Sverige idag..

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Använder man en pressrelease så skriver man att det är det man gjort. Kommer nyheter från en annan publikation hänvisar man till det i texten. Så gör alla seriösa medier.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vem hade kunnat ana. Är världens första feministiska regering nöjda nu kanske?


I ansökningsprocessen ser vi ingen diskriminering mot kvinnor som vill in i mansdominerade yrken. Men vi finner avsevärd diskriminering mot män i kvinnodominerade yrken...
De kvinnodominerade yrken där diskrimineringen mot män i ansökningsprocessen observerades var bland annat sjuksköterska, barnskötare och förskollärare. Svårast var det för män att bli kallade till en intervju som lokalvårdare. Men i mansdominerade yrken som exempelvis fordonsmekaniker, lastbilschaufför, IT-utvecklare och lagerarbetare såg forskarna ingen diskriminering mot kvinnor.
Även tidigare forskning har visat att könsdiskriminering vid det första steget i ansökningsprocessen oftare drabbar män som vill in i kvinnodominerade yrken.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
We aimed to study characteristics of individuals convicted of rape, aggravated rape, attempted rape or attempted aggravated rape (abbreviated rape+), against a woman ≥18 years of age, in Sweden.
A total of 3 039 offenders were included in the analysis. A majority of them were immigrants (n = 1 800; 59.3%) of which a majority (n = 1 451; 47.8%) were born outside of Sweden.
Så hur ser överrepresentationen ut, hur stor andel av befolkningen utgör dessa invandrare?

Om politikerna bryr sig om befolkningen, vad borde de göra när de ser dessa siffror?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Finns det något parti i Sveriges riksdag som godkänner att de egna riksdagshenen röstar efter egen övertygelse ?
Det vanliga är väl att Partiledningen fattar beslut om hur partiet ska rösta i Sverige ?
Citat: Fascismen förknippas ofta med massrörelse, elitstyre ovanifrån. citat slut.
från
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism
Du verkar bland ihop auktoritära med fascistiska. Det måste finnas mer kryss på listan för att något ska kvala in i den fascistiska fåran än att partiledningen pekar med hela handen och bestämmer hur det ska röstas.
Om det bara vore det som krävdes, så är alla partier i riksdagen fascistiska. Även om du länkar till Wikipedia,
 

Raderad medlem 51742

Guest
View attachment 458964

Idag ljög ännu en socialdemokratisk minister rakt i ansiktet på det svenska folket, ännu en gång...
Denna gång var det Lena Hallengren.

Häpnadsväckande uttalande. Trodde nästan att någon gjort en fulklippning mitt i en mening för att citatet taget ur sitt sammanhang skulle framstå ännu värre än det var, så var tvungen att leta upp aktuelltsändningen och lyssna på hela klippet. Även om hon säger en del ytterligare saker om användning i sjukvården osv efteråt ändrar det inte budskapet. Citatet är rättvisande, iaf sett till dess bokstavliga tolkning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så här skrev jag i januari och Brooklyn notera vad du svarade.
Och precis nu håller dom på att klanta sig igen. FHM har hela året predikat hur barn inte smittar och istället varnat för julhandeln.
Vi ser samtidigt tydligt sett hur det varit stark överrepresentation av smittspridning på skolor och bland lärare större delen av hösten. Barnen testas ju inte.

Fick vi någon peak av smitta efter julhandeln? Nej, den lyser med sin frånvaro och istället verkar trenden nu ha vikt neråt precis lagom två veckor efter att jullovet började.

Givetvis börjar fhm i vanlig ordning snabb prata om att det viker ner och snarast med tankegångar om att det nu skulle fortsätta neråt. Inte en tanke verkar finnas om att smittsprdningen med all sannolikhet kommer ta fart igen med samma två veckors fördröjning efter att skolorna startat igen.

Så i början av februari kommer vi se Tegnell & co komma med konstiga förklaringar om varför smittspridningen återigen accelererar uppåt. Dom kommer naturligtvis inte med ett endaste ord nämna jullovet som förklaring till dippen.

https://www.covid19insweden.com/deaths.html

Det är definitivt en tydlig accelerering i döda med Covid-19 efter julhelgerna i Sverige. Antalet döda per dag har dubblats de sista 10 dagarna. Ett tydligt tecken på att "fira jul med familjen" inte har varit så smart för våra äldre.

https://www.covid19insweden.com/cases.html

Antalet nya smittade däremot har avtagit sedan julhelgerna började, det kan förstår bero på att testningarna var som mest innan jul då många trodde att de kunde fira jul som vanligt bara de testat sig negativt.

https://www.covid19insweden.com/healthcare.html

Kurvan för intensivvård pekar trots detta nedåt, vilket tycks vara en kombination av att man dels blivit bättre på att behandla patienter UTANFÖR intensivvården med blodförtunnande och höga koncentrationer syrgas, men också att behandlingstiden idag är betydligt kortare även INOM intensivvården.


Allt sammantaget så tycker jag fortfarande att det utifrån förutsättningarna inte alls finns skäl att kasta skit på FHM och Tegnell. Att de inte är spåmän skall man inte lasta dem för. Att de har annat än Corona att ta hänsyn till när det gäller folkhälsan är också ett faktum.

Jag har rätt många läkare av olika discipliner (även disputerade och sådana som jobbar med forskning som professorer osv) och jag slås av att de 1. verkar förstå hur stora osäkerheter man arbetar med i dessa fall och 2. sällan har någon större kritik mot FHM vad gäller prognoser och/eller rekommendationer.

Sedan kan man ju fundera om det rent generellt är så att man hellre skall sätta sin lit till de okunniga som skriker högst eller till de sakkunniga som faktiskt sitter med både kompetensen och ansvaret.

Så var har du den här ökade dödligheten som du påstod föreligga efter Julhelgerna?
Var det någon av dina sakkunniga som lovade dig den eller tillhör de okunniga som skriker högt?

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hänvisade till aktuell statistik, då som nu. "Dödlighet" pratade jag inte om, utan att antalet döda/dag ökade rejält efter julledigheten. Det är ett faktum.


Räkna antalet dagar bakåt så syns julen som ett hack och sedan en ökning uppåt igen. Sedan har det sjunkit stadigt igen efter toppnivån som inträffade för ungefär 40 dagar sedan. Inkubationstid till det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Anonymitet i Sverige. Eller kanske inte ?
Så länge det är din webläsare som ger ifrån sig den informationen kan du påverka vad den skickar ut till den stora vida världen. Själv använder jag pfSense och dess plugin pfBlockerNG så att webläsarna får göra nästan precis vad de vill i sin lilla "sandlåda". pfSense är grindvakten som bestämmer vem/vad som lämnar byggnaden - utom Elvis då förståss - som har fri lejd.

Kör man inte redan "uBlock Origin", "NoScript" och "Privacy Badger" bör man lära sig göra det. Det är gratisverktyg/plugins för t.ex. Chrome/Firefox.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hänvisade till aktuell statistik, då som nu. "Dödlighet" pratade jag inte om, utan att antalet döda/dag ökade rejält efter julledigheten. Det är ett faktum.


Räkna antalet dagar bakåt så syns julen som ett hack och sedan en ökning uppåt igen. Sedan har det sjunkit stadigt igen efter toppnivån som inträffade för ungefär 40 dagar sedan. Inkubationstid till det.

Nej, om du ser min länk där de döda är registrerade på rätt dödsdag så toppar dödligheten mellan 25 och 29e december, INTE efter Jullovet.
Din länk har de döda inlagda på rapportdatum. Är det inte du som brukar hänvisa till vetenskaplighet?

25e är iofs dagen efter Julafton men knappast ens du tror väl att folk firat Julafton med familjen och smittats för att dö dagen efter den 25e.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, om du ser min länk där de döda är registrerade på rätt dödsdag så toppar dödligheten mellan 25 och 29e december, INTE efter Jullovet.
Din länk har de döda inlagda på rapportdatum. Är det inte du som brukar hänvisa till vetenskaplighet?

25e är iofs dagen efter Julafton men knappast ens du tror väl att folk firat Julafton med familjen och smittats för att dö dagen efter den 25e.
Nä, det är ju inte heller de som dör om vi skall vara ärliga. Det är 85+arna... och om vi skall vara riktigt riktigt ärliga så är det en mycket stor del av dem som inte ens firar jul.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nä, det är ju inte heller de som dör om vi skall vara ärliga. Det är 85+arna... och om vi skall vara riktigt riktigt ärliga så är det en mycket stor del av dem som inte ens firar jul.

Eh va? Byter du ämne nu eller vad?

Men ja, att det är dom i den åldern som dör bidrar ju till den stora fördröjningarna särskilt när det ökar, pensionärerna smittas ju väldigt sent i kedjan efter att smittspridningen börjat öka. Och ännu senare drabbas nog de som bor på särskilt boende.

Sen vet jag inte om 85-åringarna brukar vara portade från Julkalasen heller eller hur det sett ut generellt det här året.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen vet jag inte om 85-åringarna brukar vara portade från Julkalasen heller eller hur det sett ut generellt det här året.

Vi hade inga 85+ kvar att fira jul med, men mina föräldrar är 75+, jag och min bror och hans fru åkte dit, inga barnbarn eller barnbarns barn.

Min bror och hans fru testade sig innan / självisolerade 14 dagar innan dom åkte upp i egen bil non stop, jag har hållit mig ganska mycket självisolerad (då jag anser mig höra till en riskgrupp) och skärpte min isolering ytterligare 14 dagar innan jag åkte upp, non stop i egen bil.

Efter Jul åkte jag hem och träffade mina barn och barnbarn, eftersom dom tillhörde en lägre riskgrupp, fortfarande aldrig mer än 8 personer (varav 2 spädbarn) samtidigt.

Man har börjat tänka i konstiga banor av det här, I förrgår fyllde sonhustrun år, jag avstod från att åka dit på kalaset då, men åkte dit i går istället för att äta middag, idealt hade jag åkt dit en dag innan, men jag räknade med att om smitta hade funnits på kalaset och dom hade smittats så skulle dom själva inte ha hunnit bli speciellt smittsamma på ett dygn.... (ren gissning från min sida)

Jag undrar om man inte mentalt har tagit lite skada av det här, när man ser andra människor mer som en potentiell smittkälla än som bara en person...

Det kommer att ta tid att bli av med den känslan även sedan vaccineringen är klar och det blåses faran över...
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top