Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Såg på Agenda där hon fick frågan, hur många kärnreaktorer har Sverige lagt ned och hur många finns det kvar i drift? Driftkuku.
För en gångs skull är hon ändå något på spåren. Hennes åsikt om kärnkraft stärktes ju av program om Chernobyl och den här laguppställningen är härdsmälta per definition.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Beslut om slutförvar av kärnkraftsavfall väntas inom två veckor.

Jag tror att det kommer att märkas inom fler områden att mp lämnat regeringen.

Kan vi hoppas på uppstyrning av miljötillståndsprocesserna för industrin?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det här är det mest skrämmande jag sett hitintills vad gäller regeringsbildandet.

Tillägger att jag hoppas innerligt att tweeten är fake, hittar inte den på Morgans twitter. Efter vad jag jag kan läsa mig till verkar det dock stämma att han fått denna portfölj, som de säger.

Det är inte brottslingar som darrar nu, det är alla som kommer/kan komma ivägen för dem.

 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det här är det mest skrämmande jag sett hitintills vad gäller regeringsbildandet.

Tillägger att jag hoppas innerligt att tweeten är fake, hittar inte den på Morgans twitter. Efter vad jag jag kan läsa mig till verkar det dock stämma att han fått denna portfölj, som de säger.

Det är inte brottslingar som darrar nu, det är alla som kommer/kan komma ivägen för dem.

Om tweeten är sann vet jag inte, men det som står där stämmer. Morgan Johansson tar över det som Damberg tidigare ansvarade för, i tillägg till det han ansvarade för sen förut.

Mycket skrämmande.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man blir lite förvånad när man ser att de har satt in en ingenjör som energi- och digitaliseringsminister. Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att han lärt sig ohms lag och förstår hur elektricitet fungerar, men det vet man inte säkert.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Man blir lite förvånad när man ser att de har satt in en ingenjör som energi- och digitaliseringsminister. Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att han lärt sig ohms lag och förstår hur elektricitet fungerar, men det vet man inte säkert.
Som alla vet upphävs ohms lag av partilagen, vilket visade sig redan i ministerns första uttalande när han sa att vi skall lösa energikrisen med... *trumvirvel* ...vindkraft.

För övrigt tror jag snart vi kan vänta oss ett förslag om att köra vindkraftverken i omvänt läge, som elfläktar. Då skulle man enkelt kunna lösa problemet med att det inte alltid blåser med att man kör varannat vindkraftverk i fläktläge så att det skapas vind för de andra kraftverken.
 
Last edited by a moderator:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man blir lite förvånad när man ser att de har satt in en ingenjör som energi- och digitaliseringsminister. Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att han lärt sig ohms lag och förstår hur elektricitet fungerar, men det vet man inte säkert.
Har har tydligen varit med som vigselförrättare i dokusåpan ”Gift vid första ögonkastet” också.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Som alla vet upphävs ohms lag av partilagen, vilket visade sig redan i ministerns första uttalande när han sa att vi skall lösa energikrisen med... *trumvirvel* ...vindkraft.
Men för i helvete.
Finns folk som tycker annorlunda.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som alla vet upphävs ohms lag av partilagen, vilket visade sig redan i ministerns första uttalande när han sa att vi skall lösa energikrisen med... *trumvirvel* ...vindkraft.

För övrigt tror jag snart vi kan vänta oss ett förslag om att köra vindkraftverken i omvänt läge, som elfläktar. Då skulle man enkelt kunna lösa problemet med att det inte alltid blåser med att man kör varannat vindkraftverk i fläktläge så att det skapas vind för de andra kraftverken.
Nä, minst två framåt för varje bakåt så det blir dubbelt effektuttag. :mattias
 

Raderad medlem 51742

Guest
En sak som jag tycker är ytterst förbryllande är varför förespråkarna av dagens energipolitik inte ens gör ett försök att besvara den fråga som alla med basala grundskolekunskaper måste ställa sig. Eller det räcker nog med att ha sett ett par avsnitt av Professor Balthazar för att inse detta...

Frågan är: hur skall vi klara att förse människor med el till ett rimligt pris när det inte blåser och hur skall vi kunna balansera effekten i elnätet även när det blåser?

Om man nu inte vill ha kärnkraft hade man åtminstone kunnat göra ett seriöst försök att argumentera för olika former av energilagring, men om detta hör man i princip inte ett ljud.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En sak som jag tycker är ytterst förbryllande är varför förespråkarna av dagens energipolitik inte ens gör ett försök att besvara den fråga som alla med basala grundskolekunskaper måste ställa sig. Eller det räcker nog med att ha sett ett par avsnitt av Professor Balthazar för att inse detta...

Frågan är: hur skall vi klara att förse människor med el till ett rimligt pris när det inte blåser och hur skall vi kunna balansera effekten i elnätet även när det blåser?

Om man nu inte vill ha kärnkraft hade man åtminstone kunnat göra ett seriöst försök att argumentera för olika former av energilagring, men om detta hör man i princip inte ett ljud.
Det är väl så enkelt som att: "Låt inte verkligenheten stå i vägen för en "bra" plan.
Eller som vår tidigare statsminister numera "godsägaren" Göran Persson sa så väl en gång.

"Det finns två verkligheter, den vanliga och den politiska och i den politiska är allt möjligt"
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är väl så enkelt som att: "Låt inte verkligenheten stå i vägen för en "bra" plan.
Eller som vår tidigare statsminister numera "godsägaren" Göran Persson sa så väl en gång.
Ja, och eftersom politikerna aldrig, på riktigt, får stå till svars och tvingas ta ansvar för sina ageranden räcker det att de kan få sina argument att låta bra för stunden så att människor lockas att rösta på dem.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag skulle vilja veta hur mycket intermittent kraft, hur stor andel, som vi klarar av?
En mindre andel vet vi att vi "klarar" av iom att det är så det har sett ut historiskt.

 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag skulle vilja veta hur mycket intermittent kraft, hur stor andel, som vi klarar av?
Det är det ingen som vet med säkerhet det då ingen har haft speciellt stort intresse av det tidigare. "Det beror på..." kommer svaret att bli eftersom elnätet är en väldigt komplex apparat att räkna på och drifta. Vi vet när "rolling brownouts" börjar tillämpas - och så himla långt bort är det nog inte i dagens läge.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle vilja veta hur mycket intermittent kraft, hur stor andel, som vi klarar av?
En mindre andel vet vi att vi "klarar" av iom att det är så det har sett ut historiskt.

Tror det är svårt att ge någon sådan generell siffra, då det beror på så många faktorer, som var kraftverken är placerade, överföringskapacitet och en massa annat. Gissar att det går att räkna på detta mer lokalt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top