Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det blir för övrigt rätt så absurt när du hela tiden använder uttryck som att staten "begår våld mot oskyldiga", "stjäl från" och "får mörda" människor som omskrivningar för rätten att ta ut skatt, att polisen har rätt att bruka våld osv., vilket gör att det blir svårt att ta din argumentation på allvar. Menar du verkligen att detta är representativa beskrivningar av hur vårt samhälle generellt fungerar?

Eller så är det bara jag som inte förstått ännu och då får jag väl gratulera till att du nått en högre grad av upplysning än mig. :tummenupp
Allt staten gör backar de ju upp med ytterst dödligt våld. De tar mina pengar varje månad och vid varje transaktion jag gör, det sker ju numera per automatik och är mer sofistikerat än att de knackar på min dörr med revolvern på höften och ber om betalning. Det är ju grunden i hur staten jobbar, de har våldskapitalet.

Ang mord så var det en fråga map att du skrev: "Att staten överhuvud taget får ta ens pengar är i den bemärkelsen också ok så länge en överväldigande majoritet accepterar det.". Jag fattar inte att de blir ok med våld för att en majoritet tycker det. Och jag fattar inte att det isf skulle defineras som något annat än våld om staten gör det. Men jag köper det som sagt om de som inte vill vara med i den klubben slipper.

Edit.
Tvåtaktarn angående ditt sista stycke så har du ju helt rätt och det ter sig rent spontant naturligt att ingen med makt frivilligt släpper den ifrån sig.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Man skulle också kunna uttrycka hela mitt resonemang så här:

En grundprincip är att var och en sköter sitt, så länge det inte går ut över andra på ett negativt sätt. Går det ut över andra behöver man också ta hänsyn till andra i sina handlingar. Detta är en hyfsat bra grundprincip oavsett om hänsynstagandet sker genom personliga överenskommelser, genom demokratiska system eller på annat sätt.

Applicerar vi den principen på metanivå på hela resonemanget om att avskaffa staten skulle det inte vara något att invända om alla därmed skulle leva i frihet och harmoni. Problemet är bara att jag inte tror det skulle bli faktiska konsekvensen, det är där det hela fallerar. Den yttersta konsekvensen om en sådan förändring gjordes snabbt skulle istället bli destabilisering och framväxten av betydligt mörkare krafter.

Således uppfyller förändringen inte grundprincipen ovan. Jag bedömer då åtgärden utifrån dess förväntade utfall snarare än dess intention som mycket väl kan vara god.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man skulle också kunna uttrycka hela mitt resonemang så här:

En grundprincip är att var och en sköter sitt, så länge det inte går ut över andra på ett negativt sätt. Går det ut över andra behöver man också ta hänsyn till andra i sina handlingar. Detta är en hyfsat bra grundprincip oavsett om hänsynstagandet sker genom personliga överenskommelser, genom demokratiska system eller på annat sätt.

Applicerar vi den principen på metanivå på hela resonemanget om att avskaffa staten skulle det inte vara något att invända om alla därmed skulle leva i frihet och harmoni. Problemet är bara att jag inte tror det skulle bli faktiska konsekvensen, det är där det hela fallerar. Den yttersta konsekvensen om en sådan förändring gjordes snabbt skulle istället bli destabilisering och framväxten av betydligt mörkare krafter.

Således uppfyller förändringen inte grundprincipen ovan. Jag bedömer då åtgärden utifrån dess förväntade utfall snarare än dess intention som mycket väl kan vara god.
Ett klokt resonemang.

Jag argumenterar inte för att något ska ske över en dag eller så men jag tror ett första steg vore att folk i större utsträckning ifrågasätter statens förehavanden generellt. Behöver vi alla myndigheter, behöver vi ha alla riksdagsledamöter som vi avlönar? Vi kanske tror det i större utsträckning än så faktiskt är fallet iom att vi är så vana vid att de finns.

Behöver vi någon som slänger på oss koldioxidskatt, plastpåseskatt och manar om förbud på ICE? Kan vi inte få välja det själva`Borde det verkligen vara staten som lägger sig i sådana frågor?
Varför ska staten ge miljarder av våra pengar i bidrag utomlands. *r vi inte såpass mentalt pigga att vi själva kan få välja till vem vi vill ge bort våra pengar till? Varje transaktion som går via staten innebär ju också att statsanställda administratörer ska avlönas. Så jävla ineffektivt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ett klokt resonemang.

Jag argumenterar inte för att något ska ske över en dag eller så men jag tror ett första steg vore att folk i större utsträckning ifrågasätter statens förehavanden generellt. Behöver vi alla myndigheter, behöver vi ha alla riksdagsledamöter som vi avlönar? Vi kanske tror det i större utsträckning än så faktiskt är fallet iom att vi är så vana vid att de finns.

Behöver vi någon som slänger på oss koldioxidskatt, plastpåseskatt och manar om förbud på ICE? Kan vi inte få välja det själva`Borde det verkligen vara staten som lägger sig i sådana frågor?
Varför ska staten ge miljarder av våra pengar i bidrag utomlands. *r vi inte såpass mentalt pigga att vi själva kan få välja till vem vi vill ge bort våra pengar till? Varje transaktion som går via staten innebär ju också att statsanställda administratörer ska avlönas. Så jävla ineffektivt.
I DETTA håller jag mer eller mindre med dig om det mesta, nä jag håller nog med om allt när jag tänker efter! :tummenupp
 
Last edited by a moderator:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror att du har missförstått helt hur det fungerar.

I stort sett samtliga frågor bereds i partigrupp, utskott eller kongress beroende på ärendets art och principiella tyngd.

I god demokratisk ordning efter beredning, motion/proposition och åtföljande diskussionsprocess i tex utskott så beslutar man genom röstningsförfarande vilken linje man skall följa. Partiets storlek avgör sedan hur många röster man har i fullmäktige eller riksdag när det blir dags för omröstning.

Att precis samtliga ledamöter fritt skulle rösta efter behag (eller snarare påtryckningar/mutor/hot/etc) leder inte alls till någon högre form av demokrati eller medborgerligt inflytande.

Det är fritt för vem som helst att engagera sig i politiken. Ta chansen och gör ditt för att det skall bli ett bättre Sverige.
Jag ska ge ett exempel från ett parti. Traditionellt har alltid i detta partiet riksdagslistornas kandidater till riksdagen gjorts upp lokalt.
Nu har det kommit order från Stockholm att riksdagslistorna ska skickas till Stockholm och slutligen utformas i Stockholm.
Ett sätt öka demokratin i Sverige eller hur ?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
I dag har de rikspolitiska partierna den faktiska utnämningsmakten av politiska företrädare. För demokrater måste det vara underligt, varför de vid valet av rikspolitiker måste ta omvägen över ett parti som klistrar ihop en partilista med namn som har en enda merit – partilojalitet. Det gör att rikspolitiken i Sverige är nedmonterad till en elituppgörelse mellan ett par partiledningar. Enskilda politiker måste kunna avsättas – och inte räddas av partiet.
Flytta ner politiken till vardagen. Med personval i enpersonsvalkretsar får politiken en lokal och vardaglig dimension. Politiker tvingas bo bland sina väljare och möta dem på ICA Maxi öga mot öga. För dagens politiska elit måste vara det vara traumatiskt – att tvingas möta sina väljare.
En person vinner en valkrets och företräder den i riksdagen. Partibeteckning skulle vara ointressant eftersom en sosse som inte lyssnar på resten av befolkningen i sin valkrets inte blir omvald. Vi skulle få bättre, mer lyhörda politiker.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag ska ge ett exempel från ett parti. Traditionellt har alltid i detta partiet riksdagslistornas kandidater till riksdagen gjorts upp lokalt.
Nu har det kommit order från Stockholm att riksdagslistorna ska skickas till Stockholm och slutligen utformas i Stockholm.
Ett sätt öka demokratin i Sverige eller hur ?
Det är ett påstående du gör utan någon som helst hänvisning till sakförhållande.


Namn på riksdagslistor - och alla andra listor - brukar normalt rangordnas i slutna medlemsomröstningar.

Sedan fastställs listorna av utsett/framröstat utskott där exempelvis "varannan man/kvinna" eller andra demokratiskt fattade principer tillämpas. Slutligen tas beslut om listan och då skickas den till valnämnd för tryck osv.

Så jag tror inte ett dugg på att något annat organ än av länsorganisationen utsett fastställer riksdagslistorna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att man tog bort möjligheten att stryka namn på valsedlarna var ju också en försämring för folket men man förstår ju att politikerna ville ha det på det viset så att de själva kan välja sina kompisar.

En övervägande andel av de politiska namn som nämnts i den här tråden skulle ju ha fått lämna politiken om det systemet var kvar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De allra flesta tycker förmodligen att man inte skall bruka våld, men likväl accepterar man att det finns vissa situationer där sådant är nödvändigt och legitimt.
Jag missade detta. Det här är väl extremt och absurt om något? Och godtyckligt.

Vilka är man och varför spelar det någon roll vad "man" accepterar? "Man" kan ju tänkas acceptera vad som helt, att gasa ihjäl folk med fel bakgrund och liknande sjuka grejer tex. Kan inte "man" vara de som utsätts för detta våld också och antagligen/kanske inte alls ingår i den grupp av "man" som finner våldet nödvändigt och legitimt?

Hur kan våld mot oskyldiga någonsin vara nödvändigt och legitimt? Det finns ju inget objektivt sant i vad som är nödvändigt och legitimt öht.

Så vem bestämmer när våld är nödvändigt och legitimt? Kan resonemanget leda till att det är nödvändigt och legitim med våld mot de med fel åsikter/de med en viss partitillhörighet tex? Ytterst dålig ide, det kan ju leda till riktiga hemskheter.

En del frågor i ovan, känns som jag inte uppfattat alla premisser men min åsikt om att våld är fel står kvar tills vidare.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag missade detta. Det här är väl extremt och absurt om något? Och godtyckligt.

Vilka är man och varför spelar det någon roll vad "man" accepterar? "Man" kan ju tänkas acceptera vad som helt, att gasa ihjäl folk med fel bakgrund och liknande sjuka grejer tex. Kan inte "man" vara de som utsätts för detta våld också och antagligen/kanske inte alls ingår i den grupp av "man" som finner våldet nödvändigt och legitimt?

Hur kan våld mot oskyldiga någonsin vara nödvändigt och legitimt? Det finns ju inget objektivt sant i vad som är nödvändigt och legitimt öht.

Så vem bestämmer när våld är nödvändigt och legitimt? Kan resonemanget leda till att det är nödvändigt och legitim med våld mot de med fel åsikter/de med en viss partitillhörighet tex? Ytterst dålig ide, det kan ju leda till riktiga hemskheter.

En del frågor i ovan, känns som jag inte uppfattat alla premisser men min åsikt om att våld är fel står kvar tills vidare.
Inte alls absurt eller godtyckligt.

Det jag menade med detta är det våld som exempelvis polisen har rätt att använda för att upprätthålla lag och ordning. Inte mot oskyldiga, utan det våld som polisen har rätt att bruka mot de som som inte följer de lagar som beslutats om i demokratisk ordning. Därav att man måste acceptera det våld som lagen kräver.

Sen skall lagen inte kunna användas för att en majoritet skall kunna förtrycka en minoritet. Och absolut inte för att exempelvis bruka våld mot de med fel åsikter så länge man inte bryter mot lagen. Det är därför vi har grundlagar som skall upprätthålla våra grundläggande fri- och rättigheter. Sen går det förstås aldrig att ha ett samhälle där 100% av medborgarna kan acceptera samtliga lagar, men en överväldigande majoritet av befolkningen måste åtminstone acceptera den demokratiska ordningen kring hur lagar skapas och upprätthålls annars har vi ett grundläggande demokratiskt problem. Det är bl.a. därför demokratin är så bräcklig.
 
Last edited by a moderator:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om en månad räknas som "historia" är det bara att kika "over there". Dachau/Guantanamo, Kristallnatten/sjätte januari, brunskjorta/proud boys, Hitler/Twitler.
Kommer osökt att tänka på Statens institut för Rasbiologi. Beslutat genom acklamation av en enig Riksdag i Stockholm 1921.
Undrar hur det kommer ihågkommas 2021, 100-årsjubilet i år. Officiellt bland våra Politiker och bland Traditionella Medier.
Jag kommer också att tänka när Sveriges (s)-regering införde visum för tyskar som ville besöka Sverige. På 1930-talet.
Själv tycker jag att ett museum till Institutets minne och till minne av Förintelsen borde placeras i Dekanhuset i Uppsala.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Inte alls absurt eller godtyckligt.
Hur blir det inte godtyckliigt i var gränsen för vad som man kan acceptera som nödvändigt och legitimt?
Nödändigt och legitimt - för att det känns så(för stunden) eller hur ser kriterierna ut?
...men likväl accepterar man att det finns vissa situationer där sådant är nödvändigt och legitimt.

Det jag menade med detta är det våld som exempelvis polisen har rätt att använda för att upprätthålla lag och ordning. Inte mot oskyldiga, utan det våld som polisen har rätt att bruka mot de som som inte följer de lagar som beslutats om i demokratisk ordning. Därav att man måste acceptera det våld som lagen kräver.
Ja lag och ordning i form skyddandet av negativa rättigheter och privat egenfom. Låter bra. Övriga lagar som typ känns bra, legitima och nödvändiga drabbar frihetliga oskyldiga människor. Tex skattebrott och förbud mot att köpa vissa kroppsliga tjänster.
Sen skall lagen inte kunna användas för att en majoritet skall kunna förtrycka en minoritet. Och absolut inte för att exempelvis bruka våld mot de med fel åsikter så länge man inte bryter mot lagen. Det är därför vi har grundlagar som skall upprätthålla våra grundläggande fri- och rättigheter. Sen går det förstås aldrig att ha ett samhälle där 100% av medborgarna kan acceptera samtliga lagar, men en överväldigande majoritet av befolkningen måste åtminstone acceptera den demokratiska ordningen kring hur lagar skapas och upprätthålls annars har vi ett grundläggande demokratiskt problem. Det är bl.a. därför demokratin är så bräcklig.
Det är ju det demokrati är.
Om vi demokratiskt röstar fram en lag mot att ha fel åsikter så är vi i hamn.
Vilka är rättigheterna(eller är det egentligen mest förhoppningar och önskningar? Märk väl att en positiv rättighet innebär en kränkning av någon annans negativa rättighet.
Rätt till vård, är det en rättighet tex.
Hur lirar yttrandefriheten med hmf-lagstiftningen?

Ja angående den demokratiska processen så har jag ju ställt frågan flera gånnger om det är demokratiskt ok att rösta fram en ny pol pot. Jag tycker det känns ofräscht.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur blir det inte godtyckliigt i var gränsen för vad som man kan acceptera som nödvändigt och legitimt?
Nödändigt och legitimt - för att det känns så(för stunden) eller hur ser kriterierna ut?



Ja lag och ordning i form skyddandet av negativa rättigheter och privat egenfom. Låter bra. Övriga lagar som typ känns bra, legitima och nödvändiga drabbar frihetliga oskyldiga människor. Tex skattebrott och förbud mot att köpa vissa kroppsliga tjänster.

Det är ju det demokrati är.
Om vi demokratiskt röstar fram en lag mot att ha fel åsikter så är vi i hamn.
Vilka är rättigheterna(eller är det egentligen mest förhoppningar och önskningar? Märk väl att en positiv rättighet innebär en kränkning av någon annans negativa rättighet.
Rätt till vård, är det en rättighet tex.
Hur lirar yttrandefriheten med hmf-lagstiftningen?

Ja angående den demokratiska processen så har jag ju ställt frågan flera gånnger om det är demokratiskt ok att rösta fram en ny pol pot. Jag tycker det känns ofräscht.

Ja du...

Nu känns det som att vi kommer tillbaka till resonemangen som vi redan diskuterat fram och tillbaka i ganska många inlägg.

De lagar vi har, oavsett om det är de nuvarande eller de som du förespråkar som enbart skyddar negativa rättigheter och privat egendom är ju inga naturlagar. I en demokrati skapas de av samhället i en demokratisk process och förändras också i en demokratisk process. Det går inte att säga att just de lagar du vill ha är mer rätt i objektiva termer än andra lagar, men vi kan ha en process för att skapa dem som skapar acceptans och stabilitet och det är vad demokrati handlar om.

Demokratin är inte perfekt, den måste ständigt förbättras, men om det är något som blir absurt är det att gång på gång lyfta upp sådant som man inte är nöjd med i samhället som exempel på varför man skall avfärda hela demokratin som idé istället för att rätta till de problem som finns.

Rätt till vård är t ex inget som jag skulle säga är förknippat med demokratibegreppet som sådant. Det är ett välfärdssystem som vi kommit fram till i en demokratisk process och vi skulle mycket väl kunna förändra det i en demokratisk process till en annan lösning om vi tycker det är bättre.

Det är naturligtvis inte ett tecken på en välfungerande demokrati när man röstar fram någon som Pol Pot. Många diktatorer har tillsatts genom demokratiska val. Det är bl.a. därför demokratibegreppet handlar om så mycket mer än bara parlamentarism och fria val. Det handlar om mekanismerna som skapar förutsättningar för just det fria och våldsfria samhälle som jag tror du är ute efter.

Våld försvinner inte bara för att vi säger att vi inte vill ha det. Det handlar om att skapa förutsättningar för det. Och till de förutsättningarna hör att det är staten, och ingen annan, som har våldsmonopolet. Det blir annars som att argumentera för att vi inte skulle ha något försvar.

Det står naturligtvis var och en fritt att argumentera för en annan lösning, men då bör man även på ett trovärdigt sätt kunna visa på varför en sådan lösning skulle fungera bättre än den demokrati vi har idag och framför allt hur det skulle kunna införas på ett sätt som inte skapar instabilitet och oförutsedda konsekvenser som skulle kunna vara potentiellt katastrofala, vilket jag inte anser att du har visat. Du skriver i tidigare inlägg att du kan tänka dig en gradvis förändring, men samtidigt argumenterar du på ett sätt som tyder på att det snarare är en radikalt annorlunda samhälle du vill införa (det blir därmed utopiskt).

Alternativet är att ha en riktning att röra sig mot, att acceptera att verkligheten är komplex och det aldrig går att förändra ett komplext system genom att bestämma ett slutmål och sedan rita ut en väg dit, eftersom det komplexa systemet hela tiden påverkas på ett oförutsägbart sätt av alla åtgärder man gör. Åtgärderna kan därför inte vara för stora och radikala eftersom varje åtgärd alltid har en betydande risk att misslyckas i ett komplext system. Ju större och radikalare åtgärd, desto mer katastrofala kan konsekvenserna bli. Med utgångspunkt i riktningen behöver man i stället göra stegvisa förändringar och när det gått en längre tid kommer det man trodde var slutmålet i själva verket ha förändrats och blivit något annat. Detta är skälet till varför alla utopiska ideologier, vare sig ideologin är blå, röd, grön eller brun är farliga, dömda att misslyckas och tenderar att utvecklas till att bli just våldsbejakande i slutändan, trots de goda intentionerna - när man inte accepterar att verkligheten inte blir så som man vill ha den och är beredd att tumma på de demokratiska spelreglerna för att ändå få verkligheten dit man vill.
 
Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja du...

Nu känns det som att vi kommer tillbaka till resonemangen som vi redan diskuterat fram och tillbaka i ganska många inlägg.

De lagar vi har, oavsett om det är de nuvarande eller de som du förespråkar som enbart skyddar negativa rättigheter och privat egendom är ju inga naturlagar. I en demokrati skapas de av samhället i en demokratisk process och förändras också i en demokratisk process. Det går inte att säga att just de lagar du vill ha är mer rätt i objektiva termer än andra lagar, men vi kan ha en process för att skapa dem som skapar acceptans och stabilitet och det är vad demokrati handlar om.

Demokratin är inte perfekt, den måste ständigt förbättras, men om det är något som blir absurt är det att gång på gång lyfta upp sådant som man inte är nöjd med i samhället som exempel på varför man skall avfärda hela demokratin som idé istället för att rätta till de problem som finns.

Rätt till vård är t ex inget som jag skulle säga är förknippat med demokratibegreppet som sådant. Det är ett välfärdssystem som vi kommit fram till i en demokratisk process och vi skulle mycket väl kunna förändra det i en demokratisk process till en annan lösning om vi tycker det är bättre.

Det är naturligtvis inte ett tecken på en välfungerande demokrati när man röstar fram någon som Pol Pot. Många diktatorer har tillsatts genom demokratiska val. Det är bl.a. därför demokratibegreppet handlar om så mycket mer än bara parlamentarism och fria val. Det handlar om mekanismerna som skapar förutsättningar för just det fria och våldsfria samhälle som jag tror du är ute efter.

Våld försvinner inte bara för att vi säger att vi inte vill ha det. Det handlar om att skapa förutsättningar för det. Och till de förutsättningarna hör att det är staten, och ingen annan, som har våldsmonopolet. Det blir annars som att argumentera för att vi inte skulle ha något försvar.

Det står naturligtvis var och en fritt att argumentera för en annan lösning, men då bör man även på ett trovärdigt sätt kunna visa på varför en sådan lösning skulle fungera bättre än den demokrati vi har idag och framför allt hur det skulle kunna införas på ett sätt som inte skapar instabilitet och oförutsedda konsekvenser som skulle kunna vara potentiellt katastrofala, vilket jag inte anser att du har visat. Du skriver i tidigare inlägg att du kan tänka dig en gradvis förändring, men samtidigt argumenterar du på ett sätt som tyder på att det snarare är en radikalt annorlunda samhälle du vill införa (det blir därmed utopiskt).

Alternativet är att ha en riktning att röra sig mot, att acceptera att verkligheten är komplex och det aldrig går att förändra ett komplext system genom att bestämma ett slutmål och sedan rita ut en väg dit, eftersom det komplexa systemet hela tiden påverkas på ett oförutsägbart sätt av alla åtgärder man gör. Åtgärderna kan därför inte vara för stora och radikala eftersom varje åtgärd alltid har en betydande risk att misslyckas i ett komplext system. Ju större och radikalare åtgärd, desto mer katastrofala kan konsekvenserna bli. Med utgångspunkt i riktningen behöver man i stället göra stegvisa förändringar och när det gått en längre tid kommer det man trodde var slutmålet i själva verket ha förändrats och blivit något annat. Detta är skälet till varför alla utopiska ideologier, vare sig ideologin är blå, röd, grön eller brun är farliga, dömda att misslyckas och tenderar att utvecklas till att bli just våldsbejakande i slutändan, trots de goda intentionerna - när man inte accepterar att verkligheten inte blir så som man vill ha den och är beredd att tumma på de demokratiska spelreglerna för att ändå få verkligheten dit man vill.

Känner samma sak men upplever dock att jag inte får svar på mina frågor. Gränsen för vad som är nödvändigt och legitimt tex. Uppskattar dina svar dock, du har en ärlig argumentation och ansats i det du skriver.

Korrekt vi behöver vara överens om att våld är fel, eller inte ens det egentligen. De som vill utsättas för våld ska få göra det men inte tvinga andra att bli utsatta - det behöver vi vara överens om i någon mening. Det är vi också redan iom brottsbalken, den existerar nu men tydligen omfattas inte statens personer av den. Så mina lagar finns mlm men används selektivt beroende på vem som bryter mot dem.
Dom som inte vill ha skydd av sin person och privata egendom slipper i mitt samhälle, låt mig slippa andras konstiga lagar som innebär motsatsen till skydd av person och privat egendom så är allt frid och fröjd.
Varför ha lagar och regler som innebär begränsningar i totalt oskyldiga människor frihet bara för att en majoritet tycker det? Hur långt kan det gå, vad kan komma att omfattas med det förhållningssättet?

Våld är ett problem, det vill jag rätta till.

Och idag om vi har rätt till vård så innebär det att någon per definition tvingas ge den vården, om det ska kallas rättighet vill säga.

Fattar inte. Om en Pol Pot liknande figur röstas fram genom folkets vilja helt i enlighet med de demokratiska principerna så anser du att det är ett tecken på att demokratin inte är välfungerande...för att pol pottfiguren har åsikter som inte överensstämmer med dina? Mekanismen är att vi inte tillåter våld precis som brottsbalken säger - oavsett om personen som initierar våldet jobbar på en statlig myndighet eller ej.
Hur många mekanismer finns det, vem har fastsällt dem och innebär de att våld mot oskyldiga är ok? Varför räcker det inte med fria val, hur kommer de här odefinerade(?) mekanismerna in i bilden?

Precis håller med vi ska skapa förutsättningar, ett starkt rättsväsende som respekterar personers frihet. Idag är det tvärtom. Du är egen företagare om jag minns rätt, då vet du att det är en del byråkrati kring det tex. Det är alltså staten som tvingar dig att till administrativt arbete för vilket brott då, vilka är brottsoffren?

Lösningen fungerar bättre för att den inte bygger på våld. Varför skulle ickevåld fungera sämre än våld? Varför skulle inskränkningar i folks frihet fungera bättre än att inte ha dessa begränsningar? Resonemanget är bakvänt, var springer behovet av alla dessa lagar och regler om hot om våld till folket?
Ett samhälle utan våld, typ som i din familj fast på en större skala, inga konstigheter. Att du tror att fria människor och en grundsyn i att inte kränka folks negativa rättigheter kan leda till instabilitet och konsekvenser är väl inget argument i sig för att få använda våld. Det är väl våld mot oskyldiga människor som tex vill tanka sin bil och då tvingas betala bränsleskatt som är radikalt. Att tanka sin bil är inget brott, det finns inget offer.

Håller med ditt sista stycke. Min polemik kan säkert låta värre än den är.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Känner samma sak men upplever dock att jag inte får svar på mina frågor. Gränsen för vad som är nödvändigt och legitimt tex. Uppskattar dina svar dock, du har en ärlig argumentation och ansats i det du skriver.

Korrekt vi behöver vara överens om att våld är fel, eller inte ens det egentligen. De som vill utsättas för våld ska få göra det men inte tvinga andra att bli utsatta - det behöver vi vara överens om i någon mening. Det är vi också redan iom brottsbalken, den existerar nu men tydligen omfattas inte statens personer av den. Så mina lagar finns mlm men används selektivt beroende på vem som bryter mot dem.
Dom som inte vill ha skydd av sin person och privata egendom slipper i mitt samhälle, låt mig slippa andras konstiga lagar som innebär motsatsen till skydd av person och privat egendom så är allt frid och fröjd.
Varför ha lagar och regler som innebär begränsningar i totalt oskyldiga människor frihet bara för att en majoritet tycker det? Hur långt kan det hå, vad kan komma att omfattas i det förhållningssättet.

Våld är ett problem, det vill jag rätta till.

Och idag om vi har rätt till vård så innebär det att någon per definition tvingas ge den vården, om det ska kallas rättighet vill säga.

Precis håller med vi ska skapa förutsättningar, ett starkt rättsväsende som respekterar personers frihet. Idag är det tvärtom. Du är egen företagare om jag minns rätt, då vet du att det är en del byråkrati kring det tex. Det är alltså staten som tvingar dig att till administrativt arbete för vilket brott då, vilka är brottsoffren?

Lösningen fungerar bättre för att den inte bygger på våld. Varför skulle ickevåld fungera sämre än våld? Varför skulle inskränkningar i folks frihet fungera bättre än att inte ha dessa begränsningar? Resonemanget är bakvänt, var springer behovet av alla dessa lagar och regler om hot om våld till folket?
Ett samhälle utan våld, typ som i din familj fast på en större skala, inga konstigheter. Att du tror att fria människor och en grundsyn i att inte kränka folks negativa rättigheter kan leda till instabilitet och konsekvenser är väl inget i sig argument för att att använda våld. Det är väl våld mot oskyldiga människor som tax vill tanka sin bil och då tvingas betala bränsleskatt som är radikalt. Att tanka sin bil är inget brott, det finns inget offer.

Håller med ditt sista stycke. Min polemik kan säkert låta värre än den är.
Det finns massor av tokigheter som olika politiker har hittat på och som begränsar människors frihet mer än nödvändigt. Jag är den första att skriva under på att det finns mycket sådant som skulle behöva förändras, men detta kan och bör göras inom demokratins ramar.

Skyddet för att politiker inte kan hitta på vilka tokigheter som helst är inbyggda i det demokratiska systemet, i och med att vi har grundlagar som försvarar grundläggande fri- och rättigheter, maktdelning och institutioner i det demokratiska systemet som övervakar att politiker sköter sig samt att vi ytterst kan avsätta dem på demokratisk väg.

Som företagare finns det mycket jag skulle vilja ändra på, men jag är heller inte beredd att kompromissa med de värden som demokratin skapar. Är det något som är bra för företag så är det långsiktig stabilitet, spelregler och förutsättningar för en blomstrande marknad och det är just detta som demokratin visat sig vara överlägsen på att skapa, därmed inte sagt att allt som politiker hittar på inom ramen för demokratin är bra i det avseendet. Men det är också därför vi behöver demokratin så att en förändring kan ske utan att äventyra stabilitet och det som visat sig ge ett välfungerande samhälle. Så gärna en diskussion om hur stor staten skall vara, men inga kompromisser med demokratiska grundprinciper för min del.

Det är intressant att diskutera med dig, men min tid är begränsad och jag tror att de flesta svaren på dina frågor går att härleda från det jag redan skrivit.
 
Last edited by a moderator:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är inte särskilt svårt att starta egen blaska om man bara kastar någon annans artiklar i kopieringsmaskinen...


 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Klimatkrisen är en av vår tids allra största utmaningar. Ändå har den i årtionden fört en märkligt undangömd tillvaro i landets medier. Det är ett misslyckande som kan dömas hårt i framtiden. Men nu tycks medierna ha vaknat i klimatfrågan.
Det vore snyggt om de kunde definera "vår tid" lite närmare. Klimathotet i media är lika gömd som kalle anka på julafton, för fan skärp dig nu. Vilka fakenewsmedier läser han egentligen. Här ABs artiklar om "Klimat & miljö" är det 55 artiklar i februari, dvs i snitt 2,3 per dag.

Men nu verkar ett skifte har skett – 2020-talet kan rent av bli klimatkapplöpningens decennium på Sveriges medier.
Äntligen!

...klimatfrågan måste in i den granskande journalistiken.
Helt rätt. Så GRANSKA då.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inte särskilt svårt att starta egen blaska om man bara kastar någon annans artiklar i kopieringsmaskinen...



Fast vilken tidning idag tillämpar inte kopieringsmetoden? Eller i bästa fall översättning av utländska artiklar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top