu. Det ger befolkningen i Zimbabwe, Argentina eller Turkiet en chans att välja en valuta där staten inte kan inflaera bort deras sparpengar.

Det är en libertariansk idé i grunden och libertarianer vill som bekant ge staten mindre makt än den har idag. Vissa gillar det, andra inte.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att någon inte hux flux kan förstöra/inflatera en valuta är väl bra kan man tycka.
Det är en libertariansk idé i grunden och libertarianer vill som bekant ge staten mindre makt än den har idag. Vissa gillar det, andra inte.
Japp. Och skillnaden är att libertarianerna inte vill tvinga på andra sina ideer men de som tycker annorlunda använder uppenbarligen gärna våld för att späka de som inte håller med dem, libertarianerna tex.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Libertarianer, har inte de sin hemvist i Liberia? Landet som i princip ägdes av Firestone under första delen av 1900-talet?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du högg inte på den alltså, inte ens som ett skämt. Tankegången som omhuldas av ett par här på forat lockar inte ens 1/2 procent i landet på andra sidan Atlanten där man anser sig vara "the land of the free". Själv ska jag slösa på lite offantliga medel efter nyåret på en MRI/magnetkamera - den apparajt som jag inte hade kunnat köpa ens om jag sparat alla mina inkomster, inklusive de miljoner jag tjänade under mina fem år i USA.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du njursten, Anders? ;)
Bells Pares, halva ansiktet förlamat. Läkarna vet fortfarande inte orsak. Inte stroke. Inte Borrelia. På väg tillbaka iaf, det räknas på en skala 0 till 100, jag är nu på 29 och kan sluta ögat, flina hyffast symmetriskt men har lite "hål i läppen" och kan inte se riktigt arg ut, kan inte heller spotta på folk. Det är muskelnerverna som bråkar, har full känsel.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Intressant. Har du haft det hela livet, eller kom det vid någon bestämd tidpunkt? Ja, det låter som nerver i kläm, eller nåt.
kan inte se riktigt arg ut
.. det är väl det värsta med saken, kan jag tänka mig. Hur som helst skönt att det är på bättringsvägen. Framsteg och förändring är ju vad som är poängen med livet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Intressant. Har du haft det hela livet, eller kom det vid någon bestämd tidpunkt?
Vaknade den 30 aug i år och märkte inget ovanligt annat än att jag hade "lite hål i läppen" när jag skulle käka havregrynsgröten. Det blev gradvis sämre och andra dagen åkte jag till akuten och fick flera utskällningar som hette duga. "Du skulle ha kommit tidigare!" Någon direkt ha-ont-symptom fick jag inte förrän tre veckor senare då det var snarlikt Borreliainfektion (dämpat obehag/värk som förflyttar sig från minut till minut bakom örat) och det höll i sig tre veckor till så "frisk från infektionssymptom" blev jag inte förrän i mitten av oktober. Svensk sjukvård (Gävle) kör med kraftig Kortisonkur, som jag inte kan ta pga typ-2 diabetes, istället för doxycyklin som övriga världen - där man "skjuter först och frågar sen" för säkerhets skull.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vaccinerad med Pfizer eller Moderna? Verkar vara en sällsynt biverkning hos dessa vaccin.
Adverse events affecting the orofacial region were reported for both vaccines. These were rare and included acute peripheral facial paralysis (Bell's palsy), facial swelling, and swelling of the lips, face or tongue associated with anaphylaxis.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top