Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har sett beräkningar på det där vill jag minnas samt så kommer jag ihåg någon sorts debatt kring det här med Kåberger, KVA och Lennart Söder om jag minns rätt(de har jag postat på etta forum någon gång i tiden).
En indikator som borde vara intressant att titta på över tid är hur ofta det uppstår situationer där man tvingas göra olika åtgärder som t ex att starta Karlshamnsverket och liknande, särskilt när det (som i somras) sker för att klara balansen i elnätet. De kriterier som ligger till grund för en sådan åtgärd borde kunna vara något att utgå från. Gissar dock att det inte är så enkelt som en enda procentsats det handlar om.

Per Wikström resonerar även en hel del kring denna problematik i Kvartals fredagsintervju.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Man blir lite förvånad när man ser att de har satt in en ingenjör som energi- och digitaliseringsminister. Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att han lärt sig ohms lag och förstår hur elektricitet fungerar, men det vet man inte säkert.
Han föreföll dock förfäkta den något besynnerliga tanken att planerbar energi handlade om detaljplan av byggnation. Vindkraft och kärnkraft är nämligen lika planerbara...

Jag blev inte lugnad
 

Raderad medlem 51742

Guest
Han föreföll dock förfäkta den något besynnerliga tanken att planerbar energi handlade om detaljplan av byggnation. Vindkraft och kärnkraft är nämligen lika planerbara...

Jag blev inte lugnad
Det vet väl alla att var det blåser och när bestäms av vad politikerna i kommunens byggnadsnämnd bestämt.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Såg att hon skyllde på sin döde man, ungefär som att det skulle vara en ursäkt.
Vet inte vad som är mest beklämmande, att hon skyller på en död eller att hon inte förstår vilket ansvar hon har efter att maken dött.

En liten aningens graverande detalj i just det sammanhanget är att en del av hennes bekantskaper hos Kronofogden stiftades före mannens död.

Men Magdalena meddelar att hon har fortsatt förtroende. Allt väl med andra ord, fortsätt framåt, inget att se här.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nog sjutton tror jag att även perioden innan ens livskamrat tar sitt liv kan vara besvärlig och att det efteråt är ett helvete känns självklart. Folk har grävt ner sig för mindre livskriser än så. Det gör att jag kan ha viss förståelse för att man halkar efter med ekonomin.

Min sympati för att en person i den situationen ska ha en ministerpost är inte lika stor.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nog sjutton tror jag att även perioden innan ens livskamrat tar sitt liv kan vara besvärlig och att det efteråt är ett helvete känns självklart. Folk har grävt ner sig för mindre livskriser än så. Det gör att jag kan ha viss förståelse för att man halkar efter med ekonomin.

Min sympati för att en person i den situationen ska ha en ministerpost är inte lika stor.

Det första ärendet (som alltså inte fallit ur registret på ålder) sägs vara från 2012.
Beträffande hennes engagemang i förhållandet råder det väl minst sagt delade meningar. Återhämtningen mentalt för att finna en styrka och stabilitet nog att inleda en ny relation gick i vart fall fortare än den för att orka ha koll på sina räkningar.

Tanten är ärligt talat precis proppfull med skit. Nu rinner det över.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nog sjutton tror jag att även perioden innan ens livskamrat tar sitt liv kan vara besvärlig och att det efteråt är ett helvete känns självklart. Folk har grävt ner sig för mindre livskriser än så. Det gör att jag kan ha viss förståelse för att man halkar efter med ekonomin.

Min sympati för att en person i den situationen ska ha en ministerpost är inte lika stor.
Deras ekonomi havererade för länge sedan, när maken levde. Båda har haft kronkalle efter sig mycket länge. Mannen torskade för snatteri kort innan han dog.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sitter och tittar på Aktuellt med nya energiministern som står och ljuger i direktsändning och kommer undan med det. Reportern ställde bra frågor om varför han när han var lokalpolitiker motsatt sig vindkraft i Nacka, när han nu propagerar för det på riksplanet, men... påståendena att kärnkraften är olönsam (ja, politiska beslut har gjort den olönsam) och därför läggs ned på helt affärsmässiga grunder samt att Sverige har ett energiöverskott (där läget på helårsbasis är helt irrelevant för problemställningen med de höga elpriserna) bemöts inte med en enda kritisk följdfråga av reportern, utan enbart "jag förstår".

Suck...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Sitter och tittar på Aktuellt med nya energiministern som står och ljuger i direktsändning och kommer undan med det. Reportern ställde bra frågor om varför han när han var lokalpolitiker motsatt sig vindkraft i Nacka, när han nu propagerar för det på riksplanet, men... påståendena att kärnkraften är olönsam (ja, politiska beslut har gjort den olönsam) och därför läggs ned på helt affärsmässiga grunder samt att Sverige har ett energiöverskott (där läget på helårsbasis är helt irrelevant för problemställningen med de höga elpriserna) bemöts inte med en enda kritisk följdfråga av reportern, utan enbart "jag förstår".

Suck...

Är dock rätt säker på att vi kommer att få helt andra bud från regeringen i energi/kärnkraftsfrågan innan det är valdags, förmodligen före våren.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är dock rätt säker på att vi kommer att få helt andra bud från regeringen i energi/kärnkraftsfrågan innan det är valdags, förmodligen före våren.
Ja, utan Miljöpartiet i regeringen tror jag det finns helt andra förutsättningar för regeringen att byta fot i det avseendet och med tillräckligt stort folkligt missnöje (folk kommer snart börja bli chockade när de ser elräkningarna) kommer de nog göra det. Men man skall aldrig underskatta en regerings inkompetens och brist på fingertoppskänsla.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sitter och tittar på Aktuellt med nya energiministern som står och ljuger i direktsändning och kommer undan med det. Reportern ställde bra frågor om varför han när han var lokalpolitiker motsatt sig vindkraft i Nacka, när han nu propagerar för det på riksplanet, men... påståendena att kärnkraften är olönsam (ja, politiska beslut har gjort den olönsam) och därför läggs ned på helt affärsmässiga grunder samt att Sverige har ett energiöverskott (där läget på helårsbasis är helt irrelevant för problemställningen med de höga elpriserna) bemöts inte med en enda kritisk följdfråga av reportern, utan enbart "jag förstår".

Suck...

Det är alltså vad vi får för pengarna som läggs på public service.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja, utan Miljöpartiet i regeringen tror jag det finns helt andra förutsättningar för regeringen att byta fot i det avseendet och med tillräckligt stort folkligt missnöje (folk kommer snart börja bli chockade när de ser elräkningarna) kommer det nog göra det. Men man skall aldrig underskatta en regerings inkompetens och brist på fingertoppskänsla.

Kanske med det i tankarna man kontrakterade Strandhäll?
Med henne i gruppen är fokuset för klavertramp, inkompetens, skandaler och allmän idioti givet.
Fan, hon får ju till och med Hallengren att framstå som rent briljant.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är dock rätt säker på att vi kommer att få helt andra bud från regeringen i energi/kärnkraftsfrågan innan det är valdags, förmodligen före våren.
Sossarnas utgångspunkt är nej till kärnkraft. De kommer inte ändra sig om inte regeringsmakten står på spel. I det fallet kan de naturligtvis kohandla. Makten framför allt.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Sossarnas utgångspunkt är nej till kärnkraft. De kommer inte ändra sig om inte regeringsmakten står på spel. I det fallet kan de naturligtvis kohandla. Makten framför allt.

Precis. Och jag tror att de kommer att vädra att det är vägen till makten, iaf en del av den.

Och Anders Lindberg kommer att där och då plötsligen älska kärnkraft och predika att det är SD´s förbannade fel att vi inte har mer kärnkraft. Fuck Jimmie!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top